بیماری هابیماری های مقعدی

درمان خانگی کیست مویی با این 13 روش موثر و سریع

بیماری کیست مویی با نام سینوس پیلونیدال نیز شناخته می شود. کیست مویی کیسه ای حاوی مو بر روی سطح پوست است که به شکل برآمدگی ملتهب و عفونی نمایان می شود. این بیماری علائمی مانند درد، سوزش، خارش، ترشحات بد بو و خونریزی ایجاد می کند و علت دقیق بروز آن مشخص نیست.
بسیاری از بیماران مبتلا به عارضه، نیست به آن بی توجه هستند زیرا عده ای گمان می کنند کیست مویی جوش و یا آبسه ای است که به مرور درمان می شود و عده ای دیگر به سبب ترس از درمان، خجالت و یا نگرانی بابت هزینه عمل کیست مویی حاضر به مراجعه نزد پزشک و مشورت با او نیستند. همین موضوع موجب شده، بیماران بخواهند با درمان خانگی کیست مویی آن را درمان کنند. در رابطه با این بیماری باید بگوییم هیچ درمان خانگی و یا حتی دارویی، توانایی برطرف کردن کامل آن را نداشته و لازم است حتما با مشورت پزشک و با استفاده از درمان های تهاجمی مانند جراحی کیست مویی اقدام به برطرف کردن این عارضه نمایید.
اما در هر صورت استفاده از درمان های خانگی و درمان کیست مویی با دارو در کنار درمان های پزشکی میتواند در برطرف کردن التهاب و عفونت و نیز بهبودی سریعتر موثر باشد. برخی از روشهای درمان خانگی عبارتند از :


سیر

درمام خانگی کیست مویی با سیرسیر خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد میکروبی دارد، از این رو، ممکن است در کاهش علائم سنوس پیلونیدال موثر باشد.

آنچه نیاز دارید:

  • چند حبه سیر

کاری که باید انجام دهید :

دو روش برای استفاده از سیر وجود دارد:

در روش اول حبه سیر را با پشت چاقو له کنید و خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. چند دقیقه بعد از قرار دادن سیر، موضع را با گاز استریل بپوشانید. روش دیگر درمان کیست مویی این است که می توانید حبه سیر خرد شده را با یک لیوان آب میل کنید. می توانید استعمال سیر را یکبار در روز و مصرف آن را 2-3 بار در روز تکرار کنید.

کمپرس آب گرم

استفاده از یک کمپرس گرم چندین بار در روز می تواند به تسکین التهاب کمک کند. گرمای حاصل از قرار دادن کیسه آب گرم بر روی کیست باعث تخلیه چرک کیست میشود، در نتیجه درد را نیز تسکین می دهد.

آنچه نیاز دارید:

  • کیسه آب گرم یا یک پارچه استریل
  • آب گرم

کاری که باید انجام دهید :

در صورتی که در منزل کیسه آب گرم ندارید، میتوانید یک پارچه استریل را در آب گرم خیس کرده و برای چند دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. حداقل روزی دوبار و یا زمانی که درد احساس می کنید، این کار را تکرار کنید.

روغن درخت چای

درمان خانگی کیست مویی با روغن درخت چایروغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. این خواص ممکن است به کاهش التهاب کمک کرده و از عفونت بیشتر جلوگیری کند، بنابراین می توان از این روغن به جهت تسریع بهبودی استفاده نمود.

آنچه نیاز دارید:

  • چند قطره روغن درخت چای
  • آب گرم

کاری که باید انجام دهید :

برای رقیق کردن روغن درخت چای از آب استفاده کنید. روغن را به نسبت 1:10 رقیق کنید. مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و حدود 15 دقیقه صبر کنید و سپس موضع را با آب ولرم بشویید و کاملاً خشک کنید. این روش را می توانید 2-3 بار در روز تکرار کنید.

روغن کرچک

درمان خانگی کیست مویی با روغن کرچکروغن کرچک حاوی اسید ricinoleic است که دارای خواص ضد التهابی است و ممکن است به کاهش التهاب اطراف کیست پیلونیدال کمک کند.

آنچه نیاز دارید:

  • چند قطره روغن کرچک
  • توپ پنبه ای

کاری که باید انجام دهید :

یک توپ پنبه استریل را در روغن کرچک گرم خیس کنید و بر روی موضع کیست مالش دهید. می توانید توپ پنبه ای را به مدت 20 تا 30 دقیقه یا یک شب بر روی کیست بگذارید. شما می توانید این درمان خانگی کیست مویی را 2 – 3 بار در روز تکرار کنید.

 روغن نارگیل

روغن نارگیل نیز ضد التهاب و ضد درد است، بنابراین می تواند به کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده کمک کند.آنچه نیاز دارید:

  • ½ قاشق چایخوری روغن نارگیل آلی

کاری که باید انجام دهید :

روغن نارگیل آلی را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید و چند ساعت صبر کنید سپس موضع را شستشو دهید. شما می توانید این درمان را 2 بار در روز تکرار کنید.

نمک اپسوم

درمان خانگی کیست مویی با نمک اپسوممنیزیم موجود در نمک اپسوم می تواند به کاهش التهاب کمک کند. نمک Epsom نه تنها باعث کاهش درد می شود، بلکه باعث تخلیه چرک کیست نیز می شود.

آنچه نیاز دارید:

  • 1 فنجان نمک اپسوم

کاری که باید انجام دهید :

یک فنجان نمک اپسوم را به آب حمام سیتز یا وان اضافه کنید. به مدت 15-20 دقیقه در این آب بنشینید. شما می توانید این این درمان را هر زمان که لازم داشتید تکرار کنید.

خواص ضد التهابی چای سیاه ممکن است در درمان تورم و التهاب در منطقه آسیب دیده کمک کند.

سرکه سیب

سرکه سیب خواص ضد میکروبی دارد. از این رو، ممکن است به جلوگیری از آلوده شدن کیست پیلونیدال کمک کند، در نتیجه در درمان خانگی کیست مویی نیز موثر است.آنچه نیاز دارید:

  • سرکه سیب
  • توپ پنبه

کاری که باید انجام دهید :

سرکه سیب را با آب رقیق کنید. یک توپ پنبه را در سرکه خیس کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده و به آرامی فشار دهید. با کمک باند آن را ثابت کرده و اجازه دهید چند ساعت بر روی موضع بماند. سپس نوار باند را برداشته و محل آسیب دیده را با آب بشویید. این روش درمان خانگی کیست مویی را می توانید 2 بار در روز تکرار کنید.

 زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که به کاهش التهاب و تسکین درد در ناحیه آسیب دیده کمک می کند.آنچه نیاز دارید:

  • 1 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه

کاری که باید انجام دهید :

آب را به پودر زردچوبه اضافه کنید تا خمیری ایجاد شود. این خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بگذارید تا خشک شود و سپس ناحیه آسیب دیده را شستشو دهید.

همچنین می توانید ریشه زردچوبه را نیز آسیاب کرده و به آرامی روی کیست فشار دهید. این روش را می توانید یک مرتبه در روز تکرار کنید.

چای کیسه ای

خواص ضد التهابی چای سیاه ممکن است در درمان تورم و التهاب در منطقه آسیب دیده کمک کند.آنچه نیاز دارید:

  • 1 کیسه چای سیاه

کاری که باید انجام دهید :

یک کیسه چای را به مدت 5-6 دقیقه در آب گرم خیس کنید. صبر کنید تا کیسه چای کمی خنک شود و سپس به مدت 8-10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این روش درمان خانگی کیست مویی را 3-4 بار در روز تکرار کنید.

 آلوئه ورا

درمان خانگی کیست مویی با آلوئه وراتحقیقات علمی نشان می دهد که آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. هر دو این خواص می توانند در کاهش درد و سوزش موثر باشند و به درمان خانگی کیست مویی کمک کنند.

آنچه نیاز دارید:

  • ژل آلوئه ورا

کاری که باید انجام دهید :

ژل آلوئه ورا را در قسمت آسیب دیده بمالید. اجازه دهید این ژل برای مدت 20 تا 30 دقیقه بر روی موضع آسیب دیده بماند و سپس آن را با آب بشویید. این روش را 3 -4 بار در روز تکرار کنید.

شنبلیله

تاثیر عصاره شنبلیله برای کاهش اندازه و حجم کیست در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تایید شده است. به همین ترتیب می توان از این عصاره برای درمان خانگی کیست مویی نیز استفاده نمود.آنچه نیاز دارید:

  •   یک قاشق چایخوری تخم شنبلیله
  • یک لیوان آب جوش

کاری که باید انجام دهید :

دانه‌های شنبلیله را در آب بجوشانید. جوشانده را صاف کرده و آن را مصرف کنید. شما می توانید این روش را یک بار در روز تکرار کنید تا علائم بهبود یابد.

ریشه بورداک

درمان خانگی کیست مویی با ریشه بورداکریشه بورداک یک داروی گیاهی عالی برای چندین نوع عفونت پوستی است. این ترکیب فعال سموم بدن را خارج می کند و همچنین در کاهش علائم کیست پیلونیدال نیز موثر است.

آنچه نیاز دارید:

  • ½ قاشق چایخوری پودر ریشه بورداک خشک
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

کاری که باید انجام دهید :

نصف قاشق چایخوری پودر ریشه بورداک خشک و یک قاشق غذاخوری عسل را مخلوط کنید تا خمیری درست شود.

این خمیر را بر روی کیست بمالید و اجازه دهید برای چند ساعت بر روی کیست بماند. این کار را می توانید روزانه 2-3 بار تکرار کنید.

 پیاز

پیاز دارای خواص ضد میکروبی در برابر تعداد زیادی باکتری است. این امر باعث می شود که پیاز برای درمان خانگی کیست مویی مناسب باشد.

آنچه نیاز دارید:

  • یک عدد پیاز

کاری که باید انجام دهید :

یک عدد پیاز را برش داده و آن را روی کیست مویی قرار دهید و با باند بر روی کیست ثابت کنید. این عمل را هر 2-3 ساعت با تغییر ورق های پیاز تکرار کنید.

پیروی و تکرار این روشهای درمانی  می تواند باعث بهبودی ساده کیست مویی شود. به یاد داشته باشید، کیست های پیلونیدال به تنهایی از طریق درمان خانگی کیست مویی از بین نمی رود. در صورت عدم درمان، این بیماری ممکن است منجر به عفونت های تهدید کننده زندگی شود. از این رو، مهم است که با پزشک در مورد اقدامات درمانی مشورت کنید.

بهترین روش درمان کیست مویی با لیزر است. در این روش از لیزر برای از بین بردن بافت آسیب دیده استفاده می شود. در نتیجه آسیب کمتری به بافت های اطراف کیست وارد شده و بیمار درد و خونریزی کمتری را تجربه می کند.

پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتری با این بیماری آزار دهنده صفحه عکس کیست مویی را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا