سلامت خانوادهسلامت فرزندان

تاثیر تزیین و رنگ اتاق کودک بر شخصیت و رشد فرزندان

بی شک رنگ و تزیین محیط در زندگی افراد بی تاثیر نخواهد بود اما باید به این نکته توجه کنید که رنگ اتاق کودک تاثیر بسزایی در در روحیه او خواهد داشت. به عقیده روانشناسان تزیین اتاق کودک کم سن و سال و نوزادان تاثیر شگرفی در روح، روان و آینده او دارد از همین روی امروزه به این امر توجه بسیاری می شود. با ما همراه شوید تا شما را با تزیینات، رنگ اتاق کودک و تاثیر هر رنگ در روح و روان آنها اشاره کنیم.


مناسب ترین رنگ اتاق کودک کدام است؟

پژوهشگران اعتقاد دارند انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک، تاثیر مستقیمی در پرورش هوش، خلاقیت کودکان، اعتماد به نفس و رفع بی قراری های او دارد، زیرا که خلق و خوی کودک از محیط اطراف او نشات می گیرد.علم رنگ مدت های بسیاری است که در محیط زندگی افراد مورد استفاده قرار می گیرد، اگر تا به حال در اتاق انتظار در یک بیمارستان نشسته اید حتماً متوجه شده اید که رنگ سبز موجب آرامش شما شده است و یا اینکه توصیه می شود از رنگ های تند و گرم در مهد کودک ها استفاده شود تا انرژی را به کودکان منتقل نماید. در ادامه قصد داریم تا شما را با مناسب ترین رنگ برای تزیین اتاق کودک و مفهوم و تاثیر هر کدام آشنا نماییم:

قرمز

رنگ قرمز برای اتاق کودک

قرمز رنگ خاص و بسیار زیبایی برای تزیین اتاق کودک است که قلب را تقویت نموده و تعداد ضربان و تنفس را افزایش میدهد، این رنگ به کودک شما انرژی داده و تمرکز او را افزایش میدهد به همین دلیل رنگ قرمز مناسب کلاس های آموزشی کودکان می باشد. اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض رنگ قرمز می تواند برای کودکان نوپا پرخاشگری ایجاد نماید از همین روی بهتر است این رنگ را به عنوان رنگ غالب استفاده نکنید، زیرا موجب تاثیر منفی شده و حتی ممکن است سردرد را به همراه داشته باشد.

رنگ قرمز می تواند به عنوان مکملی بسیار خوب در رنگ اتاق کودک مورد استفاده قرار گیرد به خصوص اگر می خواهید تعادل را از نظر رنگ های سرد و گرم در اتاق فرزند خود رعایت کنید استفاده از این رنگ را به شما پیشنهاد می کنیم تا میزان انرژی را در اتاق کودک خود افزایش دهید.

نارنجی

نارنجی را می توان به عنوان رنگی روشن و شاد معرفی نمود که تاثیر شگرفی در اجتماعی شدن کودک داشته است، کودکانی که در اتاق با رنگ نارنجی بازی می کنند میزان تعامل بیشتری دارند و افرادی برونگرا و با اعتماد به نفس خواهند بود. اما همان طور که میدانید رنگ های گرم مثل این رنگ می تواند میزان تحریک پذیری کودک شما را افزایش دهد، از همین روی لازم است نارنجی را تنها به عنوان مکمل در رنگ اتاق کودک خود به کار ببرید همچنین می توانید با ترکیب کردن این رنگ با رنگ های سرد مثل سبز و بنفش کمرنگ یا رنگ های خنثی مثل کرم اتاق متعادلی را ایجاد نمایید.

زرد

اتاق کودک زرد

رنگ زرد شادمانی و روشنی را به اتاق کودک شما می افزاید، مطالعات نشان داده کودکانی که در اتاقی با رنگ زرد فعالیت می کنند سرشار از احساسات شاد هستند و حافظه بهتری خواهند داشت.

البته اگر فرزند شما هنگام خواب گرایش به تحرک و فعالیت دارد و یا شب ها از خواب بیدار می شود، ممکن است این رنگ به شدت این مشکل بیافزاید اما در صورتی که رنگ زرد، رنگ غالب در یک اتاق نباشد می تواند احساس آرامش را به کودک شما القا کند. این رنگ را می توان با رنگ های سرد نظیر خاکستری، آبی و یا سبز ترکیب نمود، این تعادل جنبه های مثبت رنگ زرد را نشان داده و به آن اجازه میدهد تا فعالیت مغز را افزایش داده و احساس شادی به کودک بیافزاید. این رنگ با توجه به میزان پر رنگی می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد، زرد کم رنگ عملکرد حافظه را بهبود می بخشد در حالی که زرد پر رنگ یا لیمویی تمرکز را بالا می برد.

باید به این نکته توجه کنید که رنگ اتاق کودک تاثیر بسزایی در در روحیه او خواهد داشت. به عقیده روانشناسان تزیین اتاق کودک کم سن و سال و نوزادان تاثیر شگرفی در روح، روان و آینده او دارد

صورتی

بی شک ایده آل ترین رنگ اتاق کودک برای هر دختری رنگ صورتی است البته هر دو جنس می توانند از این رنگ زیبا استفاده کنند، صورتی رنگ آرامی است که احساس همدلی و آرامش را القا میکند، و می تواند موجب شود که کودک بیشتر از خود مراقبت نماید، زیرا که این رنگ با احساس مادرانه در ارتباط است.

بزرگترین نکته ای که در رابطه با رنگ صورتی وجود دارد این است که فوراً به شما خوش آمد گویی را القا می کند و تحقیقات نشان داده کودکانی که بیشتر در معرض این رنگ قرار می گیرند از دعوا و فریاد بیزار هستند. اما به کار بردن بیش از حد این رنگ در تزیین اتاق کودک می تواند باعث تحریک و یا حتی سردرد شود. پس اگر کودک از شما میخواهد دیوار های اتاق او را صورتی کنید بهتر است این رنگ را با رنگ های دیگر ترکیب نمایید.

قهوه ای

اتاق کودک قهوه ای

قهوه ای رنگی کلاسیک و خاکی است که می تواند به کودکان کمک کند تا محکم و پایدار باشد, این رنگ می تواند به عنوان پس زمینه ای بسیار زیبا عمل کند همچنین می توان این رنگ را به عنوان رنگ پایه انتخاب نمود که به والدین اجازه میدهد تا خلاقیت بیشتری در رابطه با انتخاب دیگر رنگ ها و تزیین اتاق کودک داشته باشند. البته استفاده بیش از حد از رنگ قهوه ای به خصوص نوع تیره ی آن می تواند فضا را کوچک تر نشان دهد همچنین اگر فرزند گوشه گیر و افسرده دارید بهتر است رنگ اتاق کودک را روشن و شاد انتخاب کنید و کمتر از رنگ قهوه ای استفاده کنید. بهتر است رنگ قهوه ای را به عنوان رنگ مکمل استفاده نمایید.

سبز

سبز، رنگ تسکین دهنده است که سبکی از طبیعت و فضای باز را در اتاق به همراه می آورد، این رنگ اتاق کودک، درک مطلب را افزایش میدهد از همین روی از این رنگ در مدارس استفاده ویژه ای می شود. اگر کودک تکالیف خود را در اتاقی با این رنگ انجام دهد، می تواند تمرکز بیشتر داشته و به راحتی مطالب را در ذهن ذخیره نماید.

این رنگ در درمان بیخوابی موثر است و اثر تسکین دهندگی داشته که موجب می شود اضطراب و استرس کاهش یابد. از همین روی انتخاب سبز می تواند یک انتخاب عالی برای تزیین اتاق کودک شما باشد زیرا این رنگ بر کودک اثر منفی نداشته و می توانید هر مقداری که دوست دارید از این رنگ در انتق کودک استفاده کنید.

بنفش

اتاق کودک بنفش

رنگ بنفش اغلب به عنوان دومین رنگ دلخواه دختران برای اتاقشان شناخته می شود، این رنگ الهام بخش حساسیت، تفکر و معنویت است که موجب می شود کودک احساسات نرم و لطیف خود را نمایان کند و توجه بیشتری به محیط اطراف خود نماید. همچنین این رنگ اتاق کودک موجب احساس زیاده خواهی و افزایش اعتماد به نفس می گردد و اشتیاق و خلاقیت را در کودک افزایش میدهد.

بنفش یاسی یا روشن احساس آرامش را القا نموده در حالی که بنفش پر رنگ فضا را لوکس و تجملی می کند. اگر فرزند شما بیش از حساس است بهتر است کمتر از این رنگ در تزیین اتاق کودک استفاده کنید و یا بنفش را همراه یا دیگر رنگ ها در اتاق او به کار ببرید.

آبی

رنگ آبی را می توان به عنوان عنصری آرامش بخش در رنگ اتاق کودک معرفی نمود که بیشتر در تزیین اتاق کودک به کار می رود و برای هر دو جنس رنگ مناسبی است. استفاده از این رنگ، برای کودکان دارای روحیه خشن یا مشکلات رفتاری بیشتر توصیه می شود زیرا که احساس آرامش را به آن القا خواهد نمود، رنگ آبی ضربان قلب و فشار خون را کاهش داده و تنفس را کند می کند.این رنگ به اتاق حس خنکی می بخشد و اشتها را کم کرده و مانع از پرخوری می شود.

رنگ آبی اگر رنگی قالب باشد می تواند موجب افسردگی شده و یا آن را شدت دهد به همین علت بهتر است این رنگ را با رنگ های گرم نظیر زرد یا قرمز ترکیب کنید.

خاکستری

رنگ اتاق کودک

خاکستری به عنوان رنگ افسرده شناخته می شود ولی به عنوان مکمل بسیار قابل توجه است. استفاده بیشتر از حد از این رنگ اتاق کودک می تواند باعث القای حس تنهایی شود، اگر می خواهید این رنگ را برای تزیین اتاق کودک به کار ببرید بهتر است آن را با رنگ هایی نظیر فیروزه ای یا قرمز ترکیب کنید. این رنگ ذهن را به تفکر تشویق می کند و برای کودک مناسب نیست زیرا کودک را افسرده و گوشه گیر می کند.

سفید

سفید یکی از پرطرفدارترین رنگ ها برای استفاده در تزیین اتاق کودک شناخته می شود زیرا این رنگ بیانگر سادگی و آرامش است و تاثیر مستقیمی روی کودکان کم حرف دارد زیرا که عزت نفس آنان را افزایش میدهد. این رنگ اتاق کودک فضایی دلباز و مدرن به آن می دهد و در بسیاری از طراحی های دکوراسیون مورد استفاده قرار میگیرد. سفید را می توان با کمی صورتی و آبی و بنفش ترکیب نموده و از زیبایی آن لذت ببرید.

تاثیر تزیین اتاق کودک بر روحیه او

تزیین اتاق کودک خود را باید متناسب با شخصیت او انجام دهید، این تزیینات می توانند شفاف، ساده، سرزنده و پرنشاط باشند زیرا آنها تاثیر مستقیمی بر روحیه کودک خواهند داشت و موجب تحریک خلاقیت او می شوند، استفاده از نورپردازی، رنگ اتاق کودک و چسباندن استیکر به دیوار ها محیط را برای کودک شما رویایی می نماید. جهت تزیین اتاق کودک به موارد زیر توجه کنید:

استیکر اتاق کودک

استیکر اتاق کودک

استفاده از طرح و برچسب و یا استیکر بر روی دیوار ها، می تواند محیطی شاد و زیبا برای کودک شما ایجاد نماید و بسیار مورد توجه او واقع شود. این تکنیک دکور زیبایی برای اتاق خواب به شمار می رود. در انتخاب این استیکر و طرح ها دقت زیادی را به کار ببرید تا رنگ اتاق کودک دلگیر و تیره نشده باشد.

اتاق کودک محیطی است که او بیشتر وقت خود را در آن می گذراند، از همین روی هر چه این دکوراسیون کودکانه تر و شادتر باشد تاثیر مثبت تری در روحیه ی او دارد، رنگ اتاق کودک احساس آرامش بیشتری را به او القا خواهد نمود. استفاده از استیکر در اتاق خواب روشی ارزان قیمت با تاثیر گذاری بالا می باشد.

فرش اتاق کودک

انتخاب فرش و یا هر چیزی که قرار است کف اتاق کودک را بپوشاند باید با دقت انجام شود زیرا این قسمت از تزیین اتاق کودک علاوه بر تاثیر مستقیم در روحیه ی او، در حفظ سلامت کودک نیز موثر است پس باید نسبت به آن حساسیت نشان دهید. این موضوع برای کودکان نوپا که به تازگی تجربه راه رفتن را کسب می کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

بدون پرز بودن فرش اتاق کودک به سبب حساسیت ریه های او موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای نماید و از فرش های فیلامنت پلی‌استر یا پلی‌پروپیلن استفاده کنید. اما باید در نظر بگیرید که نخ های بکار رفته در فرش اتاق کودک باید ظریف و نرم باشد تا در صورتی که کودک چهار دست و پا بر روی آن راه رفت صدمه نبیند. طرح فرش را باید متناسب با جنسیت، سن و رنگ اتاق کودک خود انتخاب نمایید.

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری اتاق کودک

اتاق کودک باید در عین جذابیت و زیبایی، محیطی آرام و دلنشین باشد تا کودک شما در آن محیط احساس آرامش داشته باشد. از همین روی تزیین اتاق کودک اهمیت بسزایی در این امر دارد، استفاده از کاغذ دیواری یکی از وسایل مورد نیاز برای رنگ اتاق کودک به شمار می رود که زیبایی خاصی را به اتاق می بخشد.

برای انتخاب کاغذ دیواری لازم است فاکتور های مختلفی را در نظر بگیرید که از جمله ی آنها می توانیم به جنس، رنگ و طرح کاغذ اشاره کنیم که متناسب با روحیه ی او و رنگ اتاق کودک باشد.

تزیین تخت خواب کودک

سر تختی تخت خواب کودک قابلیت استفاده از وسایل تزیینی مختلف را دارا می باشد که شما می توانید متناسب با سلیقه کودک خود آن را انتخاب نمایید، استفاده از عروسک های زیبا و شاد که خطری برای سلامت کودک ندارند می تواند تاثیر زیادی در زیبایی، روحیه و تزیین اتاق کودک شما داشته باشد و محیط را برای او شاد و کودکانه نماید. استفاده از عروسک های نرم یا کوسن های رنگی در تختخواب پیشنهادی برای اختصاصی کردن فضا برای کودک شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا