روابط عمومیموفقیت

چگونه با افراد باج گیر رفتار کنیم؟

گاهی افرادی وجود دارند که تا زمانی که به خواسته هایشان گوش می کنیم از دید آنها دوست داشتنی هستیم و به محض مخالفت با خواسته هایشان، با تهدید یا القای احساس گناه از سوی آنها، در تنگنای احساسی قرار می گیریم. به چنین شخصیت هایی، افراد باج گیر می گویند.
اگر نقطه ضعفی از زندگی شما می داند، آن را به رخ شما می کشد. با شما قهر می کند و شما را تهدید به قطع رابطه می کند. سر و صدا راه می اندازد و … . در تمام این موقعیت ها ما احساس بسیار بدی پیدا کرده و دچار عذاب وجدان یا سر در گمی می شویم.
تکیه کلام افراد باج گیر عبارتند از : ” من هرگز نمی توانم به خواسته ام برسم، احساسات من برای کسی اهمیتی ندارد، تحمل شنیدن نه ندارم، من همیشه افرادی را که دوست دارم از دست می دهم ” می باشد.


راهکارهای تعامل موثر با افراد باج گیر

ویژگی های افراد باجگیر
برای روبرو شدن با افراد باج گیر ابتدا کافی است تا کمی با خودتان روراست باشید و نسبت به نقطه ضعف هایتان، آگاهی پیدا کنید. لازم نیست بلافاصله جواب دهید، ابتدا کمی فکر کنید تا مطمئن باشید که چه جوابی می دهید. اگر می خواهید جواب منفی بدهید ، با آرامش به طرف مقابل بگویید که این کار را انجام نمی دهید و برابر اصرارها و حرف های همیشگی او که باعث می شد شما کوتاه آمده و با آن موافقت کنید، ایستادگی کرده و با خود تکرار کنید این موضوعات ارتباطی به شما نداشته و شما مقصر نیستید. می توانید به افراد باج گیر پیشنهاد بدهید که این کار را وقت دیگری برای او انجام می دهید یا اینکه با بخشی از کار موافقت کرده و بقیه را انجام نمی دهید. فراموش نکنید شما در نه گفتن کاملا آزاد هستید و چنان چه درخواستی برای شما مشکلاتی ایجاد می  کند، می توانید نه بگویید. ما همیشه نمی توانیم تمامی اطرافیانمان را راضی و خوشحال نگه داریم. فراموش نکنید انجام این کار در ابتدای امر کمی مشکل به نظر می رسد ، اما با تمرین آرامش زیادی را نصیب شما خواهد کرد و از قید رفتارهای آزاردهنده رهایی می یابید.

بدانید که در اینگونه موارد که شخصی باج گیری عاطفی می کند، اگر بخواهد مسیر خطایی برود، دیر یا زود خواهد رفت و مسئولتش تنها خودش است که آن مسیر را انتخاب کرده است.

تمامی ما در روابط خود با دیگران در ابراز مخالفت با آن ها آزاد هستیم و هرگاه خواسته آنها برخلاف میل و یا توانایی ما باشد، می توانیم جواب منفی به این خواسته ها داده و درخواست شان را نپذیریم  ،اما زمانی که طرف مقابل شما افراد باج گیر هستند، داستان کمی فرق می کند. به محض ابراز مخالفت از جانب شما، رفتار او عوض می شود و شما را متهم به خودخواهی می کند. به شما می گوید اگر این کار را برایش انجام ندهید، او نمی داند چه کار کند و بدون شما از پس این کار بر نمی آید. به  شما می گوید که این کار نشان دهنده کاهش علاقه شما نسبت به اوست . اینجا است که از حق خود دفاع و باید در برابر چنین آدمی ایستادگی کنیم.

افراد باجگیر

تفاوت های شخصیتی در میزان پاسخگویی به درخواست های افراد باج گیر نقش مهمی ایفا می کنند. افرادی که شخصیت تایید طلب، ترس غیر قابل وصف از خشم، نیاز به برقراری صلح به هر قیمت ممکن، گرایش به پذیرش مسئولیت زندگی دیگران و شک و تردید نسبت به خود دارند، باعث می شوند افراد باج گیر بتوانند راحت تر به خواسته خود رسیده وآنها را تحت فشضار قرار دهند.

واقعیت این است که هیچ یک از این خصوصیات اگر به شکل متعادلی باشند، زیان آور نیستند ، اما زمانی که این خصوصیات اختیار زندگی مان را به دست می گیرند، اجازه می دهیم که تحت استثماری قوی قرار بگیریم. برای حل این مشکل ابتدا باید این مسائل را در شخصیت خود حل کرده تا بتوانید با این قبیل افراد، رفتار قابل قبول و منطقی داشته باشید.

نکته ی مهم این است که او درک کند که شما از ناراحتی اش ناراحت هستید و با او هم حسی دارید اما این هم حسی منجر به این نمی شود که هرچه او گفت انجام دهید.  بدانید که در اینگونه موارد که شخصی باج گیری عاطفی می کند، اگر بخواهد مسیر خطایی برود، دیر یا زود خواهد رفت و مسئولتش تنها خودش است که آن مسیر را انتخاب کرده است.

برای رهایی از افراد باج گیر چه باید کرد؟

تعامل با افراد باج گیر

  • احساس اعتماد به نفس و شایستگی برای رهایی از این وضعیت را به خود تلقین کنید.
  • احساسی فکر نکنید و از برخوردهای هیجانی اجتناب کنید.
  • نسبت به خودتان تعهد داشته باشید و از خود مراقبت کنید و به دیگران اجازه تهدید و سوءاستفاده ندهید.
  • اگر خواسته ی افراد باج گیر شما را ناراحت می کند، این احساس را نادیده بگیرید.
  • تحت فشار و بدون فکر کردن تصمیم نگیرید.
  • برای تصمیم گیری بهتر، محدودیت هایی را وضع کنید تا برای بررسی موقعیت و در نظر گرفتن همه گزینه ها زمان کافی در اختیار داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا