سلامت خانوادهمراقبت از نوزادان

علائم دندان درآوردن نوزاد را بشناسید!معرفی راهکارهای کاهش درد دندان در نوزادان

دندان درآوردن نوزادان یکی از مراحل تکمیل فرآیند، رشد در آنها است. این مرحله از رشد کودک شما ممکن است کمی آزار دهنده باشد و نوزاد شما را بی قرار کند. اما والدین باید ضمن حفظ آرامش و تعادل اعصاب به کودک خود در طی کردن این مرحله از زندگی کمک کنند. در این مقاله بیچشک به بررسی علائم دندان در آوردن نوزادان و راهکار کاهش درد کودک در این دوره می پردازیم :


علائم دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزادان معمولاً در طی دوره ای 3 ساله انجام می شود. اما اولین دندان های نوزاد معمولاً در طی 4 تا 13 ماهگی رشد می کند، اما اغلب کودکان درآوردن دندان را در 6 ماهگی تجربه می کنند. از علائم دندان درآوردن نوزادان می توانیم به این موارد اشاره کنیم :
  • آبریزش دهانی (مهمترین نشانه در آوردن دندان )
  • حساسیت و تورم لثه ها
  • بی قراری نوزاد
  • گاز گرفتن اشیاء
  • بی میلی به غذا
  • اختلالات خواب
  • زخم شدن لثه ها

البته نشانه ها و علائم دندان درآوردن نوزادان متفاوت است، و حتی ممکن است کودک شما بدون این نشانه ها صاحب دندان شود. لازم است توجه داشته باشید، درآوردن دندان ها موجب علائمی مثل تب، اسهال و استفراغ می شود پس از اگر نوزاد دچار این علائم شده است، با پزشک مشورت کنید.

یکی از راهکار های بهبود زخم ها، مجبور کردن نوزاد به جویدن است برای این منظور می تواند از غذاها، میوه ها و حلقه ها دندانی سرد استفاده کنید.

ترتیب رشد دندان ها

معمولاً دندان نوزادان به این ترتیب رشد می کند:

  •  دو دندان میانی در فک پایین
  •  دو دندان میانی در فک بالا
  •  دندان‌های کناری و عقب

کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

کاهش درد دندان درآوردن نوزادرشد دندان ها در کودکان معمولاً با آسیب و درد دندان ها همراه است. ما در اینجا به معرفی راهکارهایی می پردازیم که با استفاده از آنها در منزل درد کودک خود را کاهش دهید. برخی از این راهکار ها عبارتند از :
  • جویدن : یکی از راهکار های بهبود زخم ها، مجبور کردن نوزاد به جویدن است. برای این منظور می تواند از غذاها، میوه ها و حلقه ها دندانی سرد استفاده کنید. توجه داشته باشید، میزان سردی این خوراکی ها نباید به گونه ای باشد که به حالت یخ زده در بیاید. به علاوه به کودکان خود نظارت داشته باشید که تکه های خرد شده میوه هایی مانند خیار یا هویج را نخورد زیرا امکان خفگی وجود دارد.
  • غذا ها سرد : استفاده از غذاهای سرد مانند پوره سیب زمینی، ماست و…در این دوره پیشنهاد می شود.
  • ماساژ : فشار وارد کردن و ماساژ لثه نباید به گونه ای باشد که نوزاد شما را اذیت کند. برای ماساژ لثه می توانید از انگشت تمیز و یا پد پانسمان مرطوب استفاده نمایید.
  • داروی مسکن : در صورتی که نوزاد شما بیش از اندازه درد داشته و با استفاده از درمانهای خانگی درد تسکین نباید می توانید از داروی مسکن استامینوفن برای تسکین او استفاده نمایید. به یاد داشته باشید استفاده از ژل ها تسکین دهنده درد  برای کوکان زیر 2 سال ممنوع است.
  • چای گیاهی : مصرف داروهای گیاهی می تواند به کودک در عبور راحت تر از این دوره کمک نماید. برای این منظور می توانید از گل رز (ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن)، بابونه (تسکین کج خلقی) و میخک (بی حس کننده موضعی) چای های طبیعی تهیه کرده و بعد از آغشته کردن یک حوله به آنها در دهان کودک قرار دهید.
  • اگر کودک شما بالای 6 ماه است و مصرف غذاهای کمکی را برای او شروع کرده اید، مصرف غذاهای التهاب آور مانند شکر تصفیه شده، آرد و سیب زمینی را متوقف، و به جای آن مصرف انواع میوه ها و سبزیجات تازه، گوشت های خوراکی، غذاهای دریایی  را جایگزین کنید.

دندان گیر

دندان گیر نوزاد

یکی از وسایلی که معمولاً در این دوره والدین برای کاهش درد و التهاب دندان درآوردن نوزاد استفاده می کنند، دندان گیر است. این وسیله اغلب از جنس پلاستیک سخت تولید می شود، اما بهترین نوع این دندانگیر ها نوع چوبی آن است. زیرا که در ساخت آن از هیچ ماده سمی و شیمیایی استفاده نشده است. همچنین دندان گیر های چوب دارای سفتی متناسبی است که کودک می تواند به خوبی آن را گاز بگیرد و به لثه هایش بمالد. احتمال شکست دندانگیر های چوبی کمتر است.

در نیامدن دندان ها

به طور معمول دندان درآوردن نوزاد از سن 12 ماهگی شروع می شود. البته این سن در نوزادان نارس بیشتر است. اگر تا بعد از این سن هیچ نشانه ای از رشد دندان ها مشاهده نکردید، این موضوع را با پزشک یا دندانپزشک در میان بگذارید. به یاد داشته باشید، فاکتور‌های ژنتیکی در این موضوع تاثیر گذارند. کمبود ویتامین D و مشکلات تیروئیدی از مشکلاتی است که موجب تاخیر در رشد دندان در کودکان می شود.به علاوه اگر علائم دندان درآوردن نوزاد مثل آبریزش دهانی، حساس شدن لثه ها وجود دارند ولی کودک درد شدید و غیر قابل تحملی را تجربه می کند، بهتر است با پزشک در این باره مشورت نمایید.

سن افتادن دندان های شیری

زمان افتادن دندان های شیری را می توان همزمان با آمادگی رشد دندان های دائمی عنوان کرد. به طور معمول این سن در حدود 6 سالگی است.

مراقبت از دندان های نوزاد

بسیاری از والدین اعتقاد دارند، هر چقدر دندان های شیری دیر تر در بیایند بهتر است زیرا امکان تخریب و سیاه شدن آنها کمتر است. ولی در واقع جنس دندان هایی که در آینده در می آید هیچی ارتباطی با دیر یا زود درآمدن دندان ها ندارد. همچنین عده ای اعتقاد دارند که قطره های آهن موجب سیاه شدن دندان ها می شود، در صورتی که سیاهی دندان ها تنها بستگی به جنس آنها دارد. در این قسمت به راهکار هایی اشاره کنیم که با رعایت آنها می توانید از پوسیده شدن دندان کودکتان جلوگیری کنید.
مراقبت از دندان های نوزاد
  • رعایت بهداشت : پاکیزه نگه داشتن دندان ها از همان ابتدا که دندان ها در حال رشد هستند، اهمیت زیادی داشته و مانع از آسیب دیدگی دندان ها می شود. برای این منظور می توانید از مسواک متناسب با سن کودک و یا مسواک های دندانی برای پاک کردن دهان و لثه همراه با کمی خمیر دندان استفاده نمایید.
  • زمانی که کودک چندین دندان در آورده است، می توانید از نخ دندان های کمانی برای تمیز کردن دندان های او استفاده نمایید.
  • زمانی که شیشه در دهان کودک است او را نخوابانید زیر قند شیرخشک و یا حتی شیر مادر می تواند پوسیدگی دندان ها را به دنبال داشته باشد.
  • انتخاب فنجان به جای شیشه شیر یا لیوان های نی دار مناسب تر است زیرا احتمال پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.
  • استفاده از مکمل های فلوراید بعد از 6 ماهگی به جلوگیری از پوسیده شدن دندان ها کمک می کند، البته استفاده از فلوراید باید با نظر پزشک و نظارت او انجام شود.
  • لازم است در حدود یک سالگی کودک را برای چکاپ نزد دندانپزشک ببرید.
  • از سن 18 ماهگی لازم است مسواک زدن را به کودک خود آموزش دهید. البته مسواک زدن باید با کمک و نظارت یکی از والدین انجام شود.
  • بهتر است برای مسواک زدن کودکان از خمیر دندان های متناسب با سن آنها استفاده شود زیرا هم طعم مطبوعی دارند و هم از آسیب به دندان ها جلوگیری می کنند.
  • مصرف شیرینی و شکلات را برای کودکان محدود کنید یا حداقل از کودک بخواهید بعد از مصرف خوراکی های شیرین دندان های خود را مسواک بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا