بیماری هابیماری های قلبی و عروقیسبک زندگیفنون زندگی سالم

مصرف الکل چه تاثیری بر روی سلامتی دارد [راه دفع الکل از بدن]

مثل مواد مخدر الکل نیز می تواند به بدن انسان آسیب برساند، به ویژه اگر هر روز نوشیده شود. برخی از تاثیرات لحظه ای هستند و برای مدت کوتاهی باقی می مانند و برخی با گذشت زمان می توانند به طور قابل ملاحظه ای بر بدن، سلامت روان و کیفیت زندگی تاثیرگذار باشند.

به نقل از سایت health.gov.au :

increased risk of diabetes and weight gain. impotence and other problems with sexual performance. cancers such as stomach cancer, bowel cancer, breast cancer, mouth cancer, throat cancer, oesophageal cancer and liver cancer. fertility issues such as reduced sperm count and reduced testosterone levels in men.

ترجمه فارسی: افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش وزن. ناتوانی جنسی و سایر مشکلات عملکرد جنسی. سرطان هایی مانند سرطان معده، سرطان روده، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان گلو، سرطان مری و سرطان کبد. مسائل باروری مانند کاهش تعداد اسپرم و کاهش سطح تستوسترون در مردان از تاثیرات کلی مصرف الکل بر روی سلامتی می باشد.

نقل قول شده از: https://www.health.gov.au/topics/alcohol/about-alcohol/what-are-the-effects-of-alcohol

افزایش خطر ابتلا به دیابت و افزایش وزن. ناتوانی جنسی و سایر مشکلات عملکرد جنسی. سرطان هایی مانند سرطان معده، سرطان روده، سرطان سینه، سرطان دهان، سرطان گلو، سرطان مری و سرطان کبد. مسائل باروری مانند کاهش تعداد اسپرم و کاهش سطح تستوسترون در مردان.

تاثیرات کوتاه مدت الکل می تواند شامل خماری، مسمومیت الکلی، تصادف، درگیری و رفتار های پرخطر باشد. مصرف الکل به طور طولانی مدت می تواند زمینه ساز بیش از 200 نوع بیماری و آسیب شود. اینکه الکل به چه اندازه بر روی بدن شما تاثیر می گذارد به عوامل مختلفی از جمله مقدار نوشیدن، الگوی نوشیدن، سایز بدن، سن، ژنتیک و … بستگی دارد. در این مقاله از مجله بیچشک قصد داریم تاثیرات متفاوت الکل را مورد بررسی قرار دهیم.

خماری

احتمالا در مورد خماری شنیده اید یا اینکه آن را تجربه کرده اید. خماری دارای علائم ناخوشایندی است که معمولا بعد از مصرف زیاد الکل اتفاق می افتد. بیشتر افراد می توانند علائم خماری را تشخیص دهند و آنها را برطرف کنند.
به طور کلی مصرف هرچقدر بیشتر الکل می تواند احتمال تجربه خماری را افزایش بدهد اما راهی وجود ندارد که بتوان تشخیص داد که چقدر می توان نوشید تا از وقوع خماری جلوگیری کرد.برخی افراد ممکن است پس از نوشیدن یک نوشیدنی الکلی دچار خماری شوند. الکل باعث به وجود آمدن تعدادی واکنش در بدن شما می شود که این واکنش ها می توانند شامل:

بیشتر خماری ها معمولا زمانی آغاز می شود که سطح الکل خون شما به صفر نزدیک می شود. خماری ها معمولا 24 ساعت باقی می مانند و خود به خود برطرف می شوند.
ممکن است خماری شدیدتری را تجربه کنید اگر :

  • الکل را با شکم خالی مصرف کنید
  • الکل را با مواد مخدر مصرف کنید
  • بعد از مصرف الکل به اندازه کافی نخوابید
  • خوردن نوشیدنی های الکلی سنگین مانند ویسکی، کنیاک و عرق

نوشیدن آب می تواند به کاهش اثرات خماری کمک کند. همانطور که گفته شد اثرات خماری بعد از یک روز برطرف می شود اما اگر می خواهید اثرات را کاهش دهید سعی کنید آب بنوشید، غذا بخورید (خوردن سوپ یا نان توصیه می شود) و خوب بخوابید.

مسمومیت الکلی

برخی اوقات زیاد نوشیدن ممکن است اثرات شدیدتری داشته باشد از جمله مسمویت الکلی که می تواند زندگی شما را به خطر بندازد. اگر این علائم را تجربه کردید به اورژانس مراجعه کنید:

  • گیجی
  • بالا آوردن
  • کاهش دمای بدن
  • تشنج
  • کاهش یا بی نظمی در تنفس
  • رنگ پریدگی
  • بی هوش شدن

اگر شخصی بعد از مصرف الکل هوشیاری خود را از دست داد و موفق نشدید او را بیدار کنید ممکن است در خطر مرگ باشد. اگر فکر می کنید شخصی ممکن است دچار مسمومیت الکلی شده باشد حتی اگر علائم را مشاهده نمی کنید سعی کنید که سریعا کمک پزشکی درخواست کنید.

تاثیرات طولانی مدت مصرف الکل

امروزه تحقیقات نشان می دهند که مصرف الکل به هر اندازه باشد به مرور زمان می تواند زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها شود .
برخی از شایع ترین آسیب هایی که از مصرف الکل حاصل می شوند شامل:

  • تصادفات جاده ای
  • خشونت خانگی
  • جنایت
  • ازهم پاشیدن خانواده
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • سرطان مانند سرطان کبد و سرطان سینه در بانوان
  • دیابت
  • اضافه وزن و چاقی
  • بیماری های مرتبت با کبد
  • مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی
  • اعتیاد به الکل
  • آسیب رساندن به خود مانند تلاش برای خودکشی

براساس گزارشات به دست آمده در سال 2016، 5.3% از مرگ و میرها در جهان به دلیل مصرف الکل بوده است. به طور کلی مردان بیشتری نسبت به زنان بر اثر مصرف الکل فوت می کنند. مصرف طولانی مدت الکل می تواند بر همه ابعاد زندگی یک فرد از جمله بدن، سلامت روان، روابط و… تاثیرگذار باشد.

تاثیرات الکل بر مغز

مصرف الکل می تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. مصرف الکل می تواند باعث شود که کنترل تعادل برای مغز سخت شود. همچنین بر حافظه، توانایی صحبت و قضاوت نیز تاثیرگذار است که این موارد می توانند منجر به وقوع وقایع جبران ناپذیر در محیط کار و زندگی افراد شوند و به طور کلی زمینه ساز نتایج منفی شوند.

چگونه اثرات مصرف الکل بر بدن خود را کاهش دهیم؟

بهترین راه برای عدم تجربه اثرات الکل مصرف نکردن آن است. این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است اگر باردار هستید و یا به بچه شیر می دهید. به طور کلی اگر تصمیم دارید که الکل مصرف کنید باید سعی کنید که مصرف آن کم باشد. تحقیقات توصیه می کنند :
نوشیدن کم تر از 10 نوشیدنی الکلی در طول هفته می تواند احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف الکل را کاهش دهد.
نوشیدن کمتر از 4 نوشیدنی در طول روز احتمال وقوع حوادث ناشی از مصرف الکل را کاهش می دهد.
بر مصرف الکل به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود نظارت کنید زیرا بسته به میزان مصرف، الکل می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

چگونه الکل را ترک کنیم؟

قبل از ترک: در مرحله اول اگر فکر می کنید به الکل وابستگی دارید با یک دکتر یا فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید. سازمان های متفاوتی وجود دارد که شما می توانید برای گرفتن مشاوره و کمک به آنها مراجعه کنید. وابسته بودن به الکل به این معناست که حس کنید بدون مصرف آن نمی توانید کاری را انجام دهید یا عدم مصرف آن باعث بروز علائمی مانند لرزش بدن شود. اگر بدون مصرف الکل چنین تاثیراتی را حس می کنید قطع کردن خیلی سریع الکل بدون کمک افراد متخصص می تواند خطرناک باشد.

تاثیرات کوتاه مدت بعد از ترک الکل

حتی اگر مصرف الکل شما خیلی زیاد نبوده است برخی از تاثیرات کوتاه مدت مصرف آن را تجربه خواهید کرد. برخی از افراد ممکن است احساس تحریک پذیری کنند، لرزش بدن را تجربه کنند یا احساس خستگی داشته باشند. اثرات کوتاه مدت دیگر توقف مصرف الکل سخت شدن تمرکز و بهم ریختن خواب می باشد.
بیشتر افراد تاثیرات فیزیکی خاصی را تجربه نمی کنند اما اگر وابستگی به الکل زیاد باشد ممکن است علائمی مانند لرزش دست، عرق کردن، سردرد، حالت تهوع، بالا آوردن و بی اشتهایی رخ دهند. به همین دلیل نیاز است که افراد قبل از ترک نوشیدن الکل با افراد متخصص صحبت کنند. یک پزشک میتواند برای شما داروهایی تجویز کند که در مسیر ترک الکل به شما کمک کنند همچنین شرکت در مشاوره های گروهی و استفاده از تجربه های دیگران می تواند در ترک الکل بسیار موثر واقع شود.

سوالات متداول در مورد اثرات مصرف الکل

مصرف الکل بر روی بدنسازی و ورزش چه تاثیری دارد؟

الکل توانایی تبدیل غذا به انرژی را کاهش می دهد. همچنین باعث پایین آمدن سطح قند خون بدن می شود. این موارد به علاوه کم آب شدن بدن بعد از مصرف الکل همگی باعث می شوند اثرات ورزش بر بدن کاهش پیدا کند.

آیا مصرف الکل بر خواب تاثیر می گذارد؟

یکی از بزرگترین مشکلاتی که الکل ایجاد میکند بی خوابی است. بعد از چند ساعت خواب الکل می تواند باعث شود که بیدار شوید و به سختی دوباره بخواب روید. همچنین نوشیدن الکل قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را به شدت کاهش دهد.

مصرف الکل چه تاثیری بر شیردهی دارد؟

مصرف الکل به مرور زمان می تواند باعث کاهش زمان شیردهی شود زیرا مصرف الکل بر میزان تولید شیر تاثیر می گذارد. همچنین مصرف زیاد الکل می تواند بر روی الگوی خواب کودک تاثیر می گذارد و باعث رشد زود هنگام کودک شود.

مصرف چه داروهایی با الکل تداخل ایجاد می کند؟

داروهای زیادی با الکل در تداخل هستند و بهتر است تا جایه ممکن هیچ دارویی با الکل مصرف نکرد. از جمله داروهایی که منجر به تداخل می شوند می توان به لوراتادین، هیدروکسی زین، دیفن هیدرامین، دسلوراتادین، لورازپام، کلونازپامر و … اشازه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا