خوراکی ها و آشپزیسلامت خانوادهسلامت زنان

بهترین و موثرترین غذاها که باید در رژیم غذایی زنان گنجانده شود

بدن انسان نیازمند غذاهای سالم و مختلفی است.اما مصرف برخی غذاها برای زنان ضروری است زیرا که این خوراکی ها در سلامت آنها تاثیرگذار است و کمک می کند، بدن آنها در برابر مسائل مربوط به زنان مانند زایمان، یائسگی و … دچار آسیب نگردد. همچنین مصرف این خوراکی ها در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان سینه ، شکنندگی استخوان ها و … موثر است. این خوراکی ها غنی از مواد مغذی هستند که به زنان در محافظت از بدنشان کمک می کند. برخی از این غذاها برای رژیم غذایی زنان عبارتند از :


لوبیای سویا

لوبیا
لوبیای سویا (Edamame) همان سویای تازه و پیچیده شده در غلاف لوبیا می باشد. این غلاف های خوشمزه ی سویا سرشار از فیبر، چربی های خوب و ترکیبات استروژن مانند ایزوفلاون ها هستند. ایزوفلاون ها (ایسفلاوون ها) ترکیباتی با ساختار مشابه استروژن هستند که می تواند با گیرنده استروژن ترکیب شوند. از مزیت های مصرف این ترکیب در رژیم غذایی زنان می توانیم به کاهش علائم دوران یائسگی، جلوگیری از پوکی استخوان و حفاظت از سیستم عصبی اشاره کنیم. همچنین استفاده از این ترکیب در پیشگیری از سرطان هایی همانند سرطان پستان و پروستات نیز مفید است.

کلم پیچ

کلم پیچ یکی از بهترین منابع ویتامین k به شمار می رود و سرشار از ویتامین دی و کلسیم است. در نتیجه می توان گفت کلم پیچ دارای ترکیباتی است که در سالم نگه داشتن استخوان ها موثر است. به علاوه کلم پیچ به علت دارا بودن ماده ی سولفورافن در پیشگیری از انواع سرطان ها موثر است. کلم پیچ دارای ترکیبات بتاکاروتن است، این آنتی اکسیدان در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. استفاده از کلم پیچ در رژیم غذایی زنان می تواند 20% از نیاز روزانه شما به مواد مغذی و ویتامین ها را تامین نماید.

اسفناج حاوی فولات، لوتئین و آنتی اکسیدان است که از لنز و شبکیه چشم شما محافظت می کند و در بهبودی چین و چروک های پوست موثر است.

مارچوبه

مارچوبه
از خواص مارچوبه در رژیم غذایی زنان می توانیم به خاصیت ملینی و جلوگیری از یبوست، تقویت قلب و کمک به ساخت گلبول های قرمز خون (به علت دارا بودن کلروفیل) اشاره کنیم. همچنین مصرف مارچوبه در تقویت نیروی جنسی برای زنانی که دچار یائسگی شده اند، نیز مفید است. این خوراکی سرشار از فولات است و در بهبودی نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا موثر است.

لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئین، بدون چربی و دارای مقادیر زیادی فیبر خوراکی است، لوبیا همچنین می تواند در کاهش قند خون،فشارخون و ضربان قلب نیز موثر باشد. زیرا این موارد از عوامل اصلی مرگ و میر زنان در ایالت متحده آمریکا می باشد. ترکیبات موجودات در لوبیا خاصیت ادرار آوری داشته و در درمان بیماری های دستگاه ادراری زنان موثر است، گنجاندن این خوراکی در رژیم غذایی زنان در تحریک نیروی جنسی، کاهش کلسترول، رفع بیماری های قلبی و … نیز تاثیرگذار است.

گریپ فروت

گریپ فروت میوه ای شبیه به پرتقال است که قند کمتری دارد. فلاونوئیدها موجود در این میوه به تقویت قلب و کاهش احتمال سکته مغزی در زنان کمک می کند. این میوه منبعی غنی از فولات، آهن، کلسیم و سایر مواد معدنی است. این میوه در کاهش اشتها و کاهش وزن نیز تاثیرگذار است. گریپ فروت ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد، پس قبل از مصرف آن در رژیم غذایی زنان با پزشک مشورت نمایید.

توت و گیلاس

توت و گیلاس
این میوه های زیبایی دارای ترکیباتی مانند فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند سلول های سالم را در برابر آسیب محافظت کنند. توت ها به شما در تقویت مغز کمک می کنند. علاوه بر این، این میوه سرشار از ویتامین C است که در ساخت کلاژن، موثر است در نتیجه با مصرف آن در رژیم غذایی زنان می توانید از پوست خود محافظت کرده و پوستی صاف و یکدست داشته باشید.

پاپایا

رنگ نارنجی این میوه به علت دارو بودن مقادیر زیادی از بتاکاروتن (مواد در هویج) و لیکوپن (همچنین در گوجه فرنگی و هندوانه) است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که کلسترول و فشار خون را در سطوح سالم نگه می دارد تا از بیماری قلبی جلوگیری شود به علاوه این ماده احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم و پستان را کاهش می دهد.

ماست

ماست
رژیم غذایی زنان بعد از سن 50 سالگی به میزان زیادی از کلسیم نیاز دارد. ماست دارای مقادیر زیادی از کلسیم است که می تواند یک سوم از کلسیم مورد نیاز روزانه شما را تامین نماید. برای تاثیر بیشتر ماست می توانید از ماست های غنی شده با ویتامین دی کمک بگیرید تا مواد معدنی بیشتری در بدن تامین شود.

ماهی ساردین

ماهی ساردین از منابع اصلی اسید چربی های سالم، ویتامین دی و کلسیم است. چربی های امگا 3 این ماهی می تواند در بهبود کیفیت شیر مادر موثر باشد. همچنین ساردین ها برای مادران بارداری نیز مناسب است. این ماهی جیوه کمتری در مقایسه با سایر ماهی ها دارد.

تخم کتان

تخم کتان سرشار از فیبر، لیگناها و ترکیبات گیاهی است که مانند استروژن عمل می کنند و می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان سینه را کاهش دهد. مصرف روغن کتان یک راه عالی برای دریافت امگا 3 می باشد، قبل از افزودن کتان به رژیم غذایی، با دکتر مشورت کنید زیرا می تواند بر روی داروهای مصرفی شما تاثیر داشته باشد.

گردو

گردو دارای اسید های چرب امگا 3 است از همین روی می تواند سلامت قلب و عروق را تامین نماید و در کاهش فشار خون موثر است. گردو حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.این خوراکی عملکرد مغز را بهبود بخشیده و با سرطان پستان مبارزه می کند. آلفا لینولنیک اسید موجود در گردو به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف گردو برای مادران باردار توصیه شده است زیرا دارای ریبوفلاوین، فولات، تیامین و دیگر ویتامین های لازم برای سلامت جنین است. خواص گردو باعث تقویت نیروی بارورسازی در مردان می گردد.

آووکادو

آووکادو غنی از چربی های سالم است در واقع، به کاهش کلسترول “بد” و افزایش کلسترول “خوب” کمک می کند. مطالعات نشان می دهد رژیم غذایی زنانی که حاوی آووکادو است می تواند به خلاص شدن از چربی شکم و محافظت از چشمان شما و پوست کمک کند. اسید اولئیک موجود در این میوه در پیشگیری از سرطان پستان موثر است و ترکیبات ASU تولید کلاژن را افزایش می دهد. این میوه دارای ویتامین های C و A است و مقاومت بدن در برابر عوامل میکروبی را افزایش خواهد داد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین از منابع مس، فیبر، ویتامین B6، پتاسیم، آهن … است. از همه مهمتر، این سیب زمینی دارای مقادیر زیادی بتاکاروتن، است و در تولید ویتامین A موثر است. مصرف سیب زمینی شیرین در دوران بارداری و شیردهی مادر توصیه شده است، زیرا مصرف آن می تواند  ضامن سلامت شش های نوزاد شما باشد.

اسفناج

اسفناج
قرار دادن اسفناج در رژیم غذایی زنان می تواند شانس ابتلا به زوال عقل، بیماری های قلبی و سرطان روده را کاهش دهد. اسفناج حاوی فولات، لوتئین و آنتی اکسیدان است که از لنز و شبکیه چشم شما محافظت می کند و در بهبودی چین و چروک های پوست موثر است. این سبزی دارای مقادیری از اسید های چرب امگا 3 می باشد که می تواند سلامت قلب را تضمین کند به علاوه اسید فولیک اسفناج موجب کاهش سطح هموسیستئین می شود که به طور مستقیم خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.همچنین مصرف اسفناج در کمک به سلامت استخوان ها و جلوگیری از کم خونی نیز موثر است.

جگر گاو

کبد گاو یا جگر گاو یک منبع عالی از اسید فولات و فولیک است.از همین روی مصرف آن به درمان کم خونی، تقویت حافظه، سیستم ایمنی و سلامت مغز کمک می کند. مصرف جگر در پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان موثر است. مصرف جگر گاو در دوران بارداری به رشد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در پیشگیری از ابتلا نوزاد به بیماری های نظیر لب شکری و سندروم داون موثر است. اما مادران باردار نباید در مصرف جگر زیاده روی کنند زیرا ممکن است عوارضی را برای جنین در پی داشته باشد.

گوشت گاو

گوشت گاو و گوشت های قرمز سرشار از آهن هستند و زنان بعد از سن 18 سالگی نیاز ویژه ای به آن دارند. گوشت گاو به علت دارا بودن آهن باعث افزایش ویتامین B و روی می شود. اما این احتمال وجود دارد که مصرف زیاد گوشت قرمز به فیبروئید رحم منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا