بیماری هابیماری های مقعدی

تفاوت یا فرق شقاق با بواسیر(هموروئید) چیست؟

بیماری های شقاق و بواسیر (هموروئید) هر دو از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی است. اما هر دوی این بیماری های تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. بیماری شقاق یا همان فیشر به ایجاد ترک عمیق در کانال مقعد اطلاق می شود. در حالی که منظور از بیماری بواسیر یا هموروئید متورم شدن عروق داخل کانال مقعد است. در ادامه به تشریح بیشتر شباهت ها و فرق شقاق با بواسیر می پردازیم:


شباهت فیشر با هموروئید

  • علت مشابه : هر دو این بیماری ها در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به مقعد ایجاد می شوند. یکی از مهمترین علت های اصلی بواسیر و شقاق ابتلا به یبوست و اسهال به صورت مداوم است.
  • علائم بواسیر و شقاق : هر دوی این بیماری ها علائم مشابهی را ایجاد می کنند که تشخیص آنها از یکدیگر را مشکل می کند. به طور مثال هر دوی این عارضه می توانند باعث درد، خونریزی از مقعد و یا مشاهده خون در مدفوع شوند. به علاوه سوزش و خارش از دیگر علائم مشابه این بیماری ها است.
  • راههای درمان شقاق و بواسیر : برخی از روشهای درمانی در هر دو این بیماری مشابه است. به طور مثال برای درمان هر دوی این عارضه ها از درمان های خانگی مانند حمام سیتز، کمپرس سرد، مصرف فیبر و … استفاده می شود. به علاوه در مراحل پیچیده تر انجام جراحی و نیز درمان با لیزر از آخرین راهکارهای پیشنهادی پزشک برای درمان بواسیر و شقاق است.
  • درمان گیاهی شقاق و بواسیر : یکی دیگر از شباهت های این دو بیماری استفاده از درمان گیاهی های مشترک است که می تواند به رفع علائم هر دوی آنها کمک نماید. به طور مثال استفاده از درمان گیاهی شامل استعمال آلوئه ورا، سیر، سرکه سیب و … می تواند به درمان هر دو این بیماری ها کمک نماید.

تفاوت بواسیر و شقاق

فرق بواسیر و شقاقبا وجود تمامی شباهت هایی که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم، این دو بیماری از اساس با یکدیگر متفاوت هستند. فرق شقاق با بواسیر این است که یکی از این بیماری تنها شکاف و زخمی عمیق در کانال مقعد است و دیگری متورم شدن عروق در  ناحیه مقعدی است، ممکن است این عروق به حدی متورم شوند که دچار پرولاپس شده و از مقعد خارج شوند. این تفاوت می تواند به بیماران در تشخیص هر دوی این عارضه ها کمک کند.  فرق شقاق با بواسیر که می تواند به شما در تشخیص و درمان این بیماری ها کمک کند، به این شرح است:

  • درد : هر دوی این بیماری ها درد ایجاد می کنند اما تفاوت آنها در این است که درد شقاق تیرکشنده بوده و پیوسته وجود دارد، در حالی که درد بواسیر به خصوص نوع داخلی آن بسیار کمتر است و اغلب در زمان دفع مدفوع و یا هنگام نشستن احساس می شود.
  • ظاهر : اگر پزشک و یا خود بیمار ناحیه مقعد را معاینه نماید. فیشر به شکل زخمی طولی مشخص است که اطراف زخم می توانند دچار تورم و یا التهاب باشد. در حالی که بواسیر از نوع داخلی موجب بیرون زدگی گوشتی از مقعد و بواسیر خارجی موجب متورم شده عروق در اطراف دریچه عضلی مقعدی می گردد. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنیم از صفحه عکس بواسیر و عکس شقاق دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا