روابط زناشوییسلامت جنسیسلامت خانواده

رابطه جنسی ایمن با بکارگیری روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی

یکی از ارکان اصلی هر زندگی زناشوئی برقراری رابطه جنسی است که میزان و کیفیت آن ضامن تداوم رابطه بین زوجین خواهد بود، در این رابطه هر دو طرف سعی دارند از رابطه جنسی خود بیشترین لذت را ببرند، اما باید در نظر بگیرید که هرگز سلامتی خود را فدای لذت بیشتر نکنید. زیرا بسیاری از بیماری های از طریق رابطه جنسی تناسلی، دهان یا مقعد منتقل می شوند. با ما همراه شوید تا شما را با راهکار های پیشگیری از بیماری های مقاربتی و شریک جنسی تان آشنا نماییم.


رابطه جنسی ایمن چیست ؟

رابطه جنسی ایمنرابطه جنسی ایمن شامل تمامی رفتار هایی می شود که فرد را از قرارگیری در معرض بیماری های آمیزشی یا STD یا سایر ویروس از جمله ویروس HIV محافظت می نماید، پس به شما توصیه می کنیم برای برقراری هر نوع رابطه جنسی ایمن اعم از واژینال و مقعد از کاندوم استفاده نمایید. زیرا این وسیله اثر بخشی بالایی داشته و نه تنها شما را از ابتلا به بیماری ها در امان میدارد بلکه از بارداری های ناخواسته نیز پیشگیری خواهد نمود.

نکته ای که باید در این جا در نظر داشته باشید این است که در کنار رعایت موارد ذکر شده، انتخاب شریک جنسی سالم و انتخاب تنها یک شریک برای برقراری رابطه جنسی ایمن بسیار حائز اهمیت است، زیرا افرادی که با بیش از یک نفر رابطه دارند، شانس ابتلا به بیماری های مقاربتی را در خود افزایش خواهند داد. بسیاری افراد هستند که مبتلا به ویروس بیماری های آمیزشی هستند ولی هیچ یک از علائم این بیماری در آنها ظاهر نمی شود و یا پس مدتی بروز می کند، پس تا زمانی که از سلامت شریک خود اطمینان ندارید اقدام به برقراری رابطه جنسی نکنید.

روش های پیشگیری از بیماری های مقاربتی

روش های پیشگیری از بیماری مقاربتی
بیماری های مقاربتی از جمله بیماری هایی است که از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعد و یا دهانی منتقل می شوند، این بیماریها بین زنان و مردان مشترک است و در صورت بارداری، می تواند قبل و یا پس از زایمان به جنین منتقل شود. برخی از مهمترین انواع این بیماری ها شامل HIV و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، تبخال تناسلی و … می باشد. در ادامه به مهمترین راهکار هایی که می توان با آنها از انتقال بیماری ها پیشگیری نمود، اشاره می کنیم:

کاندوم

کاندوم یکی از مهمترین، مطمئن ترین و با صرفه ترین راهکار های پیشگیری از بیماری های مقاربتی است، این وسیله در دو نوع زنانه و مردانه تولید می شود و علاوه بر کاربرد در پیشگیری از بیماری های مقاربتی، از بارداری های ناخواسته نیز جلوگیری به عمل می آورد. استفاده منظم، صحیح و مداوم از کاندوم می تواند شما را از ابتلا به بیماری های مقاربتی و یا STD در امان دارد.

کاندوم های ساخته شده از لاتکس یا پلی اورتان اجازه عبور ویروس های عفونی را نمی دهند و خطر ابتلا به این بیماری ها را تا 99% کاهش می دهد اما کاندوم های که از روده گوسفند تولید می شوند در برابر این ویروس ها ایمن نیستند. کاندوم اگر به درستی استفاده شود، پاره نمی شود اما اگر این اتفاق افتاد هر دو نفر طی ۱۰ روز باید مورد آزمایش قرار گیرند. هرگز کاندوم زنانه و مردانه را همزمان مورد استفاده قرار ندهید زیرا این امر موجب اصطکاک شده و امکان پاره شدن آن وجود دارد.

آشنایی با بیماری ها

علائم و نشانه هایی این بیماری را بشناسید و آنها در خود و شریک جنسی جستجو کنید برخی از نشانه های این بیماری شامل ترشحات غیرعادی، زخم، قرمزی، تغییرات مشکوک در آلت تناسلی و سوزش در هنگام ادرار.

سلامت شریک جنسی

انتخاب تنها یک شریک جنسی سالم بهترین راه پیشگیری از بیماری های مقاربتی می باشد، بهتر است در این مورد اطمینان حاصل کنید که شریک جنسی شما پایبند به شما باشد و با فرد دیگری رابطه برقرار نکند. همچنین خود شما نیز از برقراری رابطه با سایرین خودداری کنید، زیرا خطر ابتلا به این بیماری ها در افرادی که شریک جنسی متعددی دارند، بسیار بیشتر است.

به شما توصیه می کنیم برای برقراری هر نوع رابطه جنسی ایمن اعم از واژینال و مقعد از کاندوم استفاده نمایید. زیرا این وسیله اثر بخشی بالایی داشته و نه تنها شما را از ابتلا به بیماری ها در امان میدارد بلکه از بارداری های ناخواسته نیز پیشگیری خواهد نمود.

استفاده از روان کننده ها

استفاده از روان کننده مبتنی بر آب مثل ژل های K-Y یا Astroglide از خراشیدگی های واژن و مقعد جلوگیری می کند و به این ترتیب شما را از ابتلا به بیماری های آمیزشی محافظت خواهد نمود. هنگام استفاده از این مواد به محتویات تشکیل دهنده ی آن توجه نمایید زیرا که اگر بر پایه  ی نفت باشد می تواند لاتکس ( کاندوم) را از بین ببرد. باید لوبریکانت یا روان کننده بر پایه ی آب و یا سیلیکون باشد.

دریافت واکسن

برای جلوگیری از ابتلا به برخی از ویروس ها مانند ویروس بیماری هپاتیت B و برخی از انواع شایع HPV واکسن هایی ساخته شده است، این واکسن بهتر است قبل از سن شروع فعالیت های جنسی تزریق شوند ولی در هر صورت این واکسن را می توان برای تمام افراد استفاده نمود. واکسن HPV باید در سه دوز تزریق گردد تا تاثیر لازم را داشته باشد. واکسن گارداسیل برای آقایان در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سالگی و در خانمها ۹ تا ۴۵ سال تجویز می‌شود و باید طی دوره‌ای شش‌ماهه و در سه نوبت تزریق شود

اجتناب از دوش واژینال

دوش واژینال مسبب بسیاری از بیماری های زنان است،یکی از عوارض این بیماری برهم زدن تعادل طبیعی ارگانیسمهای واژن است که زمینه را برای ابتلا به بیماری های آمیزشی فراهم می کند. از همین روی توصیه می شود به شدت از این عمل اجتناب کند.

در کنار موارد ذکر شده شستشوی بدن قبل و بعد از انجام مقاربت و  همچنین دریافت به موقع  واکسن هپاتیت B می تواند تا حدودی کمک کننده باشد. به علاوه اگر خود و یا شریک جنسیتان در معرض مواد مخدر و یا الکل باشید احتمال ابتلا به بیماری های آمیزشی و یا HIV در شما بیشتر از سایرین است . زیرا استفاده از سرنگ های آلوده به ویروس HIV یکی از علت های اصلی ابتلا به این ویروس است.

در صورت ابتلا شریک جنسی به بیماری های مقاربتی، چه کنیم؟

شریک جنسی سالم
افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی منعی برای ازدواج ندارند، اما باید بدانند این بیماری به شدت مسری است و اولاً باید آن را حتماً با شریک خود در میان بگذارند و دوماً در حین رابطه جنسی ایمن از تجهیزات حفاظتی مثل کاندوم استفاده کنند تا امکان انتقال این بیماری وجود نداشته باشد.
  • باید تا کامل شدن دوره درمان از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید.
  • دوره درمان باید به طور کامل طی شود.
  • باید از وسایل محافظت کننده از جمله کاندوم استفاده نمایید تا امکان انتقال این ویروس وجود نداشته باشد.
  • برای برخی از انواع زگیل های تناسلی واکسن گارداسیل می تواند موثر واقع گردد. پس بهتر است شریک جنسی سالم قبل از برقراری رابطه این واکسن را در سه دوز تزریق نماید.
  • به یاد داشته باشید این ویروس ها برای انتقال نیازی به رابطه مقعدی یا واژنی ندارند، بلکه حتی با تماس پوست ها نیز منتقل می شوند.
  • افراد مبتلا به این ویروس باید لباس زیر، حوله، لیف، صابون و تیغ جدا داشته باشند، ولی این ویروس ها از طریق تماس های روزمره مثل دستگیره در و شیر آب منتقل نمی شوند.
  • اگر همه اعضای خانواده از یک توالت فرنگی (نه ایرانی) مشترک استفاده می کنند، باید از پد های یکبار مصرف مخصوص که بر روی توالت فرنگی قرار می گیرد ،استفاده کنند.

اگر هر دو به بیماری های مقاربتی مبتلا باشند، چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

بیماری های مقاربتی شامل انواع و درجه های مختلفی می باشد که از فردی به فردی دیگر منتقل می گردد، همچنین ابتلا به یک نوع از آن زمینه را برای سایر بیماری ها فراهم می کند بطور مثال فرد مبتلا به زگیل تناسلی به دلیل ایجاد زخم بر روی پوست،در مقایسه با فرد سالم شانس بیشتری برای ابتلا به ویروسی مثل HIV دارد پس در صورتی که شما و شریک جنسیتان به یکی از انواع این بیماری ها مبتلا شدید، امکان بیشتری برای دریافت عامل های بیماری زا دارید و باید همچنان و بیشتر از پیش از راهکارهای پیشگیری از بیماری های مقاربتی استفاده نمایید.
همچنین در صورتی که هر دوی شما به این بیماری ها مبتلا شده اید، احتمالاً تصور می کنید دیگر نیازی به استفاده از راهکار های پیشگیری از بیماری های مقاربتی نیست ولی باید بدانید محافظت و استفاده از کاندوم باعث می شود شما مبتلا به انواع دیگر بیماری های مقاربتی نشوید. همچنین می تواند از شما در مقابل گونه دیگری از ویروس ایدز که مقاومت دارویی دارد نیز محافظت نماید.

نکاتی که در هنگام استفاده از کاندوم باید بدانید!

استفاده از کاندوم

  • برای هر بار رابطه جنسی ایمن از کاندوم نو و تمیز استفاده کنید. و هرگز با یک کاندوم مشترک از مقعد به واژن استفاده نکنید.
  • هنگام تهیه ی کاندوم به استاندارد بودن آن و تاریخ انقضای محصول توجه کنید، از فروشنده بخواهید کاندومی در اختیار شما بگذارد که شما را از ابتلا به بیماری آمیزشی محافظت می کند.
  • اگر از کاندوم های لاتکس استفاده می کنید، تنها از روان کننده هایی استفاده کنید که بر پایه آب هستند، از روان کننده هایی با پایه نفتی مانند وازلین و لوسیون ها استفاده نکنید زیرا این مواد می تواند باعث آسیب به کاندوم و پاره شدن آن شود.
  • اگر به لاتکس حساسیت دارید می توانید کاندوم های پلی اورتان با روان کننده هایی با پایه نفتی را جایگزین آن نمایید.
  • کاندوم را باید در جایی خشک و خنک نگهداری کنید و از قرار دادن طولانی مدت آن ها در کیف خودداری کنید.
  • اگر کاندوم چسبناک و تغییر رنگ داده و یا بسته بندی آن دچار تغییر شده است نباید از آن استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی اگر شما، شریک و یا هردویتان به ویروس HIV مبتلا هستید، برای لمس اندام های جنسی از دستکش های لاتکس استفاده کنید، زیرا وجود زخم و یا بریدگی بر روی پوست دست می تواند احتمال ابتلا ویروس و گسترش آن را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا