بارداریسلامت خانواده

علائم نزدیک شدن زایمان چیست؟ چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

زایمان را باید یک فرآیند دانست نه یک اتفاق سریع، فرآیندی که در آن تغییرات متعدد فیزیولوژیکی در بدن شما دست به دست هم می‌دهند تا جنین متولد شود.
از مهمترین علائم نزدیک شدن زایمان حس قرار گرفتن نوزاد در لگن است، این حس ممکن است همراه با فشار همزمان روی دیافراگم مادر ( سختی نفس کشیدن ) و فشار بر روی مثانه ی مادر ( تکرر ادرار ) همراه باشد.


نشانه های زایمان

تعیین زمان دقیق زایمان ممکن نیست زیرا که این زمان برای زنان مختلف متفاوت است. اما می توان با توجه به علائم نزدیک شدن زایمان این فرایند را پیش بینی نمود، همچنین در برخی موارد مادر هیچ نشانه ی خاصی را احساس نخواهد کرد زیرا بدن او از مدت ها قبل شروع به آمده شدن برای زایمان نموده است و زمان زایمان دهانه ی رحم به اندازه کافی نازک و متسع شده است.
اگر زمان زایمان شما فرا رسیده باشد، پیش از زایمان و یا در هنگام زایمان زودرس، همه ی این علائم نزدیک شدن زایمان و یا یکی از آنها را تجربه خواهید نمود.

نازک شدن ناحیه ی واژن

یکی از نشانه ها یا علائم نزدیک شدن زایمان، تغییر در دهانه ی رحم یا واژن است که این بخش نرم و نازک شده و تا ده سانتی متر بزرگ تر می شود که به این عمل افاسمان می گویند. افاسمان بین 1 تا 100 اندازه گیری می شود و وقتی به 100 برسد یعنی دهانه ی رحم کاملا باز شده و زمان زایمان فرا رسیده است.

انقباضات رحمی

انقباضات رحم یکی دیگر از علائم نزدیک شدن زایمان است، که به تدریج بر تعداد آنها افزوده شده و مدت زمان بیشتری به طول می انجامد، همچنین به تدریج بر شدت آنها افزوده خواهد شد.( همیشه این انقباضات نشانه ی آماده شدن برای زایمان نیستند از همین روی توجه به تعداد و میزان انقباضات بسیار مهم تلقی می شود.) این انقباض مثل امواجی از بالای رحم به سمت پایین حرکت دارد که با لمس شکم قابل احساس هستند.

پاره شدن کیسه آب

کیسه آب نوزاد محفظه ای است نازک اما مستحکم که جنین در آن رشد می کند. زمانی که کیسه آب پاره شود مایعی به نام آمنیوتیک از مادر خارج می شود.
معمولا پاره شدن کیسه آب در مرحله آخر و در اثر درد های زایمان رخ میدهد ( در برخی موارد زودتر)، پس از این اتفاق لازم است هر چه سریع تر به پزشک خود مراجعه نمایید زیرا که هرچه فاصله ی پاره شدن کیسه آب تا زایمان بیشتر شود امکان عفونت نیز بیشتر است.
رنگ مایع آمنیوتیک بسیار مهم است، این مایع شفاف است و اگر به رنگ های زرد، سبز و یا قهوه ای باشد بدین معنی است که اولین مدفوع جنین دفع شده و لازم است جنین به سرعت خارج شود.
در صورتی که کیسه آب نوزاد پاره شده است، باید تا 24 ساعت نوزاد متولد شود در غیر این صورت لازم است از طریق روش سزارین اقدام به خارج نمودن نوزاد نمایند.

از مهمترین علائم نزدیک شدن زایمان حس قرار گرفتن نوزاد در لگن است، این حس ممکن است همراه با فشار همزمان روی دیافراگم مادر ( سختی نفس کشیدن ) و فشار بر روی مثانه ی مادر ( تکرر ادرار ) همراه باشد.

خروج خون و ترشحات قهوه ای

خروج خون قهوه ای از رحم و یا ترشحاتی مثل تخم مرغ همراه با رگ های خونی نشان دهنده ی علائم نزدیک شدن زایمان است، این ماده از اوایل بارداری دهانه ی رحم را پوشانده تا عفونت نفوذ نکند و در اثر گشاد شدن دهانه ی رحم خارج می شود. به طور معمول تا 48 ساعت پس از خروج ترشح، زایمان انجام می شود. ( این نشانه ی زمانی ارزشمند است که تا 24 ساعت قبل معاینه داخلی انجام نگرفته باشد زیرا ممکن است معاینه موجب دفع ترشحات خونی گردد.)

پایین آمدن نوزاد

احساس قرارگیری نوزاد در لگن و آمادگی او برای بیرون آمدن علائم نزدیک شدن زایمان است . زمانی که سر جنین در لگن قرار میگیرد، درد مادر کمتر شده و نفس کشیدن راحت تر می شود ولی موجب تکرر ادرار می گردد.

ایجاد مشکلات گوارشی

هرگونه اختلال در گوارش از جمله اسهال و استفراغ می تواند از علائم نزدیک شدن زایمان باشد.

کمر درد

درد کمر از بارزترین علائم نزدیک شدن زایمان است. با گذشت زمان این درد نواحی دیگری مثل کشاله ی ران و ناحیه ی پایین لگن را نیز درگیر می نماید، در واقع در این عمل ماهیچه ها و مفاصل شما کش می آیند تا برای زایمان آماده شوید.

احساس خستگی و یا انرژی زیاد

یکی از علائم نزدیک شدن زایمان احساس خستگی و یا انرژی زیاد است، بطور معمول مادر احساس خستگی، خواب آلودگی و یا احساس انرژی بسیار زیاد دارد، که در افراد مختلف این نشانه متفاوت است.

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیریم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم نزدیک شدن زایمان هر چه سریع تر با پزشک معالج خود تماس بگیرید تا پزشک با دریافت نشانه های شما اینکه زمان زایمان فرا رسیده یا نه را تعیین نماید. مهمترین علائمی که لازم است پزشک بداند بدین شرح است ؟
  • مایع آمنیوتیک از شما خارج شده یا خیر؟ میزان و رنگ آن چگونه بوده؟
  • میزان انقباضات و تعداد آن
  • خونریزی از واژن دارید یا خیر ؟ و میزان آن تا چه مقدار است؟
  • کاهش حرکات جنین نسبت به قبل
  • تب، سردرد شدید، تغییر در بینایی همراه با درد شکم نیز از علائم نزدیک شدن با این فرآیند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا