آسم و آلرژیبیماری ها

علائم آسم کودکان و نوزادان که باید جدی بگیرید، تشخیص و نحوه درمان

آسم میتواند نفس کشیدن کودک شما را دچار مشکل کند ولی این بیماری به راحتی قابل کنترل است و میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. با یک برنامه ی درمانی صحیح و منظم می توان از بروز علائم و عوارض این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد و شرایط را برای کودک راحت تر کرد. از آنجایی که کودکان در برابر بیماری آسم آسیب پذیرترند این بیماری باید جدی گرفته شود و با تشخیص به موقع درمان سریع آن آغاز گردد.


آسم در کودکان

آسم می تواند در هر سنی در کودکان بروز کند و تا مراحل خیلی حاد هم پیشروی داشته باشد. گاهی کودک دائما با این بیماری در حال دست و پنجه نرم کردن است و تا پایان عمر باید با آن کنار بیاید. مطالعات نشان می دهد که کودکانی که در محیط های شهری و آلوده زندگی می کنند بیشتر از سایر کودکان در برابر ابتلا به این بیماری قرار دارند .همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار و مواد آلرژی زا مانند گرد و خاک، حشرات و فضولات حیوانی می تواند باعث به وجود آمدن این بیماری در کودکان شود.

علت

دلیل اصلی ایجاد بیماری این بیماری هنوز مشخص نشده است ولی مطالعات نشان داده که آسم بر اثر به وجود آمدن تورم و التهاب در لوله های تنفسی کودک به وجود می آید و در چنین شرایطی هوای کافی به ریه های او نمیرسد.

موارد زیر می توانند باعث ایجاد این تورم شوند:

  • موارد ارثی و ژنتیکی
  • فعالیت غیر عادی سیستم ایمنی بدن و تولید مواد شیمیایی
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مواد حساسیت زا و دخانیات
  • آلودگی شهری

در بعضی کودکان سلول های سیستم ایمنی بدن برای پاسخ به مواد آلرژی زا مواد شیمیایی خاصی تولید می کند که می تواند منجر به حساسیت های شدید آلرژیکی شود که با علائم آسم همراه است.

به طور کلی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در ایجاد آسم تاثیر دارند و این بیماری بدون زمینه ی خاصی ممکن است به صورت ناگهانی علائم خود را نشان دهد.

علائم

علائم این بیماری بسته به میزان شدت آسم از علائم خفیف تا شدید متغیر است و گاهی به قدری شدید است که می تواند باعث قطع تنفس کودک شود. گاهی لوله های نایچه ای به قدری باریک و نازک شده است که تنفس کودک به کلی دچار مشکل می شود و صدای خس خس او به هنگام تنفس کاملا مشهود است.برای آگاهی از علائم و نشانه های آسم در کودکان و نوزادان علائم کلی زیر را در نظر بگیرید:

  • گرفتگی و سفت شدن قفسه ی سینه
  • سرفه های شدید
  • تنفس های تند و کوتاه
  • بریدگی در تنفس
  • خستگی سریع هنگام ورزش و فعالیت های بدنی
  • اختلالات خواب شبانه
  • خس خس کردن سینه که گاهی با صدای بلند است و گاهی هم شنیده نمی شود.
  • شدید تر شدن تنفس به مرور زمان
  • خروج خلط

به طور کلی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در ایجاد آسم تاثیر دارند و این بیماری بدون زمینه ی خاصی ممکن است به صورت ناگهانی علائم خود را نشان دهد.

تشخیص

اگر علائم و نشانه های ذکر شده در بالا در کودک شما وجود داشت و برای بیش از دو بار و بدون علت شاهد بروز آنها بودید حتما برای بررسی به پزشک متخصص باید مراجعه کنید.پزشک ابتدا از روش اسپیرومتری که مبتنی بر بررسی سوابق خانوادگی ، معاینه ی علائم بالینی و انجام آزمایش های پزشکی است استفاده می کند. در این روش که مخصوص کودکان بالای 5 سال است پزشک میزان سرعت و حجم ورود و خروج هوا را به ریه های کودک اندازه گیری می کند و بدین ترتیب میزان جابجایی هوا را به طور دقیق بررسی می نماید . اگر این میزان از حد معینی کمتر بود یعنی مشکلی در لوله های تنفسی کودک وجود دارد.

برای کودکان زیر 5 سال این روش قابل استفاده نیست و به جای پزشک به طور دقیق به صدای ریه های کودک گوش می دهد و درباره ی علائم بالینی کلی کودک سوالاتی می نماید.

همچنین برای بررسی مواردی از آسم پزشک از آزمایش پوستی و آزمایش خون برای تشخیص دقیق تر استفاده می کند.

درمان آسم در کودکان و نوزادان

آسم در کودکان هم قابل کنترل است و هم قابل درمان . برای درمان آسم در کودکان و نوزادان می توان از داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها استفاده کرد. عملکرد این دارو بدین صورت است که از تورم و التهاب لوله های تنفسی کودک جلوگیری می کند.همچنین برای بزرگ تر شدن و گشاد کردن نایچه ها می توان از اگونیست بتا 2 استفاده کرد که در موارد زیادی تاثیر گذار است.

به طور کلی داروهای آسم یا برای کنترل طولانی مدت این بیماری استفاده می شوند مانند اسپری استنشاقی فلوتیکازون یا برای درمان حملات آنی مورد استفاده قرار می گیرند که اسپری سالبوتامول از رایج ترین آنهاست.

اقدام های لازم برای كمك به كودك مبتلا به آسم

این بیماری درمان قطعی ندارد و کودک مبتلا به آسم به حمایت و مراقبت های بیشتری نیاز خواهد داشت.در هنگام بروز حملات آسم والدین کودک با اهمیت ترین نقش را ایفا می کنند و باید اقدام های زیر را انجام دهند.

  • سریعا داروی کودک را آماده کنند.
  • اگر کودک از اسپری استنشاقی استفاده می کند باید همیشه در دسترس باشد.
  • در مواقع بروز حملات بهتر است که پنجره ها و درب های منزل حدالمقدور باز باشد تا هوای بیشتری در محیط جریان بیابد.
  • اگر کودک در حال آشامیدن و یا خوردن بوده باید سریعا دهان او تخلیه شود چون امکان خفگی کودک وجود دارد.
  • دکمه های لباس کودک را باز کنید
  • اگر در محیط زندگی شما حیوانات خانگی مثل سگ و گربه وجود دارد آنها را از محل دور کنید.

حفظ آرامش با اهمیت ترین نکته ای است که باید رعایت کنید و بهتر است که اگر احساس کردید حمله ی آسم کودک شما شدید تر از قبل است فورا به پزشک او اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا