بیماری هابیماری های کلیه و مجاری ادرار

درمان خانگی عفونت مثانه

عفونت مثانه شایع ترین نوع عفونت ادراری ( UTI ) است که از طریق ورود باکتری به داخل مجرای ادرار ایجاد میشود، مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن منتقل می نماید. هنگامی که باکتری ها به داخل مجرای ادرار وارد می شوند، می توانند به دیواره های مثانه متصل شده و به سرعت گسترش یابند. این عفونت می تواند نشانه های ناراحت کننده ای مثل درد در هنگام ادرار و گرفتگی شکمی را ایجاد کند. اگر این بیماری درمان نشود می تواند موجب عفونت کلیه ها گردد. برخی از راهکار های درمان خانگی عفونت مثانه به این شرح است:


نوشیدن کافی آب

نوشیدن آب کافی برای درمان عفونت مثانهمصرف کافی آب بهترین درمان خانگی عفونت مثانه به شمار می رود که باعث می شود باکتری های موجود در مثانه دفع شوند تا از این طریق عفونت بهبود یابد، همچنین مصرف زیاد آب موجب می شود علائم عفونت مثانه مثل سوزش ادرار کاهش یابد. از طرفی همان طور که می دانید ادرار حاوی مواد زائد بدن است پس ادرار غلیظ تر باعث تشدید عفونت مثانه می گردد در حالی که ادرار رقیق تر عفونت را تحریک نمی کند و سوزشی را در هنگام دفع ایجاد نخواهد کرد.

برای درمان عفونت مثانه لازم است روزانه 6 تا 10 لیوان آب بنوشید. همچنین از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل چای، قهوه و نوشابه اجتناب نمایید زیرا این نوشیدنی ها حتی وقتی به عفونت مثانه مبتلا نشده اید نیز می تواند باعث تحریک مثانه شود.

ادرار مکرر

ادرار مکرر باعث می شود باکتری ها از مثانه خارج شوند در حالی که نگه داشتن ادرار به تجمع بیشتر باکتری ها و تکثیر آنها در مثانه کمک می نماید. همچنین ادرار پس از برقراری رابطه جنسی به خروج باکتری ها از داخل مجرای ادرار کمک می کند زیرا که فعالیت جنسی باکتری ها را وارد پیشابراه می نماید که احتمال ابتلا به عفونت را به شدت افزایش خواهد داد. پس برای درمان عفونت مثانه لازم مصرف مایعات را افزایش دهید تا بیشتر ادرار کنید .

درمان خانگی عفونت مثانه با آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک برای عفونت مثانهسریع ترین راه درمان خانگی عفونت مثانه مصرف آنتی بیوتیک است زیرا که باکتری های عامل عفونت مثانه را از بین می برد. همچنین پزشکان توصیه میکنند UTI ها را با آنتی بیوتیک ها درمان کنید. عفونت های خفیف مثانه معمولاً بعد از چند روز خود به خود بهبود می یابند اما در موارد حاد یا عفونت های طولانی مدت لازم است از آنتی بیوتیک استفاده کنید.

اگر علائم UTI دارید، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، عفونت های واژن، و.. می توانند علائم مشابه UTI داشته باشند، بنابراین لازم است با شناخت علت بیماری، درمان درست برای شما تجویز گردد.

مسکن

عفونت های شدید مثانه همراه با درد در ناحیه ی لگن ظاهر می شوند، حتی زمانی که شما ادرار نمی کنید نیز ممکن است درد این ناحیه را احساس کنید، مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان خانگی عفونت مثانه تاثیر گذار است اما درد ناشی از آن را کاهش نخواهد داد، برای این منظور لازم به استفاده از مسکن می باشد. مصرف داروهای ضد درد ممکن است باعث تخفیف درد شکمی، درد پشت و ناراحتی شوند. برای این منظور می توانید از دارو هایی نظیر استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نمایید.

پد گرمایی

پد گرمایی برای کاهش درد مثانهاستفاده از پد های گرمایی مثل کیسه آب گرم یا تشک گرم کننده برقی در قسمت پایینی شکم می تواند در کاهش درد های ناشی از عفونت مثانه موثر باشد، استفاده همزمان از دارو و پد های گرمایی سرعت درمان را به صورت چشمگیری افزایش می دهد. (در صورتی که به موارد ذکر شده دسترسی ندارید می توانید از حوله گرم استفاده نمایید.)

اگر علائم UTI دارید، به پزشک خود مراجعه کنید زیرا عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)، عفونت های واژن، و.. می توانند علائم مشابه UTI داشته باشند، بنابراین لازم است با شناخت علت بیماری، درمان درست برای شما تجویز گردد.

لباس مناسب

ایجاد محیطی مرطوب موجب رشد باکتری ها در این ناحیه می گردد از همین روی پوشیدن لباس های تنگ بخصوص شلوار جین های تنگ، به سبب ایجاد رطوبت در این ناحیه توصیه نمی گردد. زیرا که زمینه را برای پرورش باکتری های واژن آماده می کند. به همین ترتیب بهتر است تا کامل شدن درمان عفونت مثانه از لباس زیر های پنبه ای،دامن و  لباس گشاد که موجب افزایش گردش خون و عدم رشد باکتری های می گردد، استفاده نمایید.

آب زغال اخته

خواص آب زغال اختهمصرف زغال اخته یک درمان خانگی عفونت مثانه به شمار می رود که قادر است باکتری های ایجاد شده در مثانه را از بین ببرد. زیرا مواد موجود در زغال اخته به دستگاه ادراری وارد شده و عفونت های باکتریایی ایجاد شده از بین می برد، همچنین استفاده از بلوبری نیز می تواند در درمان عفونت مثانه موثر باشد.

پیشگیری از ابتلا مجدد به بیماری

تغییر شیوه زندگی می تواند به کاهش عفونت مثانه کمک نماید، برخی از این تغییرات بدین شرح است:
  • نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز.
  • به ندای درونی خود گوش دهید ( به محض اینکه احساس دستشویی فوراً به دستشویی بروید.)
  • به جای استفاده از وان، از دوش استفاده کنید.
  • لباس زیر پنبه ای بپوشید
  • لباس زیر خود را روزانه تعویض نمایید.
  • قبل و بعد از فعالیت جنسی ادرار کنید.
  • اجتناب از استفاده از دیافراگم برای جلوگیری از بارداری
  • استفاده از کاندوم های غیر روان کننده روغنی ( مردان )
  • پس از ادرار کردن، از جلو به عقب خود را بشویید.( زنان )
  • دوش واژن استفاده نکنید.( زنان )
  • اگر عفونت مجاری مثانه را تجربه کرده اید، پزشک ممکن است از درمان پیشگیرانه استفاده کند و مصرف آنتی بیوتیک ها در دوزهای روزانه کم را برای جلوگیری یا کنترل عفونتهای مثانه تجویز نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا