خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

همه چیز در مورد نوشیدن شیر

شیر یک مایع سفید رنگ است، که توسط غدد پستانداران تولید می شود. شیر در بدن همه پستانداران، از جمله انسان ها، به منظور تغذیه فرزندان تا زمانی که برای غذای جامد آماده شوند، تولید میشود.
شیر و فرآورده های لبنی سرشار از مواد مغذی ارزشمند مانند کلسیم و پروتئین هستند. شیر مدت زمان زیادی است که به عنوان ماده ای ضروری برای کمک به رشد کودکان و بزرگسالان شناخته می شوند. اغلب پزشکان مصرف 3 وعده لبنیات در طول روز را توصیه می کنند. اما آیا مصرف لبنیات تا به این حد برای بدن ضروری است؟ همراه ما باشید تا شما را با واقعیت هایی در این باره آشنا کنیم.


فواید شیر برای سلامتی

فواید شیر برای سلامتیشیر از دیرباز به عنوان یک نوشیدنی سالم مورد توجه است. زیرا دارای طیف وسیعی از مواد مغذی ارزشمند است و می تواند مزیت های بسیاری برای سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال کلسیم موجود در آن می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

با این حال، بدن برخی از افراد قادر به هضم لاکتوز، قند موجود در شیر نیست. زیرا به اندازه کافی  آنزیم معروف به لاکتاز که برای هضم ضروری است، در بدن ترشح نمی شود. در این صورت می توان شیر بادام و یا شیر سویا را جایگزین نمود. برخی از مهمترین فواید شیر برای بزرگسالان و کودکان

سلامت استخوان ها

شیر گاو منبعی غنی از کلسیم، ماده معدنی است که در رشد و حفظ سلامت استخوانها و دندانها اثر گذار است. همچنین اگر این نوشیدنی با ویتامین D غنی شود در سلامت بدن و استخوان ها تاثیر گذار است. کلسیم و ویتامین D هر دو برای جلوگیری از پوکی استخوان ضروری هستند.

دیگر راه های بهبود سلامت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان، ورزش منظم، ترک سیگار و رعایت یک رژیم غذایی سالم شامل کاهش مصرف سدیم و افزایش مصرف پتاسیم است. ویتامین D مورد نیاز بدن اغلب با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می شود، بنابراین گذران وقت در بیرون از منزل توصیه می شود. یکی از خواص شیر برای کودکان کمک به رشد استخوان است.

حفظ سلامت قلب

این نوشیدنی منبعی از پتاسیم است که می تواند باعث کاهش فشار خون شود. بر طبق مطالعه‌ ای که دکتر مارک هوستون مدیر موسسه فشار خون در بیمارستان سنت توماس در تنسی انجام داده است، افزایش مصرف پتاسیم و کاهش سدیم می تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد.

نتیجه یک مطالعه نشان داده، افرادی که روزانه 4000 میلی گرم پتاسیم مصرف کرده اند، 49 درصد کمتر از افرادی که روزانه 1000 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند، در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلب قرار دارند.

براساس بررسی ملی آزمایشات بهداشتی و تغذیه ای، کمتر از 2 درصد از بزرگسالان آمریکایی 4000 میلی گرم پتاسیم مورد نیاز روزانه را دریافت می کنند. غذاهای سرشار از پتاسیم شامل شیر گاو، پرتقال، گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، موز، آلو و ماست می شود.

البته زیاده روی در مصرف پتاسیم می تواند خطرات مشکلات قلبی را به همراه داشته باشد، بنابراین هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها باید با مشورت پزشک باشد. یکی از مضرات شیر پرچرب افزایش کلسترول است که موجب بیماری های قلبی می گردد.

پیشگیری از سرطان

ویتامین D در تنظیم رشد سلولی و پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان داده است که در محیط هایی که افراد نور خورشید کمتری دریافت می کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ قرار دارند. این نوشیدنی نیز حاوی ویتامین D است که می تواند محافظت مشابهی را ایجاد کند.

انستیتوی ملی سرطان (NCI) اظهار داشته: “نتایج تحقیقات رابطه بین افزایش مصرف کلسیم و کاهش خطرات ناشی از سرطان روده بزرگ را تایید می کند.”

همچنین NCI به برخی مطالعات اشاره دارد كه نشان می دهد، دریافت کلسیم و لاكتوز از محصولات لبنی ممكن است به جلوگیری از سرطان تخمدان كمك كند.

درمان افسردگی

دریافت مقدار کافی ویتامین D به تولید سروتونین، هورمون مرتبط با خلق و خو، اشتها و خواب مرتبط است. همچنین کمبود ویتامین D با افسردگی، خستگی مزمن و PMS همراه است. این نوشیدنی و سایر غذاها غالباً با ویتامین D غنی می شوند.

 عضله سازی

این نوشیدنی غنی از مواد معدنی شامل پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای آمینه ضروری است، که می تواند به رشد سریع گوساله ها کمک می کند. بنابراین مصرف آن برای انسان ها نیز مفید خواهد بود. این نوشیدنی منبع غنی انرژی است که می تواند به افزایش توده ماهیچه ای کمک کند.

سلامت ماهیچه ها برای حمایت از متابولیسم، ​​کمک به کاهش وزن و حفظ وزن اهمیت بسیاری دارد. همچنین پروتئین رژیم غذایی برای حفظ یا افزایش توده عضلانی مورد نیاز است. پروتئین لبنی، می تواند از طریق رشد و ترمیم عضلات به حفظ سلامت آنها کمک کند. طبق گفته متخصصان، افزایش مصرف این نوشیدنی می تواند باعث افزایش توده عضلات در بزرگسال و افراد مسن تر شود.

به نظر نمی رسد که، خواص شیر گاو  برای لاغری مفید باشد. یک تجزیه و تحلیل از مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف شیر با چربی کمتر، هیچ برای کاهش وزن ندارد. ولی شیر کم چرب می تواند ضمن تأمین فراهم کند.

 بهبود آرتروز

بیماری آرتریت زانو در حال حاضر هیچ درمانی ندارد، اما محققان می گویند، این نوشیدنی می تواند به کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک می کند.

این نوشیدنی حاوی پروتئین هایی هستند که از رشد و ترمیم عضلات پشتیبانی می کند. یک فنجان شیر یک وعده در نظر گرفته می شود. مواد موجود در شیر گاو به میزان چربی آن بستگی دارد.

یک فنجان شیر کامل، با 2% درصد چربی شامل:

  • 137 کالری
  • 4.9 گرم چربی
  • 13 گرم کربوهیدرات
  • 9.7 گرم پروتئین

یک فنجان شیر بدون چربی شامل :

  • 86 کالری
  • 0 گرم چربی
  • 12 گرم کربوهیدرات
  • 8 گرم پروتئین

در مقایسه، یک فنجان شیر سویا شامل :

  • 80 -110 کالری
  • 3 تا 4 گرم چربی
  • 6 تا 7 گرم کربوهیدرات
  • 5 تا 7 گرم پروتئین

یک فنجان شیر بادام ساده شامل :

  • 50 تا 60 کالری
  • 2.5 گرم چربی
  • 5 تا 7 گرم کربوهیدرات
  • 1 گرم پروتئین

برخی از مهمترین مواد مغذی شامل موارد زیر است:

  • کلسیم: محصولات لبنی مانند شیر یکی از غنی ترین منابع غذایی کلسیم است. کلسیم فواید زیادی در بدن دارد، اما مهمترین آن بهبود و حفظ سلامت استخوانها و دندانهای سالم است. همچنین کلسیم برای جلوگیری از لخته شدن خون، بهبود زخم ها، حفظ فشار خون در حالت طبیعی و انقباضات عضلات بدن از جمله عضلات قلب بسیار مهم است. غذاهای سرشار از کلسیم را با منابع منیزیم و ویتامین D ترکیب کنید. زیرا، ویتامین D به جذب کلسیم در روده کوچک کمک می کند، همچنین منیزیم در جذب کلسیم در استخوان ها موثر است. یک فنجان شیر بدون چربی حاوی حدود 306 میلی گرم کلسیم است که تصور می شود، حدود 32 درصد از این کلسیم جذب می شود. منابع گیاهی غیر اسیدی کلسیم شامل کلم، کلم بروکلی و … است.
  • کولین: این نوشیدنی منبع غنی از کولین، ماده مغذی مهم برای کمک به خواب راحت تر، حرکت ماهیچه ها، یادگیری و حافظه است. کولین به حفظ ساختار غشای سلولی، انتقال تکانه های عصبی و به جذب چربی کمک می کند. به علاوه در بهبود التهاب مزمن نیز موثر خواهد بود.
  • پتاسیم: مصرف پتاسیم با کاهش خطر سکته مغزی، بیماری های قلبی، کنترل فشار خون بالا، حفظ توده عضلانی، حفظ تراکم مواد معدنی استخوان و کاهش خطر سنگ کلیه همراه است. مصرف زیاد پتاسیم خطر مرگ و میر را 20% کاهش خواهد داد. میزان مصرف روزانه پتاسیم برای همه بزرگسالان 4،700 میلی گرم در روز است. یک فنجان شیر گاو حاوی حدود 366 میلی گرم پتاسیم است، البته اثرات هضم ناخوشایند تحمل لاکتوز، مانند اسهال، میتواند منجر به کاهش پتاسیم شود.
  • ویتامین D (غنی شده): ویتامین D به طور طبیعی در شیر گاو وجود ندارد، اما ممکن است در کنار دیگر مواد مغذی نیز برای تقویت شیر ​​گاو، شیر سویا، شیر بادام و انواع دیگر به آن اضافه شود. ویتامین D برای سلامتی استخوان اهمیت دارد و به شکل گیری، رشد و ترمیم استخوان ها کمک می کند. همچنین نقش مهمی در جذب کلسیم و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود ویتامین D با پوکی استخوان، افسردگی، خستگی مزمن، درد عضلات، PMS، فشار خون بالا و سرطان پستان و روده بزرگ همراه است.

این نوشیدنی همچنین با ویتامین های بیشماری از جمله ویتامین های A و D غنی شده است و حاوی مقادیر کمی ویتامین B2 یا ریبوفلاوین، ویتامین B12 و حدود 0.1 میلی گرم در هر فنجان ویتامین B6 می باشد. منیزیم و فسفر نیز ممکن است وجود داشته باشد. برخی از این ویتامین ها، به ویژه A و ریبوفلاوین، در معرض نور از بین می روند، بنابراین شیر ذخیره شده در ظروف شفاف، میزان مواد مغذی کمتری خواهد داشت.

برای تشویق مصرف شیر گاو، تولید کنندگان محصولات جدیدی مثل شیر توت فرنگی یا شکلاتی، شیر بدون لاکتوز، شیر با امگا 3، شیرهای بدون هورمون یا ارگانیک و شیر کم چربی را اضافه کرده اند.  با این حال، باید توجه داشته باشید که برخی از شیرهای طعم دار حاوی مقادیر زیادی قند هستند. بنابراین بایدقبل از خرید برچسب اطلاعات غذایی موجود بر روی محصول را بررسی نمایید.

مضرات شیر و اقدامات احتیاطی

مضرات شیر

  • عدم تحمل لاکتوز : شرایطی است که در آن بدن فرد فاقد آنزیم لاکتاز، که برای هضم قند موجود در شیر ضروری است. این افراد بهتر است، شیر سویا و شیر بادام را جایگزین کنند. بدن حدود 15 درصد از مردم نژاد اروپای شمالی، 80 درصد مردم سیاه پوست و اسپانیایی و بیش از 90 درصد از آسیایی ها لاکتاز تولید نمی کنند. عدم تحمل لاکتوز می تواند منجر به نفخ شکم یا اسهال هنگام مصرف شیر و فرآورده های آن شود. اثرات منفی عدم تحمل لاکتوز بر دستگاه گوارش ممکن است در جذب مواد مغذی از سایر خوراکی ها  اختلال ایجاد کند. نوشیدن شیر بدون لاکتوز، که آنزیم هایی را برای کمک به هضم لاکتوز به آن اضافه شده  است، و یا مصرف مکمل لاکتاز در هنگام مصرف این نوشیدنی ممکن است این علائم را کاهش داده یا از بین ببرد.
  • حساسیت : این وضعیت با  وضعیت عدم تحمل لاکتوز متفاوت است. این یک واکنش ایمونولوژیکی غیر طبیعی است که در آن سیستم ایمنی بدن یک آنتی بادی آلرژیک به نام آنتی بادی ایمونوگلوبولین را تولید می کند. حساسیت می تواند باعث علائمی مانند خس خس سینه، آسم، اسهال، استفراغ و اختلالات دستگاه گوارش شود. سایر واکنشها شامل اگزما، ورم خارش و التهاب در بینی است. این حساسیت در موارد شدید می تواند منجر به خونریزی، ذات الریه و حتی آنافیلاکسی  (یک واکنش حساس به احتمال زیاد کشنده ) شود.
  • مصرف بیش از حد پتاسیم یا فسفر: هر دوی این مواد در شیر به میزان زیاد وجود دارند، و می تواند به کسانی که کلیه آنها عملکرد طبیعی ندارند، آسیب برساند. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی یا فسفر را از خون خارج کنند ، می تواند کشنده باشد. دریافت بیش از حد کلسیم از طریق مصرف مواد غذایی نادر است، اما می تواند عوارض جانبی مانند یبوست، سنگ کلیه یا نارسایی کلیه را ایجاد کند.  کلسیم اضافی همچنین ممکن است خطر رسوب کلسیم در شریانها را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را  نیز افزایش دهد، به خصوص اگر مصرف منیزیم کم باشد. میزان کلسیم قابل تحمل برای افراد سالم بالاتر از یک سال 2.5 گرم در روز است.

یکی از مضرات شیر گاو  این است در صورت دارا بودن هورمون ها و آنتی بیوتیک ها و همچنین دیوکسین ها و بی فنیل های کلروره، می توانند تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشند و موجب بروز عوارض جانبی برای  سیستم عصبی، دستگاه تولید مثل و سیستم ایمنی بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا