بیماری هابیماری های پوست و موسلامت فرزندان

شایع‌ترین علل ایجاد راش پوستی در کودکان چیست؟

راش پوستی کودکان و یا لکه های قرمزی که بر روی پوست شما یا کودکتان ظاهر می شوند، می توانند اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار داده و یا موجب آزار کودک دلبندتان شوند. زیرا این لکه ها نه تنها موجب ظاهر نازیبا می شوند، بلکه می توانند موجب خارش، سوزش و حتی درد شوند و این برای کودکان بسیار آزار دهنده است. در ادامه به تشریح این نوع لکه ها و 11 علت شایع بروز آنها می پردازیم :


علت راش پوستی کودکان

راش پوستی کودکان در واقع دانه و یا لکه های قرمز رنگی هستند که بر روی پوست ظاهر شده و اغلب موقتی هستند. راش های پوستی به طور کلی به هر تغییری بر روی پوست گفته می شود، که با خارش و قرمزی همراه باشد. به طور کلی می توان گفت علت بروز ایجاد این راش ها تماس با مواد آلرژی زا است. این راش ها می توانند در قسمت خاصی از پوست ظهور کرده و یا کل بدن را درگیر نمایند. در ادامه به تشریح مهمترین علل بروز این مشکل در کودکان و نوزادان می پردازیم :

کرم‌های ضد آفتاب

استفاده از کرم های ضد آفتاب برای پوست مفید است و آن را از بسیاری خطرات در امان می‌دارد. اما برخی از انواع این کرم ها دارای فرمولاسیون های خاصی هستند که در برخی افراد موجب حساسیت شده و راش های پوستی را به همراه دارند. به طور مثال کرم های ضد آفتاب فاقد اسید پاراآمینوبنزوئیک (PABA) از جمله گزینه هایی است که می تواند موجب راش پوستی کودکان شود. کرم های ضد آفتاب برای کودکان بالای 6 ماه باید دارای مسدود کننده های UV و با SPF 30 و بالاتر باشد. همچنین نوزادانی که زیر 6 ماه سن دارند، باید کرم های ضد آفتاب با اکسید روی استفاده کنند.

علت راش پوستی در کودکان

صابون‌های ضد باکتری

بر طبق یک نظریه استفاده مداوم از صابون های ضد باکتری می تواند مضر باشد. این صابون ها حاوی عنصر تریکلوزان است و میتواند برای بچه هایی که پوست حساس دارند خطرناک باشد و ایجاد راش های پوستی نماید. بر طبق نظریه سازمان غذا و دارو FDA استفاده از این نوع صابون ها ممکن است رشد و تکامل کودکان را تحت تاثیر خویش قرار دهد. در حالی که برای از بین بردن میکروب ها، صابون و آب معمولی هم به درستی عمل می نماید.

انتخاب شامپوی مناسب بسیار مهم است زیرا که برخی شامپوها موجب حساسیت پوست سر می شود.

اگزما با لوسیون

شاید فکر کنید استفاده از لوسیون بعد از حمام برای کودک، گزینه ی مناسبی برای حفظ رطوبت در پوست است. استفاده از برخی مرطوب کننده به خصوص مرطوب کننده های معطر می تواند،باعث حساسیت های پوستی شده، و راش پوستی کودکان را ایجاد کند و حتی موجب اگزما شود. همچنین برخی مواد مواد تشکیل دهنده این لوسیون ها مانند پارابن‌ها و فتالات ها ممکن است باعث مشکلات هورمونی شوند. برای حل این مشکل توصیه می شود از صابون ملایم استفاده کنید و پس از حمام نیز به آرامی و با حوله نرم پوست را خشک کنید. همچنین لازم است برای انتخاب لوسیون مناسب با پزشک متخصص مشورت نمایید.

دستمال مرطوب

دستمال مرطوب یکبار مصرف، ممکن است حاوی الکل و رایحه هایی باشد که باعث تحریک پوست می شوند. برخی از دستمال مرطوب نیز حاوی مواد نگهدارنده ای هستند که می توانند درماتیت تماسی آلرژیک ایجاد کنند و یا موجب بثورات پوستی شوند. به همین منظور پیشنهاد می کنیم استفاده از دستمال مرطوب تنها به زمان مسافرت محدود کنید و به جای آن استفاده از آب و صابون های ملایم را جایگزین نمایید.

نرم کننده لباس

ممکن است برای نرم کردن حوله و لباس های کودک خود از نرم کننده های مخصوص استفاده نمایید. اما این نرم کننده ها نیز حاوی موادی هستند که موجب راش پوستی می شود. این محصولات ممکن است، شامل مواد شیمیایی و رایحه هایی مانند لیموئن و بنزیل استات باشد که می توانند پوست، چشم، بینی و گلو را تحریک کنند. در عوض، به جای نرم کننده ها 1/2 فنجان جوش شیرین یا 1/2 فنجان سرکه برای حفظ نرمی لباس ها استفاده کنید.

حساسیت به شامپو

انتخاب شامپوی مناسب بسیار مهم است زیرا که برخی شامپوها موجب حساسیت پوست سر می شود. مواد تشکیل دهنده در برخی از شامپو ها مانند فتالات، فرمالدئید و 1،4 دی اکسان در بروز این حساسیت ها موثر است. برای حفظ ایمنی، شامپوهای کودک را از بین محصولات طبیعی با کمترین عطرهای اضافه و مواد شیمیایی تهیه نمایید.

علت راش پوستی

محلول‌های ضدعفونی کننده

قبل از استفاده از این محلول ها مواد تشکیل دهنده ی آنها را چک کنید. زیرا ممکن است این محلول ها حاوی موادی باشند که به شدت برای سلامتی مضر است. برخی از این محلول ها حاوی ماده ای به نام آلکیل فنول اتوکسیلات ( APEs) که ممکن است باعث مشکلات هورمونی شود. همچنین آمونیاک پوست و ریه ها را سوزانده و در صورت بلعیده شدن سمی باشد. از همین روی به جای استفاده از محلول های شیمیایی مواد ضد عفونی کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین را جایگزین نمایید.

نگهدارنده‌های صابون ها

برخی از صابون ها حتی محصولاتی که برای نوزادان تولید می شوند، ممکن است حاوی فرمالدئید یا نوعی نگهدارنده باشند که می توانند باعث ایجاد حساسیت پوستی، مشکلات چشم و ریه شوند. صابون همچنین می تواند باعث اگزما، التهاب و تحریک پوست شود. اگزما در نوزادان و کودکان خردسال شایع است، به خصوص اگر آلرژی و آسم داشته باشند.

ترکیب اسپری و کرم ضد آفتاب

تحقیقات نشان داده باید از ترکیب اسپری حشره کش و کرم ضد آفتاب پرهیز نمود زیرا این مواد در صورت ترکیب شدن با یکدیگر به راحتی جذب پوست می شوند. توصیه می شود که که کودکان از ضد آفتاب های دفع کننده با SPF بیشتر از 30٪  استفاده کنند ولی استفاده از اسپری های حشره کش در محیطی که نوزادان کمتر از 2 ماه هستند، توصیه نمی شود.

سموم دفع آفات

از آنجا که نوزادان و کودکان نوپا مدت زمان زیادی را بر روی زمین صرف می کنند، می توانند تمامی آلاینده ها روی کف زمین و فرش ها را به دهان خود وارد کنند. آفت کش ها و سمومی که بر روی زمین وجود دارند، از طریق لمس دستان وارد دهان می شوند. پس لازم است برای جلوگیری از این اتفاق، تمام سطوح خانه به خصوص کف آن را تمیز نگه دارید و از سموم دفع آفت استفاده نکنید زیرا این مواد می توانند به شدت برای پوست و جسم کودکتان مضر باشد.

مواد شوینده و بثورات پوستی

مواد شیمیایی موجود در برخی از مواد شوینده ممکن است باعث درماتیت تماسی در نواحی مخاطی بدن شود. همچنین این مواد می توانند با ایجاد خارش باعث تحریک پوست شوند. این مشکل در کودکان مبتلا به اگزما رایج است. برای جلوگیری از این مشکل، از مواد شوینده خفیف بدون عطر و رنگ استفاده کنید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که تمام لباس های کودک، ملافه، و حوله ها را حداقل دو بار آبکشی کنید تا بقایای مواد شوینده در آنها از بین برود.

علت راش پوستی نوزاد

علائم راش پوستی کودکان

مهمترین علائم راش پوستی کودکان به این شرح است :

  • قرمزی پوست
  • لکه های پوستی
  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • برآمدگی های روی پوست
  • تاول
  • دانه های جوشی

علائم راش پوستی کودکان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعاً برای درمان راش پوستی کودکان به پزشک مراجعه کنید :

  • اگر همراه با راش کودک دچار تب شود.
  • لکه های قرمزی که با فشرده شدن ناپدید می شوند.
  • مشاهده کبودی
  • عدم بهبودی بعد از یک هفته، علارغم درمان های خانگی
  • گرفتگی گردن کودک
  • لرزش
  • حساسیت به نور
  • سردی غیر عادی دست ها و پاهای کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا