بیماری هابیماری های پوست و مو

رنگ ناخن سالم چیست؟ آشنایی با بیماری های ناخن

آیا می دانید ناخن های شما نمایانگر اطلاعاتی در رابطه با سلامت بدن هستند؟ مشاهده لکه های سفید یا قرمز یا نقاط برآمده و فرورفته ممکن است نشانه ای از بیماری در بدن باشد. همچنین مشکلات کبد، ریه و قلب می تواند در ظاهر این عضو از بدن تغییراتی را ایجاد کنند. برای آشنایی بیشتر با این تغییرات و بیماری های ناخن تا انتها همراه ما باشید.


سفید شدن ناخن

سفید شدن ناخنتغییر رنگ به سفید با لبه های تیره تر، می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، انگشتان دست نیز زرد شده است، که یکی دیگر از نشانه های مشکل کبدی است. از دیگر دلایل سفید شدن می توانیم به نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه و دیابت اشاره کنیم. البته در مواردی ضربه، کمبود مواد معدنی و قارچ ناخن نیز می تواند علت این مشکل به حساب آید.

ضخیم شدن

ضخیم شدن این عضو که به آن اصطلاحاً اونیکوگریفوزیس گفته می شود ممکن است به خاطر عدم رسیدگی، یک عفونت قارچی و یا بدون هیچ علتی رخ دهد. در چنین وضعیتی ممکن است تغییر شکل  نیز ایجاد شود. ناخن های پا بیشتر در معرض چنین مشکلی قرار میگیرند.

زرد شدن ناخن

زرد شدن ناخن  زرد شدن این بخش بدن می تواند از شرایط مختلفی نشات گیرد. یکی از شایع ترین دلایل زرد شدن، عفونت قارچی است. با تشدید عفونت ممکن است بستر جمع شود و ناخن ها ضخیم و فرورفته شوند. در موارد نادر،  زرد شدن این بخش می توانند نشانه ای از وضعیت جدی تری مانند بیماری شدید تیروئید، بیماری ریه، دیابت یا پسوریازیس باشد. البته کمبود آهن و انواع ویتامین نیز می تواند در بروز این اختلال اثر گذار باشد.

برآمدگی های کنار ناخن

ایجاد برآمدگی هایی که از قاعده به نوک این عضو می روند، نشان از بیماری های ناخن دارد، ولی اغلب در افراد سالخورده، طبیعی می باشد. در افراد جوان تر این برآمدگی ها ممکن است نشانه ای از بیماری آرتریت روماتوئید و یا بیماری های پوستی لیکن پلان و اگزما باشد.

کبودی

کبودی ناخن 

یکی از بیماری های ناخن تغییر رنگ آنها به آبی است بدین معنی که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. عدم دریافت اکسیژن کافی می تواند نشانه ای از مشکلات ریه و یا قلب باشد. به علاوه ناهنجارى هموگلوبین‌ و مصرف برخی داروهای خاص نیز می تواند در بروز این مشکل اثر گذار باشند.

این مشکل در دوران بارداری شایع تر است، و در اثر کمبود ویتامین B12 ایجاد می شود، البته استرس بیش از اندازه نیز در این دوران عامل کبودی شناخته می شود.

کبودی در نوزادان نشان دهنده نقص مادرزادی است که به عنوان مجرای شریانی باز یا باز ماندن کانال شریانی شناخته می شود. این نقص به هنگام تولد رخ می دهد که در اثر آن رگ‌های خونی موقت جنین به آئورت متصل شده و سرخرگ ریوی قلب بسته نمی شود.

جداشدن از بستر

اگر این عضو بر اثر یک ضربه آسیب ببیند، می تواند از بستر زیرش جدا شده و در نهایت جدا شود. این وضعیت ممکن است در بیماری های مثل پسوریازیس یا لیکن پلان و یا در افرادی که دچار مشکلات تیروئید می باشند، نیز دیده شود. جدا شدن ناخن باعث می شود که بستر آن مستعد عفونت شود که این وضعیت باعث سبز رنگ شدن آنها می گردد.

 موج دار شدن

ناخن های موج داراگر سطح ناخن موج دار یا سوراخ شده باشد، ممکن است نشانه ای از بیماری پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد. همراه با تغییر ظاهر، تغییر رنگ آن نیز متداول است. پوست زیر آن می تواند قهوه ای مایل به قرمز به نظر برسد.

در موارد دیگر سطح این عضو از بدن در اثر برخورد با جسم سخت دچار این مشکل شده است. البته استفاده از لاک های نامرغوب، ناخن های مصنوعی و نیز سوهان نکشیدن می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

چماقی شدن

افزایش انحنای ناخن ها و پهن شدن نوک انگشتان را اصطلاحا چماقی شدن می گویند. این وضعیت یکی از بیماری های ناخن است و اغلب نشانه ای از یک بیماری زمینه ای جدی در ریه ها به خصوص بیماری فیبروز کیستیک، برونشکتازی و سرطان ریه می باشد. همچنین چماقی شدن انگشتان ممکن است نشانه ای از بیماری های کبدی، بیماری مادرزادی قلب،بیماری تیروئید و یا بعضی از بیماری گوارشی مثل بیماری کرون باشد.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن ناخن این بخش بدن در لایه های خود دارای پروتئین‌های فیبری محافظ به نام کراتین است. در صورتی که به هر دلیلی این کراتین از بین برود، خشکی و شکنندگی ایجاد می شود که بسیار آزار دهنده است. ناخن های خشک و شکننده یا پوسته پوسته شده می تواند با بیماری تیروئید ارتباط داشته باشد. ترک خوردگی همراه با زردی معمولاً به دلیل عفونت قارچی ایجاد می شود.

اما این شرایط در بیشتر موارد در اثر شستشوی مداوم دست ها، تماس با مواد شوینده، استفاده از استون و کم آبی بدن ایجاد می شود. البته این شرایط می تواند در اثر بیماری های کلیوی یا کمبود آهن در بدن نیز رخ دهد.

قرمزی

قرمزی اطراف ناخن هاقرمزی و تورم پوست اطراف ناخن که به التهاب چین خوردگی معروف است، در نتیجه لوپوس یا اختلال بافت همبند دیگری ایجاد می شود. عفونت همچنین می تواند باعث قرمزی و التهاب چین خوردگی شود. به علاوه ممکن است، این اختلال در اثر ابتلا به عفونت های قارچی یا باکتریایی ایجاد شود.

 رنگ پریدگی

ناخن ها کم رنگ یا رنگ پریده، می تواند نشانه ای از بیماری های زیر باشد:

  • کمخونی 
  • نارسایی احتقانی قلب
  • بیماری کبد
  • سوء تغذیه

خطوط تیره زیر ناخن

خطوط تیره زیر ناخنخطوط تیره باید در اسرع وقت بررسی شود. این شرایط ممکن است در اثر مشکلات ساده ای باشد اما بعضی اوقات در اثر ملانوم، خطرناکترین نوع سرطان پوست ایجاد می شود. البته این شرایط می تواند با مصرف داروهای خاص و یا نوعی سندروم بی خطر نیز در ارتباط باشد. اما اگر این شرایط با درد یا خونریزی همراه است، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

قاشقی شدن

ظاهر این ناخن در این حالت قاشقی شکل است به گونه ای که حتی چند قطره آب در آن تجمع می کند. این ناهنجاری از علت های مختلفی نشات می گیرد، اما اغلب فقر شدید آهن، کم کاری تیروئید و مشکلات قلبی علت آن به شمار می رود.

رنگ ناخن های سالم در بستر ناخن صورتی رنگ و در انتهای آن سفید طولی است.

جویدن ناخن

جویدن ناخن جویدن یکی از بیماری های ناخن و از عادات غلط است که بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود، اما در بعضی موارد نشانه اضطراب مداوم است. جویدن در بعضی مواقع با اختلال وسواس-اجباری نیز مرتبط است. این اختلال افزون بر تغییر ظاهر می تواند مشکلات گوارشی دیگری نیز در پی داشته باشد.  اگر به این مشکل مبتلا هستید، بهتر است با پزشک در این مورد مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه تغییرات این عضو از بدن با شرایط مختلفی همراه است، اما این تغییرات به ندرت علامت بیماری هستند و بسیاری از این ناهنجاری ها بی ضرر به شمار می روند. مثلا همه افرادی که دچار سفید شدن ناخن هستند، هپاتیت ندارند.  اگر نگران ظاهر این عضو از بدن خود هستید، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. هر تغییری که در طی چند هفته بهبود نیافته است و نیز در اثر عامل محرک ایجاد نشده، نیاز به پیگیری دارد. علاوه بر این هر علائمی مانند درد، تورم و یا قرمزی بهتر است، مورد ارزیابی پزشکی قرار گیرد.

رنگ ناخن سالم

رنگ ناخن سالمناخن سالم سطحی نرم، کمی محدب و مستطیلی شکل دارد. رنگ ناخن های سالم در بستر صورتی رنگ و در انتهای آن سفید طولی است. به علاوه رنگ ناخن ها شفاف است. با افزایش سن معمولاً خطوطی بر روی سطح آن ایجاد می شود.

ضخامت ناخن سالم از زیر پوست تا لبه آن به تدریج افزایش پیدا می کند. همچنین با افزایش سن، ضخامت آن نیز بیشتر می شود. به طور کلی نشانه های ناخن سالم به این شرح است :

  • یکدست بودن رنگ آنها
  • سطحی صاف و نرم بدون فرورفتگی یا برآمدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا