رژیم غذاییسبک زندگی

خواص قرص ویتامین E برای پوست و هر آنچه که باید در مورد این ویتامین بدانید !

یکی از راه های طبیعی برای حفظ سلامت و طراوت پوست مصرف ویتامین است. ویتامین ها می توانند کمک ویژه ای به حفظ ظاهر و سلامت پوست شما کنند. بهترین منبع ویتامین ها مواد غذایی غنی از مواد مغذی هستند، اما مکمل های ویتامین و مواد موضعی حاوی ویتامین ها نیز می توانند مفید باشند.
علاوه بر کمک به بهتر شدن پوست، ویتامین ها می توانند برای درمان انواع بیماری های پوستی مانند آکنه، پسوریازیس و … موثر باشند و به جلوگیری از پیری پوست کمک کنند. این ویتامین ماده ای مغذی است که برای بینایی، تولید مثل و سلامت خون، مغز و پوست شما مهم است. در این مقاله به بررسی خواص قرص ویتامین E و تاثیرات آن بر روی پوست می پردازیم :


قرص ویتامین E چیست؟

ویتامین E ماده مغذی ضروری با چربی است که دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. قرص ویتامین E به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن، عملکرد سلولی و سلامت پوست کمک می کند. به علاوه ویتامین ای یک آنتی اکسیدان است، و می تواند با اثرات رادیکال های آزاد تولید شده توسط سوخت و ساز مواد غذایی و سموم در محیط، مبارزه نماید. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند. همچنین ویتامین E ممکن است در کاهش آسیب اشعه UV نیز برای پوست مفید باشد.

از سایر اثرات این ویتامین می توانیم به  کاهش علائم درماتیت آتوپیک و بیماری کبد چرب و کاهش علائم پیشرفت بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط اشاره کنیم. مصرف قرص ویتامین E می تواند با افزایش حجم عروق خونی، خطر ابتلا به لخته های خون را کاهش دهد.

نور UV و قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث کاهش سطح ویتامین E در پوست می شود. به علاوه سطح ویتامین E نیز با سن کاهش می یابد. با این حال، این ویتامین در بسیاری از غذاها، به صورت مکمل و به عنوان قرص ویتامین E در دسترس است.

نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار باید هر روز 15 میلی گرم ویتامین e مصرف کنند. ویتامین e برای زنان شیرده تقریبا 19 میلی گرم در طول روز است.

ویتامین e در چه غذاهایی یافت می شود ؟

خوراکی های حاوی ویتامین ای

ویتامین e را می توان در بسیاری از خوراکی ها یافت، از جمله:

  • برخی از غذاهای فرآوری شده تجاری مانند غلات، آبمیوه و کره
  •  ماهی قزل آلا، و دیگر غذاهای دریایی و گوشت
  • کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات سبز
  • آجیل و دانه، مانند دانه های آفتابگردان و فندق، بادام، بادام زمینی
  • روغنهای گیاهی، از جمله روغن آفتابگردان، روغن زیتون، گندم و…
  • لبنیات

بر روی برچسب مواد غذایی از  ویتامین E طبیعی به عنوان d-alpha-tocopherol یاد می شود. قرص ویتامین E نیز به صورت مصنوعی تولید می شود. شکل مصنوعی ویتامین E اغلب به dl-alpha-tocopherol معروف است. ویتامین e طبیعی قوی تر از نسخه مصنوعی آن است. این ویتامین اگر همراه با ویتامین c مصرف شود، تاثیرات بیشتر و جذب بهتری خواهد داشت.

مقدار ویتامین E مورد نیاز روزانه

مقدار ویتامین ای مورد نیاز بر حسب سن افراد مختلف است. طبق نظر موسسه ملی بهداشت، نوجوانان، بزرگسالان و زنان باردار باید هر روز 15 میلی گرم ویتامین e مصرف کنند. ویتامین e برای زنان شیرده تقریبا 19 میلی گرم در طول روز است. نوزادان و کودکان نیاز به ویتامین E کمتری در رژیم غذایی روزانه خود نیاز دارند. اغلب افرادی که غذاهای سالم مصرف می کنند، ویتامین E مورد نیاز را از مصرف غذا به میزان کافی دریافت می کنند. کمبود ویتامین E می تواند درد عصبی (نوروپاتی) ایجاد کند.

افرادی که شرایطی مانند عدم توانایی هضم یا جذب چربی دارند، نیاز بیشتری به ویتامین E خواهند داشت. این شرایط شامل فیبروز کیستیک و بیماری کرون است. این دسته از افراد باید با کمک مصرف مکمل های مورد نیاز مقدار بیشتری ویتامین E، مصرف کمک کنند. ویتامین E را می توان در بسیاری از مکمل های مولتی ویتامین و معدنی یافت.

خواص ویتامین E

از تاثیرات این ویتامین بر روی بدن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :
  • بیماری آلزایمر : برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین E با دوز بالا ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد مبتلا به نوع خفیف تا متوسط آن کاهش دهد.
  • بیماری کبد : مطالعات نشان می دهد که این ماده مغذی ممکن است علائم بیماری کبد چرب را بهبود بخشد. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف این ویتامین خوراکی برای این منظور به مدت دو سال با مقاومت به انسولین ارتباط دارد.
  • پره اکلامپسی : مصرف این ویتامین برای جلوگیری از این وضعیت بارداری که بر فشار خون تاثیر می گذارد، مفید است.

عوارض جانبی ویتامین e

استفاده خوراکی ویتامین E به طور کلی ایمن است. اما اگر این ماده در دوزهای بالا مصرف شود، ممکن است عوارض زیر را تجربه نمایید :
  • تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی روده
  • خستگی و ضعف
  • سردرد
  • تاری دید
  • راش پوستی
  • اختلال گنادال
  • افزایش غلظت کراتین در ادرار (کراتینوری)

هیچ علتی برای محدود کردن مصرف غذاهای حاوی ویتامین E وجود ندارد. زیرا این ویتامین حتی در مقادیر بسیار زیاد نیز مضر نخواهد بود. با این حال، مصرف مکمل های ویتامین e می تواند خطرناک باشد، زیرا مصرف دوز زیادی از آن سبب مهار توانایی خون در لخته شدن خون می شود و حتی خونریزی های جدی مانند خونریزی مغزی را نیز در پی دارد.

نتیجه یک مطالعه کارآزمایی بالینی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان داده که مصرف مکمل های غذایی حاوی ویتامین E خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان سالم افزایش می دهند.

محصولات ویتامین E

محصولات ویتامین e را می توان در دو گونه رایج یافت :

مکمل و قرص ویتامین E

قرص ویتامین E

بر طبق آمار به دست آمده، اکثر افراد در ایالات متحده نیازی به افزودن ویتامین E به رژیم غذایی خود ندارند. مصرف غذاهای غنی از این ماده مغذی به تنهایی برای حفظ سلامت پوست کافی است. ویتامین ای که با مصرف خوراکی ها، و از طریق مصرف غذاها یا مکمل ها به دست می آید، از طریق سبوم پوست و با ترشح چربی از غدد سباسه آزاد می شود. افراد دارای پوست چرب احتمالا غلظت بالاتری از ویتامین E در لایه درم و اپیدرم پوست خود دارند. همچنین مناطق چرب تر پوست مانند صورت و شانه ها دارای غلظت بالاتری از ویتامین E نسبت به مناطق خشک پوست دارند.

ویتامین E موضعی

ویتامین E در فرم کرم و به عنوان روغن برای استفاده موضعی بر روی پوست نیز در دسترس است. همچنین این ویتامین در بسیاری از محصولات آرایشی، از جمله کرم های ضد پیری، سرم های چشم، کرم های ضد آفتاب و آرایشی نیز یافت می شود.

ویتامین E به راحتی در پوست جذب می شود. استفاده موضعی از طریق کرم یا سایر محصولات ممکن است مقدار ویتامین E ذخیره شده در غدد سباسه را افزایش دهد.

محصولاتی که حاوی ویتامین E و ویتامین C هستند، می توانند اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست را به سرعت از بین ببرند. نتیجه یک مطالعه بر روی این موضوع نشان داد که استفاده موضعی از ویتامین E سبب کاهش شدید اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست می شود.

روغن ویتامین E می تواند مرطوب کننده ای عالی برای مناطق خشک پوست باشد. محصولات حاوی ویتامین E می توانند استفاده راحت تری بر روی پوست داشته باشند. استفاده از این روغن بر روی نواحی بسیار خشک پوست مانند آرنج و زانو در رفع خشکی آنها به شدت موثر است.

همچنین شما می توانید کپسول ویتامین E را باز نموده و از محتویات آن برای رفع خشکی پوست استفاده نمایید.

تعاملات دارویی

مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است با بعضی از داروهای کاهش دهنده کلسترول تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است اثر بخشی داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی برای سرطان را کاهش دهد. مکمل های ویتامین E همچنین می توانند با وارفارین (کوآمیدین)، داروی پیشگیری از لخته شدن خون تجویز شود.

قبل از مصرف مکمل های ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر در معرض شرایط بهداشتی زیر قرار دارید:

  • کمبود ویتامین K
  • وضعیت چشم که در آن شبکیه آسیب دیده است (رتینیت)
  • اختلالات خونریزی
  • دیابت
  • سابقه حمله قبلی قلب یا سکته مغزی
  • سرطان سر و گردن
  • بیماری کبد

دیگر ویتامین ها و مواد معدنی برای پوست

ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست

سلامت پوست نیازمند سایر ویتامین ها از جمله ویتامین D، C، K و B می باشد. بهترین راهکار تغذیه پوست مصرف غذاهای متنوعی از جمله میوه ها، سبزیجات، چربی های سالم و منابع پروتئینی می باشد.

ویتامین D به طور معمول از طریق قرار گرفتن در معرض آفتاب جذب می شود. حفاظت از پوست در برابر خورشید مهم است، اما اکثر مردم قادر به تحمل قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی به مقدار مورد نیاز نیستند.

محصولات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی نیز می توانند به تغذیه پوست کمک کنند. به عنوان مثال،  مصرف روی (زینک) موضعی به درمان آکنه و تسریع بهبود زخم کمک می کند. همچنین نیاسین (ویتامین B-3) می تواند در هنگام استفاده موضعی پوست را مرطوب و نرم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا