بیماری هابیماری های زنان

ورم رحم وعلت بزرگ شدن رحم چیست + عکس ورم رحم *

رحم از زمان لقاح تا زایمان از اندازه گلابی تا هندوانه رشد می کند، اما بارداری تنها دلیل بزرگ شدن رحم نیست. بزرگ شدن یا ورم رحم نشانه‌ ی شایعی از بیماری‌های مختلف است. علت بزرگ شدن رحم چیست؟ از شایع ترین علل بزرگ شدن رحم  میتوانیم به فیبروم رحم و آدنومیوز اشاره کنیم. در ادامه عکس ورم رحم را با هم میبینیم:

عکس ورم رحم:

عکس ورم رحم
عکس انواع ورم رحم

فیبروئید رحم 

فیبروئید رحمی تومورهای غیرسرطانی دیواره عضلانی رحم هستند که از هر ۱۰ زن حداقل ۸ نفر تا سن ۵۰ سالگی برای یک بار هم که شده آن را تجربه می کند.

فیبروئیدها بیشتر زنان بالای ۳۰ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در زنان آفریقایی و آمریکایی شایع‌تر است. چاقی یا اضافه وزن و عوامل هورمونی خطر ابتلا به رحم را افزایش میدهند.

وزن فیبروئیدهای رحم از چند گرم تا چند کیلو گرم متغیر است. یک زن می تواند یک یا چند این فیبروم داشته باشد.

علاوه بر بزرگ شدن رحم فیبروم علائم دیگری دارد که شامل موارد زیر می شود؛

  • احساس پری یا فشار در قسمت تحتانی شکم
  • پریود های سنگین دردناک یا طولانی مدت و گاهی اوقات با تخلیه لخته های خون
  • خونریزی بین پریودها
  • تکرر ادرار
  • در هنگام مقاربت
  • عوارض حاملگی یا زایمان

 درمان فیبروئید رحم در صورت شدید بودن علائم شامل یکی از موارد زیر می‌شود؛

  • آمبولیزاسیون شربت رحمی؛ قطع جریان خون رسانی به فیبروئیدها به منظور کوچک شدن و در نهایت از بین رفتن آنها
  • میومکتومی؛ جراحی برای برداشتن فیبروم
  • هیسترکتومی ؛ برداشتن کل رحم

در مواردی ممکن است پزشک از دارو برای کنترل علائم بیماری یا دوره‌های دردناک پریود استفاده کند.

علت فیبروئید ها مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد تومورها به علت ترشح زیاد استروژن بعد از یائسگی ایجاد می شوند، اغلب به طور طبیعی کوچک می‌شوند و هیچ علامتی هم ندارند.

آدنومیوز

آدنومیوز ضخیم شدن دیواره رحم است. در این بیماری آستر رحم یا آندومتر که پوشش داخلی رحم است به داخل ماهیچه رحم یا میومتر نفوذ کرده و باعث ایجاد درد و خونریزی شدید ماهیانه میشود.

آدنومیوز یک بیماری خوش خیم است که حداقل ۲۰ درصد از زنان به آن مبتلا می شوند.

آدنومیوز بیماری ناشناخته است اما یکی از از عوامل خطر این بیماری بارداری است،زیرا بیشتر در زنان بالای ۳۰ سال که قبلاً تجربه بارداری را داشته اند رخ می دهد. زایمان به روش سزارین می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

این بیماری علاوه بر بزرگ شدن رحم ممکن است با یکی از علائم زیر همراه شود؛

  • دوره های طولانی خونریزی شدید
  • دوره های پریود  دردناک
  • درد هنگام مقاربت

اکثر از زنان در پایان سن باروری دچار ادنومیوز می‌شوند. همچنین بیشتر زنان نیازی به درمان ندارند، اما برخی برای تسکین درد به داروهای حاوی پروژسترون نیاز دارند این دارو می تواند شدت خونریزی را کاهش دهند.

مصرف قرص های ضد بارداری و دستگاه داخل رحمی و هیسترکتومی از دیگر درمانهای این بیماری به شمار می روند.

سرطان رحم

از دیگر علل کمتر شایع بزرگ شدن رحم سرطان رحم است. سرطان آندومتر (سرطانی که روی لایه داخلی رحم تاثیر می گذارد.) سرطان دهانه رحم (سرطانی که پایین رحم محل اتصال به واژن را تحت تاثیر قرار می دهد.) از جمله موارد شایع این بیماری هستند.

درمان این بیماری بسته به وسعت محل و نوع سرطان رحم دارد.

علائم ورم رحم

 اساساً روشی برای تشخیص بزرگ شدن رحم وجود ندارد. این بیماری در طول معاینات فیزیکی یا آزمایش های تصویربرداری مشخص می شود.

بسیاری از بیماری هایی که عامل بزرگ شدن رحم هستند خوش خیم بوده و نیاز به درمان ندارد، مگر اینکه علائم بیمار شدید باشد.

اگر با مشکلاتی مثل خونریزی نامنظم،دوره های دردناک و سنگین،در هنگام مقاربت و احساس پری یا فشار شکم روبرو شدید برای درمان و پیدا کردن علت با پزشک مشورت کنید.

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر
    من از 17 سالگی کیست تخمدان داشتم و قرص ال دی و سیپروترون میخوردم تا 22 سالگی مصرف کردم و برای چکاپ کیست رفتم که گفتن میوم 6 سانتی دارم و شد 14 سانت و بخاطر خونریزی های زیاد 26 سالگی جراحی میومکتومی با لاپاروسکوپی انجام دادم و یک سال بعد یعنی الان 4 ماهه که پریود نشدم و دوباره مشخص شد که میوم 2 میلی دارم و ریزش مو خیلی شدیدی دارم و 6 ماه هم دوفاستون مصرف کردم و بعد از جراحی اندازه رحم من حداکثر نرمال هست توی آزمایشات و یعنی به علت جراحی رحمم بزرگ شده ایا خطری داره؟ من ازدواج نکردم و خیلی میترسم که مجبور شم رحمم و دربیارن بخاطر بزرگ شدن رحمم شلوار تنگ که میپوشم خیلی اذیتم میکنه

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال عود مجدد فیبروم هست اما راهی برای جلوگیری ازش نیست ولی نگران نباشید فیبروم ها تنها در صورتی که علائمی مثل خونریزی شدید داشته باشن را جراحی میکنن و عمل جراحی رحم یا هیسترکتومی تنها در مواردی که خانم ها فرزند داشته باشن و دیگر تمایلی به بارداری نداشته باشن برای خارج کردن فیبروم ها انجام میشود.

  2. سلام یه سوالی داشتم امکان داره که بزرگ شدن رحم مقطعی باشه و تو یه ساعتایی از روز بزرگ بشه ؟ مثلا من بیشتر ظهرها احساس میکنم که پایین شکمم ورم میکنه ولی بقیه مواقع عادی هست

    1. سلام دوست عزیز
      احتمالاً به دلیل نفخ پس از غذا می باشد.

  3. سلام میشه بگین از کجا متوجه بزرگ شدن رحم بشیم و اگه ازمایش نریم مشخص نمیشه ایا؟ منظورم اینه که بزرگ شدن رحم با نشانه های ظاهری مثل چاق شدن و … همراهه؟ اگه کسی ندونه که رحمش بزرگ شده باید چیکار کنه پس

    1. سلام دوست عزیز
      بزرگ شدن رحم در موارد خفیف معمولاً علامت یا نشانه خاصی ندارد و ممکن است فرد در زیر شکم خود احساس نفخ، سنگینی یا پر بودن کند. در موارد حاد نشانه هایی مثل پریودهای دردناک، مقاربت دردناک، درد لگن و … را به همراه دارد و این نشانه ها ممکن است به دلیل ورم رحم باشد.

  4. با سلام من 37 سالم هست و 4 ساله که به یائسگی زودرس دچار شدم چن وقتی هست حس میکردم زیر شکمم بزرگ شده و تکرر ادرار هم داشتم که بعد از سونو مشخص شد رحمم بزرگ شده به دلیل فیبروم و باید برداشته شه . میخاستم بدونم ایا هیچ راه دیگه ای نیست واقعا به جز فیبروم بزرگ شدن رحم نشانه چیست ؟ که من به دکتر دیگه ای مراجعه کنم تا رحم منو برندارن. من فقط یه فرزند دارم و …

    1. سلام دوست عزیز
      هیسترکتومی یا برداشتن کامل رحم را در زنانی انجام می دهند که فیبروئیدها بزرگ شده و برای فرد عوارض زیادی را ایجاد نموده است.

  5. میشه بگین بزرگ شدن رحم کی خطرناکه و باید سریعا درمان بشه؟ عوارض بزرگ شدن رحم چیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      مسائل مختلفی مثل بارداری یا فیبروم رحم می تواند موجب بزرگ شدن رحم یا ورم رحم شود. اگر ورم رحم به دلیل بزرگ شدن فیبروئیدها باشد و تا جایی بزرگ شوند که باعث کشش رحم شوند خطرناک می باشد و باید فوراً درمان شود. درصورت بروز عوارضی مثل خونریزی واژن، درد لگن و احساس نفخ باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

  6. سلام خسته نباشید من قبلا کیست تخمدان داشتم ال دی خوردن اذیتم میکرد ادامه ندادم دکترم نرفتم دیگه گاهی60روز پریود گاهی30وخورده ای گاهی لخته های بزرگ گاهی خون ابکی شکمم قسمت رحم انقدبزرگ شده مثل حاملگی بااینکه مجردم همه تعجب میکنن که چطور اون قسمتم انقد بزرگه احتمال اینکه فیبروم شده باشم هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا