بیماری هابیماری های مقعدیسلامت خانوادهسلامت فرزندان

درمان بیماری فیشر یا شقاق در کودکان و پیشگیری از آن

آیا تا به حال متوجه امتناع کودک خود از رفتن به توالت شده اید؟ آیا کودک شما در حین رفع دچار درد و سوزش شدید شده و یا بعد از آن خونریزی دارد؟ احتمال کودک شما مبتلا به شقاق است.
بیماری شقاق در کودکان یکی از بیماری های شایع در میان خردسالان به خصوص نوزادان است. در واقع این بیماری زخمی است که در ناحیه مقعد ایجاد می شود و علاوه بر دردناک بودن می تواند، علائم دیگری مانند خارش را به همراه داشته باشد. آشنایی با علائم، علت و درمان این بیماری به شما کمک می کند تا هرچه سریع تر این وضعیت را در کودک خود تشخیص داده و برای درمان شقاق در کودکان اقدام کنید.


شقاق در کودکان

شقاق کودکانبیماری شقاق یا فیشر از انواع شایع بیماری های ناحیه نشیمنگاه است. این بیماری به ایجاد زخم طولی در کانال مقعد اطلاق می شود. معمولاً عمق زخم به حدی است که مخاط روده و یا پوست آن را برش داده، اما در برخی موارد با بی توجهی والدین نسبت به این موضوع، عمق زخم تا حدی افزایش پیدا می کند که حتی ممکن است، تا عضله اسفنکتر مقعدی نیز امتداد داشته باشد.

بیماری فیشر مقعدی دارای دو نوع حاد و مزمن است. فیشر حاد علائم خفیف تری داشته و کمتر از 12 هفته از بروز آن می گذرد، و بر خلاف فیشر مزمن، سریع تر درمان می شود.

علت شقاق کودکان

علت شقاق در کودکان به طور دقیق مشخص نیست. در واقع مجموعه ای از عوامل مختلف می توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند. هر عاملی که فشار وارده بر عضله را افزایش دهد می تواند علتی برای این بیماری در کودکان باشد.معمولاً این عارضه در اثر ابتلا به یبوست و یا اسهال طولانی مدت ایجاد می شود. البته دسته ای از کودکان و نوزادان به طور مادرزادی دچار مشکلات مربوط به مقعد هستند. به طور کلی عواملی که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند؛ به این شرح است:
  • یبوست
  • اسهال
  • عدم رعایت بهداشت
  • عدم تحرک کودکان
  • تنگ بودن دریچه مقعد

علائم

برای تشخیص این بیماری در کودکان لازم است تنها به علائم کودک خود توجه کنید و سپس هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنید. برخی از علائم این بیماری در کودکان به این شرح است:
  • درد شدید و امتناع کودک از رفتن به توالت
  • خونریزی از مقعد و یا مشاهده خون در پوشک کودک
  • خارش و سوزش مقعد
  • التهاب و یا مشاهده زخم طولی در کانال مقعد

توجه داشته باشید برای تشخیص دقیق لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید. علائم ذکر شده ممکن است ناشی از سایر بیماری ها باشد. بیماری بواسیر در کودکان علائمی مشابه با شقاق دارد.

بازی و فعالیت بدنی امری حیاتی در رشد کودکان است. موضوعی که متاسفانه امروز به دلیل کم حوصلگی والدین، پیدایش تکنولوژی های جدید و شرایط منازل کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

درمان شقاق مقعدی در کودکان

درمان شقاق مقعدی در کودکاندرمان شقاق مقعدی در کودکان فرآیند پیچیده ای نبوده و معمولاً با درمان های خانگی رفع می شود. برخی از روشهای خانگی که برای درمان شقاق وجود دارد، به این شرح است:
  • حمام سیتز
  • کمپرس یخ
  • مصرف فیبر
  • نوشدین آب
  • ورزش

برای آشنایی بیشتر با این درمان ها و نیز درمان گیاهی شقاق بر روی لینک کلیک نمایید. به یاد داشته باشید قبل از انجام هر یک از این روشهای درمانی به خصوص مصرف داروی شقاق با پزشک در این مورد مشورت نمایید، زیرا اغلب این داروها برای کودکان مضر هستند.

در صورت عدم درمان با روشهای خانگی ذکر شده، لازم است از دیگر روشها برای درمان استفاده نمود. در صورتی که علت ایجاد شقاق در کودکان مواردی به غیر از یبوست باشد و یا کودک دچار فیشر مزمن باشد. باید با مشورت پزشک یکی از راهکارهای درمانی زیر را انتخاب نمود.

مراقبت از کودکان مبتلا به شقاق

شقاق مقعدی در کودکانمراجعه به پزشک گام مهم و اساسی در درمان فرزند دلبندتان است، اما این کافی نیست. تیم پزشکی و پرستاران تنها نیمی از درمان را بر عهده دارند و نیمی دیگر از آن در خانه و به دست والدین انجام می پذیرد. به عنوان پدر و مادر باید به خوبی و با صبر و حوصله از پس وظایف خود برآیید تا ضمن تسریع روند درمان، کودک شما کمتر احساس ناراحتی کند و دوران بیماری را راحت تر پشت سر بگذارد.

اولین کاری که باید انجام دهید، مدیریت مصرف دارو ها است. دارو ها را به موقع مصرف کنید و اگر پزشک کرم یا پماد تجویز کرد آن را دقیقا طبق دستور پزشک بکار ببرید. اگر فکر می کنید فرزند شما با داروی خاصی مشکل دارد و به هر دلیلی نمیتواند از آن استفاده کند، با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید.

بحث حساسیت هایی دارویی،در مورد تمام افراد و سنین، بحث جدی و خطرناکی است و نوزادان هم این این قائده مستثنی نیستند و چه بسا بیشتر در خطر باشند. در مورد تمام بیماری ها و داروها، بعد از مصرف دارو حواستان به فرزندتان باشد و هرگز اجاره ندهید بلافاصله بعد از مصرف دارو به خواب برود، زیرا ممکن است متوجه علائم حساسیت دارویی نشوید.

سه بار در روز و یا بعد از اجابت مزاج، کودکان را در آب گرم قرار دهید. آب گرم به بهبود ناحیه شقاق در کودکان کمک می کند و درد را کاهش می دهد. به هیچ عنوان از نمک، صابون و شامپو در آب و محل زخم استفاده نکنید.

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا کودکان و نوزادان به شقاق باید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید. با استفاده از این راهکار ها میزان خطر ابتلا کودکان و نوزادان به بیماری شقاق یا فیشر کاهش می یابد:

درمان یبوست

هر روز مقادیر کافی از میوه و سبزیجات و غلات کامل را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید. این مواد دارای مقادیر زیادی فیبر هستند. همچنین مصرف مایعات در کودکان را جدی بگیرید و مطمئن شوید در طی روز به مقدار کافی مایعات دریافت می کنند. اگر پزشک شما صلاح بداند، مصرف مکمل های فیبر را برای کودک در نظر می گیرد.

فعالیت بدنی و ورزش

پیشگیری از فیشر در کودکان

بازی و فعالیت بدنی امری حیاتی در رشد کودکان است. موضوعی که متاسفانه امروز به دلیل کم حوصلگی والدین، پیدایش تکنولوژی های جدید و شرایط منازل کمتر مورد توجه قرار می گیرد. تعداد کودکان کم تحرک در حالی رو به افزایش است که کم تحرکی دلیل اصلی بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری شقاق در کودکان است.

نوشیدن آب

لازم است کودکان مقداری زیادی آب بنوشند تا از این طریق از یبوست در آنها پیشگیری شود. با نوشیدن آب نه تنها دفع مدفوع ساده تر انجام می شود بلکه ویروس ها و سایر بیماری ها نیز سریع تر از بدن دفع می شوند. حداقل آب مورد نیاز برای کودک 8 لیوان تعیین شده است.

دیگر راهکارهای پیشگیری از این بیماری به این شرح است:

  • تعویض منظم پوشک در نوزادان
  • رعایت بهداشت مقعد
  • استفاده از دستمال مرطوب نرم برای پاک کردن کودک

فوریت درمان فیشر در کودکان

اگر کودک قبل یا بعد از مراجعه به پزشک با علائم زیر مواجه شد، به سرعت با پزشک تماس بگیرید:
  • کودک شما درد زیادی دارد و یا درد کودک بدتر از قبل شده است
  • کودک دچار خونریزی های تازه و یا بدتر از قبل شده است
  • روند بهبود فرزندتان آهسته تر از معمول است
  • فرزند شما در دفع مدفوع با مشکل مواجه است.

خونریزی در کودکان باید به سرعت پیگیری شود زیرا احتمال کم خونی در آنها بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا