بیماری هابیماری های خونسلامت خانواده

بهترین روش های درمان پزشکی و خانگی برای کم خونی

کم خونی یا آنمی همان کاهش تعداد هموگلوبین های قرمز خون است،این عارضه نیاز به درمان دارد زیرا در صورت تداوم می تواند عوارض خطرناکی نیز در پی داشته باشد. آنمی را می توان در مراحل اولیه توسط درمان های خانگی تا حدودی بهبود بخشید اما در مراحل پیشرفته و جدی تر بیماری باید به پزشک مراجعه نمایید و روش های قطعی برای درمان کم خونی استفاده کنید.


برای کم خونی از این نسخه های خانگی استفاده کنید !

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن و سایر مواد معدنی و ویتامین ها است که از تغذیه نادرست نشات می گیرد. به همین علت مصرف برخی از گیاهان دارویی می تواند در درمان کم خونی شدید موثر باشد . برخی از این گیاهان به این شرح است:

ویتامین B12 و B9 (فولیک اسید )

ویتامین ب یکی از مواد مغذی و مورد نیاز برای بدن است که تولید و بقای سلول های خونی کمک ویژه ای می کند. کمبود این مواد در بدن منجر به کم خونی می شود.برای پیشگیری از این امر مصرف تخم مرغ، لوبیا و سبزیجات (کلم بروکلی و اسفناج ) که منابع ویتامین ب به شمار می روند، توصیه می شود.

دانه های کنجد سیاه حاوی مقادیر زیادی فولیک اسید، آهن، کلسیم و منیزیم است و می تواند در درمان کم خونی موثر باشد.

ملاس

درمان کم خونی با ملاس
درمان کم خونی با ملاس

ملاس عصاره ای چسبناک، غلیظ و تیره رنگ است که در طی روند تبدیل نیشکر به شکر تولید می شود. این عصاره بر خلاف شکر سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین B6، منیزیم، کلسیم، سلنیوم  و آهن است و می تواند با افزایش تولید هموگلوبین در خون برای درمان کم خونی موثر باشد.( ملاس را نباید بیشتر از حد استفاده نمود زیرا که موجب اسهال و استفراغ می شود.)

آنچه نیاز دارید:

دستور العمل :

برای کم خونی یک قاشق از ملاس را در آب یا شیر حل کرده و مصرف نمایید. بهترین زمان استفاده از این مخلوط صبح ها و شب ها دو ساعت قبل از خواب است.

سبزیجات

مصرف سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج، برگ های تربچه، خردل، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و … از منابع سرشار از آهن به شمار می روند و می توانند برای کم خونی مورد استفاده قرار گیرند. مقدار مناسب استفاده از آب این سبزیجات 3 الی 4 فنجان در طول روز می باشد.

ویتامین C

ویتامین C از موارد نیاز برای جذب آهن به شمار می رود و می تواند برای کم خونی مناسب باشد. از منابع حاوی ویتامین C می توانیم به پرتقال، سیب، لیمو،نارنگی، انگور، انواع توت ها و … اشاره کنیم. این ویتامین و سایر ویتامین ها در تولید هموگلوبین (RBC ) کاربرد دارد.

آنچه نیاز دارید :

  • ½ گریپ فروت
  • 1 کیوی
  • ½ سیب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل
  • ½ اینچ زنجبیل رنده شده

دستور العمل :

ابتدا پوست میوه ها را جدا کرده و سپس همه مواد را  مخلوط کنید. این نوشیدنی حاوی ویتامین C را می توان صبحانه، نهار و یا شام استفاده نمود.

پروبیوتیک

پروبیوتیک

سازمان بهداشت جهانی پروبیوتیک را  این گونه تعریف می کند: « پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.» پروبیوتیک ها موجب بهبود عملکرد روده و هضم بهتر می شود.منابع حاوی این میکروارگانیسم حاوی باکتری های روده ای هستند. استفاده از مواد حاوی پروبیوتیک سطح آهن و ویتامین B12 در بدن افزایش میدهند. لبنیاتی مانند ماست حاوی این ماده هستند و شما می توانید با مصرف آن میزان تولید هموگلوبین در خون را افزایش دهید و به درمان کم خونی بپردازید.

آنچه نیاز دارید:

  • ½ فنجان ماست
  • 1 فنجان آب
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • چند برگ گشنیز خرد شده
  • نمک
  • پودر زیره

دستور العمل :

تمامی مواد ذکر شده را با هم مخلوط نمایید و نوشیدنی حاصل را بعد از نهار یا شام مصرف کنید. در مصرف پروبیوتیک زیاده روی نکنید زیرا استفاده بیشتر از حد موجب بروز نفخ می شود.

انجیر

انجیر از منابع خون ساز به شمار می رود که حاوی مقادیر زیادی از آهن، ویتامین A، منیزیم و اسید فولیک است و برای کم خونی مفید خواهد بود. شما می توانید با خیس کردن انجیر به هضم راحت تر آن کمک نمایید.

آنچه نیاز دارید:

  • 2 -4 عدد انجیر
  • 1 فنجان آب

دستورالعمل :

لازم است انجیر ها را به مدت 1 شب در آب خیس نمایید. صبح روز بعد انجیر ها را میل کنید همچنین می توانید انجیر ها را به کاسه صبحانه اضافه نمایید. بهترین زمان استفاده از انجیر صبح ها می باشد.در مصرف انجیر زیاده روی نکنید زیرا در عملکرد گوارش اختلال ایجاد می کند . اگر باردار هستید قبل از استفاده از انجیر با پزشک مشورت نمایید.

لبو

لبو از منابع آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین A و فولیک اسید است. مطالعات نشان داده مصرف منظم لبو می تواند در افزایش آهن و تولید هموگلوبین خون موثر باشد. به علاوه لبو حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C می باشد که می تواند در جذب آهن و درمان کم خونی نقش مهمی را ایفا نماید.

آنچه نیاز دارید:

  • 1 عدد چغندر قند
  • 1/2 لیمو

دستور العمل :

ابتدا پوست چغندر را جدا کنید و سپس آن را توسط میکسر ریز نمایید و آبلیمو را به آن اضافه کنید. این نوشیدنی را بهتر است در وعده صبحانه مصرف نمایید.

موز

درمان کم خونی با موز

موز می تواند سطح آهن بدن را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. موز سرشار از آهن، پتاسیم، ویتامین C و فولیک اسید است و می تواند برای کم خونی مفید باشد.

آنچه نیاز دارید :

  • 1 عدد موز
  • 1 قاشق عسل

دستورالعمل :
یک عدد موز را به میکسر اضافه نمایید و یک قاشق عسل به آن بیافزاید. این مخلوط را می توانید صبح ها همراه با صبحانه میل کنید. مصرف بیش از اندازه موز می تواند موجب افزایش وزن شود.

مس

کمبود مس در خون موجب کم خونی می شود. پس برای کم خونی باید از منابع مس استفاده نمایید تا میزان هموگلوبین را افزایش دهید.

آنچه نیاز دارید :

  • ظرف یا لیوان مسی

دستور العمل :

مقداری آب در ظرفی مسی نگه دارید و هر زمان احساس تشنگی کردید از آن بنوشید. مصرف بیش از حد مس می تواند منجر به تب، تهوع و اسهال شود.

دانه کنجد سیاه

دانه های کنجد سیاه حاوی مقادیر زیادی فولیک اسید، آهن، کلسیم و منیزیم است و می تواند در درمان کم خونی موثر باشد زیرا که مصرف آن سطح هموگلوبین خون را افزایش میدهد.

آنچه نیاز دارید :

  • 1-2 قاشق چایخوری دانه کنجد سیاه
  • ¼ فنجان آب
  • 1 قاشق غذاخوری عسل

دستور العمل :

دانه های کنجد را به مدت 2 – 3 ساعت خیس کنید و  سپس آب آن را تخلیه کرده و به آن عسل را بیافزاید. این مخلوط را بعد از هر صبحانه مصرف نمایید. در صورتی که به دانه های کنجد حساسیت دارید از مصرف کنجد اجتناب نمایید.

روش های پزشکی برای درمان کم خونی

درمان پزشکی کم خونی

درمان های پزشکی که برای کم خونی مورد استفاده قرار میگیرد بستگی به علت ایجاد کننده این عارضه دارد. برخی از روش های درمانی با توجه به عامل ایجاد کننده آن به این شرح است:

  • درمان فقر آهن : فقر آهن شایع ترین علت کم خونی است و برای درمان آن لازم است، مصرف آهن را از طریق مواد طبیعی و یا مصرف قرص و مکمل های آهن افزایش دهید.
  • خونریزی : اگر کمبود خون ناشی از خونریزی است باید علت آن شناسایی و درمان شود.
  • کمبود ویتامین : برای کم خونی ناشی از ویتامین ب لازم است مصرف این ویتامین ها و مکمل های آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • تالاسمی : درمان تالاسمی بستگی به نوع و میزان پیشرفت آن دارد در مراحل اولیه این بیماری مصرف فولیک اسید تجویز می شود و در مراحل پیشرفته تر ممکن است پزشک عمل برداشت طحال، انتقال خون و یا پیوند مغز استخوان را تجویز می نماید.
  • آپلاستیک : درمان این نوع از کم خونی توسط انتقال خون و پیوند مغز استخوان امکان پذیر است.
  • کم خونی داسی شکل : این بیماری موجب درد می شود پس پزشک مصرف مسکن برای این بیماران را تجویز می کند. برای کم خونی این بیماران باید از روش های اکسیژن درمانی و تزریق مایعات داخل وریدی استفاده نمایند.
  • همولیتیک : برای درمان کم خونی ناشی از همولیتیک مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن و درمان عفونت کاربرد دارد. به علاوه ممکن است تعویض پلاسمای خون یا تصفیه خون نیز تجویز شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا