بیماری هاگوش و حلق و بینی

خونریزی بینی چگونه رخ می دهد؟ بررسی علل و نحوه درمان آن

خونریزی بینی در کودکان شایع می باشد اما این خونریزی خفیف بوده و معمولا به طور خود به خودی بند می آید. همچنین خونریزی در افراد بالای 50 سال نیز شایع می باشد اما گاهی اوقات این خونریزی جدی و خطرناک می باشد. در این گروه سنی، خونریزی بینی ممکن است از پشت بینی ایجاد شده باشد و بند آمدن آن سخت باشد. در این موارد، اگر خون از پشت بینی وارد گلو شده و بلع گردد، ممکن است اصلا خونریزی دیده نمی شود.


علل ایجاد خونریزی بینی

علل ایجاد خونریزی بینی
خونریزی بینی معمولا به طور خود به خودی ایجاد می شود. در محیط های با آب و هوای خشک و یا در طی فصل زمستان غشاء پوشاننده بینی ممکن است خشک شده و ترک بخورد و خونریزی رخ دهد. همچنین اگر مخاط پوشاننده بینی بر اثر گرفتن شدید بینی برای پاک کردن آن صدمه ببیند خونریزی رخ می دهد. این عارضه در کودکان  اغلب بر اثر بازی های خشن رخ می دهد. قرار دادن یک جسم خارجی در داخل بینی و یا وجود یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ممکن است باعث خونریزی آن شود. در افراد بالای 50 سال، رگ های خونی کوچک در بینی ممکن است شکننده شده و بنابراین احتمال پارگی و خونریزی از آنها زیاد باشد.در موارد نادری ممکن است خونریزی بینی به علت وجود سرطان در محل اتصال بینی و گلو ایجاد شود و یا اینکه ممکن است نشانه ای از وجود یک اختلال خونریزی دهنده مثل بیماری ترومبوسیتوپنی (thrombocytopenia) و یا بیماری کبدی که در لخته شدن خون اختلال ایجاد می کند باشد. همچنین خونریزی بینی ممکن است به علت مصرف داروهای ضد انعقاد ایجاد شود.اگر شما دچار فشار خون بالا هستید احتمال اینکه خونریزی بینی تان طول بکشد بیشتر می باشد.

نحوه درمان خونریزی بینی

نحوه درمان خونریزی بینی
اگر شما دچار خونریزی بینی شده اید باید بر روی قسمت نرم بینی تان و در هر دو طرف آن به مدت 15 دقیقه فشار وارد آورید و در طی این مدت از طریق دهان نفس بکشید. بعد از این مدت شما باید از پاک کردن یا فین کردن بینی تان خودداری نمایید. زیرا ممکن است لخته ای که باعث بند آمدن خون شده است از جای خود کنده شده و دوباره خونریزی شروع شود. معمولا با این اقدامات خونریزی بینی به طور موفقیت آمیزی بهبود می یابد. اگر خونریزی به مدت نیم ساعت یا بیشتر ادامه پیدا کرد شما باید به نزد پزشک بروید. اگر غشاهای مخاطی موجود در بینی خشک و ترک خورده هستند، مالیدن پمادهای مخصوص به مدت چند بار در روز و یا استفاده از اسپری آب نمک ممکن است از عود خونریزی بینی پیشگیری نماید.

اگر شما دچار خونریزی بینی شده اید باید بر روی قسمت نرم بینی تان و در هر دو طرف آن به مدت 15 دقیقه فشار وارد آورید و در طی این مدت از طریق دهان نفس بکشید.

خونریزی بینی طول کشیده را به احتمال زیاد باید در بیمارستان درمان نمود. پزشک ممکن است داخل سوراخ بینی را با استفاده از اسفنج های مخصوص بینی پر نماید که به مدت 2 روز این اسفنج ها در داخل بینی باقی می مانند. راه دیگر آن است که یک لوله انعطاف پذیر که در سر دیگر آن یک بادکنک کوچک قرار دارد وارد بینی تان می شود و باد می گردد تا بر روی رگهای خونریزی دهنده فشار وارد نموده و خونریزی را بند آورد. همچنین می توان تخت بی حسی موضعی این رگها را با استفاده از حرارت سوزاند.

اگر علت ایجاد خونریزی بینی مشخص نباشد ، ممکن است پزشک درخواست انجام آندوسکوپی از بینی نماید. به ندرت نیاز به انجام سی تی اسکن یا ام آر آی ( MRI ) برای بررسی وجود تومور می باشد. آزمایش خون ممکن است انجام شود تا چگونگی لخته شدن خون ارزیابی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا