سبک زندگیمد و زیبایی

چند نکته عالی برای نگهداری از موهای بلند

موهای هر فرد بخش بسیار زیبایی در ظاهر او است، موهای بلند، براق و سالم از آرزوهای هر دختری است اما در نهایت بسیاری از ما دچار موهای بی روح و خشک هستیم به علاوه سبک زندگی مدرن، استرس روزانه و آلودگی موجب شده داشتن موهای سالم امری دشوار باشد. داشتن موهای بلند و سالم یک روزه امکان پذیر نخواهد بود، بلکه نیازمند مدت زمانی طولانی است. اگر مایل به شناخت رازهای نگهداری از موهای خود هستید، به موارد زیر توجه نمایید:


شناخت مو

عکس موی بلنددر مرحله اول شما باید چرخه موهای خود را بشناسید. موها دارای سه چرخه به این شرح می باشند.

  • Anagen (آناژن ): هنگامی که یک رشته جدید در فولیکول تشکیل می شود و سلول های مو شروع به تکثیر می کنند.
  • Catagen ( کاتاژن ) : در این مرحله مو رشد نمی کند و خود را برای تعویض شدن آماده می کند.( حدود 3 درصد از مو ها )
  • Telogen ( تلوژن ) : در این مرحله که به فاز استراحت معروف است مو جای خود را به موی تازه رشد کرده می دهد.( این مرحله زمانی است که موها از بین می روند و حدود 10 تا 15 درصد از موهای ما در مرحله آخر قرار دارند). اما با توجه به عوامل مختلف، گاهی اوقات اکثریت مو تمایل به ورود به این مرحله داشته و موجب ایجاد مشکلات ریزش مو برای فرد می گردند.

استرس روزانه و آلودگی موجب شده داشتن موهای سالم امری دشوار باشد. داشتن موهای بلند و سالم یک روزه امکان پذیر نخواهد بود، بلکه نیازمند مدت زمانی طولانی است.

چگونه با موهای خود رفتار کنیم؟

اگر می خواهید موهایی سالم و درخشان داشته باشید لازم است نکات زیر را رعایت کنید:چرب کردن مو ها حداقل دوبار در هفته

چرب کردن موی بلند

چرب کردن ریشه های مو یکی از راهکار های نگهداری از موهای بلند است که با افزایش جریان خون موجب تغذیه، افزایش قدرت و سلامت موهای شما می گردد همچنین چرب کردن مو در افزایش رشد آن نیز موثر است.

  • پس از چرب کردن مو ، پوست سر را با نوک انگشتان و به آرامی ماساژ دهید.
  • برای جذب بهتر روغن به ریشه های مو می توانید حوله را به موهای خود بپیچید.
  • باید پس از یک ساعت موهای خود را با شامپو ملایم بشویید.

شامپو کردن روزانه مو را فراموش کنید.

شستن موها برای دو بار یا سه بار در هفته کافی می باشد. زیرا در این حالت روغن طبیعی مو به داخل آن نفوذ کرده و آن را بازسازی می نماید اما در صورتی که موها به صورت روزانه شسته شوند خشک و شکننده شده و آسیب می بیند. استفاده از شامپو های حاوی سولفات آسیب بیشتری را به مو وارد خواهند کرد.

ماساژ مو

ماساژ موی بلند

یکی از ساده ترین نکات در نگهداری از موهای بلند، ماساژ آن می باشد که موجب افزایش گردش خون می گردد. برای این منظور میتوانید از روغن های نارگیل، بادام و یا اسطوخودوس استفاده نمایید.

مو های خود را به آرامی بشویید

در هنگام شستن موها، با ملایمت رفتار کرده و به آرامی کف ایجاد شده را روی موهای سر پخش نمایید. وقتی مو ها مرطوب هستند شکننده ترند و سایش شدید آنها با شامپو می تواند موجب ریزش مو گردد. همچنین استفاده از شامپوی مناسب نیز امری بسیار مهم تلقی می شود و لازم است شامپوی متناسب با نوع مو های خود انتخاب نمایید.

شستشوی مو با آب سرد

آب بسیار گرم می تواند موجب خشکی و شکنندگی موهای سر گردد. از سوی دیگر شستشوی مو ها با آب سرد موجب کمک تضمینی به پوشش مو ( cuticles ) شده و ریشه مو را محکم می کند،  از همین روی مو ها بلند تر شده و سلامت خود را حفظ می کنند.

اجتناب از شانه کردن مو های مرطوب

موهای مرطوب تمایل بیشتری به شکستن و کشش نسبت به مو های خشک دارد/ بنابراین از شانه کردن مو ها در حالت مرطوب خودداری نمایید و اگر می خواهید مو های خود را از هم جدا کنید به وسیله انگشت و به آرامی این عمل را انجام دهید.

خشک کردن مو به آرامی

خشک کردن موهای بلند

خشک کردن مو با حوله زبر احتمال شکنندگی مو را افزایش می دهد از همین روی بهتر است مو ها را با حوله ی فوق العاده نرم و یا یک تیشرت قدیمی خشک نمایید.

مرتب کردن موها به طور منظم

کوتاه کردن و منظم کردن مو به رشد سریع تر آنها و نگهداری از موهای بلند کمک می کند همچنین نظم دادن به مو از ایجاد موخوره جلوگیری می نماید. برای این منظور لازم هر 6 تا 8 هفته موهای خود را کوتاه نمایید تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به مو، رشد موهای خود را افزایش دهید.

حرارت ممنوع !

مهمترین علت آسیب به موها استفاده از حرارت برای حالت دادن به آن می باشد، شما می توانید از حالت دهنده های طبیعی مو استفاده نمایید زیرا مصرف بیش از حد مواد شیمیایی و حرارت موجب کاهش ضخامت مو، خشک شدن آنها و در نهایت از بین رفتن مو می گردد.

استفاده از شانه با دندان های بزرگ

شانه زدن موی بلند

توصیه می شود همیشه از یک شانه با دندانه های بزرگ استفاده نمایید. بهترین زمان شانه کردن مو زمانی است که مو ها به طور کامل خشک شده اند و لازم است. یکی از راهکارهای نگهداری از موهای بلند این است که  از قسمت پایین موها شروع به شانه کردن نمایید تا از ریزش موها ،  کشیده شدن و آسیب فیزیکی به آنها جلوگیری شود.

موهای خود را دوبار در روز شانه کنید. بهتر است موهای خود را قبل از خواب شانه نموده تا از این طریق گردش خون در سر افزایش یابد.

محافظت از مو

یکی از روش های نگهداری از موهای بلند این است زمانی که در مجاورت آفتاب و یا آلودگی های محیط زیست هستید موهای خود را به طور کامل بپوشانید.

اجتناب از بستن موها به صورت محکم ( به شکل دم اسبی )

استفاده از مدل دم اسبی مدل زیبا و جذابی است اما محکم بستن مو ها به این شکل می تواند به ریشه مو آسیب وارد نموده و باعث شکنندگی مو ها گردد.

انتخاب محصولات مناسب

مواد شیمیایی شامپوها، نرم کننده ها و … می تواند در طولانی مدت موجب آسیب به مو ها گردد به همین جهت لازم است در انتخاب محصول مناسب مو دقت نموده و از شامپو ها و مواد شیمیایی ملایم برای موهای خود استفاده نمایید.

روبالشی ساتن

روبالشی مناسب مو

توصیه می شود جهت جلوگیری از پیچ خوردگی موهای خود از رو بالشی ساتن و یا ابریشمی استفاده نمایید این مواد سطح نرمی ایجاد کرده و از آسیب به مو جلوگیری می نماید.

تغییر سبک زندگی برای نگهداری از موهای بلند

موهای بلند و سالمبی شک سبک زندگی بر روی تمامی اعضای بدن از جمله موها تاثیر گذار است از همین روی برای داشتن موهایی سالم رعایت نکات زیر الزامی است:

رژیم غذایی مناسب و ورزش

رژیم غذایی مناسب در سلامتی بدن و نگهداری از موهای بلند بسیار تاثیرگذار است و موهای شما در این امر استثناً نخواهد بود زیرا که ریزش زیاد مو نشانه ی ضعف در سلامت بدن بوده و نیاز به تامین مواد معدنی و ویتامین ها دارد.

  • مصرف پروتئین : رشد موها را افزایش خواهد داد.
  • نارگیل و میوه های خشک : سرعت رشد مو را افزایش خواهد داد.
  • سبزیجات برگ سبز، میوه ها، جوانه ها، آجیل و شکلات : در سلامت مو بسیار مفید است.
  • ویتامین ها نقش مهمی در حفظ رشد مو و کوتیکول آنها ایفا می کند.
  • بدن ما باید به اندازه کافی هیدراته شود زیرا کم آبی بدن می تواند منجر به خشک شدن پوست و مو گردد.
  • نوشیدن مقدار زیادی آب و ورزش منظم، به بهبود گردش خون در  پوست سر تاثیرگذار است.

استرس ممنوع !

استرس اثرات نامطلوبی بر بدن داشته و منجر به ریزش مو و کاهش میزان رشد آن می گردد همچنین خواب مناسب در حدود 7 الی 8 ساعت برای رشد مو بسیار مهم است.

مصرف مکمل

ژلاتین باعث رشد مو ها و نگهداری از موهای بلند میگردد، شما می توانید برای انجام این روش کپسول های ژلاتین را تهیه نموده و مصرف کنید همچنین می توانید از ژلاتین در مواد خوراکی و دسر های خود استفاده نمایید.

ویتامین E

ویتامین E از مهمترین راهکارهای نگهداری از موهای بلند است و ماده ای ضروری در لوسیون، شامپو و نرم کننده ی موی سر است شما می توانید ویتامین E را جداگانه تهیه نموده و آن را برای تقویت روی موها و پوست خود بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا