رژیم غذاییسبک زندگی

اگر رژیم لاغری ناموفق و شکست خورده را تجربه کرده اید حتما این مقاله را بخوانید

ممکن است شما یک رژیم غذایی را با امید شروع کرده باشید اما در میانه راه با شکست مواجه شوید،باید بدانید این شما نیستید که شکست خورده اید بلکه رژیم غذایی که گرفته اید، شکست خورده است. اغلب رژیم هایی غذایی میزان کالری بسیاری پایینی دارند، بیشتر از حد محدود کننده هستند و هزینه خیلی زیادی دارند. شاید شما در ابتدا با انجام این رژیم غذایی کاهش وزن زیادی را تجربه نمایید، و از این امر نیز خوشحال باشید اما باید بدانید اغلب رژیم هایی که به شکل ناگهانی وزن شما را کاهش می دهند، در واقع ذخیره آب بدن را از بین برده اند به خصوص اگر این رژیم ها عاری از هر نوع کربوهیدارت باشند. در نتیجه وزن شما به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردد. معمولاً رژیم لاغری ناموفق برای مدت طولانی طراحی نشده اند. در این مقاله به چند علت اصلی رژیم لاغری ناموفق، می پردازیم :


تصور نکنید که مشکل اصلی خود شما هستید!

کم نکردن وزن
مهمترین مسئله که باید بدانید و باورش کنید این است که مشکل از شما نیست بلکه رژیم لاغری ناموفق موجب شده که نتوانید به موفقیت دست یابید، احساس شکست تنها باعث می شود از هدف خود دور شوید.

رژیم غذایی غلط

برای پیدا کردن علت شکست به رژیم لاغری ناموفق خود توجه کنید. به طور مثال اشکال برخی از رژیم های غذایی این است که به اندازه کافی مواد غذایی ندارند یا رژیمی که می گیرد تنها شامل غذاهایی است که به آنها علاقه ای ندارد همچنین برخی از رژیم های غذایی موجب می شوند وقت زیادی را در آشپزخانه به سر ببرید. در نتیجه این نوع از رژیم ها معمولاً با شکست مواجه خواهند شد.

ایجاد تغییر یکباره در زندگی

برخی از افراد گمان می کنند که لازم است، همزمان با رژیم غذایی به یکباره زندگی خود را متحول کنند. به طور مثال اگر این افراد به تا به حال به رستوران های مختلفی می رفتند با شروع رژیم تنها از غذاهای رستوران های رژیمی استفاده می کنند یا اینکه تا به حال هیچ ورزشی انجام نمی داده حالا به یکباره تصمیم گرفته است، ساعات زیادی را به ورزش بپردازد. این تغییرات اساسی باعث می شوند، وقت زیادی را صرف رژیم خود نماید. لذا این دسته افراد معمولاً در به سرانجام رساندن رژیم لاغری ناموفق عمل می کنند.

تحمیل شدن هزینه های گزاف

رژیم غذایی درستبسیاری از افراد از رژیم های غذایی لوکس که هزینه های زیادی را به خانواده متحمل می کند استفاده می کنند، این افراد بعد از مدتی با تصور اینکه انجام این رژیم بار مالی بسیار برای خانواده دارد، دست از رژیم غذایی خود می کشند. باید به این نکته توجه داشته باشید که رژیم غذایی نباید لزوماً گران قیمت باشد بلکه هدف از این نوع رژیم ها تمرین و تصحیح رژیم غذایی سالم و صحیح است که این کار در کنار هم سفره شدن با خانواده نیز امکان پذیر است.

حذف وعده های غذایی

محدود کردن شدید کالری و یا کاهش یکباره یکی از وعده های غذایی موجب آسیب به متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می شود، زیرا بدن در حالت استراحت نیز انرژی مصرفی می کند. ارگان‌های مختلف بدن از جمله مغز، ریه‌ها، کلیه ها و قلب برای حفظ عملکرد خود حتی در زمان استراحت به انرژی نیاز دارند. در این حالت بدن دچار احساس قحطی شده و سلول های بدن میزان انرژی مصرفی خود را کاهش می دهند، در نتیجه متابولیسم بدن کاهش می یابد. به علاوه عضلات جهت بقا انرژی مصرفی خود را کم می‌‌کنند و تحلیل عضلانی آغاز می‌‌شود. در این حالت نه تنها فرد وزنی را از دست نمی دهند بلکه دچار اضافه وزن خواهد شد. توصیه می کنیم به هیچ وجه از این رژیم لاغری ناموفق استفاده نکنید زیرا ممکن است دچار قفل شدن متابولیسم شوید.

فکر کردن به اضافه وزن

یکی از مسائلی که باعث می شود در رژیم لاغری ناموفق خود با شکست مواجه شوید، فکر کردن مداوم به میزان اضافه وزن شما است. این کار باعث می شود افرادی که اضافه وزن زیادی دارند،تصور کنند که راه سخت و طولانی در پیش داشته در نتیجه از رعایت رژیم غذایی ناامید می شوند. این افراد بهتر است در نظر بگیرند که با کم کردن هر یک کیلو اضافه وزن خود، به سلامتی نزدیک خواهند شد.

عدم مراجعه به متخصص

اغلب افراد بدون دستور پزشکی رژیم های غذایی سخت می گیرند و در بیشتر موارد با شکست مواجه می شوند. باید بدانید پزشک متخصص تغذیه دانش و آگاهی لازم در زمینه وضعیت سلامتی، پیشگیری از بیماری‌ها و تامین سلامتی جسمی و روحی با رسیدن به وزن مطلوب را دارد. یک متخصص حرفه ای هرگز شما را وارد یک رژیم لاغری ناموفق نخواهد کرد، بلکه به تدریج پیش رفته و تا گرفتار قفل شدن متابولیسم نشوید.

رژیم گام

رژیم گام
رژیم گام یک رژیم غذایی نیست بلکه تلفیقی از روش های ساده برای تغییر دائمی الگوی ورزش است که موجب می شود نیازی به انجام رژیم های غذایی سخت نباشد. این رژیم به شما کمک می کند وزن خود را کاهش دهید و در آن خبری از شمارش کربوهیدرات ها، چربی ها، کالری و … نیست. اساس این رژیم بر پایه 10000 قدم در روز و کاهش 1/4 از سهم غذایی است که مصرف می کنید. این رژیم به شما اجازه میدهد، هر چیزی که دوست دارید بخورید، اما تا زمانی که 25% از سهم غذای مصرفی خود را کاهش دهید.برای انجام این رژیم می توانید از 2000 گام در روز شروع کنید و به تدریج به 10000 گام برسید. همچنین می توانید از غذاهای سالم مانند میوه ها، سبزیجات،غلات کامل، لبنیات کم چرب، پروتئین بدون چربی و چربیهای سالم استفاده کنید. اگر حین انجام رژیم می خواهید از خوراکی های مضر مانند یک تکه چیز کیک استفاده نمایید، تنها لازم است کالری آن را با گام های مناسب از بین ببرید.

همچنین می توانید گام را با سایر ورزش های جایگزین کنید به طور مثال برای خانم ها هر 150 قدم برابر با یک دقیقه دوچرخه سواری است.

چرا رژیم گام موفق است ؟

یکی از مهمترین علت شکست رژیم لاغری ناموفق این است که اغلب آنها برای مدتی محدود کاربرد دارند، در حالی که رژیم گام بر خلاف آنها برای همه عمر طراحی شده و به شما کمک می کند که با اصلاح رژیم غذایی خود و ورزش به تناسب اندام و سلامتی دست یابید. کلید کنترل وزن در دراز مدت، درک تعادل انرژی است. کالری مصرفی منهای کالری سوزانده شده، فرمول ریاضی پایه برای تعادل انرژی و کنترل وزن است.

از دیگر ویژگی های این رژیم این است که شما مجبور نیستید کالری ها بشمارید و هدف تنها یک رژیم غذایی سالم است که گرسنگی را برطرف کرده و منجر به یک کاهش وزن آهسته و پیوسته ۰٫۵ الی ۱ کیلوگرم در هفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا