سلامت خانوادهمراقبت از نوزادان

6 علت بی خوابی نوزاد و روش های رفع آن

خواب نوزاد موجب سرزندگی و سرحالی او می شود اما گاهی اوقات ممکن است نوزاد شما تا چندین روز دچار بی خوابی شود که این موضوع هم برای والدین و هم برای نوزاد دردناک است، طی تحقیقات به عمل آمده بیشتر از 2/3 کودکان و نوزادان از مشکلات بی خوابی رنج می برند و در این حالی است که اغلب والدین قادر به شناخت علت این موضوع نمی باشند، به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه شوید تا علت بی خوابی نوزاد خود را کشف نمایید.


1- درآوردن دندان

بی خوابی در نوزاداندرآوردن دندان برای نوزاد دورانی مهم ولی همراه با درد و خارش ناخوشایندی است که می تواند موجب آزار نوزاد شما شود و در نتیجه ی این امر فرزند شما تمایلی به خوابیدن نخواهد داشت و در واقع می توان گفت بی خواب می شود. برای درمان این مشکل می توانید از درمان های دارویی و یا دیگر روش ها برای آرامش و درمان بی خوابی کودک خود استفاده نمایید :

  • کمپرس سرد : برای این منظور پارچه ای تمیز را در داخل نایلون بگذارید و به مدت چند ساعت درون فریزر قرار دهید سپس پارچه را خارج نموده و درون چای بابونه قرار دهید تا نرم شود، در مرحله بعد جهت تسکین درد دندان آن را روی لثه های نوزاد قرار دهید.
  • دندان گیر یا پستانک :بهتر است دندان گیر یا پستانک را از قبل در یخچال بگذارید ( نه فریزر ) تا خنک شود و بعد روی دندان های کودک قرار دهید. همچنین می توانید برای این منظور از هویج خنک نیز استفاده کنید.
  • مسکن : معمولاً برخی پزشکان برای نوزادان داروی استامینوفن را تجویز می نمایند اما به یاد داشته باشید هرگز به نوزادان زیر 3 ماه هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک ندهید. همچنین توصیه می شود از آسپرین برای کاهش درد دندان استفاده نکنید.

2- آلرژی غذایی

بی خوابی نوزادآلرژی عارضه ای است که در نوزاد به دلایل مختلفی روی میدهد و یکی از دلایل بی خوابی نوزاد حساسیت یا آلرژی غذایی به مواد غذایی مختلف مانند شیر گاو است که موجب شده نوزاد نتواند خواب راحتی داشته باشد. برخی از نشانه های آلرژی شامل جوش، قرمزی و التهاب دور لب ها، دل پیچه، اسهال و… می باشد. برخی از مواد که ممکن است موجب آلرژی غذایی نوزاد گردد بدین شرح است:

  • آلرژی به پروتئین شیر گاو : برای کنترل و رفع این آلرژی باید شیرگاو از تغذیه نوزاد حذف شود اما از منابع غذایی دارای پروتئین به عنوان جایگزین استفاده نماید.
  • آلرژی به گلوتن : گلوتن پروتئین دانه گندم است که در غلات وجود دارد. برخی از نوزادان به این ماده حساسیت نشان میدهند، در نتیجه لازم است این ماده از غذای کمکی نوزاد و یا رژیم غذایی مادر شیرده حذف گردد.

جدی نگرفتن آلرژی می تواند علاوه بر بی خوابی کودک مشکلات دیگری را با خود به همراه آورد.

3- باد گلو علت بی خوابی نوزاد

وقتی که کودک غذا را قورت میدهد همراه آن مقادیر زیادی باد را وارد معده خود می نماید به همین جهت این باد می تواند موجب درد و ناراحتی گردد و این امر بی خوابی نوزاد را به همراه خواهد داشت. برای این منظور و جلوگیری از بیخوابی نوزاد لازم است پس از خوردن غذا و یا شیر باد گلوی او را بگیرد، برخی از شیوه های این کار به این شرح است:

  • نوزاد را بر روی شکم و روی ران های خود قرار دهید، سر کودک را کمی بالاتر از سینه او قرار داده و به آرامی پشت او را ماساژ دهید.
  • کودک را به صورت نشسته در دامان خود قرار داده و با یک دست سر و سینه کودک را نگه داشته و دست دیگر را زیر سینه او قرار داده و به آرامی به پشت نوزاد بکوبید.

4- کمبود ویتامین

بی خوابی کودکیکی دیگر از عللی که موجب بی خوابی نوزاد یا بی خوابی کودک می گردد، کمبود مواد مغذی یا ویتامین در بدن او می باشد که راه حل اساسی برای آن، افزودن منیزیم به غذای کودک است. اگر نوزاد شما کوچک است می توانید از ژل منیزیم و یا روغن استفاده کنید تا از طریق پوست جذب بدن گردد به یاد داشته باشید در حال قبل از اضافه نمودن هر گونه مکمل به رژیم غذایی او با پزشک مشورت نمایید.

همچنین می توانید برای متعادل کردن خواب و دریافت ویتامین D کودک یا نوزاد خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

5- مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی در نوزاد یکی از علل شایع است که به بی خوابی کودک شما می انجامد. از جمله بیماری های تنفسی که ممکن است نوزاد شما را درگیر نماید می توانیم به آسم، انسداد بینی، سینوزیت،برونشیت، تب یونجه و … اشاره کنیم. اگر نوزاد شما تنفس راحتی نداشته باشد، نمی تواند به خواب برود. در برخی مواد لازم است از حمایت اکسیژن و یا دیگر دستگاه تنفسی برای خواب راحت نوزاد خود استفاده نمایید که این امر نیاز به مشورت با پزشک دارد.

نوزاد شما تا چندین روز دچار بی خوابی شود که این موضوع هم برای والدین و هم برای نوزاد دردناک است، طی تحقیقات به عمل آمده بیشتر از 2/3 کودکان و نوزادان از مشکلات بی خوابی رنج می برند و در این حالی است که اغلب والدین قادر به شناخت علت این موضوع نمی باشند

6- بیماری

عمده ترین علت بی قراری و در نتیجه بی خوابی کودک شما بیماری است پس بهتر است برای پیشگیری از بیخوابی نوزاد هر چه سریعتر علت بیماری را کشف نموده و برای درمان اقدام نمایید. زیرا که وجود بیماری در نوزاد می تواند موجب عطسه و سرفه او شده و در نتیجه نوزاد نمی تواند به آرامی چشمان خود را بسته به خواب فرو رود.از دیگر علل بی خوابی نوزاد می توانیم به زمان خواب و محل خواب او اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا