بیماری هابیماری های پوست و مو

درمان زخم باز در خانه بدون بخیه🩹 + خوب شدن سریع زخم باز (سر، صورت، دست و پا)

درمان زخم باز و مراقبت از آن یک مهارت ساده در کمک های اولیه می باشد که هر فردی باید با آن آشنا باشد. هر زخمی چه سطحی چه عمیق و در هر جای بدن که باشد (سر و صورت و یا دست و پا) نیاز به مراقبت و پانسمان دارد تا قبل از رسیدن به پزشک عفونت نکند.

اما زخم باز چیست؟ در ادامه همراه مجله بیچشک باشید تا به بررسی انواع زخم های باز، درمان زخم باز در خانه، “درمان زخم باز بدون بخیه”، بهترین پماد برای زخم باز، مراقبت از زخم باز، خوب شدن سریع زخم باز و …. بپردازیم. 

زخم باز چیست؟

همه ی ما در زندگی خود برای یک بار هم که شده زخمی شده ایم (چه به صورت سطحی و چه عمیق). زخم باز زخمی است که در اثر آن بافت بدن و چربی در معرض هوای آزاد قرار می گیرد.

زخم باز چیست
درمان زخم تازه

زخم باز معمولاً در اثر برخورد با اجسام تیز و برنده، تصادفات رانندگی و یا سقوط ایجاد می شود. اگر جراحت جزئی باشد می توان در خانه درمان نمود اما اگر سطح وسیعی از پوست شکاف خورد و موجب خونریزی برای بیش از 20 دقیقه شد باید به پزشک مراجعه نمود. 

انواع زخم باز 

زخم باز با توجه به شدت و عمق آن از زخم های خیلی جزئی و سطحی شروع شده تا زخم های عمیق و مهلک. شناخت انواع زخم باز در انتخاب نوع روش برای درمان آن بسیار مهم است. به همین دلیل در این قسمت انواع زخم باز را برای شما توضیح خواهیم داد. ابتدا از خطرناک ترین آن ها یعنی زخم گلوله ساچمه ای شروع می کنیم.

زخم گلوله ساچمه ای

جای گلوله ساچمه ای

وضعیت امنی را برای خود و قربانی فراهم کنید و از اینکه اسلحه در مجاورت تان نیست اطمینان خاطر بیابید. یعنی مطمئن شوید که تیرانداز دیگر نزدیک شما و قربانی نیست. اگر ممکن بود از دستکش لاتکس استفاده کنید. 

با 115 تماس بگیرید و موقعیت مکانی خود را اطلاع دهید. برای جلوگیری از آسیب نخاعی و آسیب به ستون فقرات تا جای ممکن فرد تیر خورده را تکان ندهید. در انجام این مراحل سرعت عمل مهم ترین چیز است و اتلاف وقت موجب مرگ قربانی می شود.

سریعاً با استفاده از یک پارچه یا باند و گاز روی زخم به صورت مستقیم برای حداقل ده دقیقه فشار وارد کنید. اگر بانداژها خونی و خیس شد گاز جدید را روی آن ها قرار دهید و باندهای خیس را جدا نکنید. 

اگر حس کردید که خونریزی کمتر شده پارچه یا گاز را دور زخم ببندید به طوری که خیلی محکم نباشد تا جریان خون قربانی قطع شود.

در زمان اصابت گلوله فرد وارد شوک می شود و باید دمای بدن او را زیر نظر بگیرید و اگر لباس تنگی دارد آن را با کت یا پتو بپوشانید. مدام با او صحبت کنید و بگویید که خوب است و از او بخواهید به شما جواب دهد. فرد گلوله خورده را گرم نگه دارید. 

برای اطمینان خاطر و انحراف فرد از گلوله ای که خورده از او در مورد داروهایی که مصرف میکند سوال بپرسید (داروهای قند خون و یا فشار خون و …) تا اقدام اشتباهی انجام ندهید. 

اگر در اطراف ناحیه ای که گلوله خورده بالشتک های خونی ایجاد شد آن ها را جدا نکنید و دست نزنید زیرا ممکن است موجب خونریزی بیشتر شود. 

خراش های سطحی و جزئی 

خراش در اثر ساییده شدن پوست ایجاد می شود. در بیشتر مواقع خراش ها جزئی بوده و در نواحی مثل آرنج، زانو، ساق پا و … مشاهده می شود. البته ممکن است خراش عمیق باشد و باعث درگیر شدن بافت ها و اعصاب زیرین پوست شود. 

پارگی 

پارگی بیشتر در اثر بریدگی با یک شیء تیز ایجاد می شود. پارگی با یک لبه ناهموار و دندانه دار مشاهده می شود. اولین کار مهم در این مورد قطع کردن خونریزی می باشد. و پس از آن باید زخم را تمیز کرده و پانسمان کنید. در مواردی هم پارگی به بخیه نیاز دارد. 

انواع زخم باز- پارگی

سوراخ شدن 

سوراخ به علت فرو رفتن اشیاء نوک تیزی مثل میخ ایجاد می شود. اگرچه ممکن است شما سوراخ را بسته ببینید و خونریزی هم نداشته باشد اما در موارد باعث ورود عفونت و آلودگی به داخل بدن می باشد. 

زخم ناشی از سوراخ شدن

کنده شدن و جدا شدگی

این نوع از زخم که شدیدتر از بقیه موارد می باشد قسمتی از پوست به طور کامل پاره یا بریده می شود و به بافت چربی و زیر پوست هم می رسد. این نوع زخم بیشتر در اثر اصابت گلوله و یا انفجار و مواردی بوجود می آِید که موجب می شود بافت بدن له شود. به همین خاطر مراقبت و پانسمان آن بسیار حیاتی و جدی می باشد و حتماً به اقدامات پزشکی نیاز دارد. 

درمان زخم باز 

قبل از هرکاری باید زخم ایجاد شده را تمیز کنید. تمیز کردن زخم باز با آب خالی بهترین گزینه است. با وجود اینکه محصولات زیادی در داروخانه به عنوان محلول ضد عفونی کننده و یا آب اکسیژنه موجود می باشد اما تمیز کردن زخم با هریک از این ها باعث خشک شدن و یا تحریک بافت زخم می شود. 

برای درمان زخم باز ابتدا باید نوع و شدت آن را در نظر بگیریم. برای مثال زخم بازی که در اثر بریدن با کارد میوه خوری ایجاد شده با زخم بازی که در اثر اصابت گلوله رخ داده متفاوت است. به هر حال در ادامه اقدامات مهمی را که برای مراقبت از زخم باز و خوب شدن سریع آن پیش از رسیدن به پزشک باید انجام دهید را می گوییم: 

همیشه زخم را برای مراحل بعدی درمان باید مرطوب نگه دارید. زخم را با آب سرد شست و شو دهید و اگر آلودگی آن از بین نرفت با یک پنه و یا یک گاز تمیز زخم را با آب و صابون ملایم تمیز کنید. 

زخم کوچک را چطور درمان کنیم؟

اگر عمق زخم بیش از 5 سانت نباشد این زخم کوچک است و معمولاً شستن آن با آب و پانسمان با گاز استریل برای این زخم ها کافی می باشد. در نظر داشته باشید در صورتی که زخم بر اثر گاز یک حیوان یا یک شیء آلوده ایجاد شده باشد به دکتر رفته تا برایتان آنتی بیوتیک یا واکسن کزاز تجویز نماید. 

اگر زخم روی رگ خونی باشد چکار کنیم؟

در این صورت ممکن است بستن زخم و قطع کردن خونریزی دشوار باشد و برای بخیه و سایر اقدامات باید به پزشک مراجعه کنید. 

زخم های بزرگ و عمیق را چطور درمان کنیم؟

این زخم ها خطرناک هستند و بهتر است خودتان اقدامی نکنید و فقط به پزشک مراجعه نمایید. زخم های بزرگ می توانند به رگ های خونی، عصب ها و یا تاندون ها در زیر پوست آسیب بزنند. 

برای زخم باز چه دارویی مصرف کنیم؟

اگر زخم بر اثر گاز گرفته شدن و یا برخورد یک جسم تیز سوراخ و عفونی شده باشد آنتی بیوتیک و یا پماد آنتی بیوتیک برای درمان زخم باز عفونی مصرف می شود. برای ساکت کردن درد هم از مسکن هایی مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده می شود. 

درمان زخم باز در خانه

خوب شدن سریع زخم باز در خانه
درمان خانگی زخم باز

اگر می خواهید مراقبت از زخم باز و درمان سریع زخم تازه را در خانه انجام دهید اولین قدم تمیز نگه داشتن و مرطوب ماندن زخم می باشد. بهتر است همیشه در خانه خود جعبه کمک های اولیه و پانسمان و گاز استریل و چسب زخم داشته باشید. همچنین برخی از مکمل های گیاهی هستند که در روند درمان سریع تر زخم باز در خانه موثرند مانند : 

  • درمان زخم باز با عسل :  با قرار دادن عسل روی زخم تازه  و باز باعث می شوید که باکتری های آن ناحیه بی آب شده و همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل باعث پیشگیری از عفونت هم می شود. بهتر است پیش از شستن زخم عسل را چند بار روی زخم بمالید. 
  • مرهم سیاه برای زخم باز: روغن سیاه یا مرهم سیاه که پماد ایکتیول هم نامیده می شود دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می توان به راحتی در خانه آن با استفاده از موم عسل، روغن نارگیل، روغن کرچک و روغن گل همیشه بهار+ زغال فعال و خاک رس بنتونیت را تهیه کرد. مرهم سیاه هم باعث ترمیم زخم می شود و هم جلوی عفونت آن را می گیرد.
  • آلوئه ورا : آلوئه ورا گیاهی ضد درد و ضد التهاب بوده که باعث تسکین درد هم می شود. با خارج کردن ژل آلوئه ورا آن را روی زخم قرار دهید و پس از خشک شدن با آب ولرم زخم را شسته و با یک حوله تمیز خشک کنید.
درمان زخم باز با آلوئه ورا
آلوئه ورا برای درمان زخم باز
  • بابونه : روغن بابونه قدرت ضد التهابی زیادی در درمان و ترمیم زخم دارد و باعث رفع سوزش زخم، ترمیم و بهبودی و خوب شدن سریع زخم باز می شود. 

مراقبت از زخم باز

مراقبت های اولیه برای زخم های مختلف مثل خراش، فرورفتگی، بریدگی و … متفاوت می باشد و در بهبود و درمان زخم بسیار مهم است.

برای مثال در بریدگی باید روی زخم فشار وارد کنید و آن را بانداژ نمایید. و یا در موقعی که جسمی فرو رفته اطراف فرورفتگی و نه خود جسم را فشار دهید. و اگر زخم ایجاد شده از نوع سوراخ شدگی بود سمت مخالف آن را هم چک کنید تا ببینید که در قسمت خروجی هم زخم ایجاد شده یا نه. 

زخم باز را چطور پانسمان کنیم؟

در صورت وجود خونریزی در نظر داشته باشید که احتمال انتقال بسیاری از بیماری ها از طریق تماس با خون فرد زخمی وجود دارد پس تا حد ممکن از خودتان با دستکش و یا ماسک محافظت نمایید و تماس مستقیم نداشته باشید. 

خونریزی جزئی و کم باعث خارج شدن آلودگی می شود ولی اگر خونریزی شدید باشد خطرناک است و باید فوراً با پزشک تماس بگیرید. 

به طور کلی با مشاهده موارد زیر حتما با اورژانس تماس بگیرید: 

  • خون روشنی که به صورت جهشی به بیرون می آید. 
  • اگر روی سینه، شکم، لگن زخمی بیش از 2.5 سانت عمق داشت. 
  • زخم عمیق روی دست و پا بالاتر از زانو 

در تمیز کردن زخم می توانید از یک صابون ملایم و یا پماد آنتی بیوتیک هم استفاده کنید. استفاده از پماد آنتی بیوتیک برای زخم باز به عنوان بهترین پماد برای زخم باز ضروری نمی باشد اما در کاهش درد ناشی از جراحت موثر است. 

برای پوشاندن زخم های کوچک چسب زخم بهترین گزینه می باشد. توجه داشته باشید اگر دو طرف زخم بهم دیگر نمی رسند یعنی این زخم به بخیه نیاز دارد و نباید پوشانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا