بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علت ، علائم و نحوه ی درمان بیماری شریان یا عروق کرونری

شریان های کرونری قلب که شاخه هایی از شریان اصلی آئورت هستند باعث رساندن خون غنی از اکسیژن به عضلات قلب می شوند. در بیماری شریان های کرونری قلب نیز معروف می باشد که یک یا چند تا از این شریان های کرونری تنگ و باریک می شوند. جریان خون در این شریان ها محدود شده و باعث صدمه دیدن عضلات قلب می گردد. بیماری های قلبی شامل سکته قلبی و درد سینه آنژین معمولاً بر اثر بیماری شریان کرونری ایجاد میشوند.


علل ایجاد بیماری شریان کرونری

بیماری شریان کرونری معمولاً بر اثر تصلب شرایین ایجاد می شود. در این بیماری رسوبات چربی در دیواره های داخلی شریان ها تجمع می یابد و باعث تنگ و باریک شدن شریان و در نتیجه کاهش جریان خون در آن می گردد. اگر یک لخته خون تشکیل شود و یا در قسمت باریک شده شریان گیر کند، جریان خون بطور کامل در شریان متوقف می گردد.
اگر میزان کلسترول خون شما بالا می باشد و رژیم غذایی پرچربی دارید احتمال بروز بیماری عروق کرونری بخاطر تصلب شرایین در شما زیاد می باشد
این بیماری همچنین با سیگار کشیدن، چاقی، عدم انجام تمرینات ورزشی، دیابت و بالا بودن فشار خون ارتباط دارد. هورمون استروژن در خانم ها ممکن است باعث کاهش خطر بروز بیماری عروق کرونری شود. بعد از یائسگی که میزان این هورمون در خانم ها خیلی کم می شود، میزان خطر بروز بیماری شریان کرونری در خانم ها به اندازه آقایان می شود.

علائم بیماری عروق کرونری

علائم شریان کرونری
در مراحل اولیه بیماری شریان کرونری معمولاً علائمی ایجاد نمی شود. در مراحل بعدی این بیماری، معمولاً اولین علامت، درد سینه در هنگام فعالیت می باشد که به آن اصطلاحاً آنژین گفته می شود. گاهی اوقات اولین علامت، سکته قلب می باشد و قبل از آن هیچ علامت دیگری دیده نمی شود. بعضی از افراد مبتلا به بیماری شریان کرونری، اختلالی در ضربان قلبشان ایجاد می شود که ممکن است باعث بروز تپش قلب، گیجی و گاهی اوقات از هوش رفتن بشود.
بعضی از انواع شدید بی نظمی های ضربان قلب می توانند باعث توقف کامل عمل تلمبه کردن قلب بشوند که این وضعیت در اکثر مرگ های ناگهانی بر اثر بیماری شریان کرونری دیده می شود. در افراد سالخورده بیماری عروق کرونری ممکن است منجر به بروز وضعیتی شود که به آن اصطلاحاً نارسایی مزمن قلب گفته می شود.

گاهی اوقات بروز یک سکته قلبی اولین نشانه وجود این بیماری می باشد.

نحوه تشخیص بیماری شریان کرونری

بیماری شریان کرونری معمولاً فقط وقتی تشخیص داده می شود که علائم بیماری در فرد ایجاد شده باشد. گاهی اوقات بروز یک سکته قلبی اولین نشانه وجود این بیماری می باشد. اگر شما علائمی مثل درد سینه دارید که شما مشکوک را به وجود بیماری عروق کرونری می کند، باید به پزشک مراجعه نمایید تا یک سری از آزمایشات برای شما ترتیب دهد. این آزمایش ها شامل گرفتن نوار قلبی برای ارزیابی فعالیت الکتریکی قلب و اسکن رادیونوکلئید برای ارزیابی اینکه آیا خونرسانی به قلب به اندازه کافی می باشد یا خیر، خواهد بود.
همچنین ممکن است تست ورزش از شما گرفته شود تا فعالیت قلب در هنگامی که تحت فشار میباشد، بررسی گردد.امروز به میزان زیادی از ام آر آی برای کشف ناهنجاری های قلب استفاده می شود.

نحوه درمان بیماری شریان کرونری

نحوه درمان
درمان بیماری شریان کرونری به سه گروه تقسیم می شود:
  1. تغییر در شیوه زندگی تا خطر بدتر شدن بیماری کاهش یابد.
  2. درمان دارویی برای اصلاح عملکرد قلب و کمک به تسکین علائم بیماری
  3. اقدامات جراحی مثل آنژیوپلاستی کرونری که باعث بهبود خونرسانی به عضله قلب می شود.

اگر بیماری عروق کرونری در شما تشخیص داده شده است، باید یک شیوه زندگی سالم با رژیم غذایی کم چربی و انجام تمرینات منظم ورزشی برگزینید. اگر سیگاری هستید باید حتما سیگار را کنار بگذارید. دارو هایی که باید برای درمان بیماری شریان کرونری مصرف نمایید بستگی به علائم شما، شدت بیماری و علتی که بیماری به خاطر آن ایجاد شده است دارد.
آنژین را ممکن است با دارو هایی مثل نیتروگلیسیرین و داروهای بتابلوکر مثل پروپرانول درمان نمود. این دارو ها باعث می شوند که جریان خون در شریانها بهتر انجام شود. اگر علائم شما با مصرف این دارو ها تسکین نیافتند و یا اگر شریان ها خیلی زیاد باریک شده اند پزشک در مورد سایر درمان هایی که می توان برایتان انجام داد با شما مشورت خواهد کرد. اگر فقط یک قسمت کوچک از شریان شما گرفتار شده باشد ممکن است به شما توصیه شود که آنژیوپلاستی کرونری انجام دهید.
راه دیگری آن است که به شما توصیه کند که عمل جراحی بای پس عروق کرونری را انجام دهید. در این عمل جراحی با استفاده از شریانی که داخل دیواره قفسه سینه و یا از وریدی که از پا برداشته می شود، قسمتی از شریان کرونر را که مسدود شده است را یک راه فرعی می گذارند تا خونرسانی به عضله قلب برقرار شود.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا