بیماری هابیماری های گوارشی

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر (11 دارو)

سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری رایج است که دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از علائم این بیماری شامل گرفتگی و درد شکم، نفخ، گاز، تغییر در تعداد و ظاهر مدفوع و اسهال یا یبوست یا هر دو می باشد. در اغلب موارد می توان سندروم روده تحریک پذیر را با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل کرد اما در موارد شدیدتر باید از درمان دارویی استفاده کرد. در این مقاله از بیچشک با ما همراه باشید تا با بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر بیشتر آشنا شوید. 

بهترین قرص برای سندروم روده تحریک پذیر

برای درمان سندروم روده تحریک پذیر از داروهای متعددی استفاده می شود. داروهای مورد استفاده با توجه به علت بروز سندروم روده تحریک پذیر ممکن است متغیر باشند. در مقابل گروهی از داروها وجود دارند که به طور اختصاصی برای درمان سندروم روده تحریک طراحی شده اند. در زیر به بررسی بهترین دارو برای سندروم روده تحریک پذیر می پردازیم.

قرص آلوسترون

از این قرص برای درمان سندروم روده تحریک پذیر در زنانی استفاده می شود که با روش های دیگر درمان نشده اند و علائم اصلی بیماری آنها اسهال شدید است. آلوسترون به شل و آرام شدن روده بزرگ کمک می کند. این دارو می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد به همین دلیل باید در مواردی استفاده شود که بیماری با استفاده از سایر روش ها درمان نمی شود. این دارو برای درمان سندروم روده تحریک پذیر در مردان مورد تایید قرار نگرفته است.

قرص ایلوکسادولین

قرص ایلوکسادولین نیز در آن دسته از داروهایی قرار می گیرد که برای درمان اختصاصی سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود. ایلوکسادولین باعث کاهش انقباضات عضلانی و ترشح مایع در روده می شود و با این کار بر سرعت فعالیت روده تاثیر می گذارد و در نتیجه تعداد دفاعت مدفوع را کاهش داده و به درمان اسهال ناشی از سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

قرص ریفاکسیمین

ریفاکسیمین آنتی بیوتیکی است که برای درمان سندرم روده تحریک پذیر همراه با اسهال و بیماری های کبدی مورد استفاده قرار می دهد. این آنتی بیوتیک رشد بیش از حد باکتری ها و اسهال را کاهش می دهد.

قرص لوبیپروستون

از این قرص برای درمان سندروم روده تحریک پذیر در مواردی استفاده می شود که همراه با یبوست مزمن باشد و با استفاده از سایر روش های درمان نتوان آن را درمان کرد. این دارو باعث افزایش ترشح مایع در روده شده و با این کار به دفع مدفوع کمک می کند. این دارو نیز برای درمان سندروم روده تحریک پذیر در زنان طراحی شده است.

قرص لیناکلوتید

این دارو نیز در مواردی از سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود که یبوست غالب باشد و با افزایش ترشح مایع در روده به دفع مدفوع کمک می کند. قرص لیناکلوتید ممکن است منجر به اسهال شود به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از بروز اسهال 30 تا 60 دقیقه قبل از خوردن غذا مصرف شود.

کپسول گاسترولیت 

گاسترولیت حاوی آویشن بوده و در کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر مانند درد، نفخ و سوء هاضمه بسیار موفق عمل کرده است. همچنین ترکیبات گیاهی این دارو به درمان اسهال ناشی از سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند. این کپسول باید هر 8 ساعت یک بار به همراه آب مصرف شود.

کپسول کولمیگان 

کپسول کولمیگان حاوی مواد طبیعی مانند نعناع فلفلی می باشد. نعناع فلفلی به طور کلی برای درمان بیماری های گوارشی بسیار مفید بوده و به بهبود علائم سندروم روده تحریک پذیر از جمله نفخ و درد ناشی از آن بسیار کمک می کند. این دارو باید 30 تا 60 دقیقه قبل از میل کردن غذا مصرف شود و توصیه نمی شود که بلافاصله بعد از غذا آن را استفاده کنید.

کپسول ژلومینت

در ترکیبات این دارو نیز از نعناع فلفلی استفاده شده است. این دارو از انقباض عضلات دستگاه گوارش جلوگیری می کند و با این کاره علائم سندروم روده تحریک پذیر مانند نفخ، گاز و درد شکم را کاهش می دهد. این قرص نیز باید قبل از غذا مصرف شود.

قرص مبورین 

قرص مبورین دارویی است که به عنوان ضد اسپاسم شناخته شده است. این دارو در درمان سندروم روده تحریک پذیر می تواند با آرام کردن عضلات شکمی به کاهش گرفتگی ها و دردهای ناشی از این سندروم کمک کند. توصیه می شود که این قرص را سه بار در روز قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید.

قرص دی سیکلومین

قرص دی سیکلومین با شل کردن عضلات روده و کند کردن حرکات روده به تسکین گرفتگی شکم کمک می کند. دی سیکلومین علاوه بر قرص،کپسول و شربت به شکل تزریقی نیز در بازار موجود است. همچنین این قرص به درمان دل پیچه و اسهال ناشی از سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند.

کپسول هیوسیامین

از این کپسول برای درمان بسیاری از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش( معده و روده) از جمله گرفتگی عضلات و سندروم روده تحریک پذیر استفاده می شود. این دارو با شل کردن ماهیچه های دستگاه گوارش و مثانه کار می کند. این کپسول باید 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا مصرف شود.

داروهای سندروم روده تحریک پذیر

علائم سندروم روده تحریک پذیر متغیر می باشند به همین دلیل برای درمان آن می توان از داروهای متفاوتی استفاده کرد. برخی از این داروها عبارتند از : 

  • مکمل های فیبر مانند متاموسیل برای کمک به درمان یبوست
  • ملین ها مانند منیزیم هیدروکسید و میرالاکس برای درمان یبوست
  • داروهای ضد اسهال مانند قرص لوپرامید
  • داروهای آنتی کولینرژیک مانند دی سیکلومین

به نقل قول از سایت clevelandclinic :

Many people with IBS benefit from seeing a therapist. Therapy can help you get a handle on stress and conditions such as anxiety and depression that contribute to IBS.

ترجمه : بسیاری از افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر از مراجعه به یک تراپیست سود می برند. تراپی می تواند به شما کمک کند استرس و شرایطی مانند اضطراب و افسردگی را که به به بروز سندروم روده تحریک پذیر کمک می کنند کنترل کنید.

منبع : https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4342-irritable-bowel-syndrome-ibs

علاوه بر استفاده از این داروها برای درمان سندروم روده تحریک پذیر از خوردن لبنیات، غذاهایی که تولید گاز می کنند (مانند حبوبات) و گلوتن خودداری کنید. در عین حال آب زیاد بنوشید، ورزش کنید، از تکنیک های ریلکسیشن (مانند یوگا و مدیتیشن) استفاده کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا