اختلالات روحی و روانیبیماری هابیماری های گوارشیدیابت

نقش میکروب روده درکنترل چاقی، دیابت و همچنین بروز افسردگی

برطبق یک مطالعه جدید برخی از باکتری هایی که در روده قرار دارند ممکن است در بروز افسردگی نقش داشته باشند.محققان با مطالعه و بررسی باکتری های روده افراد سالم و افسرده دریافتند که این دو گروه تفاوت های آشکاری در باکتری های روده دارند. این تحقیق که در 4 فوریه 2019 به صورت آنلاین در میکروب شناسی طبیعت منتشر شده، خبر از کشف ارتباط میان سلامت انسان و میکروبیوم روده میدهد.


میکروب روده چیست ؟

در بدن هر فردی به ازاء یک سلول انسانی حدود 10 سلول میکروبی وجود دارد، که عمده آنها در روده زندگی می کنند. نقش این میکروب ها در روده کمک به هضم مواد غذایی است که مصرف می کنیم. ترکیبات این میکروب ها در روده هر انسانی متفاوت است و تاثیرات مستقیمی بر روی سلامت دارد، گفته می شود وجود این میکروب ها با خطر ابتلا به بیماری های نظیر بيماري التهابي روده، سرطان كولوركتال و حتي مرض چاقي به در ارتباط است. در حال حاضر بیشتر از 400 نوع میکروب مختلف در روده انسان شناسایی شده است که درصد کمی از آنها بیماری زا می باشند. با قرار گرفتن در وضعیت جسمانی و تغذیه و روحی نامناسب تعداد میکروب های بیماری زا افزایش می یابد.

رابطه ی بین میکروب روده و افسردگی

میکروب روده و افسردگیافسردگی بر اثر عدم تعادل سروتونین ایجاد می شود، سروتونین ماده ای شیمیایی مغز است و تاثیر مستقیم بر رفتار ها و احساسات ما دارد. اختلال در تولید این ماده موجب بروز افسردگی، بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و سندروم روده تحریک پذیر می شود. عمده سروتونین موجود در بدن از طریق معده تولید می شود. از طرفی میکروب های روده بر روی انتقال دهنده های عصبی مثل سروتونین تاثیرگذار است در واقع می توان گفت در روده سه نوع سلول عصبی،ایمنی و EC وظیفه ترشح سروتونین را برعهده دارند که در بین آنها سلول EC تحت تاثیر باکتری های روده، سروتونین تولید می کند. در نتیجه افزایش و کاهش باکتری های روده با بروز افسردگی ارتباط مستقیمی دارد .

اصطلاح میکروبیوم روده به تریلیون ها باکتری و سایر میکروارگانیسم هایی که در روده ها زندگی می کنند اشاره می کند. اعتقاد بر این است که این میکروب وظیفه ای فراتر از هضم غذا داشته و می تواند در سیستم دفاع ایمنی بدن، تولید ویتامین ها، ترکیبات ضد التهابی و حتی مواد شیمیایی که بر مغز اثر می گذارند، تاثیرگذار باشد.(این تحقیقات بیشتر در مورد ارتباط” روده-مغز “در حیوانات انجام شده است.)

محققان دریافتند که میزان سطح دو گروه خاص از باکتری های روده به نام Coprococcus و Dialister در افرادی که افسردگی دارند، به طور مداوم کاهش می یابد. به همین ترتیب، افرادی که دارای سطح بالایی از باکتری Coprococcus و گروه دیگری از باکتری ها به نام Faecalibacterium هستند به طور معمول رتبه های بهتری برای کیفیت زندگی کسب کرده اند. در واقع می توان گفت هر دو نوع باکتری ذکر شده، فیبر غذایی را از بین می برند تا یک ترکیب ضد التهابی به نام butyrate را تولید کنند.

قش این میکروب ها در روده کمک به هضم مواد غذایی است که مصرف می کنیم. ترکیبات این میکروب ها در روده هر انسانی متفاوت است و تاثیرات مستقیمی بر روی سلامت دارد، گفته می شود وجود این میکروب ها با خطر ابتلا به بیماری های نظیر بيماري التهابي روده، سرطان كولوركتال و حتي مرض چاقي به در ارتباط است.

اما بر طبق نظر رئیس، استاد دانشگاه کوه لوان دانشگاه لووان، در بلژیک، هیچ کدام از این شواهد ثابت نمی کند که این باکتری به بروز افسردگی یا تشدید آن کمک می کنند.

دکتر Emeran Mayer ( استاد دانشگاه کالیفرنیا، دانشکده پزشکی لس آنجلس و نویسنده کتاب The Mind-Gut Connection ) اظهار داشت که یافته های جدید شواهدی از ارتباط بین روده و سلامت روحی در انسان ها را نشان می دهد. او در پاسخ به این سوال که آیا باکتری های روده می توانند منجر به افسردگی شوند ؟ گفت هیچ میکروب خاصی باعث افسردگی نمی شود. مایر ادامه داد این سوال مانند سوال مرغ و تخم مرغ است. یعنی “افراد مبتلا به افسردگی قطعا دارای رژیم های مختلف و عادت های متفاوتی نسبت به افراد بدون افسردگی هستند و این امر بر میزان میکروبیوم روده تاثیر می گذارد.” در واقع احتمال می رود این مشکل یک فرآیند دایره ای باشد یعنی در آن افراد افسرده می توانند تغییراتی را در ترکیب میکروب های روده خود را ایجاد کنند و این به نوبه خود “نشانه های افسردگی” را تقویت می کند. همچنین ادامه داد تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا چنین “چرخه ی بی رحمانه” وجود دارد؟ در حال حاضر، ” نمی توانیم ارتباطی دقیق بین باکتری های روده و افسردگی بیان کنیم.”

اما طی تحقیقات انجام شده مشخص گردیده ارتباطی مابین میکروب های روده و انواع بیماری ها از جمله بیماری های مرتبط با مغز، مانند زوال عقل، چاقی، بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 و آرتریت روماتوئید وجود دارد. اما میزان باکتری هایی که به بیماری های انسانی کمک می کنند مشخص نشده است. حتی اگر میکروارگانیسم های روده بر روی افسردگی اثر داشته باشند، ممکن است هر چیزی از جمله یک پروبیوتیک ساده، یک راه سریع برای آن ارائه دهد. هم میکروارگانیسم ها و هم افسردگی بیش از حد پیچیده هستند.

میکروب روده و سندروم خستگی مزمن

تحقیقات نشان داده میکروب روده و سندروم خستگی مزمن با یکدیگر در ارتباط هستند. منظور از خستگی مزمن، احساس خستگی شدید پس از انجام فعالیت، درد عضلات و مفاصل، دشواری در تفکر و مشکلات خواب است. باکتری های روده بر احساسات، نحوه واکنش سیستم ایمنی به محیط زیست و مقاومت در برابر بیماری ها تاثیر دارند. به علاوه بررسی نمونه مدفوع افراد سالم و افراد مبتلا به سندروم خستگی مزمن نشان داده، تعداد و نوع باکتری های روده در آنها متفاوت است. تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

فواید وجود میکروب ها در روده

فواید وجود میکروب معدهبرخی از مهمترین فواید باکتری های روده به این شرح است:

باکتری های روده، چاقی و دیابت

با توجه به مطالعات منتشر شده در مجله ملی آکادمی علوم، باکتری روده ای به نام A. muciniphila، باکتری های اصلی در لایه مخاطی مواد مغذی روده است و می تواند کلیدی برای توسعه درمان های جدید در برابر چاقی و اختلالات متابولیکی باشد. محققان دریافتند که A. muciniphila در موشهای چاق و موشهای مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر از حد نرمال است، که نشان می دهد که باکتری ها در این دو شرایط مشترک نقش مهمی ایفا می کنند. هنگامی که محققان پروبیوتیک را به موش های در معرض خطر ابتلا به دیابت تزریق کردند، سطوح باکتری ها افزایش یافته و این باعث افزایش عملکرد غضروف روده می شود که منجر به کاهش میزان چربی، التهاب و مقاومت به انسولین خواهد شد.

درمان ام اس

دانشمندان موفق به کشف نوعی باکتری از روده شدند که می تواند بیماری ام اس را درمان نماید.این باکتری قادر است بیماری های خود ایمنی را درمان نماید. میکروب مورد مطالعه Prevotella histicola داشته و در روده انسان زندگی می کند. نتایج تزریق این باکتری بر موش ها نشان داد،این باکتری عملکرد دو سلولی که موجب التهاب می‌شوند، را کاهش میدهد.به علاوه این میکروب باعث تقویت گروهی از سلول‌ها مانند سلول‌های تی و سلول‌های دندریتیک شد که با بیماری ام‌اس مبارزه می‌کنند.در نتیجه مشخص شد کم بود این میکروب در بروز بیماری نقش داشته و حضور آنها بر درمان موثر است.این میکروب ها تاثیرات مشابهی روی سایر بیماری‌های سیستم عصبی و بیماری‌های خودایمنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا