بیماری هاسردرد و میگرن

معرفی بهترین روش های خانگی و طبیعی برای درمان سریع سردرد شدید

سردرد به احساس ناراحتی یا دردی اطلاق می شود که بیش از 300 نوع مختلف داشته و می تواند بسته به عوامل مختلفی روی دهد. در اغلب موارد می توان سردرد را تنها با رعایت چند نکته ساده و یا مصرف برخی داروهای گیاهی درمان نمود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند راهکار ساده و موثر درمان سردرد آشنا نماییم.


سردرد شدید و علل آن

سردرد شدید می تواند ناشی از سر، گردن و یا اندام فوقانی باشد، این نوع از سردرد ها بسیار شدید بوده و ممکن است روند زندگی را با اختلال مواجه نماید. سردرد میگرنی یکی از انواع سردرد های شدید است که همراه با تهوع و استفراغ خواهد بود. این نوع از سردرد می تواند ناشی از علل مختلفی روی دهد که از جمله آنها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • مصرف بیش از حد مواد غذایی، چرب، تند یا شور
  • قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب
  • مصرف بیش از حد سیگار و الکل
  • استرس فیزیکی یا ذهنی و بیش از حد
  • تغییرات هورمونی به سبب مصرف داروهای ضد بارداری یا قاعدگی
  • تغییر الگوی خواب یا بیخوابی
  • مصرف برخی از داروها

درمان سریع سردرد شدید

استفاده از دارو ها و مسکن ها می توانند تاثیرگذاری سریعی در درمان این عارضه داشته باشند ولی مصرف طولانی مدت این دارو های عوارض جانبی بسیار دارد و می تواند موجب ایجاد بیماری های دیگری در فرد گردد. اما مصرف دارو های گیاهی علاوه بر تاثیر بسزا، در بهبود سردرد هیچ عوارض جانبی ندارد و یا اینکه این عوارض خیلی کم است. با ما همراه باشید تا شما را با برخی از روش های درمان سریع سردرد شدید آشنا نماییم.

سردرد شدید می تواند ناشی از سر، گردن و یا اندام فوقانی باشد، این نوع از سردرد ها بسیار شدید بوده و ممکن است روند زندگی را با اختلال مواجه نماید. سردرد میگرنی یکی از انواع سردرد های شدید است که همراه با تهوع و استفراغ خواهد بود.

1- کمپرس سرد و گرم

قرار دادن کمپرس سرد یا یخ، انقباض عروق خونی سر را بهبود بخشیده و گردش خون را آرام تر می نماید در نتیجه التهاب ایجاد شده را درمان خواهد شد. از طرفی استفاده از کمپرس گرم، گردش خون در عروق را افزایش داده و به کاهش درد کمک می نماید.

دستورالعمل: برای این منظور کمپرس سرد ( یخ ) یا گرم ( کیسه آب گرم یا حوله مرطوب با آب گرم ) را روی پیشانی قرار داده و 15 دقیقه صبر نمایید.

2- ورزش

درمان سردرد شدید با ورزش

انجام ورزش های زیر جهت درمان سردرد شدید موثر خواهد بود:

  • یوگا: این ورزش تنش و استرس را شما دور نموده و با آرام تر کردن ماهیچه در درمان سردرد موثر خواهد بود.
  • تمرین تنفس: تنفس عمیق به راحتی اکسیژن را وارد بدن نموده و موجب آرامش فرد می گردد در نتیجه در درمان سریع سردرد های شدید موثر خواهد بود.
  • حرکت و کشش: انجام فعالیت های مناسب و حرکات کششی، تنش های ایجاد شده حاصل از نشستن های طولانی مدت را از بین میبرد.

3- طب فشاری

این طب راه حلی اصلی و موثر برای درمان درد ها بخصوص درد در نواحی سر و صورت شناخته می شود برای این منظور کافی است با چند نقطه روی صورت خود آشنا باشید:

  • میان ابرو ها ( دقیقا جایی که تیغه بینی به پیشانی متصل می شود.)
  • زیر ابروها ( زیر گوشه داخلی ابرو ها)
  • نقطه دست ( پشت دست، نقطه اتصال بین انگشتان و شصت )
  • نقطه پا ( زیر نقطه میان اتصال انگشت شصت و دومین انگشت پا )

دستورالعمل: این نقاط را به آرامی و با حرکت دایره ای به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.

هشدار: اگر باردار هستید نقطه دست را فشار ندهید زیرا موجب انقباض در رحم میگردد.

4- طب سوزنی

گردش خون را بهبود بخشیده و به طور موثری تمامی سردرد ها را درمان خواهد نمود. همچنین این روش فشار خون را کاهش داده و بی خوابی را درمان می نماید. در طی این عمل پزشک توسط فرونمودن سوزن در نقاط مشخصی از بدن به درمان این عارضه می پردازد این روش بیشتر در قسمت های پایین بدن انجام می شود تا مانع از گشاد شدن رگ های خونی سر گردد.

5- پاشویه

پاشویه برای رفع سردرد شدید

قرار دادن قسمت انتهایی پاها در آب گردش خون را بهبود ببخشیده و از این طریق سردرد را درمان خواهد نمود همچنین اضافه نمودن پودر خردل به آب می تواند در دفع سموم موثر باشد.

دستورالعمل : تشت یا ظرفی از آب گرم را فراهم نموده و مقداری روغن معطر یا پودر خردل به آن اضافه نمایید و برای مدت 20 الی 30 دقیقه دست و پاها را درون آن قرار دهید. جهت تاثیرگذاری بیشتر می توان همزمان از کمپرس سرد پشت گردن استفاده نمود.

6- نوشیدن آب

یکی از عوامل اصلی سردرد عدم مصرف کافی آب می باشد. برای این منظور باید به محض احساس درد در این ناحیه یک لیوان پر آب بنوشید، این روش از روش های موثر درمان سریع سردرد شدید شناخته می شود.

7- درمان سریع سردرد شدید با حنا

حنا به سبب دارا بودن خاصیت خنک کنندگی از دارو های موثر در درمان سردرد شناخته می شود، این گیاه در درمان سریع سردرد شدید ناشی از قرار گرفتن در آفتاب و تب موثر است.

دستورالعمل : خمیری از ترکیب حنا با آب و سرکه تهیه نموده و روی پیشانی قرار دهید تا زمانی که خمیر کاملا خشک شود.

8- قهوه

رفع سردرد شدید با قهوه

کافئین موجود در قهوه به سرعت سردرد را درمان خواهد نمود. این ماده غذایی گردش خون در عروق را افزایش داده و رگ های خونی را تنگ تر می نماید در نتیجه درد شما به سرعت تسکین می یابد.

هشدار: از مصرف زیاد قهوه پرهیز نمایید زیرا که ادرار آور بوده و ممکن است منجر به کاهش آب بدن گردد.

9- زنجبیل

زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و باعث تحریک انقباضات ماهیچه ای می شود و از این طریق در درمان سریع سردرد های شدید موثر خواهد بود.

دستورالعمل : پودر زنجبیل را با آب مخلوط نموده خمیری تهیه نمایید، این خمیر را برای مدت 10 الی 15 دقیقه روی پیشانی قرار دهید تا درد تسکین یابد. روش دیگر استفاده از زنجبیل این است که پودر آن را داخل آب ریخته و بخار ناشی از آن را استنشاق نمایید.

10- دمنوش بابونه گاوی

بابونه ی گاوی تنش های موجود در رگ های خونی را کاهش داده و رگ ها را منقبض می نماید، این گیاه تاثیر فوق العاده ای در درمان سریع سردرد های شدید دارد.

دستورالعمل: گل های خشک شده این گیاه را درون آب ریخته تا به جوش بیاید سپس شعله را خاموش نموده و دمنوش را گرم مصرف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا