بارداریسلامت خانواده

روش های جلوگیری از بارداری طبیعی : روش های تقویمی، گیاهان دارویی و …

روش های بسیاری برای جلوگیری از بارداری وجود دارد اما انتخاب بهترین راه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است زیرا می تواند تاثیر بسزایی در میزان موفقیت شما در جلوگیری از بارداری داشته باشد. بطور کل روش های جلوگیری از بارداری طبیعی را می توان به سه روش اصلی تقسیم نمود:


تعیین زمان تخمک گذاری

جهت انجام این روش جلوگیری از بارداری طبیعی نیازی به هیچ وسیله ی خارجی، دارو و یا مداخله های پزشکی نیست بلکه تنها می توانید با در نظر گرفتن چند نکته ساده در جلوگیری از بارداری موفق عمل نمایید. این روش طبیعی بر پایه ی تعیین دوره باروری در چرخه قاعدگی است که معمولا 7 تا 10 روز به طول می انجامد، برای جلوگیری از بارداری زن و مرد باید در زمانی که سلول تخم آماده لقاح با اسپرم است، رابطه جنسی نداشته باشند.به طور متوسط تخمک ها در روز چهاردهم قبل از عادت ماهیانه خانم ها آزاد می شوند، اما از آنجا که این سلول 3 تا 4 روز و اسپرم 48 تا 72 ساعت زنده میماند، زمان دقیق بارداری ربطی به ساعت و روز ندارد بلکه هفته را شامل می شود.مهمترین روش های جلوگیری از بارداری طبیعی بدین شرح است:

روش تقویمی جلوگیری از بارداری طبیعی

در این روش که بر اساس 12 قاعدگی قبلی انجام می پذیرد، خانم 18 روز از کوتاه ترین چرخه قاعدگی اش کم می کند تا اولین روز باروری اش مشخص شود و بعد 11 روز از طولانی ترین چرخه قاعدگی کسر می کند تا آخرین روز باروری را تعیین کند. بدین ترتیب تعداد روزهایی که طی آن تخمک گذاری انجام میشود، تشخیص داده خواهد شد.

این روش تا 80 درصد امکان موفقیت دارد و اگر به تنهایی استفاده شود ناکارآمد است.

روش مبتنی بر کاهش دمای بدن

این روش با در نظر گرفتن کاهش دمای بدن خانم 12 تا 24 ساعت قبل از آزاد شدن تخمک از تخمدان است که پس از این عمل دمای بدن دوباره افزایش پیدا خواهد نمود.

جهت انجام این روش لازم است خانم هر روز قبل از خروج از رختخواب دمای بدن را به وسیله دماسنجی حساس اندازه بگیرد. ( این دما تغییر چندانی ندارد و در حدود یک درجه می باشد.) و در صورت مشاهده ی کاهش دمای بدن باید 48 تا 72 ساعت از برقراری رابطه ی جنسی اجتناب کند.

روش بررسی مخاط ( موکوس )

در این روش باید تغییراتی که در تحت تاثیر هورمون استروژن، بر روی دستگاه تناسلی خانم ایجاد میشود را مورد بررسی قرار داد، این تغییرات شامل افزایش مقدار موکوس شفاف، رقیق و کشدار دهانه رحم است، هر زمان مخاط چسبناک یا نمناک باشد باید از رابطه پرهیز نمایید.

روش وابسته به علائم یا Symptothermal

این روش جلوگیری از بارداری طبیعی در واقع ترکیبی از روش تقویمی و کاهش دمای بدن است که در طی آن افزون بر همه عوامل ذکر شده، علائمی مثل دل درد خفیف و حساسیت به لمس سینه ها نیز در نظر گرفته میشود.

استفاده از کیت تخمک گذاری

این کیت با اندازه گیری میزان هورمون جسم زرد در ادرار زمان تخمک گذاری را تعیین می کند بطور معمول 20 تا 48 ساعت قبل از تخمک گذاری میزان هورمون ها افزایش پیدا می کند که در این زمان باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب شود. نقطه ضعف این روش گران بودن آن است.

استفاده از گیاهان دارویی

گیاهان افزون بر استفاده در پخت و پز و کاربرد زیبایی می توانند در جلوگیری از بارداری نیز موثر واقع شوند . از زمان های قدیم، استفاده از گیاهان خاصی برای جلوگیری از بارداری به عنوان روشی امن و ساده رایج بوده است.برخی از مهمترین گیاهان دارویی مناسب برای جلوگیری از بارداری بدین شرح است:

جعفری

استفاده از چای یا دمنوش جعفری به عنوان گیاهی در دسترس بسیار رایج است زیرا این گیاه نه تنها هیچ عوارض جانبی ندارد بلکه تصور می شود در جلوگیری از بارداری بسیار مفید است.

پوست ریشه گیاه پنبه

استفاده منظم از ریشه گیاه پنبه به عنوان روشی موثر در جلوگیری از بارداری شناخته می شود. برای استفاده از این گیاه می توان ریشه خشک شده گیاه را به چای اضافه کرده و یا در آب جوش بریزید. باید حداقل دو لیوان در روز از این گیاه استفاده نمایید.

گلپر

این گیاه به سبب تحریک رحم و بروز انقباضات در آن مانع از بارداری می گردد. پزشکان متخصص طب سنتی ادعا می کنند که اگر خانم جوانی در حدود 2 هفته قبل از آخرین مقاربت جنسی با همسر خود، گیاه گلپر را مصرف نماید، در کنترل بارداری او مفید خواهد بود.

به طور متوسط تخمک ها در روز چهاردهم قبل از عادت ماهیانه خانم ها آزاد می شوند، اما از آنجا که این سلول 3 تا 4 روز و اسپرم 48 تا 72 ساعت زنده میماند، زمان دقیق بارداری ربطی به ساعت و روز ندارد بلکه هفته را شامل می شود.

برنجاسف ( درمنه هندی )

برنجاسف یک گیاه برگ دار شبیه به جعفری است که می توان خشک شده ی آن را با یک فنجان آب مخلوط کرده و استفاده نمود. این روش یکی از روش های موثر در جلوگیری از بارداری طبیعی است ولی علم پزشکی ثابت کرده استفاده بیش از اندازه از آن می تواند عامل نارسایی کلیه گردد.

گیاه پونه ( نعناع )

بهترین راه استفاده از گیاه افزودن خشک شده ی آن به چای به صورت روزانه است. اگر قصد استفاده از این روش را دارید بهتر است در ابتدا از دز کم این دارو شروع نمایید زیرا که ممکن است همراه با مضراتی برای بدن باشد همچنین دز مصرفی این گیاه بسیار مهم است زیرا با استفاده بیش از اندازه از آن می تواند به یک سم مهلک تبدیل شده و بر روی سیستم عصبی تاثیر بگذارد.

گیاه cohosh آبی

تصور می شود این گیاه با تحریک هورمون اکسی توسین در بدن زنان، باعث جلوگیری از بارداری ناخواسته می گردد. می توان تاج خشک شده این گیاه را به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار داد.

زود آلوی خشک شده

جهت جلوگیری از بارداری  می توان زود آلوی خشک شده را پخت و استفاده نمود. اما توجه داشته باشید اگر بارداری خانمی به اثبات رسیده باشید مصرف این دارو می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و موجب صدمه به مادر و جنین خواهد شد.

برای تهیه ی این معجون میتوان زردآلو را با یک قاشق عسل و آب مخلوط کرده و یک ساعت بجوشانید .این معجون افزون بر جلوگیری از بارداری طبیعی می تواند در درمان خونریزی های زیاد قاعدگی نیز موثر واقع شود.

انجیر خشک شده

مصرف انجیر خشک شده پس از مقاربت می تواند در جلوگیری از بارداری طبیعی بسیار موثر باشد. این گیاه در گردش خون بهتر نیز موثر است اما استفاده زیاد از آن می تواند موجب آسیب به معده گردد.

روش منقطع

در این روش مرد باید قبل از انزال آلت تناسلی خود را از واژن خارج نموده، و مایع انزال را به دور از دستگاه تناسلی زن تخلیه نماید.این روش تا حدود 80 درصد موفق عمل نموده ولی مستلزم مهارت کافی مرد است پس پیشنهاد می کنیم تا قبل از اطمینان از این مهارت از روش های دیگر جلوگیری استفاده نمایید.همچنین حتی اگر فردی از این روش استفاده بکند، ممکن است مقداری اسپرم قبل از انزال نیز ترشح شود و‌‌ همان میزان زن را به طور ناخواسته باردار کند.

مزایای استفاده از روش های جلوگیری از بارداری طبیعی

مهمترین مزیت های این روش بدین شرح است:

  • روشی ارزان و قابل دسترس است ( مگر اینکه از روش کیت تخمک گذاری استفاده شود.)
  • طی این روش نیازی به استفاده از دارو ها و هورمون ها و تحمل عوارض آن نیست
  • لازم به مراجعه به پزشک نیست زیرا هیچ روش یا اتصالی از طریق پزشک انجام نمی گیرد.

معایب استفاده از روش های جلوگیری از بارداری طبیعی

  • در این روش تشخیص زمان دقیق تخمک گذاری کمی مشکل است.
  • کنترل جلوگیری از بارداری نسبت به دیگر روش ها موثر نیست.
  • در روزهای خاصی از ماه، باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا