بیماری هابیماری های پوست و موسبک زندگیمد و زیبایی

بررسی دلایل سیاهی دور چشم

سیاهی دور چشم می تواند گیرایی و زیبایی چشمهای شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و حرف های نگفته ی زیادی در رابطه با وضعیت سلامتی بدن شما برای گفتن دارد. شاید فکر کنید علت اصلی سیاهی دور چشم شما کم خوابی باشد. ممکن است درست باشد ولی بسیاری از عوامل دیگر هم وجود دارند که باعث می شود حلقه هایی تاریک دور چشمان شما را فرا بگیرد. مقاله ی امروز مجله ی بیچشک نگاهی به موضوع سیاهی دور چشم داشته است . در ادامه باهم علل به وجود آمدن آن را مرور می کنیم.

علت به وجود آمدن سیاهی دور چشم چیست؟

علت سیاهی دور چشماز ژنتیک تا کمی خواب آشفته می تواند باعث شود که هاله هایی سیاه و تیره در اطراف چشمان شما به وجود بیاید. سیاهی دور چشم گاهی اوقات از سنین کودکی آغاز می شود و در برخی افراد هم در سنین جوانی خود را نشان می دهد. دیدن چنین منظره ای می تواند برای بسیاری از افراد ناخوشایند باشد و آنها را همیشه بی روح و خسته نشان دهد. روش های درمانی متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد از ماسک های میوه ای تا لوازم آرایش ولی قبل از انتخاب راه حل برای برطرف کردن آن شاید بهتر باشد با علت به وجود آمدن سیاهی دور چشم کمی بیشتر آشنا شوید. شاید علت سیاهی دور چشم شما به یکی از رفتارهای غلط شما در طول زندگی باز می گردد و شاید هم سیاهی دور چشم زنگ خطریست برای مشکلات جدی که در بدن شما وجود دارد و نیازمند رسیدگی و درمان است.

ژنتیک

یکی از رایج ترین علل سیاهی دور چشم به مسائل ژنتیک و وراثتی افراد باز می گردد. برخی از نژادهای آفریقایی و آسیایی دارای ژن های خاصی هستند که باعث می  شود پوست آنها به طور طبیعی رنگدانه های ملانین بیشتری در پوست اطراف چشم هایشان تولید کند و در حقیقت سیاهی دور چشم را از نیاکان خود به ارث برده اند. این رگه ها در واقع به رنگ آبی تیره هستند و در اثر انعکاس نور کاملا قابل مشاهده اند.

سالخوردگی

علت سیاهی دور چشم

آغاز روند پیری و سالخوردگی در افراد می تواند باعث شود که پوست بدن به مرور زمان نازک تر و حساس تر شود. در تمامی دوره های زندگی پوست اطراف چشم ها همیشه نازک تر و آسیب پذیر تر از پوست سایر نقاط بدن است و به همین دلیل با آغاز سنین سالخوردگی رگ های خونی این منطقه خود را بیشتر نشان می دهند و ما هاله ای از سیاهی را در اطراف چشم ها مشاهده می کنیم.در ضمن اینکه روند پیری می تواند بر روی حالت و فرم چشم ها تاثیر بگذارد و با گود تر شدن آن  باعث ایجاد سایه ای در اطراف آن شود.

کمبود تغذیه ای

گاهی اوقات کمبود برخی ویتامین ها و املاح معدنی در بدن می تواند عوارضی ایجاد کند که در نهایت به سیاهی دور چشم منجر شود. کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین B12، ویتامین K و آهن می تواند منجر به بروز عوارضی مانند خونریزی های خفیف داخلی و عدم رسیدن اکسیژن کافی به بافت های بدن شود و در نتیجه هاله ای تیره در اطراف چشم ها مشاهده می شود.

شاید علت سیاهی دور چشم شما به یکی از رفتارهای غلط شما در طول زندگی باز می گردد و شاید هم سیاهی دور چشم زنگ خطریست برای مشکلات جدی که در بدن شما وجود دارد و نیازمند رسیدگی و درمان است.

عادت های ناسالم

کبودی دور چشم

عادات و رفتارهای ناسالم در طول زندگی مانند مصرف مداوم نوشیدنی های الکلی ، استعمال دخانیات و مصرف بیش از حد کافئین می تواند مشکلات و عوارض زیادی را در بدن از خود به جای بگذارند. مصرف الکل می تواند رگ های خونی منطقه ی چشم ها را به شدت متورم کند و باعث شود که آنها برجسته تر به نظر بیایند. همچنین نیکوتین موجود در سیگار می تواند پوست اطراف چشم ها را به شکل کیسه ای و تیره رنگ در می آورد. مصرف کافئین بیش از اندازه می تواند بدن را در خطر کم آبی قرار دهد و هاله هایی تیره در اطراف چشم به وجود بیاورد.

آلرژی

آلرژی می تواند به شکل های مختلفی در بدن خود را نشان دهد. یکی از رایج ترین نوع آن آبریزش بینی است که میتواند باعث آزاد شدن هیستامین ها در بدن گردد که به عنوان یکی از عوامل گودی و سیاهی دور چشم شناخته می شود. همچنین آلرژی می تواند به گشاد شدن و تورم عروق خونی اطراف چشم ها کمک کند و آن را تشدید نماید.

کمبود خواب

دلایل کبودی دور چشم

کمبود خواب می تواند برای بدن عوارض گوناگونی به وجود بیاورد. سلامت عمومی بدن به خواب کافی وابسته است و اگر کیفیت خواب به هر علتی افت کند و کاهش یابد اولین اثر خود را بر روی چشم ها و اطراف آنها خواهد گذاشت. کمبود خواب می تواند باعث تورم مویرگ های اطراف چشم شود و در نتیجه خونریزی های وسیعی در این ناحیه رخ می دهد که سیاهی دور چشم تنها  یکی از عوارض آن به شمار می رود.

اختلالات هورمونی

برخی تغییرات و اختلالات هورمونی در دوره های خاصی از زندگی می تواند باعث به وجود آمدن سیاهی دور چشم شود. برای مثال ترشح بیش از اندازه ی هورمون استروژن، بارداری و  آغاز دوران یائسگی از شرایطی هستند که می توانند سیاهی دور چشم ها را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.

همچنین اختلالات هورمون تیروئید می تواند تمامی فعالیت های بیولوژیکی بدن را تحت تاثیر خود قرار دهد و باعث ایجاد وضعیت هایی مانند کم خونی، عدم جذب مواد مغذی و عدم دفع سموم بدن شود که همگی این ها می تواند به ایجاد سیاهی دور چشم دامن بزند.

اگزما

اگزما یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که باعث می شود پوست شما به شدت ملتهب شود. در نتیجه با خاراندن مداوم پوست خراش ها و ساییدگی هایی بر روی آن به وجود می آید که باعث بیرون زدگی عروق خونی و خونریزی های زیر پوستی خفیف می شود. چنین وضعیتی می تواند در اطراف چشم ها هاله های سیاهی به وجود بیاورد.

استرس

استرس و سیاهی دور چشم

استرس یکی از مهم ترین علت های سیاهی دور چشم است.داشتن استرس میتواند تمامی عملکردهای طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار دهد و اختلالات زیادی را به همراه داشته باشد. استرس می تواند خواب آرام و راحت را از شما بگیرد و در سیستم هورمون های شما تغییرات زیادی به  وجود بیاورد. استرس پوست را به شدت کم رنگ می کند و شما را به اصطلاح رنگ پریده نشان می دهد. همچنین استرس باعث می شود که چشم های شما گود تر به نظر برسند و رگ های خونی اطراف آن برجسته تر دیده شوند.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یعنی تجمع سلول های مرده و مواد زائد در بدن و توقف دفع آنها. از طرف دیگر کمبود آب بدن به کاهش و مرگ سلول های پوستی منجر می شود و ظاهر پوست را به شدت کدر و تیره می کند. یکی از اولین نشانه های کمبود آب بدن را باید در پوست صورت و اطراف چشم ها جستجو کرد. اگر پوست صورت شما خشک و تیره بود و آینه سیاهی دور چشم شما را نشان داد یعنی بدن شما با مشکل کم آبی مواجه شده است.

سلولیت پریوربیتال

سلولیت پریوربیتال نوعی عفونت باکتریایی است که در اطراف پلک ها و چشم ها خود را نشان می دهد و باعث می شود که پوست اطراف چشم ها به شدت تیره گردد. به همین دلیل افرادی که به این نوع عفونت مبتلا شده اند با مشکل سیاهی دور چشم روبرو می شوند.

قرار گرفتن بیش از اندازه  در معرض نور خورشید

تیرگی دور چشم

قرار گرفتن بیش از اندازه مقابل نور خورشید می تواند صدمات زیادی به پوست برساند . پوست اطراف چشمها نازک و ظریف است و بیشتر از هر نقطه ی دیگری مستعد آسیب پذیری می باشد در نتیجه اگر نور خورشید بیش از اندازه به پوست اطراف چشم ها بتابد می تواند هاله هایی سیاه در اطراف چشم ایجاد کند. همچنین تابیدن مستقیم نور خورشید می تواند تولید ملانین را در پوست بدن افزایش دهد و این به سیاهی دور چشم ها کمک می کند.

کم خونی

کم خونی یا آنمی به ایجاد خونریزی های غیرطبیعی کمک می کند و به سرعت باعث تجزیه ی هموگلوبین موجود در خون می گردد. چنین وضعیتی می تواند عوارض متعدد و بیشماری در بدن به وجود بیاورد که سیاهی دور چشم ها یکی از آنهاست.

بیماری های کبدی

هرگونه اختلالی در عملکرد کبد میتواند منجر به تجمع مواد زائد در بدن شود و دفع آنها را با مشکل مواجه سازد. در چنین شرایطی احتباس مواد زائد بدن به مرور زمان افزایش می یابد و اطراف چشم ها اولین جایی هستند که عوارض این موضوع را نشان می دهند. بیماری های کبدی از جمله بیماری هایی هستند که به افزایش سموم بدن کمک می کنند و این خود عاملی برای به وجود آمدن سیاهی دور چشم است.

عوارض ناشی از مصرف داروها

مصرف برخی داروها رگ ها و مویرگ های بدن را به خصوص در اطراف چشم ها تحریک می کنند و منجر به تورم آنها می شوند. در نتیجه این رگها برجسته تر به نظر می آیند و منجر به ایجاد سیاهی دور چشم ها خواهند شد.

علل نادر سیاهی دور چشم

علاوه بر دلایلی که برای سیاهی دور چشم به آنها اشاره کردیم برخی دلایل غیرمعمول و نادر هم وجود دارند که می توانند منجر به چنین وضعیتی شوند و هاله ای سیاه و تیره  را در اطراف چشم های شما به وجود بیاورند.
  • خاراندن چشم ها می تواند باعث تورم و از هم گسیختگی مویرگ های خونی اطراف چشم ها شود و به افزایش سیاهی دور چشم شما دامن بزند.
  • خوابیدن روی شکم و معده برای سلامتی چشم ها خوب نیست و در برخی موارد می تواند به سیاهی دور چشم منجر شود.
  • وجود نمک اضافی در بدن و استفاده ی زیاد از آن در طول روز همراه با غذاها می تواند چشم های شما متورم و پف کرده نشان دهد و چنین حالتی می تواند به سیاهی دور چشم شما منجر شود.
  • لوازم آرایشی چشم ها از مهم ترین علل سیاهی دور چشم می تواند به حساب بیاید. لوازم آرایشی که بی کیفیت باشند می توانند باعث بروز حساسیت های پوستی در اطراف چشم ها شوند و این به ایجاد سیاهی دور چشم ها کمک می کند.
  • غم و اندوه هم از دیگر عوامل نادر ولی شناخته شده برای ایجاد سیاهی دور چشم هاست. در چنین شرایطی شما شاید زیاد گریه کنید و تورم و مالیدن چشم ها در چنین وضعیتی می تواند باعث ایجاد تغییرات زیادی در ظاهر چشم های شما شود.
  • کیسه ای شدن پوست اطراف چشم ها که در سنین بالا ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد سایه ای در زیر چشم ها شود که اطراف چشم ها را سیاه و تیره نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا