اختلالات روحی و روانیبیماری ها

کامل ترین مرجع نسخه های طبیعی برای درمان بی خوابی

بی خوابی یکی از اختلالات مربوط به خوابیدن است که باعث می شود کیفیت خواب بدن به شدت کاهش پیدا کند. بی خوابی می تواند آغاز گر مشکلات زیادی برای ما باشد و یک تهدید جدی و اساسی برای سلامتی بدن است. اختلالات ذهنی، اختلالات یادگیری ،خستگی در طول روز، کاهش حافظه، ریزش مو، پیری پوست، مشکلات گوارشی و بی نهایتی از دیگر مشکلات می توانند به دنبال بی خوابی خود را نشان دهند.
اکثر افراد در چنین برهه هایی از زندگی به سراغ داروها می روند. داروهای بدون نسخه ای که برای درمان بی خوابی از آنها استفاده می شود به قدری عوارض خطرناک به دنبال دارند که نه تنها به درمان بی خوابی شما کمکی نمی کنند بلکه مصرف آنها می تواند مشکلات جدیدتری پیش روی شما بگذارند. اعتیاد به این قرص ها در گذر زمان می تواند شکل جدیدی از اختلالات خواب را برای شما به وجود بیاورند که در تمام طول روز خواب آلودگی خواهید داشت و این به مراتب بدتر است.
مجله ی بیچشک نسخه های طبیعی و خانگی موثری برای درمان بی خوابی شما معرفی کرده است که بدون کوچکترین عوارضی با کمک آنها می توانید پادشاه هفتم را هم در خواب ببینید.


بهترین میوه ها و خوراکی ها برای درمان بی خوابی

میوه ها قطعا یکی از معجزات طبیعت به شمار می آیند. این خوراکی های خوشمزه های بی نظیر منبع سرشاری از ویتامین ها و املاح معدنی مفیدی هستند که برای حفظ سلامتی بدن ما فوق العاده مهم و حیاتی به شمار می روند. اگر بی خوابی شبانه به سراغتان آمده است بهتر است داروهای خواب آور و آرامش بخش را به کل فراموش کنید و به سراغ میوه ها بروید. خوردن چند عدد میوه ی خوشمزه قبل از خواب می تواند در بهبود کیفیت خواب شما تاثیر گذار باشد. اما ترکیبات موجود در میوه ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از میوه ها دارای ترکیباتی هستند که به صورت مستقیم می تواند بر روی سیستم عصبی و خواب شما تاثیر گذار باشند و اثرات مثبتی برای درمان بی خوابی دارند.

آب گیلاس

رفع بی خوابی با گیلاس ترش

آب گیلاس ترش سرشار از آنتی اکسیدان ها، سطح بالایی از ملاتونین و مواد ضد التهابی است که تمامی اینها می توانند در تنظیمات چرخه ی خواب شما نقش موثری را ایفا کنند و برای درمان بی خوابی اثربخش است. تحقیقات و بررسی پژوهشگران طی یک آزمایش بر روی گروه مشخصی از افراد که از بی خوابی شبانه رنج می بردند نشان داده است هنگامی که افراد در طول روز 2  لیوان آب گیلاس میل کردند نسبت به زمانی که از آن استفاده نکردند 90 الی 120 دقیقه بیشتر در طول شب خوابیده اند و خواب آنها به مراتب عمیق تر و راحت تر بوده است.

کیوی

کیوی سرشار از سروتونین و آنتی اکسیدان های مختلف است. سروتونین می تواند ذهن شما را آرام کند و سیستم عصبی شما را از تنش و استرس های روزانه دور نگه دارد. آنتی اکسیدان موجود در کیوی می تواند به کاهش تنش های سیستم عصبی و مغز شما کمک فراوانی کند و مغز را در شرایط آرام تری قرار دهد.

برای درمان بی خوابی خود هر شب 1 ساعت قبل از رفتن به رختخواب 2 عدد کیوی تازه و رسیده میل کنید.

عسل

عسل می تواند سطح مناسبی از گلیکوژن را برای کبد فراهم نماید. همراه با سوخت و ساز بدن سطح گلیکوژن خون در طول روز کاهش می یابد و در چنین شرایطی بدن هورمون های استرس بیشتری آزاد می نماید. افزایش ترشح هورمون استرس در بدن می تواند به بی خوابی شبانه ی شما دامن بزند و راه حل این موضوع افزایش سطح گلیکوژن است.

خوردن 1 الی 2 قاشق غذاخوری عسل قبل از رفتن به رختخواب می تواند ایده ی خوبی برای درمان بی خوابی شما باشد تا خواب شیرینی را در طول شب تجربه کنید.

موز

تاثیر موز در درمان بیخوابی

پتاسیم، منیزیم، تریپتوفان و انواع ویتامین ها تنها قسمتی از خواص موز را تشکیل می دهند. میوه ای خوشمزه که در 4 فصل سال به آن دسترسی داریم. تریپتوفان موجود در موز به داشتن خواب راحت کمک زیادی می کند. همچنین موز باعث می شود که بدن سطح بهینه ای از هورمون های ملاتونین و سروتونین را آزاد کند که به آرامش مغز و سیستم عصبی کمک زیادی می کنند.

اگر برای درمان بی خوابی خود به دنبال راه حل موثری هستید هر شب قبل از رفتن به رختخواب یک عدد موز رسیده میل کنید.

همچنین برای درمان بی خوابی می توانید دمنوش موز و دارچین را هم امتحان کنید.

دستورالعمل

یک موز رسیده را انتخاب کنید . قسمت های انتهایی موز را با چاقو ببرید و موز را همراه با پوست آن به مدت 10 دقیقه همراه با 1 الی 2 فنجان آب بجوشانید. در حین جوشیدن می توانید کمی پودر دارچین به آن اضافه کنید و سپس ظرف را از روی شعله بردارید. این ترکیب را از صافی عبور داده و اگر دوست داشتید می توانید کمی دیگر به آن پودر دارچین اضافه کنید. از خوردن آن لذت ببرید و به آرامی بخوابید.

( می توانید موز پخته شده را در یخچال نگه داشته و صبح همراه با کمی دارچین و عسل میل کنید. این یک صبحانه ی قوی و عالی برای آغاز روز شماست)

شیر

رفع بی خوابی با شیر

شیر منبع خوبی از تریپتوفان است. ماده ای که به عنوان یک آرامبخش طبیعی و قوی در بدن عمل می کند و باعث می شود که شما خواب راحت تر و آرام تری را در طول شب تجربه کنید.

1 لیوان شیر را به آرامی گرم کنید و 15 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب میل نمایید. شیر گرم برای درمان بی خوابی شبانه یکی از بهترین گزینه هاست.

بهترین روغن های گیاهی برای درمان بی خوابی

اگر به دنبال یک آرام بخش تخصصی و موثر برای تسکین اعصاب و درمان بی خوابی خود هستید دور داروهای خواب آور و آرام بخش ها را خط بکشید و به سراغ روغن ها و عصاره های گیاهی بروید. روغن ها و عصاره های گیاهی یکی از بهترین آرامش بخش های طبیعی هستند که برای درمان بی خوابی می توانند ایده آل باشند. شما می توانید از این روغن ها به هر شکل و روشی که دوست دارید استفاده کنید، آروماتراپی، ماساژ درمانی و حتی شکل خوراکی آنها.

روغن اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یا همان لاوندر رایحه ای بی نظیر دارد که می تواند ذهن و اعصاب شما را از تنش ها و استرس های عصبی دور کند و مانند یک آرام بخش ملایم به بهبود چرخه ی خواب و درمان بی خوابی شما کمک خواهد کرد.

شب ها قبل از خواب چند قطره روغن اسطوخودوس را روی روبالشی خود بریزید و تا صبح در آرامش فرو بروید.

روغن نارگیل

درمان بی خوابی با روغن نارگیل

روغن نارگیل غنی از اسید های چرب سالم است که باعث می شود بدن سطح بهینه تری از انرژی را تولید کند. همچنین این نوع اسیدهای چرب سالم به تنظیم میزان ترشح هورمون ها در بدن کمک زیادی می کنند و تمامی اینها به عنوان اصول اولیه برای داشتن خواب راحت و آرام در طول شب به حساب می آیند.

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل تازه را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و کمی نمک دریا روی آن بپاشید و هر شب قبل از رفتن به رختخواب آن را میل نمایید. این ترکیب فوق العاده می تواند راه حلی مناسب برای درمان بی خوابی شما باشد.

روغن کرچک

روغن کرچک برای درمان بی خوابی شبانه یکی از روش هایی است که نسل به نسل توصیه شده است. روغن کرچک خواص دارویی و درمانی فوق العاده ای در زمینه  های مختلف دارد ولی ساز و کار اصلی آن برای درمان بی خوابی هنوز مشخص نشده است اما نیاکان ما برای داشتن خواب راحت تر و آرام تر در طول شب 1 قطره روغن کرچک را به آرامی بر پشت پلک هایشان قرار می دادند و به آرامی ماساژ می دادند تا جذب شود. فقط مراقب باشید روغن به داخل چشم هایتان نرود.

بی خوابی می تواند آغاز گر مشکلات زیادی برای ما باشد و یک تهدید جدی و اساسی برای سلامتی بدن است. اختلالات ذهنی، اختلالات یادگیری ،خستگی در طول روز، کاهش حافظه، ریزش مو، پیری پوست، مشکلات گوارشی و بی نهایتی از دیگر مشکلات می توانند به دنبال بی خوابی خود را نشان دهند.

روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه می تواند به افزایش سطح تریپتوفان در مغز کمک کند و در چنین شرایطی هورمون های ملاتونین و سروتونین بیشتری در بدن آزاد می گردند. تمامی اینها می تواند سیستم خواب شما را در طول شب تنظیم کند.

شب ها قبل از خواب 1 قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را میل کرده و بلافاصله پس از آن 1 لیوان آب میل کنید. برای مدت 3 الی 4 هفته هر شب از این روش استفاده کنید تا از اثرات مثبت آن برای درمان بی خوابی شگفت زده شوید.

روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. DHA نوعی اسید چرب امگا 3 است که می تواند به آزادسازی هورمون ملاتونین در مغز منجر شود. افزایش سطح این هورمون در بدن می تواند به درمان بی خوابی کمک زیادی کند . روغن ماهی را به شکل های مختلفی می توانید استفاده کنید. یک راه آن این است که می توانید در رژیم های غذایی خود به خصوص در وعده های شام از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنید. همچنین مکمل های روغن ماهی هم گزینه ی دیگری برای استفاده از آن است.

روغن چوب رز

روغن چوب رز

روغن چوب رز از درختان کاج بومی آمریکای جنوبی به دست می آید. این روغن می تواند سطح ترشحات هورمون ها را در بدن افزایش دهد و به عنوان یک آرام بخش و مسکن قوی برای مغز عمل می نماید. اگر به آروماتراپی علاقه دارید پس برای درمان بی خوابی شبانه ی خود دست به کار شوید.

چند قطره روغن چوب رز را در دیفیوزر ( وسیله ای برای پخش و انتشار بو) بریزید و آن را در اتاق خواب خود قرار دهید و عاشق رایحه ی لذت بخش آن شوید.

بهترین گیاهان برای درمان بی خوابی

گیاهان طیف وسیعی از خواص گوناگون را در دل خود جای داده اند و برای هر مشکلی راه حلی متفاوت برای ارائه دارند.برای درمان بی خوابی و اختلالات خواب سالیان سال است که نسخه های طب سنتی راهگشای این مشکل بوده اند و اثربخشی خوبی هم در این زمینه از خود نشان داده اند. اگر با طب سنتی میانه ی خوبی دارید این روش ها را حتما امتحان کنید.

سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که شاید به اسم علف گربه هم بشناسید. انواع وحشی و خودروی این گیاه که در جنگل های نواحی اروپا و آسیا رشد می کند خواص دارویی فوق العادهای دارد که یکی از مهم ترین آن ها درمان بی خوابی شبانه است. سنبل الطیب کمک می کند تا در طول شب خواب طولانی تر و آرام تری داشته باشید و به مرور زمان الگوی خواب شما منظم می کند.

1 قاشق چایخوری ریشه ی خشک شده ی سنبل الطیب را در 1 لیوان آب به مدت 10 دقیقه قرار دهید. سپس ریشه ها را فشار داده و عصاره ی آن را 2 ساعت قبل از خواب میل نمایید.

عناب

عناب برای رفع بی خوابی

این گیاه دارویی باستانی برای اولین بار در کشور چین مورد توجه قرار گرفت. هنگامی که پزشکان طب سنتی چینی به خواص دارویی این گیاه جادویی پی بردند متوجه شدند که عناب در بدن به عنوان یک آرامبخش طبیعی عمل می کند و برای درمان بی خوابی و انواع اختلالات خواب فوق العاده مفید است.

کمی عناب را در 2 الی 3 فنجان آب برای مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس عصاره ی آن را به میزان دلخواه خود قبل از خواب میل نمایید. ( 1 فنجان یا 2 قاشق غذاخوری ) این ترکیب گیاهی را می توانید به صورت گرم و سرد استفاده کنید و باقی آن را در یخچال نگه دارید.

سیر

سیر سرشار از آنتی اکسیدان است. این ضدعفونی کننده ی طبیعی می تواند به بهبود عملکرد مغز و قلب کمک زیادی کند و به تنظیم چرخه ی خواب و درمان بی خوابی شما کمک زیادی خواهد کرد. در طول روز همراه با غذاهای خود سیر مصرف کنید. همچنین می توانید شب ها 2 ساعت قبل از خواب یک حبه سیر خام را درسته قورت دهید. برای رفع بوی آن کمی نعناع تازه میل کنید.

بهترین دمنوش های گیاهی برای درمان بی خوابی

دمنوش خواب آور

انواع دمنوش های گیاهی و چای ها سالهاست که با فرهنگ ما گره خورده اند. بی دلیل هم نیست. چای ها و دمنوش های گیاهی حاوی ترکیباتی هستند که برای درمان استرس فوق العاده مفیدند و به آرامش سیستم مغز و اعصاب شما کمک زیادی می کنند. از همین رو می توانند برای درمان بی خوابی موثر باشند.

چای بابونه

چای بابونه در طب سنتی با نام چای خواب شناخته می شود. بابونه دارای ترکیباتی است که با اتصال آنها به مغز واکنش هایی به وجود می آید که مشابه با ترکیبات و داروهای آرام بخش است.

برای درمان بی خوابی خود 2 الی 3 قاشق غذاخوری بابونه را همراه با 1 لیوان آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و 2  بار در روز از آن میل نمایید. بهتر است 1 فنجان را قبل از خواب میل کنید تا اثربخشی بهتری از خود نشان دهد.

چای سبز

چای سبز یک آرام بخش فوق العاده است که می تواند به کاهش استرس و حفظ آرامش بدن کمک زیادی کند و یکی از بهترین روش ها برای درمان بی خوابی است. اگر به دنبال یک خواب خوب و آرام در طول شب هستید فقط کافیست 1 الی 2 قاشق غذاخوری چای سبز را همراه با آب دم کرده و آن را همراه کمی عسل میل کنید و به رختخواب بروید.

چای رویبوس

رفع بی خوابی با چای

چای رویبوس که با نام چای قرمز هم شناخته می شود در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان یک راه حل مناسب و موثر برای درمان بی خوابی استفاده می شود. این چای دارای میزان بالایی از آنتی اکسیدان هاست و در عین حال بدون کافئین است. به همین دلیل می تواند به عنوان یک دمنوش گیاهی آرام بخش شب های شما را آرام تر کند.

1 و نیم قاشق چایخوری چای رویبوس را همراه با 1 فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و سپس با قاشق آن را هم بزنید و سپس میل نمایید. اگر تمایل داشتید می توانید کمی شیر، عسل یا شکر هم به آن اضافه کنید. نوشیدن این دمنوش گیاهی قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را در طول شب افزایش دهد.

چای لیمو

لیمو حاوی ترکیبات آرام بخشی است که می تواند کیفیت و کمیت خواب شما را به نحو چشمگیری افزایش دهد و برای بهبود سیستم اعصاب فوق العاده است. اگر عاشق عطر و طعم لیمو هستید می توانید برای درمان بی خوابی خود از آن استفاده کنید. پس دست به کار شوید.

هر شب قبل از خواب 1 عدد لیموی تازه را با 1 فنجان آب گرم ترکیب کرده و میل کنید.

ویتامین های لازم برای درمان بی خوابی

ویتامین برای رفع بی خوابیوجود برخی ویتامین ها در بدن ما برای داشتن  چرخه ی خواب سالم و آرام مورد نیاز و ضروری است. در صورتی که سطح هر کدام از این ویتامین ها در بدن کاهش یابد یا به نقطه ی صفر برسد علائم بی خوابی خود را نشان می دهند و اینجاست که ممکن است بی خوابی های شبانه به سراغ ما بیایند. برای درمان بی خوابی باید سطح مناسبی از ویتامین های زیر در بدن شما وجود داشته باشد.

بهترین ورزش ها برای درمان بی خوابی

درمان بی خوابی با یوگا و مدیتیشن

یوگا

تکنیک ها و تمرین های یوگا می تواند به شما کمک کند تا با مشکل بی خوابی خود مقابله کنید و بر آن پیروز شوید. اگر به ورزش یوگا علاقه مند هستید می توانید برای درمان بی خوابی خود از آن کمک بگیرید. فقط کافیست که چند تمرین ساده ی یوگا را انتخاب کرده و  شب ها قبل از خواب در رختخواب خود آنها را انجام دهید. سعی کنید روی تنفس و جریان ذهنی خود متمرکز شوید و تمام تمرکز خود را روی آن قرار دهید.

مدیتیشن

مدیتیشن یا مراقبه تکنیک و فنون تسلط بر ذهن است. اگر استرس زیادی دارید و خواب به چشمان شما نمی آید شما نیاز به مدیتیشن دارید تا آرامش ذهنی خود را به دست بیاورید. مدیتیشن آرامش عمیقی در وجود شما ایجاد می کند که طی آن مغز و سیستم عصبی در شرایط آرامی قرار می گیرند و تحت چنین شرایطی شما می توانید خواب بهتری در طول شب داشته باشید. اثرات مثبت مدیتیشن بر درمان بی خوابی به اثبات رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا