بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علت، علائم و عوارض تنگی دریچه میترال و بررسی راه های درمان آن

دریچه میترال بین حفره بالایی قلب یعنی دهلیز و حفره پایینی قلب یعنی بطن در سمت چپ قلب قرار گرفته است. در تنگی دریچه میترال، دهانه دریچه میترال تنگ می گردد و باعث محدود شدن جریان خون از دهلیز می گردد. قلب سخت تر کار می کند تا خون را از طریق این دریچه تنگ شده به تمام قسمت های بدن برساند و در نهایت هم ممکن است نارسایی مزمن پدید بیاید. تنگی میترال در خانم ها شایع تر بوده و گاهی اوقات همراه با نارسایی میترال بروز می کند.


علل بروز تنگی دریچه میترال

عکس دریچه میترال قلب
تنگی دریچه میترال تقریباً همیشه بر اثر صدمه ای است که به دریچه میترال قلب به خاطر تب روماتیسمی وارد شده است. بیماری تب روماتیسمی امروزه در کشور های پیشرفته به ندرت دیده میشود و به همین دلیل است که این بیماری را می توان بیشتر در افراد میانسال یا سالخورده این کشور ها پیدا نمود. در موارد نادری ممکن است تنگی دریچه میترال بطور مادرزادی از بدو تولد وجود داشته باشد.

علائم تنگی میترال

علائم معمولاً به تدریج در سن بزرگسالی ایجاد شده و عبارتند از :

  • خستگی بدون علت
  • تنگی نفس که ابتدا در حین فعالیت بدنی ایجاد می شود اما بعد ها در هنگام استراحت نیز بروز می کند.
  • تپش قلب

همچنان که با گذشت زمان، تنگی دریچه میترال بیشتر می شود، علائم نارسایی قلبی نیز ممکن است بروز نماید که عبارتند از ورم کردن بافت های بدن که قابل توجه ترین آنها ورم مچ پاها می باشد.

عوارض تنگی دریچه میترال

عوارض تنگی دریچه میترال
در تنگی دریچه میترال گاهی اوقات دهلیز ضربان های سریع و غیر منظمی ایجاد می کند. همچنین لخته های خون ممکن است بر روی دیواره دهلیز چپ تشکیل شوند زیرا دهلیز به طور کامل از خون تخلیه نمی شود. اگر قطعاتی از این لخته خون از دیواره دهلیز جدا شوند ممکن است باعث انسداد یک شریان در جایی از بدن شوند. اگر یکی از شریان هایی که به مغز خونرسانی می کند بر اثر این لخته ها مسدود شود ممکن است سکته مغزی رخ دهد.

در اکثر موارد تنگی دریچه میترال، از درمان دارویی برای تسکین علائم استفاده می شود.

نحوه تشخیص تنگی دریچه میترال

پزشک شما را معاینه نموده و احتمالاً نوار قلبی از شما گرفته می شود تا فعالیت الکتریکی قلب ارزیابی شود. همچنین ممکن است اکوکاردیوگرافی انجام شود تا داخل قلب مشاهده شود و نحوه حرکت ماهیچه های قلب بررسی گردند. یک عکس رادیوگرافی از قفسه سینه نیز ممکن است گرفته شود. شدت تنگی را می توان با روش کاتتریزاسیون قلبی اندازه گیری نمود.در این روش، یک لوله از طریق رگ های خونی به قلب فرستاده می شود تا فشار هر دو طرف دریچه میترال اندازه گیری شود.

نحوه درمان تنگی دریچه میترال

درمان تنگی دریچه میترال
در اکثر موارد تنگی دریچه میترال، از درمان دارویی برای تسکین علائم استفاده می شود. برای مثال داروهای ادرار آور برای کم کردن آب اضافی در ریه ها و سایر بافت های بدن تجویز می شوند تا تنگی نفس برطرف شود. داروهای ضد آریتمی برای اصلاح ریتم غیر طبیعی قلب تجویز می گردد. از داروی ضد انعقاد خون اغلب استفاده می شود تا خطر تشکیل لخته های خونی در قلب کاهش یابد.
اگر درمان دارویی موثر واقع نشد ممکن است از روش بالن والوولوپلاستی استفاده شود در این روش یک بادکنک کوچک به داخل دریچه تنگ شده فرستاده می شود و سپس با باد کردن بادکنک، دریچه نیز گشاد می شد. راه دیگر آن است که با انجام عمل جراحی، دریچه را ترمیم و یا تعویض نماییم.
دریچه های معیوب و یا دریچه مصنوعی مستعد ابتلا به عفونت هستند. به همین خاطر باید قبل از هر گونه اقدامات پزشکی، برای پیشگیری از انتقال عفونت از دندان به جریان خون، از آنتی بیوتیک استفاده نمود.
تنگی دریچه میترال ممکن است بعد از گشاد کردن توسط بالن دوباره در عرض یک سال تنگ شود. با این حال در صورت انجام عمل جراحی تعویض دریچه ممکن است به مدت 10 سال یا بیشتر مشکلی پیش نیاید.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا