بیماری هاکرونا

ویروس کرونا چیست؟ بررسی علائم، اخبار و درمان کرونا ویروس یا همان کووید 19

با شروع سال میلادی جدید، نوعی بیماری حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس در دنیا شایع شده و تاکنون بیشتر از 50 کشور دنیا آلوده این ویروس شده اند. متاسفانه این ویروس به کشور ما، ایران نیز نفوذ کرده و جان عده ای از هموطنان را نیز گرفته است. با توجه به شیوع گسترده این ویروس، در این برهه، باید احساس ترس و استرس را کنار گذاشته و با اطلاعات کامل در رابطه با این بیماری و نحوه پیشگیری و درمان آن به مقابله با آن بپردازیم. در ادامه به تشریح اطلاعاتی می پردازیم، که هر ایرانی باید از آنها آگاه باشد.


ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟کرونا ویروس در واقع یک ویروس تنها نیست. بلکه مجموعه از ویروس ها با نام های مختلف ویروس کرونا نام دارند، و می توانند عامل بیماری های مختلفی از سرماخوردگی تا سارس و کووید 19 و … باشند.

کروناویروس ها اولین بار در سال 1965 میلادی کشف شدند و تا به حال 7 نوع انسانی از این ویروس شناخته شده است. مابقی در میان حیوانات به خصوص پرندگان شیوع دارد. جدید ترین نوع از ویروس کرونا در دسامبر 2019 و در ووهان چین کشف شده است. بیماری حاصل از این ویروس جدید، کووید 19 (COVID-19) نام دارد و نام آن، از مخفف CO به معنی کرونا، VI به معنی ویروس و D مخفف بیماری گرفته شده است و به معنی بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا 2019 می باشد. این ویروس دو لایه ای شامل هسته ای با مواد ژنتیکی و لایه بیرونی با تاج های پروتئینی است.

در صورتی که هر یک از علائم ویروس کرونا را دارید و یا مشکوک به بیماری کرونا هستید از حضور در اجتماع خودداری کنید و با پزشک خود تماس بگیرید

منبع ویروس

گفته می شود این ویروس از طریق حیوانات به انسان انتقال یافته است. شواهد نشان داده تعداد زیادی از افراد مبتلا در ووهان از بازار غذاهای دریایی که حیوانات زنده نیز داشته، بازدید کرده بودند. به نظر می رسد، بیماری از طریق خفاش به انسان منتقل شده است.

روشهای انتقال

این ویروس از طریق تماس مستقیم با قطرات تنفسی فرد آلوده و یا لمس بدن بیمار منتقل می شود. یعنی اگر در نزدیکی فرد ناقل بیماری قرار گیرد. ویروس از طریق عطسه و سرفه قابل انتقال است. در مواردی نادر تماس با مدفوع آلوده فرد نیز این خطر را افزایش می دهد.به علاوه این ویروس بین 5 تا 9 ساعت بر روی سطوح به جای می ماند و قابلیت انتقال به شخصی دیگر را دارا می باشد. این مدت زمان در محیط های مرطوب افزایش می یابد. البته در مواردی مشاهده شده است که ویروس تا 9 روز نیز توانسته در محیط های خارجی و بر روی اجسام دوام بیاورد.

چه کسانی در معرض خطر قرار دارند؟

در مورد تاثیرات این ویروس بر روی کودکان و زنان باردار اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما این بیماری تنها در برخی موارد کودکان را مبتلا ساخته و بیشتر در افراد بزرگسال مشاهده میشود. ولی خطر بیماری برای افراد بالای 50 سال و بیماران مبتلا به بیماری های خاص به خصوص با نقص سیستم ایمنی بیشتر است.

در صورتی که عفونت به قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی، یعنی ریه ها و نای برسد، خطر بروز علائم بیماری کرونا به ویژه برای سالمندان و افرادی با نقص سیستم ایمنی بدن هشدار دهنده و خطرناک است.

برای اطلاعات بیشتر در این مورد پیشنهاد می کنیم، صفحه “چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر ویروس کرونا نیاز دارند؟” را مطالعه نمایید.

علائم کرونا

علائم کروناعلائم کرونا ویروس بسته به موضع درگیر با بیماری، متفاوت است. در برخی موارد ویروس به ریه ها حمله کرده و موجب بروز مشکلات تنفسی می شود. در مواردی دیگر اختلالات دستگاه گوارش مربوط به روده و معده مشاهده می شود.

بیماری ممکن است بین یک تا سه هفته در مرحله نهفته قرار گیرد. در این مرحله فرد ناقل بیماری بوده و می تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد، ولی هیچ یک از علائم بیماری را ندارد.

علائم این بیماری شبیه به سرماخوردگی است، و در افراد مختلف می تواند با شدت های متفاوتی ظاهر شود. شایع ترین نشانه های کرونا ویروس به این شرح است:

  •  تنگی نفس
  •  تب
  •  سرفه
  •   آبریزش بینی و عطسه
  •   گلو درد
  •  عفونت حاد تنفسی یا سینه پهلو (در موارد حاد بیماری)

تنها با تجربه علائم ذکر شده نمی توان گفت که فرد به بیماری کرونا ویروس مبتلا شده است بلکه می بایست بیمار تحت آزمایش های مربوطه قرار گیرد. این آزمایش با بررسی نمونه مخاط دهان و بینی و صورت می گیرد. البته کیت های تشخیصی می توانند سریعتر نتیجه آزمایش را نشان دهند.

اگر علائم بیماری را داریم، چه کنیم؟

تشخیص ویروس کرونا

در صورتی که علائم بیماری را دارید، و یا در نزدیکی کسانی قرار گرفته اید که دچار این عارضه شده اند و یا به هر دلیل دیگری مشکوک به بیماری کرونا هستید از حضور در اجتماع خودداری کنید و با پزشک خود تماس بگیرید، تا در شرایطی ایمن شما را به نزدیکترین بیمارستان قرنطینه انتقال دهند.

در این مدت و قبل از بررسی ابتلا به بیماری از مصرف خودسرانه هر گونه دارو به خصوص آنتی بیوتیک ها، پرهیز نمایید. همچنین در صورتی که پزشک مصرف هر نوع دارویی را تجویز کرده است، باید آن را تا آخر و طبق دستور پزشک مصرف کنید.

در این مدت از سفر های غیر ضروری اجتناب کنید. همچنین اگر حیوانات خانگی دارید، تماس با این حیوانات را محدود کنید.

درمان کرونا

درمان کرونااز آنجایی که عامل بیماری کووید – 19، ویروس است، در نتیجه امکان درمان کروناویروس با مصرف آنتی بیوتیک وجود ندارد. از طرفی مصرف داروهای مربوط به درمان آنفولانزا نیز تاثیر گذار نخواهد بود.

تاکنون هیچ داروی موثری برای درمان این عارضه وجود نداشته است. بهبود یافتن از این بیماری تنها به قدرت سیستم دفاعی بدن بستگی دارد. اگر بدن قوی باشد، می تواند با بیماری مبارزه کند. اغلب مرگ و میر های ناشی از این ویروس در افرادی مشاهده شده است که بدن آنها قدرت کافی برای مبارزه با این ویروس را نداشته است. با این حال راهکارهای زیر می تواند به افزایش سرعت بهبودی بیماران کمک کنند.

  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • مصرف مایعات را افزایش دهید.
  • برای بهبود گلودرد و تب می توان از داروهای مناسب آن، مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد.
  • بخور آب گرم می تواند در بهبود علائم ناشی از بیماری مانند گلو درد موثر باشد.

پیشگیری

  • شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون یا ژل های ضدعفونی کننده ( از شستن پشت دست ها، میان انگشتان و زیر ناخن ها غافل نشوید.)
  •  رعایت بهداشت
  •  پوشاندن دهان و بینی با دستمال هنگام سرفه و عطسه
  •  از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، پرهیز کنید.
  •  حدالامکان در منزل بمانید و از رفت و آمد در محیط های شلوغ و پر ازدحام پرهیز کنید.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه پیشگیری از ویروس کرونا مراجعه کنید.

ماسک بزنیم؟

پیشگیری از کرونا با ماسک

زدن ماسک بهتر است به دورانی که علائم بیماری را دارید، محدود شود. در صورتی که هیچ یک از علائم را ندارید، اجباری به استفاده از ماسک نیست. ولی در صورتی که تمایل به استفاده از ماسک دارید، باید اولاً از آن درست استفاده کنید و دوماً پس از استعمال آن را به درستی دفع کنید. همچنین در کنار استفاده از ماسک رعایت دیگر نکات پیشگیری کننده که قبلا به آنها اشاره کردیم نیز الزامی است.

اخبار کرونا در چین

از زمان شروع اخبار کرونا بیش از 74 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده اند و در طی این مدت 2118 نفر از مبتلایان فوت شده اند. در کل می توان گفت تعداد قربانیان کمتر از 2% بوده است. به غیر از چین، هنگ‌کنگ، تایوان، فرانسه و فیلیپین نیز از دیگر کشورهایی هستند که کرونا در آن تلفاتی داشته است.

 کرونا در ایران

در تاریخ 30 بهمن سال جاری اولین مورد از کرونا ایران در شهر قم گزارش و تایید شد. البته تا قبل از این دو مورد دیگر نیز گزارش شده بود، اما دانشگاه علوم پزشکی شهر قم این موارد را تکذیب کرده بود. در همان روز رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، اعلام کرد که موارد مشابه دیگری از مشکلات تنفسی در قم مشاهده شده که در دو در نفر از آنها تست کرونا مثبت بوده است. در 2 اسفند 98 با اعلام رسمی 4 نفر فوت شده؛ بر اثر کرونا، ایران جزء کشور های درگیر با این بیماری قرار گرفت و بعد از چین بیشترین تلفات در فوت شدگان را دارا است. آمار مبتلایان به کرونا ویروس در ایران تا روز شنبه 10 اسفند 98 بیش از 593 نفر و تعداد قربانیان به 43 مورد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا