بارداریسلامت خانواده

بارداری در سن بالای 35 سال، خطرات و نکاتی برای تولد نوزاد سالم

با اینکه سن چیزی جز یک عدد نیست. اما ساعت بیولوژیک واقعیتی از زندگی است و وقتی صحبت از بارداری سالم به میان می آید، می تواند موضوع مهم باشد. اگر باردار هستید و بیش از 35 سال سن دارید، احتمالاً اصطلاح “بارداری سالمندی” را شنیده اید. اول از همه، باید بدانید که یک حاملگی سالمندی فقط یک برچسب است که مدت ها قبل ایجاد شده است. امروزه تعداد زنانی که بعد از 35 سالگی باردار می شوند، به شدت افزایش یافته است. در واقع تعداد زنانی که اولین نوزادان خود را حتی در دهه 40 زندگی خود به دنیا می آورند، دو برابر شده است. تعریف بارداری سالمندی نیز تغییر کرده زیرا روند تکامل زنان در خانواده با گذشت زمان دچار تحول است. بارداری در سن بالا خطرات و فواید خاص خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

کاهش قدرت باروری زنان

کاهش قدرت باروری زنان با افزایش سنقدرت باروری در همه زنان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد. حتماً می دانید که یکی از عوامل اصلی در بارداری سالم زنان داشتن تخمک های سالم است. یک زن در زمان تولد همراه با 1 تا 2 میلیون تخمک متولد می شود، تعداد این تخمک ها با افزایش سن زنان کاهش می یابد. در نتیجه به طور طبیعی قدرت باروری نیز کاهش خواهد یافت.

بدن یک دختر از سن حدود 14 سالگی با شروع بلوغ و دوران قاعدگی می تواند تخمک آزاد کند در نتیجه می تواند باردار شود. اما مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) بارداری و مسئولیت پذیری مادر بودن را برای زنان زیر 20 سال توصیه نمی کند.

بیشتر بخوانید: عوامل تعیین کننده رنگ چشم جنین 

به طور کلی بهترین زمان زندگی برای مادر شدن همان دهه دوم و فاصله بین 20 تا 30 سالگی است. در این دوران تخمک ها در بهترین کیفیت خود قرار دارند و خطری از نظر سلامتی برای مادر وجود ندارد.

کاهش قدرت باروری در زنان از سن 32 سالگی شروع می شود و بعد از سن 35 سالگی این روند تسریع می شود. تا جایی که در سن 37 سالگی کمتر از 25 هزار تخمک در بدن باقی مانده است.

کاهش قدرت باروری مردان

بیشتر مردم تصور می کنند، کاهش قدرت باروری تنها مختص به زنان است. اما این تصور کاملاً غلط است. آزمایشات مختلف به اثبات رسانده است که قدرت باروری در مردان نیز پس از سن 40 سالگی کاهش می یابد. بعد از این سن حجم مایع منی و نیز تعداد اسپرم های آن کاهش چشمگیری پیدا می کند.کاهش قدرت باروری می تواند به تاخیر در باردار کردن همسر و یا مشکلات پس از بارداری مانند سقط جنین حتی با وجود همسر جوان بیانجامد. با این حال نمی توان گفت مرد بعد از سن 40 سالگی نمی تواند پدر شود، بلکه ممکن است در این راه با سختی هایی همراه باشد.

بارداری در سن بالا میتواند خطر زایمان زودرس و یا تولد نوزادان نارس را افزایش دهد.

خطرات و مشکلات حاملگی در سن بالا

حاملگی در سن بالا ناهنجاری و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. برخی از خطرات مربوط به بارداری در سن بالا عبارتند از :خطرات و مشکلات حاملگی در سن بالا

  • ممکن است باردار شدن بیشتر طول بکشد : زنان با تعداد محدودی از تخمک متولد می شوند و با رسیدن به اواسط یا اواخر دهه 30، کمیت و کیفیت تخمک ها کم می شود. همچنین تخمکهای زنان بالای 35 سال به آسانی تخمکهای زنان جوان تر بارور نمی شوند. اگر بیشتر از 35 سال سن دارید و به مدت شش ماه است که نتوانسته اید باردار شوید، از پزشک خود کمک بگیرید.
  • ممکن است حاملگی چند قلویی داشته باشید : به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است، همزمان چندین تخمک آزاد شود و احتمال بروز دوقلویی با افزایش سن رابطه ای مستقیم دارد. استفاده از فن آوری هایی مانند لقاح آزمایشگاهی نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد.
  • خطر دیابت حاملگی : این نوع دیابت، که فقط در دوران بارداری رخ می دهد، با افزایش سن زنان رابطه ای مستقیم دارد. کنترل دقیق قند خون از طریق رژیم غذایی و فعالیت بدنی ضروری است. گاهی اوقات به دارو نیز نیاز است. در صورت عدم درمان، دیابت حاملگی می تواند باعث شود، کودک به طور قابل توجهی بزرگتر از حد متوسط ​​رشد کند و این باعث افزایش خطر صدمات در هنگام زایمان می شود. دیابت حاملگی همچنین می تواند خطر زایمان زودرس، فشار خون بالا در دوران بارداری و عوارض مربوط به نوزاد شما را بعد از زایمان افزایش دهد.
  • خطر فشار خون بالا : تحقیقات نشان می دهد فشار خون بالا که در دوران بارداری ایجاد می شود در زنان مسن شایع تر است.
  • خطر زایمان زودرس و یا نوزاد با وزن کم : بارداری در سن بالا میتواند خطر زایمان زودرس و یا تولد نوزادان نارس را افزایش دهد. این نوزادان اغلب مشکلات پیچیده ای دارند.
  • خطر ناهنجاری های کروموزومی : نوزادان متولد شده از مادران بزرگتر بیشتر در معرض خطر برخی از مشکلات خاص کروموزوم مانند سندرم داون قرار دارند.
  • خطر از دست دادن بارداری : خطر از دست دادن حاملگی یا سقط جنین با افزایش سن، افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش کیفیت تخمک ها، همراه با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری های مزمن پزشکی مانند فشار خون بالا و دیابت، می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، مطالعات نشان می دهد که سن پدر نیز ممکن است خطرات سلامتی کودک را افزایش دهد.

مزیت بارداری در سن بالا

مزیت بارداری در سن بالاداشتن فرزند در سنین بالاتر تنها محدود به اخبار بد و خطرات سلامتی نیست. بلکه این موضوع مزایای خاص مربوط به خود را دارد. مادرانی با سن بالاتر اطلاعات بیشتری در رابطه با مراقبت از فرزندان خود دارند، برخی از مزیت هایی که معمولاً برای این موضوع عنوان می شود، به این شرح است:

  • تحقیقات به اثبات رسانده، بچه هایی که از این مادران متولد می شوند، مشکلات رفتاری کمتری دارند، زیرا مادران در سنین بالا صبورتر هستند و کمتر فریاد میزنند یا بچه های خود را توبیخ می کنند.
  • این کودکان سالم تر هستند و بهتر آموزش می بینند.
  • نتیجه یک تحقیق نشان داده کودکانی که مادرانی با سنین بالاتر داشتند، در آزمون های شناختی نمره بیشتری را کسب کرده اند، علت این امر را می توان، احتمالاً تحصیلات بیشتر این مادران، تجربه و نیز رفاه مالی دانست.

چگونه می توان شانس داشتن فرزند سالم را افزایش داد؟

در مرحله اول بررسی های قبل از بارداری را جدی بگیرید. هنگامی که تصمیم به بچه دار شدن میگیرید، به پزشک و مشاور مراجعه کنید. و با او صحبت کنید تا مطمئن شوید که از نظر عاطفی برای بارداری آماده هستید.مراقبتهای اولیه و منظم دوران بارداری را انجام دهید. 8 هفته اول بارداری برای رشد جنین بسیار مهم است. مراقبت زودرس و منظم قبل از زایمان می تواند شانس بارداری سلامت و داشتن نوزاد سالم را افزایش دهد. مراقبتهای قبل از تولد شامل غربالگری، معاینات منظم، آموزش بارداری و زایمان می باشد.

حاملگی در سن بالا

مراقبت بارداری در سن بالا به محافظت بیشتر از زنان بالای 35 سال کمک می کند. به عنوان مثال، سن شما ممکن است خطر ابتلا به دیابت حاملگی و پره اکلامپسی، شرایطی که باعث ایجاد فشار خون بالا به همراه پروتئین در ادرار می شود، را افزایش دهد.

پزشک در این دوران فشار خون را اندازه گیری می کند و ادرار شما را از نظر دارا بودن پروتئین و قند آزمایش می کند، همچنین پزشک سطح قند خون را مرتباً چک می کند. به این ترتیب، هرگونه مشکل احتمالی شناسایی کرده و به سرعت درمان می کند. معمولاً پزشک برای این دسته از مادران انجام آزمایشات ویژه ای را توصیه می کند، این آزمایشات به تعیین خطر تولد کودک بیمار کمک می کند.

ویتامین های دوران بارداری برای زنان در سنین بالاتر ضروری تر است. همه زنان در سن باروری باید روزانه یک قرص حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند. دریافت مقدار کافی اسید فولیک هر روز قبل و طی 3 ماه اول بارداری می تواند به جلوگیری از نقص های مربوط به مغز و نخاع کودک کمک کند. مصرف اسید فولیک خطر داشتن کودک با نقص را کاهش می دهد. برای کاهش خطرات احتمالی نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • حفظ یک رژیم سالم و متعادل : خوردن انواع غذاها به شما کمک می کند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را بدست آورید. میوه و سبزیجات زیاد، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. شما باید هر روز حداقل چهار وعده لبنیات و سایر غذاهای غنی از کلسیم بخورید و بنوشید. به این ترتیب هنگام رشد کودک، دندان ها و استخوان های خود را سالم نگه می دارید. همچنین مطمئن باشید که منابع غذایی خوبی از اسید فولیک، مانند سبزیجات سبز برگ، لوبیای خشک، جگر و برخی مرکبات داشته باشید.
  • وزن متعادل : با پزشک خود در مورد اینکه تا چه مقدار وزن بدست آورید، صحبت کنید. زنان با BMI طبیعی باید در طی بارداری بین 11 تا 13 کیلوگرم وزن بدست آورند. اگر قبل از بارداری اضافه وزن داشتید، پزشک ممکن است توصیه کند که فقط بین 6 تا 11 کیلوگرم وزن به دست آورید. وزن مناسب، احتمال رشد آهسته کودک را کاهش می دهد و خطر زایمان زودرس نیز کاهش می یابد. همچنین این موضوع خطر ابتلا به مشکلات بارداری مانند دیابت حاملگی و فشار خون بالا را نیز کاهش می دهید.
  • ورزش منظم : ورزش منظم به شما کمک می کند تا در یک وزن سالم در دوران بارداری بمانید، قدرت خود را حفظ کنید و استرس را کاهش دهید. حتما برنامه ورزش خود را با پزشک خود مرور کنید. شما به احتمال زیاد قادر خواهید بود روال ورزش طبیعی خود را در طول دوران بارداری ادامه دهید.
  • سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را متوقف کنید : مانند همه زنان باردار، شما نیز نباید در دوران بارداری الکل بنوشید یا سیگار بکشید. نوشیدن الکل خطر ابتلا به کودک به انواع نقایص روحی و جسمی را افزایش می دهد. استعمال سیگار احتمال زایمان نوزاد کم وزن را افزایش می دهد. سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر اکلامپسی را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا