بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علائم شوک قلبی را بشناسید تا به موقع اقدام به درمان کنید

شوک قلبی یک وضعیت بالقوه خطرناک تهدید کننده زندگی می باشد که نیاز به درمان فوری دارد. اصطلاح پزشکی شوک بیانگر رنگ پریدگی و سردی پوست واز حال رفتن می باشد که بر اثر پایین آمدن فشار خون به علت صدمه یا بیماری شدید ایجاد می گردد. اگر شوک درمان نشود، کاهش خونرسانی باعث می گردد که بافت ها و اعضای حیاتی بدن از خون اکسیژن دار محروم شده و در نهایت مرگبار باشد. این وضعیت هیچ ربطی به آن چیزی که اصطلاحاً شوک روانی گفته می شود و در مواقع استرس زا ممکن است پدید بیاید ندارد.


علل ایجاد شوک قلبی

علل ایجاد شوک قلبی
شوک قلبی ممکن است بر اثر هر بیماری یا وضعیتی در بدن به وجود بیاید که سبب می شود عضلات قلب قادر به تلمبه کردن موثر خون نباشند. به عبارت دیگر کاهش قدرت عضلات قلب برای پمپاژ خون زمینه ساز چنین وضعیتی می تواند باشد و یا اینکه میزان خون موجود در قلب برای تلمبه کردن کافی نباشد. اگر قلب به علت سکته قلبی و یا مشکلاتی مانند نامنظم بودن غیر طبیعی ضربان قلب صدمه ببیند قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نمی باشد و این وضعیت می تواند زمینه ساز مشکلاتی جدی برای سلامتی باشد.
شوکی که بر اثر ناکافی بودن مقدار جریان خون در سیستم گردش خون بدن پدید آید ممکن است به علت رخ دادن خونریزی داخلی زیاد ( مثلا خونریزی از دستگاه گوارش ) ، خونریزی خارجی که در اثر زخم ایجاد می شود و یا صدمه دیدن شدید ایجاد شود. همچنین حجم خون در گردش ممکن است بر اثر از دست دادن مایعات به علت سوختگی شدید و یا اسهال شدید کاهش نماید و به دنبال آن شوک قلبی بروز نماید.
در بعضی از وضعیت ها مثل واکنش های شدید آلرژیک و یا عفونت خون ممکن است رگ های خونی در بدن گشاد شده و باعث کاهش شدید فشار خون و رخ دادن شوک قلبی شوند.

علائم شوک قلبی

علائم حمله قلبی
شوک قلبی ممکن است تا چند ساعت بعد از بروز آسیب و یا بیماری ایجاد نشود اما به محض اینکه فشار خون سقوط می کند، علائم شوک قلبی بطور ناگهانی ظاهر می شوند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • حالت گیجی یا اضطراب
  • سرد و چسبناک شدن پوست و عرق ریزش
  • تند و کوتاه شدن نفس کشیدن
  • تند شدن ضربان قلب
  • از دست رفتن هوشیاری

اگر قلب به علت سکته قلبی و یا مشکلاتی مانند نامنظم بودن غیر طبیعی ضربان قلب صدمه ببیند قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نمی باشد و این وضعیت می تواند زمینه ساز مشکلاتی جدی برای سلامتی باشد.

علائم علت زمینه ای شوک قلبی نیز ممکن است وجود داشته باشند مثلا وجود درد در سینه بخاطر وقوع سکته قلبی. اگر شوک قلبی به سرعت درمان نشود، اعضای داخلی بدن ممکن است به شدت صدمه دیده و منجر به بروز بیماری های مختلفی مثل نارسایی کلیه و سندروم دیسترس تنفسی حاد شود.

نحوه درمان شوک قلبی

درمان شوک قلبی
فردی که دچار شوک قلبی شده است را باید فوراً برای درمان و مراقبت های ویژه در بخش آی سی یو بستری نمود.زمان برای این بیماران حرف اول را می زند.اولویت درمانی آن است که صرف نظر از شناخت علت ایجاد این مشکل، اقدام به خونرسانی و اکسیژن رسانی مجدد به اعضای حیاتی بدن نماییم. درمان فوری شوک قلبی در اولین مرحله معمولاً شامل اکسیژن تراپی و تزریق مایعات، خون یا فرآورده های خونی و داروهایی که باعث افزایش خون می شود، می باشد.
وقتی که علت بروز چنین مشکلی معلوم شد، درمان های مخصوص را می توان پس از آن اجراء نمود. برای مثال، برای درمان عفونت خون باید آنتی بیوتیک تجویز شود. در صورت وجود خونریزی داخلی ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی باشد. برای اینکه درمان با موفقیت همراه باشد، خونرسانی به اعضای حیاتی بدن باید قبل از اینکه صدمات جدی برای آنها رخ بدهد صورت پذیرد.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا