سلامت خانوادهسلامت فرزندان

چند نکته که به شما کمک می کند والدین بهتری برای فرزندتان باشید!

پدر و مادر بودن یکی از سخت ترین مشاغل دنیا و سنگین ترین مسئولیتی است که ممکن است هر فردی آن را در طول زندگی تجربه نماید.خانواده یکی از مهمترین محیط هایی است که تاثیرات بسیاری بر روی کودک دارد و فرزند شخصیت و اعتماد به نفس خویش را از والدین دریافت می کند. هر چه ارتباط کلامی و عاطفی اعضای خانواده با یکدیگر قوی تر باشد، خانواده سالم تر و با نشاط تر خواهد بود. شاید این موضوع ذهن بسیاری از پدر مادران را درگیر کرده باشد. که برای تربیت کودکان چگونه می توانند ارتباطی بهتر با فرزند خود برقرار کنند؟. در این مقاله از بیچشک مهمترین اصول ارتباطی مابین فرزندان و پدر و مادر می پردازیم :


عشق خود را به فرزندتان نشان دهید

عشق خود را به فرزندتان نشان دهید
بعضی اوقات بهترین کادو برای فرزندتان نشان دادن عشق و علاقه ی شماست. به یاد داشته باشید، هیچ چیز دیگری نمی تواند جایگزین عشق و علاقه ی شما نسبت به فرزندتان شود. برخی از راهکارهایی که با آنها می توانید علاقه ی خود را به فرزندتان ثابت کنید، عبارتند از :
  • وقتی با فرزندتان صحبت می کنید، لبخند بر لب داشته باشید، او را در آغوش بگیرید و در مواقع خاص از او قدردانی و ستایش کنید به یاد داشته باشید با انجام این کار میتوانید میزان اعتماد به نفس را در فرزندتان افزایش دهید.
  • هر روز به فرزندتان یادآوری کنید که چقدر آنها را دوست دارید.
  • لازم است بعضی مواقع فرزندتان را در آغوش بگیرید و ببوسید.
  • بدون هیچ قید، شرط و تحت هر شرایطی فرزندتان را دوست داشته باشید، یعنی مداوم به آنها یادآوری نکنید که برای دوست داشته شدن لازم است کاری را انجام بدهند.

فرزندتان را ستایش کنید

یکی از وظایف مهم والدین ستایش کردن و اعتماد به نفس دادن به فرزندشان است زیرا با این کار باعث می شوید فرزندتان احساس غرور کند و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشد.به یاد داشته باشید اگر فرزندتان شجاعت و اعتماد به نفس لازم را نداشته باشد، قدرت ماجراجویی و مستقل شدن در زندگی را نیز ندارد.پس در مواقعی که صلاح می بینید فرزندتان را ستایش کنید و به او یادآوری کنید که به او افتخار می کنید.

  • تعداد تمجید ها و ستایش های شما نسبت به فرزندتان باید سه برابر تعداد دفعاتی باشد که کارهای اشتباهشان را به آنها گوشزد می کنید.(البته گوشزد کردن کارهای اشتباه باعث میشود آنها متوجه اشتباه خود بشوند و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.)
  • اگر فرزندتان هنوز خیلی کوچک است، او را در آغوش بگیرید و در همه امور او را تشویق کنید آن زمان است که متوجه شادی کودکان خواهید شد. این روش اضطراب در کودکان را نیز کاهش می دهد.
  • برای تشویق و ستایش فرزندتان از عبارت های کلی استفاده نکنید. مثلا به جای آن آنگه بگویید کارت را خوب انجام دادی، بگویید « خیلی خوب از خواهرت مراقبت کردی.»

کودکی که در زمان سنین پایین تر در خانواده هیچ قانون خاصی را رعایت نکرده است در سنین بزرگسالی و در مواجه با قوانین جامعه نمی تواند به درستی عمل نماید.به طور مثال اگر فرزندتان اجازه ندهید که هر چیزی که دلشان می خواهد داشته باشند این به این معنی بد بودن شما نیست.

از مقایسه کردن فرزند تان به خصوص با خواهر و برادر هایش پرهیز کنید.

مقایسه کردن یکی از اشتباهات رایج والدین در تربیت کودکان است. همه والدین باید بدانند که هر یک از فرزندان منحصر به فرد هستند پس باید به تفاوت های آنها احترام بگذراند تا آنها بتوانند، رویا ها و علایق شان را دنبال کنند. اگر واقعا میخواهید فرزند موفقی داشته باشید به آنها کمک کنید تا اشتباه خود را متوجه شوند و هرگز آن را با خواهر یا برادرشان مقایسه نکنید. زیرا با این کار تنها باعث خواهید شد فرزندتان حس خوبی نسبت به خود نداشته و اعتماد به نفس پایینی داشته باشد.

  • مقایسه کردن فرزندانتان با یکدیگر باعث می شود، آنها به جای حس عشق و علاقه نسبت به یکدیگر حس رقابت پیدا کنند.
  • به جای آنکه از فرزند بزرگترتان بخواهید مراقب دیگری باشد،به بچه های کوچک تر یاد بدهید که چگونه از خود مراقبت کنند با این کارمسئولیت پذیری کودکان و اعتماد به نفس آنها افزایش خواهید داد. این روش کمرویی کودکانرا درمان خواهد نمود.

به صحبت های فرزندتان توجه کنید.

توجه به کودکانباید به این نکته توجه کنید که رابطه شما با فرزندتان رابطه ای دو طرفه باشد یعنی اینگونه نیست که تنها شما نکات و قواعد زندگی را به آنها گوشزد کنید بلکه لازم است رابطه صمیمی با یکدیگر داشته باشید تا فرزندتان به راحتی با شما صحبت کند و مشکلات و مسائل خود را با شما در میان بگذارد.

  • برای صحبت کردن با فرزندتان به اندازه کافی وقت بگذارید. یعنی می توانید زمانی مثل صبحانه خوردن، یا پیاده روی از مدرسه تا خانه را به صحبت با فرزندتان اختصاص دهید.
  • زمانی که فرزندتان قصد صحبت با شما را دارد او را جدی بگیرید و به دقت به حرفای فرزندتان گوش دهید.
  • هیچ گاه هوش، اطلاعات و خلاقیت کودکان را دست کم نگیرید، آنها در مواقع صحبت با شما معمولاً قصد دارند از اشتباهاتی که مرتکب شده اند، صحبت کنند پس زمانی را برای شنیدن نظرات و صحبت های آنها اختصاص دهید.

برای فرزندتان زمان مناسبی را اختصاص دهید

وقت مناسبی را برای فرزندتان اختصاص دهید اما دقت داشته باشید تفاوت های بسیاری میان کسی است که قصد محافظت داشته با کسی که زندانی می کند. پس مطمئن شوید که فرزندتان نیز برای ارتباط با شما تمایل داشته و شما او را مجبور به کاری نکرده اید.

  • برای همه فرزندتان به طور مساوی وقت بگذارید و به یکی از آنها بیشتر از دیگری توجه نکنید.
  • وقتی با فرزندتان صحبت می کنید به حرف های او احترام بگذارید و به راهی که برای زندگیشان انتخاب کرده اند, اعتماد کنید. اما باید بدانید که فرزندتان نیاز به یک چارچوب خاص دارد. کودکی که در زمان سنین پایین تر در خانواده هیچ قانون خاصی را رعایت نکرده است در سنین بزرگسالی و در مواجه با قوانین جامعه نمی تواند به درستی عمل نماید.به طور مثال اگر فرزندتان اجازه ندهید که هر چیزی که دلشان می خواهد داشته باشند این به این معنی بد بودن شما نیست.
  • زمان مشخصی را برای تفریح فرزندتان تعیین کنید.
  • در فعالیت های مدرسه فرزندتان مشارکت داشته باشید می توانید همراه آنها تکالیفشان را انجام دهید و یا در جلسات دیدار با مربیان شرکت داشته باشید.

در موقعیتهای حساس همراه فرزندتان باشید

پدر و مادر ایده آلبا وجود اینکه امروزه اغلب والدین برنامه پر مشغله ای برای زندگی خود دارند، اما لازم است در موقعیت های مهم همراه با فرزندتان باشید. حضور در این مواقع به فرزندتان احساس آرامش و اعتماد به نفس میدهد. این نکته را بدانید در این مواقع رئیس شما فراموش می کند که در فلان جلسه شرکت نکردید اما فرزند شما هرگز فراموش نخواهد کرد که در روزی که به حضور شما نیاز داشت او را رها کردید. بنابراین حتی اگر زمان برای حضور در تمامی مراسمات فرزندتان را ندارید حداقل موارد مهم آن را فراموش نکنید.

  • اگر مشغله کاری دارید و نمی توانید در مراسمی مانند اولین روز حضور فرزندتان در مدرسه شرکت کنید بدانید که در آینده خود شما بیشتر از فرزندتان احساس پشیمانی خواهید داشت.

قوانین را منطقی و درست تنظیم کنید.

بگونه ای قوانین را برای فرزندتان تعیین کنید که در عین تربیت صحیح از زندگی لذت هم ببرد نه اینکه تنها به فرد مورد علاقه شما تبدیل شود. قوانینی که تعیین می کنید باید در رشد فرزندتان موثر باشد، این قوانین باید بگونه ای باشند که بچه ها شما را دوست داشته باشند نه اینکه از شما بترسند.

  • قوانین را به روشنی برای کودکان توضیح دهید. اگر فرزند شما به هر دلیلی تنبیه می شود باید به خوبی دلیل اشتباه خود را درک کند. زیرا اگر نتوانید دلیل این تنبیه را برای آنان توضیح دهید این عمل نه تنها اثر مثبتی بر روی کودکتان ندارد، بلکه اثرات مخربی را برای آینده  او به همراه دارد.
  • بعد از وضع قوانین باید از راه درست فرزندتان را مجبور کنید که از این قوانین پیروی کنند.برای این منظور جداً از تنبیهات خشن و فیزیکی اجتناب کنید.

خشمتان را کنترل کنید.

کنترل خشملازم است هنگامی که قوانین را به فرزندتان یادآوری می کنید یا زمانی که آنها را به اجرا در می آورید، آرام و منطقی باشید. باید به گونه ای رفتار کنید که بچه ها شما را جدی به حساب بیاورند اما از شما ترسی نداشته باشند. در مواقعی که بچه ها با رفتارشان شما را شما عصبی کرده اند آرام باشید و به جای آن بگونه ای رفتار کنید تا بچه ها متوجه شوند که با رفتارشان شما را عصبی کرده اند.

  • اگر در زمان عصبانیت کاری کرده اید یا حرفی زدید که از آن پشیمان هستید از فرزندتان عذرخواهی کنید. کودکانتان باید متوجه بشوند که شما کار اشتباهی انجام داده اید و علاوه بر آن، با این کار کار کودکان مسئولیت پذیر تربیت خواهید نمود. به یاد داشته باشید شما هر رفتاری که داشته باشید فرزندتان از شما تقلید خواهد نمود.

استوار باشید

در برابر اجرای قوانین و خواسته های فرزندتان استوار باشید. اگر در برابر بهانه گیری کودکان استثنا قائل شوید  و به بچه ها اجازه دهید کاری مغایر با قواعد شما انجام دهند یعنی به فرزندتان نشان می دهید که در اجرای قوانین مصمم نبوده و قوانین شکننده ای دارید.

  • اگر فرزندتان متوجه شود که می تواند قوانین شما را نقص کند، هیچ انگیزه ای برای پایبند بودن به آنها ندارد.

 

با همسرتان متحد باشید.

این مسئله در موضوعات مختلف با همسرتان متحد باشید و کودکانتان این مسئله را بداند بسیار مهم است. اگر فرزندتان متوجه شود که نظر یکی از والدین همیشه مثبت و دیگر منفی است در این صورت نظرش در مورد یکی از آنها خوب و در مورد دیگری بد است. باید در مسائل مهم فرزند نظرتان را با همسرتان یکی کنید تا بعدا مشکلی پیش نیاید.

  • این موضوع به این معنی نیست که شما و همسرتان می بایست در تمامی مسائل نظر یکسانی داشته باشید بلکه به این معنی است که شما باید نظراتتان را به بحث بگذارید و در برابر فرزندتان موضع یکسانی داشته باشید.
  • در برابر فرزندتان نباید با یکدیگر بحث کنید زیرا در این صورت فرزندتان احساس ناامنی کرده و اضطراب کودکان را افزایش خواهید داد. به علاوه در این حالت فرزندتان نیز از شما الگو برداری می کند. بهتر است به کودکان نشان دهید که در این مواقع می توان با خونسردی با یکدیگر بحث نمود.

از رفتار بچه ها انتقاد کنید نه خودشان

این بدان معنی است که بجای انتقاد از خودشان رفتار آنها را مورد نقد قرار دهید. زیرا در غیر این صورت شخصیت فرزندتان را خرد کرده اید.باید به فرزندتان اطمینان خاطر دهید که می تواند رفتارش را بهتر از قبل نماید.

  • اگر فرزندتان رفتار اشتباهی را انجام میدهد، به او یادآوری کنید که رفتارش اشتباه است و عوارضی را در پی خواهد داشت. از بیان جملاتی مثل اینکه تو بد هستی اجتناب کنید.
  • برای تربیت کودک با حالت جدی و نه عصبی به او یادآوری کنید که رفتارش اشتباه است.
  • هیچ گاه در جمع فرزندتان را تحقیر نکنید، حتی اگر رفتار اشتباهی از او سر زد. در گوشه ای به دور از دیگران رفتار اشتباهش را به او گوشزد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا