روابط زناشوییسلامت خانواده

7 اصل مهم در رابطه زناشویی برای تحکیم روابط و بهره مندی از زندگی شاد

ازدواج یک رابطه بین دو نفر است. اصول زناشویی تکنیک ها و روش هایی است که می تواند توسط یک زوج به منظور تقویت و محافظت از رابطه زناشویی دنبال شود. اصولی وجود دارند که در صورت رعایت آنها می توان از تبدیل یک رابطه به فاجعه عاطفی جلوگیری کرد. اگر ما قبول کرده ایم که به واسطه ازدواج یک رابطه ی احساسی و با عشق را تشکیل دهیم پس باید به اصول و قواعد این رابطه هم عمل کنیم.
دلایلی که باعث صدمه به رابطه زناشویی می شوند بسته به شرایط افراد و رابطه ها متفاوت است. اما برخی از اشتباهات بسیار رایج هستند و باعث بسیاری از فرآیند های عاطفی مانند خشم، تلخی، استرس، افسردگی، حسادت و خیانت می شود.


دو اشتباه رایج در روابط زناشویی

در میان تمام اشتباهاتی که می توان در یک رابطه مرتکب شد، نمیتوان نقش زبان و گفتار را نادیده گرفت، سخنانی که شاید از سر عصبانیت در یک لحظه به ذهن خطور می کنند اما زخم های عمیقی را به یادگار می گذارند. اشتباه دیگر عدم ارتباط موثر زوجین با یکدیگر است. بنابراین در ادامه کمی مفصل تر به این دو اشتباه می پردازیم:

نقش زبان و گفتار

در اغلب موارد دیده می شود که ما دهانمان را باز می کنیم و هر چیزی را که در سر داریم، بدون استفاده از فیلتر منطق در رابطه کلامی و گفتاری خود بیان می کنیم. دهانمان را پر می کنیم از کلماتی که طرف مقابل را زخمی می کند. اینها کلماتی هستند که ناامیدی و خشونت را القا می کنند در حالی که احساسات واقعی و درونی ما چیز دیگری است. اما متاسفانه اثر منفی آنها در طرف مقابل به سختی فراموش می شوند.

این نوع گفتار  باعث ایجاد اولین مشکلات در رابطه زناشویی ما می شود. فقدان احترام نسبت به همسر، یک اشتباه است که با گذشت زمان، دشمنی را جایگزین عشق می کند.

عدم ارتباط

ناکامی در گوش دادن به حرف های طرف مقابل تاثیر بدی بر روابط دارد. مشکل بزرگ این است که بسیاری از افراد خودخواهانه تمایل دارند که بیشتر صحبت کنند و کمتر شنونده باشند. همیشه افکار و نظرات خود را صحیح می دانند و فرد دیگر را پر از اشتباه! اصولا ما هیچوقت از خودمان انتقاد نمی کنیم، اما به طور مداوم شریک زندگیمان را مورد انتقاد قرار می دهیم.

ما به ندرت به آنچه که به ما گفته می شود گوش می دهیم و حتی به ندرت سعی می کنیم تا رفتار اشتباه خود را تغییر دهیم. در نتیجه این نوع رفتار دو نفر ترجیح می دهند ساکت بنشینند و به تماشای تلویزیون مشغول شوند. رفته رفته ارتباط بین خود را کاهش می دهند و این آغاز مشکلات دیگری است.

اصول رابطه زناشویی برای بهره مندی از زندگی شاد

بعد از شناسایی دلایل اختلاف بین دو نفر، گام بعدی انجام اقدامات اصلاحی است. ازدواج فرصتی برای موفقیت در روابط است. یکی از راه های رسیدن به این موفقیت پیروی از اصول زیر است.

1- منصف باشید، همیشه حق با شما نیست

با خود و شریک زندگی تان عادلانه رفتار کنید. گاهی اوقات تصمیمات و افکار شما درست نیست. این را به عنوان یک واقعیت بپذیرید. اصل رابطه زناشویی در این مورد این است :

شما باید این واقعیت را بپذیرید که گاهی اوقات اشتباه می کنید و بیش از حد نباید بر روی حرف های خود پافشاری می کنید.

2- اگر نمی توانید، قول ندهید

اگر ازدواج و رابطه زناشویی بر مبنای وعده های زیادی شکل بگیرد اما این وعده ها، هرگز به واقعیت تبدیل نشود، کاملا منطقی است که این رابطه پر از خشم و ناامیدی باشد. همانطور که عمل به وعده ها باعث تحکیم روابط و نزدیکی زوج ها به هم می شود وعده های دروغین و دور از واقعیت رابطه را از هم می پاشد.

3- احترام در مقابل احترام

چرا با اینکه در مراسم ازدواج و اول رابطه سوگند عشق و محبت تا ابد را خورده ایم، از این سوگند پیروی نمی کنیم؟ شاید ما متوجه نشده ایم که ازدواج تعهد به زندگی است و ما باید به فردی که با آن زندگی می کنیم، احترام بگذاریم.
عدم احترام به شریک زندگی، چه دائما صورت پذیر و چه گاهی از اوقات، بزرگترین اشتباهی است که انجام می دهیم. هنگامی که احترام در رابطه زناشویی از بین برود، رابطه به یک فاجعه تبدیل می شود.

اگر ما قبول کرده ایم که به واسطه ازدواج یک رابطه ی احساسی و با عشق را تشکیل دهیم پس باید به اصول و قواعد این رابطه هم عمل کنیم.

4- علاقه خود را به شریک زندگی نشان دهید

ازدواج مثل یک گل است که هر روز به آبیاری نیاز دارد وگرنه نابود می شود. بنابراین نباید فکر کنید حالا که ازدواج کردید و بهم رسیدید دیگر نیازی به ابراز علاقه ندارید و عشق شما از روی رفتار شما کاملا مشخص است. بلکه هر روز علاقه خود را بیان کنید و از تاثیر آن شگفت زده شوید. البته نشان دادن علاقه همزمان باید در گفتار و رفتار صورت بگیرد.

5- سازگار و هماهنگ باشید

ما باید بین کلمات و عملکرد خود هماهنگی برقرار کنیم تا طرف مقابل بتواند به ما اعتماد کند. تضاد بین گفتار و رفتار باعث عدم اعتماد طرف مقابل خواهد شد. اعتماد اساسی ترین اصل یک رابطه است و فقدان آن حتی با عشق هم جبران نمی شود.

6- راه بحث و گفتگو را باز بگذارید

تمام مسائل و اختلافات باید از طریق گفتگوی سالم و همراه با عشق و احترام حل و فصل شوند نه از طریق تحمیل نظر و شرایط بر دیگری.

به عنوان یک اصل خوب، گفتگو را در نظر بگیرید و نظر خود را بر طرف دیگر تحمیل نکنید. هر کس نظر خودش را دارد و باید مورد احترام قرار بگیرد. در صورت بروز اختلاف بهترین راه حل گفتگو و حل مساله با رعایت احترام متقابل است.

7- شریک زندگی خود را نادیده نگیرید

در زمینه رابطه زناشویی شما نباید همسر خود را نادیده بگیرید و کار یا کودکتان را به او ترجیح دهید. اصل این است که تعادل را در زندگی برقرار کنید. شما باید بتوانید روابط و وظایف را مدیریت کنید و وقت کافی برای اختصاص دادن به شریک زندگیتان داشته باشید.

دیگر اصول زناشویی

اصول دیگری هم وجود دارد که رعایت آنها باعث تحکیم روابط شما می شوند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگز بر روی یکدیگر فریاد نزنید.
  • اگر باید از شریک زندگیتان انتقاد کنید، این کار را با عشق و احترام انجام دهید.
  • اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنید.
  • هرگز بدون در نظر گرفتن شریک زندگی به رختخواب نروید. گفتن شب بخیر انقدر ها هم سخت نیست.
  • در طول روز حداقل یک بار با شریک زندگیتان صحبت کنید.
  • اگر اشتباهی مرتکب شدید، آماده باشید تا به آن اعتراف کنید و عذرخواهی کنید.

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    مطلب مفیدی نوشتید و مهم تر از اون اشاره به جوانب همگرای روابط زناشویی هست امیدوارم همیشه به روز باشید
    راستی من هم سایتی در زمینه آموزش روابط زناشویی دارم که سعی کردم مقالات ژورنال های بین الملی و آموزش های به روز رو
    در این زمینه بنویسم خوشحال میشم اگر دوست داشتید به من هم سر بزنید و از مطالب ما هم در سایت تان استفاده کنید
    با نهایت سپاس
    مصطفی احمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا