سبک زندگیمد و زیبایی

نکاتی در مورد مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

با وارد شدن به فصول سرد سال شاهد تغییرات زیادی در شرایط آب و هوایی و محیطی خواهیم بود. این فصول سرد و زیبا، می توانند برای پوست ما مشکلات متعددی ایجاد کنند. خشکی و سردی هوا از یک طرف و افزایش آلودگی هوا از طرف دیگر باعث می شود که پوست ما به مراتب حساس تر و آسیب پذیرتر باشد و نیاز به مراقبت های بیشتری داشته باشد. در این مقاله برای شما توصیه های جالبی داریم تا بتوانید از پوست خود در برابر آلودگی هوا محافظت کنید.


تاثیرات آلودگی هوا بر پوست

آلودگی هوا اثرات منفی دراز مدت و کوتاه مدت زیادی بر روی سلامتی ما دارد که در این میان پوست اولین محل تماس با آلاینده های هوا است. ذرات ریز موجود در هوا به راحتی می توانند در پوست ما نفوذ کنند. مکانیسم اثر آلاینده ها بر پوست یا از طریق داخل به خارج است که ناشی از تاثیر مواد سمی موجود در خون بر روی پوست است یا از طریق نفوذ آلاینده ها به داخل پوست اتفاق می افتد. از تاثیرات مخرب و منفی آلودگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خشکی و سردی هوا از یک طرف و افزایش آلودگی هوا از طرف دیگر باعث می شود که پوست مابه مراتب حساس تر و آسیب پذیرتر باشد و نیاز به مراقبت های بیشتری داشته باشد.

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

محصولات متعددی برای مراقبت از صورت وجود دارد که می تواند از پوست شما در برابر بسیاری از مشکلات ناشی از آلودگی هوا مراقبت کند و سلامتی آن را بازگرداند. اما اثربخشی آنها در طولانی مدت است و چنین محصولاتی فقط نقش مکمل را دارا هستند. از آنجا که هوای آلوده و کنترل آن از دست شما خارج است ولی با روش هایی ساده ی مراقبت از پوست، می توان از تاثیرات آن بر روی پوست تا حد زیادی جلوگیری کرد. شما با انجام روش های ساده ای در منزل و با استفاده از چند تکنیک ساده می توانید از پوست خود در برابر آلاینده ها مراقبت کنید و یا آن را ترمیم نمایید.

1- ضدآفتاب بزنید

ضدآفتاب صورت

ضدآفتاب مانند یک عایق ایمن است که می تواند از پوست شما در برابر بسیاری از آلودگی های هوا و اشعه های مضر خورشید جلوگیری کند. اگر می خواهید روند پیری خود را به تعویق بیندازید و از تاثیر رادیکال های آزاد و پیری زودرس جلوگیری کنید ضدآفتاب یکی از بهترین گزینه ها است. همچنین استفاده ی مرتب از ضدآفتاب می تواند سرطان پوست را از شما دور کند.

برخلاف یک تصور غلط کرم ضد آفتاب فقط مخصوص فصل تابستان نیست، در تمامی فصول سال استفاده از کرم ضدآفتاب ضروری است. البته در مواقعی که تشعشعات آفتاب شدید تر است، باید تعداد دفعات مصرف آن را در طول روز افزایش داد اما به هیچ عنوان نباید مصرف آن را قطع نمود.

2- ماسک های میوه ای

ماسک های میوه ای یکی از بهترین روش ها برای حفظ طراوت، زیبایی و مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا است. ریز گرد ها می توانند  به این  عضو بدن شما صدمه وارد کنند و باعث خشکی آن شوند. میوه ها منبع غنی ویتامین و املاح معدنی هستند که می توانند رطوبت پوست شما را تامین کنند و آن را همیشه جوان نگه دارند .

برای این کار باید به 2 نکته ی زیر توجه داشته باشید.

  • میوه هایی که انتخاب می کنید کاملا رسیده و تازه باشند.
  • قبل از استفاده از ماسک صورت خود را با آب و شوینده های ملایم کاملا پاک کنید.

برای این کار کافی است هر نوع میوه ای که در دسترس شما است را کمی له کرده و آن را مستقیم بر روی صورت و گردن خود قرار دهید. دست ها را هم فراموش نکنید.

3- ویتامین E بخورید

ویتامین E از مهم ترین و حیاتی ترین ویتامین ها برای سلامتی و حفظ شادابی پوست است. ویتامین E نقش موثری در کلاژن سازی  دارد و با افزایش خاصیت الاستیکی از ایجاد چین و چروک و ایجاد پیری جلوگیری می کند.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند تمامی نشانه های پیری شما را مانند چین و چروک و لکه از بین ببرد و برای مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا یکی از بهترین گزینه ها است. آجیل، غذاهای دریایی و میوه ها و سبزیجات تازه از بهترین منابع ویتامین E شناخته می شوند.

4- شستشوی صحیح صورت

شست و شوی صحیح صورت

شاید شما در طول روز صورت خود را بشویید ولی صورت چیزی نیست که دلخواه شما باشد. شستن صورت به خصوص در مواقعی که در معرض آلودگی هوا قرار گرفته است قاعده و قانون خاصی دارد.

بهترین روش برای پاکسازی این است که صورت خود را با آب و شوینده ی ملایم به خوبی بشویید و این کار را دوباره تکرار کنید.

بهترین شوینده های ملایم برای صورت در چنین مواقعی انواع محلول در چربی هستند. به علت اینکه آلاینده ها و ذرات ریز موجود در هوا محلول در آب نیستند، برای پاک کردن و از بین بردن آنها باید از شوینده های محلول در چربی استفاده کنید تا بتواند مواد چرب را از روی پوست شما به خوبی پاک کند.

اما چرا دو بار؟ در شستشوی اول آلودگی ها و ذرات ریز گرد و غبار و آلاینده ها از روی صورت شما پاک می شوند و در شستشوی دوم منافذ پوست به طور کامل تمیز خواهند شد.

5-لایه بردارها

لایه برداری یکی از تکنیک هایی است که برای مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا به کار گرفته می شود. لایه برداری می تواند تمامی سلول های مرده ی پوست شما را به طور کامل پاک کند و منافذ را باز نماید.

نکته ای که باید در نظر بگیرید انتخاب نوع لایه برداری است که برای صورت خود انتخاب می کنید. به هیچ وجه از لایه بردارهای قوی استفاده نکنید و برای انتخاب آن حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید.

6- مرطوب کردن

مرطوب کننده پوست

مرطوب کردن صورت و بدن یکی از کلیدی ترین نکات در حفظ زیبایی و طراوت پوست شما است. آلودگی هوا در فصول سرد و خشک سال به خصوص در فصل پاییز افزایش می یابد. در چنین شرایطی باید همیشه صورت خود را مرطوب نگه دارید و بدون مرطوب کننده از خانه بیرون نروید. مرطوب کننده ها می توانند مانند یک لایه ی حفاظتی بر روی پوست شما قرار بگیرند و با حفظ طراوت و زیبایی مانع نفوذ و برخورد مستقیم ذرات گرد و غبار و آلاینده به پوست شما شوند.

7- آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان ها به وفور در میوه ها ، سبزیجات و انواع خوراکی های طبیعی یافت می شوند. اولین اثری که آلودگی هوا بر روی پوست شما می گذارد پیری زودرس است. اگر می خواهید هیچ گاه به پیری پوست دچار نشوید، مصرف آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید.

آنتی اکسیدان ها می توانند آسیب رادیکال های آزاد را به حداقل برسانند و با عناصری که باعث پیری می شوند، مبارزه کنند.

8- آب زیادی بخورید

یک راه حل طبیعی برای حفظ طراوت و شادابی و همچنین مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا نوشیدن آب فراوان است. آب می تواند بسیاری از سموم و مواد زائد بدن را دفع کند و بدین ترتیب هر چه میزان سموم بدن کمتر باشد پوست درخشان تر و زیباتری خواهید داشت . هیدراته نگه داشتن بدن می تواند مقاومت بدن شما را در برابر اثرات آسیب های محیطی به حداکثر برساند و از اثرات رادیکال های آزاد تا حد زیادی بکاهد.

متخصصان نوشیدن 8 الی 9 لیوان آب را در طول روز برای حفظ سلامتی بدن ضروری می دانند . طبیعی است که در مواقعی که آلودگی هوا بیشتر است باید نوشیدن آب را افزایش دهید و مصرف آبمیوه های طبیعی را در کنار آن فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا