بیماری هابیماری های مقاربتیبیماری های مقعدیزگیل

شناخت بیماری زگیل مقعدی ، علائم و علت بیماری و راه های پیشگیری

بیماری زگیل مقعدی یا “کندیلما اکومینیت” ، زگیل های کوچکی هستند که در داخل و یا اطراف مقعد به چشم می خورند. بیماری زگیل مقعدی نوعی از زگیل های تناسلی است. در موارد خفیف زگیل مقعدی باعث ناراحتی و درد نمی شود و ممکن است فرد مبتلا به زگیل مقعد از آن اطلاعی نداشته باشد. با این حال اگر بزرگ شوند ممکن است دچار خارش یا خونریزی شود. بیماری زگیل مقعدی ابتدا از یک نقطه آغاز می شود اما احتمال دارد پس از مدتی به قسمت های دیگر اندام تناسلی هم گسترش یابد.


علائم بیماری زگیل مقعدی چیست؟

همانطور که گفته شد بیماری زگیل مقعدی ابتدا به صورت دانه های ریز ظهور می کند و به مرور زمان سایز دانه ها افزایش می یابد و همچنین نواحی دیگر را هم درگیر می کند. زگیل مقعدی ممکن است به شکل گل کلم باشد و یا به صورت ضایعه برجسته، مسطح و یا آویزان خودش را نشان دهد. زگیل مقعدی می تواند به رنگ هلو، زرد، صورتی یا قهوه ای روشن باشدو یا به رنگ پوست شما باشد.
بیماری زگیل مقعدی اغلب بدون درد و ناراحتی ایجاد می شود و ظهور علائم به صورت نادر اتفاق می افتد. این علائم می تواند شامل خارش و خونریزی است. خود فرد ممکن است احساس وجود توده در ناحیه مقعد داشته باشد و متوجه بیماری خود شود.
ممکن است همزمان با پیدایش زگیل مقعدی در سایر نقاط بدن هم زگیل ایجاد شود. زگیل تناسلی در زنان در نواحی تناسلی، مهبل یا دهانه رحم ظاهر می شوند. زگیل تناسلی در مردان می تواند بر روی آلت تناسلی، اسکروتوم، ران یا کشاله ی ران رشد کند.
زگیل ممکن است بر روی دهان یا گلوی فرد مبتلا به چشم بخورد. رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا به زگیل میتواند باعث انتقال بیماری و عفونت شود.

علت ابتلا به بیماری زگیل مقعدی چیست؟

زگیل تناسلی، از جمله بیماری زگیل مقعدی، ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) است. این ویروس از راه جنسی (STI) منتقل می شود. در سنین جوانی ویروس HPV ممکن است به خودی خود درمان شود. برخی از ویروس های HPV منجر به سرطان می شود  ، اما خوشبختانه نوع ویروس هایی که منجر به زگیل های مقعدی و تناسلی می شوند، عارضه سرطان را به همراه ندارند.
ویروس HPV به طور کلی از طریق تماس مستقیم با دهان،سینه، آلت تناسلی مرد یا واژن فرد مبتلا به HPV از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بیماری زگیل مقعدی فقط از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شود بلکه می تواند از طریق تماس پوستی هم منتقل شود. حتی زمانی که زگیل قابل مشاهده نباشد می تواند به فرد دیگری منتقل شود.

چه کسانی در معرض ابتلا به بیماری زگیل مقعدی هستند؟

اگر افرادی دارای شرایط زیر باشند احتمال ابتلا به بیماری زگیل مقعدی در آنها افزایش می یابد.

  • داشتن رابطه جنسی بدون محافظت
  • شرکای جنسی متعدد
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی
  • داشتن رابطه جنسی با فرد مبتلا به ویروس HPV
  • برقراری رابطه جنسی در سنین کم
  • بیماری خاص یا دارویی که باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن شود

ممکن است فردی رفتارها و شرایط بالا را نداشته باشد و همیشه رابطه جنسی محافظت شده و ایمن داشته باشد اما باز هم به بیماری زگیل مقعدی دچار شود. این موارد فقط احتمال ابتلا به بیماری زگیل مقعد را افزایش می دهد.

تشخیص زگیل مقعدی

یک پزشک با یک معاینه بصری به راحتی زگیل مقعدی را تشخیص می دهد. برای معاینه زگیل مقعدی پزشکان با استفاده از ابزاری با نام آنوسکوپ داخل مقعد را معاینه می کند و اگر در داخل کانال مقعد زگیل ایجاد شده باشد متوجه آن خواهند شد. اگر نیاز به معاینه بیشتر باشد پزشک نواحی بیشتری از بدن را معاینه می کند و یا از تست های دیگر کمک می گیرد. به طور مثال در معاینه زنان ممکن است که تست پاپ اسمیر هم انجام شود.

روش های درمان زگیل مقعدی

انتخاب درمان بستگی به تعداد و محل زگیل، اولویت های بیمار و سوابق بیمار بستگی دارد.

داروهای موضعی

درمان با داروهای موضعی معمولا برای زگیل های بسیار کوچک و محدود به قسمت خارجی استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که برای درمان زگیل مقعدی، حتما باید از داروهای موضعی مخصوص استفاده کنید و از هر نوع پمادی مانند پماد های ضد جوش در ناحیه مقعد استفاده نکنید.
برای استفاده از برخی داروها ممکن است نیاز باشد تا به مطب پزشک مراجعه کنید اما بیشتر داروها را می توانید در منزل مصرف کنید. معمولا مصرف دارو طی چند هفته یا بیشتر ادامه دارد. برخی از داروهای موضعی عبارت است از:

  • آلدارا، زیکلاارا
  • پودوفیلین
  • اسید تری کلرواستیک (TCA)
  • اسید بچکره ای (BCA)
  • سایر گزینه های درمان

کریوتراپی

در این روش از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل ها استفاده می شود. نیتروژن مایع موجب انجماد زگیل ها می شود و پس از انجماد از بین می روند.

الکتروکوتر

در این روش پزشکان از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل ها استفاده می کنند.

درمان زگیل مقعدی با لیزر

تکنیک درمان زگیل مقعدی با لیزر معمولا برای موارد پیشرفته و دشوار استفاده می شود. اگر زگیل گسترده باشد ممکن است مراحل درمان با لیزر چند جلسه طول بکشد.

جراحی زگیل مقعدی

جراحی زگیل مقعدی بر خلاف اسمش اصلا دشوار نیست و یک عمل سرپایی به حساب می آید. گزینه جراحی زگیل مقعدی برای زگیل های بزرگ و زگیل های داخل کانل مقعد که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند، استفاده می شود. بیمار میتواند در همان روز عمل به خانه برگردد و نیاز به بستری در بیمارستان نیست.
در روش جراحی، پزشک با استفاده از ابزار مخصوص شروع به قطع زگیل مقعد می کند. به احتمال زیاد از داروهای بی حسی موضعی استفاده می شود ولی اگر تعداد زگیل مقعدی زیاد باشد، ممکن است بی حسی نخاعی و یا بیهوشی کامل برای بیمار در نظر گرفته شود.
پس از استفاده از روش های درمانی الکتروکوتر، کریوتراپی یا درمان جراحی زگیل مقعد، اکثر افراد برای چند روز احساس ناراحتی و درد دارند و به همین خاطر پزشک برای آنها مسکن تجویز می کند.
زمان بازگشت به زندگی عادی به شرایط فرد و میزان گستردگی زگیل مقعدی بستگی دارد.
بیماری زگیل مقعدی تهدید کننده زندگی شما نیست و در اکثر موارد به سرطان تبدیل نمی شود. با این حال، ممکن است ویروس HPV در بدن شما ماندگار شود و پس از درمان منجر به عود مجدد بیماری شود. برای پیشگیری و یا تشخیص زود هنگام بیماری، طبق تشخیص و زمانبندی پزشک، به مطب مراجعه کنید.
مراجعه منظم به پزشک در سه ماه اول پس از درمان بسیار ضروری است.

پیشگیری از زگیل مقعدی

تست HPV خیلی توصیه نمی شود اما واکسن HPV موجود است و به افراد تا قبل از سن 26 سالگی توصیه می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه میکند که افراد بین سن 11 یا 12 سالگی در برابر ویروس HPV واکسینه شوند تا قبل از شروع فعالیت های جنسی بدن آنها در برابر ویروس ایمن شود.باید از داشتن شرکای جنسی متعدد و یا رابطه ی جنسی پر خطر دوری کنید و در زمان برقراری رابطه جنسی با استفاده از لوازم پیشگیری احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهید.

سخن آخر

زگیل مقعدی ناراحت کننده و در موارد نادر دردناک است، اما قابل درمان است. اگر فکر می کنید به زگیل مقعدی مبتلا شده اید به پزشک مراجعه کنید. اگر شما واقعا به بیماری زگیل مقعدی دچار شده باشید پزشک برنامه درمان شما را شروع می کند و شما به زودی درمان می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا