بیماری هابیماری های مقعدیفیستول و آبسه

درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT ، نحوه درمان و مزایای آن، مراقبت های پس از درمان

درمان فیستول مقعدی به روش (VAAFT (Video-Assisted Anal Fistula یک روش جراحی بهبود یافته و کمتر تهاجمی است. پزشکان می گویند: برای بیماران مبتلا به فیستول مقعدی، درمان جدیدی با نام “VAAFT” بوجود آمده که یک روش بدون درد است و علاوه بر این میزان عود مجدد بیماری را بسیار کاهش می دهد. درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT نیاز به برش ندارد و خبری از زخم جراحی نیست.


درمان فیستول مقعدی با متدی جدید

 اگر چه شیوه های مختلفی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد، اما تا به امروز بهترین روش درمان همان درمان جراحی است. در درمان های مختلف مانند فیستولومی / فیستولکتومی با استفاده از ابزاری مانند چاقوی جراحی اقدام به از بین بردن فیستول می کنند و در نتیجه بیمار درد زیادی را تحمل می کند. اما در درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT با اینکه باز هم به روش جراحی درمان صورت می گیرد اما بیمار کمترین دردی را احساس نمی کند و سریع تر می تواند به زندگی عادی خود باز گردد.

معایب روش جراحی قدیمی نسبت به روش VAAFT

در روش های قبلی جراحی فیستول مقعدی، زخم های بزرگ و زیادی به وجود می آمد و بیمار نیاز به بستری و دوره نقاهت طولانی داشت. پانسمان حاصل از روش جراحی سنتی دردسر های مخصوص به خود را دارد و بیمار باید روزانه پانسمان خود را تعویض کند. شانس عود بیماری در روش های درمانی فیستولومی / فیستولکتومی  بیشتر است و علاوه بر این بیمار باید درد زیادی را تحمل کند. در ضمن این نوع جراحی ممکن است  عوارض زیادی از جمله عفونت و بی اختیاری به همراه داشته باشد که در مقاله جراحی فیستول مقعدی به آن اشاره شد.

نحوه درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

در درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT، پزشکان از یک آندوسکوپ برای جراحی فیستول مقعدی استفاده می کنند. فیستول از طریق یک جریان الکتریکی خاص برداشته می شود. یک دوربین بسیار ریز را وارد کانال فیستول می کنند و بافت مرده درون کانال را کاملا از بین می برند، محل را با شست و شوی فراوان تمیز می کنند و پس از آن، از چسب فیبرین استفاده می کنند.انجام  درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT در کشور هند بسیار رواج پیدا کرده است و بیماران زیادی را از کشور های خاورمیانه، افغانستان و حتی اروپا به سمت خود جذب کرده است.

مراقبت های پس از درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

موارد زیر مهمترین چیزهایی است که پس از جراحی به روش VAAFT باید رعایت کنید :

  • حفظ بهداشت مقعد
  • بهداشت توالت
  • احتیاط در برقراری رابطه جنسی
  • اجتناب از مصرف غذاهای تند و رژیم های مضر

مزایای درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT

  • این روش درمانی نسبت به جراحی سنتی یک روش غیر تهاجمی است و در فرآیند عمل بدن بیمار برش داده نمی شود و بعد از جراحی زخمی به جا نمی ماند
  • ابتلا به بی اختیاری گاز روده و مدفوع یکی از عوارض جراحی به روش سنتی است اما در روش درمان فیستول مقعدی به روش VAAFT، احتمال ابتلا به بی اختیاری تقریبا صفر است زیرا در این روش عضلات قطع نمی شوند.
  • جراحی VAAFT یک روش جراحی سرپایی است و بیمار در همان روز مرخص می شود.
  • بیمار فقط یک شب بعد از جراحی استراحت می کند و بیش از آن نیاز به استراحت ندارد
  • بیمار به سرعت به روند عادی زندگی باز می گردد
  • میزان درد در این روش به شکل چشمگیری کاهش می یابد
  • احتمال عود مجدد بیماری فیستول مقعدی بسیار کم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا