بیماری هابیماری های مقعدیزگیل

زگیل مقعدی و سوالات متداول در مورد دلایل ابتلا به این ویروس

زگیل مقعدی حاصل ویروس HPV است که در ناحیه اطراف مقعد، داخل عضله، درون رکتوم، بازوی مقعد، باسن و اطراف آن مشاهده می شود. افراد بسیاری در مورد این بیماری نگران هستند و سوالات زیادی در رابطه با این بیماری وجود دارد. با توجه به اهمیت موضوع و نگرانی هایی که در این مورد وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا به متداول ترین سوالات در مورد این بیماری پاسخ دهیم.


دلایل ابتلا به زگیل مقعدی چیست؟

ویروس HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی باعث زگیل های تناسلی می شود.بعضی از شایع ترین علل ایتلا به زگیل مقعد عبارت است از: یبوست، توالت های عمومی، بهداشت شخصی، مقاربت جنسی

یبوست

یبوست مهمترین عامل در بیماری های نشیمنگاهی است. یبوست باعث ایجاد زخم در ناحیه مقعد می شود. ویروس HPV از طریق زخم راحتر منتقل می شود.

توالت های عمومی

توالت های عمومی عموما مملو از جرم و باکتری هستند. این بیماری حتی از طریق تماس پوستی منتقل می شود. اگر مجبور هستید از توالت های عمومی استفاده کنید از تمیز بودن آن مطمئن شوید و اگر از توالت های فرنگی استفاده می کنید، از دستمال های یکبار مصرف مخصوص استفاده کنید با قبل از نشیتن با دستمال آن را تمیز کنید.

بهداشت شخصی

ویروس بیماری از طریق تماس پوستی منتقل می شود. اگر دست شما آلوده باشد امکان ابتلا به بیماری وجود دارد. بنابراین شستن دست ها و رعایت بهداشت را فراموش نکنید.

مقاربت جنسی

افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند می توانند آن را با تماس جنسی منتقل کنند.

آیا زگیل مقعدی باعث درد می شود؟

خیر. در ابتدا ممکن است هیچگونه علامتی از جمله درد مشاهده نشود.هنگامی که بیماری کسترش پیدا کند، ممکن است تحریک، درد، خارش و التهاب ایجاد شود.

آیا زگیل مقعدی نیاز به درمان دارد؟

بله. باید در اسرع وقت برای جلوگیری از مسائل آتی و پیشروی بیماری تحت درمان قرار بگیرید.

در صورت عدم درمان، چه اتفاقی می افتد؟

اگر بیماری زگیل مقعدی درمان نشود به راحتی در بدن فرد گسترش پیدا می کند و به سایر نقاط بدن از جمله نواحی تناسلی سرایت می کند و حتی ممکن است به نزدیکان فرد هم منتقل شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

  • کسانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند
  • تماس با فرد آلوده
  • افراد باردار
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

اگر در مورد پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV اطلاعاتی ندارید به مقاله واکسن HPV مراجعه کنید.

نحوه تشخیص بیماری

زگیل های خارجی توسط معاینه بصری تشخیص داده می شوند. برای زگیل های داخل کانال مقعد پزشک از آندوسکوپ استفاده می کند. همچنین تست پاپ اسمیر در زنان زگیل را مشخص می کند.

راه های درمان زگیل مقعدی چیست؟

آیا جراحی زگیل مقعدی دردناک است؟

بسته به سطح بیماری و شرایط بیمار دارد. جراحی ممکن است به صورت بیهوشی کامل یا بی حسی انجام شود. ولی به طور معمول ممکن است بیمار تا چند روز احساس درد داشته باشد. پزشک بعد از جراحی مکسن تجویز می کند تا بیمار کمتر درد بکشد.

آیا درمان های موضعی وجود دارد؟

بله. اگر زگیل در مراحل اولیه تشخیص داده شود و خارج از کانال مقعد باشد، دکتر می تواند کرم و پماد های موضعی برای شما تجویز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا