سلامت خانوادهسلامت زنان

نشانه ها و علائم یائسگی زنان چیست ؟

اکثر مشکلات یائسگی به علت تغییراتی که در میزان هورمون استروژن ایجاد می شود، پدید می آیند. این مشکلات عبارتند از : نامنظم شدن قاعدگی ها، داغ شدن و گرگرفتگی، عرق ریزش شبانه، شبانه، بدخوابی، مشکلات روحی و روانی، سردردها،درد عضلات و مفاصل، اختلال در فعالیت جنسی، مشکلات ادراری و تغییراتی در پوست و مو.


مشکلات و علائم یائسگی

مشکلات یائسگی
در هنگام یائسگی علائم و مشکلات زیادی ممکن است ایجاد شوند که اکثر آنها بعلت تغییراتی است که در مقدار استروژن بدن پدیدار می شود. خوشبختانه همه خانم ها به تمام علائم یائسگی ایجاد نمی شوند.
  •  نامنظم شدن قاعدگی
  • اضطراب و نگرانی
  • تغییراتی در پوست و مو
  • افسردگی
  • بدخوابی
  • خشکی مهبل
  • خستگی
  • سردرد
  • گرگرفتگی
  • عرق ریزش شبانه
  • نامنظم شدن پریود ها
  • تحریک پذیری و عصبی شدن
  • درد های مفاصل و عضلات
  • بی علاقگی به فعالیت جنسی
  • درد در هنگام مقاربت
  • تپش قلب
  • عدم تمرکز فکری
  • اختلال در حافظه
  • مشکلات ادراری

نامنظم شدن قاعدگی ها

معمولاً اولین علائم یائسگی، نامنظم شدن قاعدگی ها می باشد. هنگامی که تخمدان ها در تولید هورمون های استروژن و پروژسترون دچار اختلال می گردند، چرخه قاعدگی نیز نامنظم می شود. به طور معمول، ابتدا مدت چرخه قاعدگی کوتاه تر می شود و از 28 روز به 21 تا 25 روز می رسد. سپس بعد از مدتی چرخه قاعدگی طولانی تر شده و در بعضی مواقع اصلاً قاعدگی ایجاد نمی شود.
قاعدگی شدید همراه با خونریزی زیاد که چندین روز طول می کشد، رخ میدهد و گاهی نیز قاعدگی های مختصر و جزئی روی می دهد. از آنجایی که در این مواقع، اکثر چرخه های قاعدگی بدون آزاد شدن تخمک از تخمدان روی می دهد، باروری خانم ها نیز کاهش می یابد. با این حال، هنوز هم امکان حاملگی در این خانم ها وجود دارد و بنابراین باید حتی تا یکسال بعد از آخرین قاعدگی نیز از روش های جلوگیری از بارداری استفاده شود تا دچار حاملگی ناخواسته نگردد.

گرگرفتگی و عرق ریزش شبانه

گرگرفتگی ها و داغ شدن،اغلب در سنین 47 یا 48 سالگی آغاز می شوند و در اکثر خانم ها حدود 2 یا 3 سال طول می کشد. در بعضی از خانم ها گرگرفتگی از سنین پایین تر شروع می شود. گاهی اوقات وقتی که فقط سن خانم ها در دهه 30 یا 40 قرار دارد این گرگرفتگی ها شروع می شوند و می توانند به مدت 5 تا 10 سال هم طول بکشد.

گرگرفتگی و عرق ریزش شبانه شایع ترین علائم یائسگی هستند و حدود 75 درصد خانم ها دچار این مشکل می گردند. در مراحل اول یائسگی، این نشانه ممکن است در هفته قبل از قاعدگی ایجاد شوند یعنی در هنگامی که سطح هورمون استروژن بطور طبیعی پایین می آید. در نهایت، سطح هورمون استروژن در طی تمام دوره قاعدگی شروع به بالا و پایین رفته نموده و باعث می شود که گرگرفتگی در هر زمانی از دوره قاعدگی بروز نماید.

بدخوابی

بدخوابی هنگام یائسگی فقط به دلیل عرق شبانه نمی باشد بلکه می تواند نشانه ای از یک اضطراب یا افسردگی زمینه ای باشد. اشکال در به خواب رفتن معمولاً نشانه ی اضطراب در فرد می باشد. در چنین مواردی شما احساس خستگی شدید می کنید اما نمی توانید بخوابید زیرا مدام در فکر وقایعی که در طی روز افتاده است هستید و یا در مورد برنامه های آینده تان نگران هستید.

اختلال در فعالیت جنسی

مشکلات جنسی بعد از یائسگی

هورمون استروژن در خانم ها باعث می شود که مهبل و اعضای تناسلی آنها مرطوب نگه داشته شود. بنابراین در هنگام یائسگی که هورمون استروژن کاهش می یابد، خشکی مهبل می تواند برای خانم ها مشکل ساز گردد. در چنین مواقعی، مقاربت دردناک می گردد و خطر بروز عفونت های ادراری افزایش می یابد. از آنجایی که انجام مقاربت می تواند باعث تحریک تولید ترشحات لیز کننده شود، ادامه مقاربت های منظم باعث جلوگیری از خشک شدن اعضای تناسلی می گردد.

مشکلات روحی و روانی

بدخوابی اثر خیلی بدی بر روح و روان افراد داشته و باعث می گردد که در طی روز دچار خستگی، خواب آلودگی، مشکل در تمرکز فکری و افسردگی شوند. این مشکلات اغلب خیلی ناراحت کننده هستند و باعث می شوند که افراد در کارهای روزمره خود دچار مشکلاتی گردند. پیدا کردن راه هایی برای بهبود خواب باعث خواهد شد که تعادل روحی و روانی افراد به حالت اولیه باز گردد.

سردرد

بالا و پایین رفتن هورمون ها در بعضی از خانم ها باعث تشدید میگرن و سایر سردردها می شود. بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که بین وقوع سردرد هایشان و چرخه قاعدگی شان ارتباطی وجود دارد که به ویژه این ارتباط در 5 تا 10 سالگی قبل از یائسگی بیشتر می باشد. علائم و مشکلات قبل از قاعدگی در طی این مدت افزایش می یابد.

درد عضلات و مفاصل

درد هایی که در مچ دست ها، زانوها، مچ پاها و کمر ایجاد می شوند، مشکل شایعی می باشند  که از علائم یائسگی به شمار می روند و می توانند با آرتریت ( التهاب مفاصل) اشتباه گرفته شوند.

مشکلات ادراری

بروز مشکلات ادراری یکی از علائم یائسگی است. میل دائم به رفتن به توالت، حتی وقتی که تازه از آنجا بیرون آمده اید، علامت شایعی در بیماری سیستیت ( التهاب مثانه) می باشد. این وضعیت ممکن است بعد از یائسگی بدتر شود. گاهی اوقات ادرار به علت وجود میکروب ها دچار عفونت می شود که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها دارد. بنابراین اگر دچار سیستیت هستید و دائماً توالت میروید با پزشک خود مشورت نمایید.

بی اختیاری ادراری که به علت ضعیف شدن عضلاتی که در اطراف مثانه قرار دارند ایجاد می شود و در اثر زایمان های متعدد پدید می آید در هنگام کاهش سطح هورمون استروژن، بدتر می شود. خانم هایی که دچار چنین وضعیتی هستند معمولاً در هنگام سرفه کردن، خندیدن شدید، دویدن و نیز هنگام مقاربت دچار نشتی ادرار می شوند.

تغییرات در پوست و موها

هورمون استروژن در خانم ها باعث مرطوب نگه داشتن پوست و تحریک رشد موها می شود. به همین علت است که هنگام حاملگی که هورمون استروژن شدیدا افزایش می یابد، صورت خانم ها زیباتر می شود. در صورت فقدان استروژن، پوست خشک می شود، نرمی خود را از دست میدهد و دارای چین و چروک می شود. در چنین مواقعی، رشد موها نیز آهسته می شود و موها نازک تر شده و فرم دادن به آنها مشکل تر می گردد.

اضافه شدن وزن

کم شدن فعالیت خانم ها در سنین یائسگی که اغلب بعلت زندگی ماشینی امروزه ایجاد می شود و گاهی اوقات نیز بعلت درد مفاصل روی میدهد همراه با کم شدن سوخت و ساز بدن که به علت رفتن سن ایجاد می گردد، همگی عواملی هستند که منجر به اضافه شدن وزن و چاقی می شوند. تغییرات هورمونی نیز نقش مهمی در بروز چاقی در خانم ها دارند زیرا هورمون استروژن که مسئول ایجاد شکل اندام خانم ها می باشد در هنگام یائسگی کاهش یافته و در نتیجه باعث می گردد که بعد از یائسگی، چربی زیادی در اطراف شکم و کمر خانم ها بوجود آید.

یائسگی – تالیف آن مک گرگور – ترجمه: دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا