بیماری هابیماری های قلبی و عروقی

علائم و عوارض فشار خون بالا ، نحوه تشخیص و درمان آن

در کشور بریتانیا از هر 6 نفر بزرگسال، یک نفر دچار فشار بالا می باشد که به آن اصطلاحاً هیپرتانسیون گفته می شود. فشار خون بالا باعث می شود که فشار زیادی روی قلب و شریان ها گذاشته شود و در نتیجه به بافت های ظریف آنها آسیب وارد می آید. اگر فشار خون بالا درمان نشود ممکن است در نهایت به چشم ها و کلیه ها صدمه وارد کند. هرچه فشار خون بالاتر باشد خطر بروز عوارض آن مثل سکته قلبی، بیماری شریان کرونری و سکته مغزی بیشتر خواهد بود.
فشار خون با انجام فعالیت بطور طبیعی تغییر می کند و در هنگام ورزش یا استرس، بالا می رود و در زمان استراحت، پایین می آید. همچنین در افراد مختلف، فشار خون تفاوت می کند و با بالا رفتن سن و وزن به تدریج بالا می رود. فشار خون یک فرد جوان سالم در هنگام استراحت نباید بیش از 120 روی 80 میلی متر جیوه باشد.


علائم فشار خون بالا

علائم فشارخون بالا
داشتن فشار خون بالا معمولاً باعث بروز علائم نمیشود اما اگر فشار خون خیلی بالا باشد ممکن است سردرد، سرگیجه یا تاری دید ایجاد شود. با این حال معمولاً تنها علامت هایی که ایجاد می شوند بر اثر وجود صدماتی است که فشار خون بالا باعث شده است. تا زمانی که این علائم ایجاد شوند و فشارخون بالا خود را نشان دهد، صدمات غیر قابل برگشتی به شریان ها و اعضاء بدن وارد شده است. به فشار خون بالا گاهی اوقات قاتل ساکت گفته می شود زیرا افراد ممکن است بدون اینکه متوجه آن شوند دچار سکته های مغزی یا سکته های قلبی مرگبار بشوند.

علل ایجاد فشار خون بالا

در 90 درصد موارد هیچ علت آشکاری برای بروز فشارخون بالا وجود ندارد. با این حال هم نحوه زندگی و هم عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد آن نقش داشته باشند. این بیماری در افراد میانسال و سالخورده بسیار شایع تر می باشد زیرا با افزایش سن، شریان های آنها سفت تر شده است. همچنین این بیماری در مرد ها کمی بیشتر از خانم ها شایع می باشد. افرادی که اضافه وزن دارند و یا اینکه به میزان زیادی مشروبات الکلی مصرف می کنند احتمال زیادی دارد که دچار فشار خون بالا شوند. همچنین داشتن یک زندگی پر استرس ممکن است باعث بدتر شدن این بیماری شود.
به علاوه به نظر می رسد که مصرف نمک در ایجاد فشار خون بالا نقش مهمی دارد. در موارد کمی یک علت زمینه ای برای بروز فشار خون بالا پیدا می شود ( مثل بیماری های کلیوی یا بیماری هورمونی ). بعضی از دارو ها مثل قرص های ترکیبی ضد بارداری و دارو های کورتون دار می توانند باعث بالا رفتن فشار خون شوند.در خانم های حامله، این مشکل میتواند منجر به بروز وضعیت های بالقوه مرگباری شود که اصطلاحاً به آنها پره اکلامپسی و اکلامپسی گفته می شود. معمولاً بعد از زایمان فشار خون دوباره به سطح طبیعی خود باز می گردد.

عوارض فشار خون بالا

عوارض فشارخون بالا
خطر بروز آسیب به شریان ها، قلب و کلیه ها با شدت بالا بودن فشار خون و مدت زمانی که فشار خون بالا بوده است افزایش می یابد. شریان های صدمه دیده در خطر بیشتری برای باریک شدن بر اثر تصلب شرایین هستند. در تصلب شرایین وجود رسوب های چربی در دیواره رگها باعث می شود که آنها تنگ و باریک شده و جریان خون در آنها محدود شود.
تصلب شرایین در افراد سیگاری و در کسانی که میزان کلسترول خون آنها زیاد می باشد شایع تر است. تصلب شرایین در رگهای کرونری قلب ممکن است در نهایت منجر به درد سینه ( آنژین قلبی) و یا سکته قلبی شود. ایجاد تصلب شرایین در سایر رگهای خون ممکن است باعث بروز بیماری هایی مثل آنوریسم آئورت یا سکته مغزی شود. فشار خون بالا باعث میشود که فشار زیادی به قلب تحمیل شود که ممکن است در نهایت منجر به نارسایی مزمن قلب گردد. صدمه به شریان های کلیه ممکن است باعث نارسایی مزمن کلیه شود. شریان هایی که به پرده شبکیه چشم خونرسانی می کنند نیز ممکن است بر اثر فشار بالا صدمه ببینند.

نحوه تشخیص فشار خون بالا

اهمیت زیادی دارد که بعد از سن 18 سالگی بطور مرتب هر 2 سال یک بار فشار خونتان اندازه گیری شود. اگر فشار خون شما بالای 14 روی 9 باشد، پزشک ممکن است از شما بخواهد که یک بار دیگر هفته بعد مراجعه نمایید تا دوباره فشار خونتان اندازه گیری شود. بعضی از افراد وقتی که وارد مطب پزشک می شوند بر اثر اضطرابی که در آنها ایجاد می شود فشار خونشان بطور موقت بالا می رود. بنابراین تا هنگامی که سه بار و در روز های مختلف فشار خون اندازه گیری نشود نمی توان گفت که فردی دچار فشار خون بالا است.

 فشار خون بالا باعث میشود که فشار زیادی به قلب تحمیل شود که ممکن است در نهایت منجر به نارسایی مزمن قلب گردد.

نحوه درمان فشار خون بالا

نحوه درمان فشار خون بالا
فشار خون بالا را معمولاً نمی توان بطور کامل معالجه قطعی نمود اما می توان با درمان آن را کنترل کرد. اگر فشار خون شما بطور خفیفی بالا است، تغییر در شیوه زندگیتان اغلب موثر ترین راه برای پایین آوردن فشار بالا می باشد. شما باید کمتر از نمک استفاده نمایید و وزن خود را در حد ایده آل و مناسب نگه دارید. اگر سیگاری هستید، باید سیگار را کنار بگذارید. اگر با این اقدامات ساده فشار خونتان پایین نیامد پزشک ممکن است اقدام به تجویز داروهای ضد فشار خون نماید. این داروها به روش های مختلفی باعث می شوند که فشار خون پایین بیاید و برای شما ممکن است فقط یک نوع دارو و یا ترکیبی از چند نوع مختلف دارو تجویز شود.
منبع : بیماری های قلبی – تالیف : دکتر تونی اسمیت – ترجمه : دکتر فرهاد همت خواه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا