خوراکی ها و آشپزیسبک زندگی

خواص دراگون فروت یا میوه اژدها و نحوه مصرف آن

میوه اژدها یا دراگون فروت یک میوه استوایی است که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی، فیبر، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. در عین حال این میوه کالری پایینی دارد. تحقیقات نشان می دهند که این میوه خطر ابتلا به سرطان، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و گوارشی را کاهش می دهد. در این مقاله از بیچشک با ما همراه باشید تا با خواص دراگون فروت، ارزش غذایی و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید.


ارزش غذایی دراگون فروت یا میوه اژدها

ماده مغذیدر هر 170 گرم دراگون فروت
کالری102
کربوهیدرات 22 گرم
پروتئین 2 گرم
فیبر5 گرم
قند 13 گرم
منیزیم 68 میلی گرم
ویتامین C4 میلی گرم
کلسیم31 میلی گرم
جدول ارزش غذایی دراگون فروت

انواع دراگون فروت

میوه اژدها یا دراگون فروت ، انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها ویژگی های خاص خود را دارند. در زیر رایج ترین انواع آن را بررسی می کنیم : 

  • دراگون فروت زرد مفید برای سیستم ایمنی، پوست و سلامت روده 
  • دراگون فروت صورتی مفید برای هضم و سرشار از ویتامین سی و فیبر
  • دراگون فروت قرمز مفید برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان 

خواص دراگون فروت یا میوه اژدها

این میوه حاوی ویتامین های متنوع و مواد مغذی و ضروری فراوانی برای بدن می باشد. از خواص دراگون فروت میتوان به فواید آن برای پوست و مو اشاره کرده در زیر به بررسی 12 خاصیت میوه اژدها می پردازیم.

جلوگیری از پیری پوست

ویتامین سی میوه اژدها به ساخت پروتئین کلاژن که باعث سفت شدن پوست می شود کمک می کند. ویتامین سی همچنین باعث ترمیم پوست، کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید و روشن شدن پوست می شود. خاصیت آنتی اکسیدانی دراگون فروت با پیری ناشی از آلودگی و سبک زندگی (مانند رژیم غذایی نامناسب و استرس) مبارزه می کند.

کمک به سلامت مو

تحقیقات نشان داده اند که مصرف میوه اژدها باعث کاهش آسیب ناشی از رنگ های مصنوعی و آلودگی می شوند. همچنین این میوه به براق و نرم شدن مو کمک می کند. توصیه می شود برای سلامت مو روزانه دراگون فروت را به همراه یک لیوان شیر مصرف شود.

کمک به گردش خون سالم

خوردن میوه اژدها یک راه ساده و سالم برای بهبود گردش جریان خون سالم می باشد. تحقیقات ثابت کرده اند که مصرف این میوه تاثیر قابل توجهی در بهبود جریان خون داشته و به همین دلیل برای جلوگیری از بیماری های قلبی نیز مفید است.

بهبود سلامت روده و هضم غذا

میوه اژدها سرشار از فیبر است در نتیجه به هضم سالم و جلوگیری از یبوست کمک می کند. همچنین پری بیوتیک های این میوه رشد باکتری های مفید در روده را تشویق می کند و با این کار منجر به بهبود عملکرد روده می شود.

کمک به تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص میوه اژدها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن در تقویت سیستم ایمنی می باشد. این میوه دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد میکروبی می باشد. همچنین دراگون فروت سرشار از ویتامین سی است که نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی دارد و با محافظت از گلبول های سفید خون از ابتلا به عفونت جلوگیری می کند.

بهبود سلامت قلب

بدن انسان برای انتقال اکسیژن از قلب به سایر قسمت های بدن نیاز به هموگلوبین دارد و هموگلوبین یک سلول غنی از آهن است. میوه اژدها مقادیر زیادی آهن دارد و به تولید هموگلوبین کمک می کند. علاوه بر این دانه های سیاه دراگون فروت حاوی امگا 3 و 9 می باشد که برای سلامت قلب مفید بود و خط ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. 

کمک به سلامت چشم

میوه اژدها سرشار از ویتامین A و C و کاروتن است. این ویتامین ها به تقویت و محافظت از قرنیه چشم کمک می کنند. 

کمک به حفظ وزن مناسب

دراگون فروت حاوی فیبر است. مصرف فیبر باعث می شود که برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید و کمتر برای خوردن غذا وسوسه شوید. همچنین این میوه کم کالری است به همین دلیل می تواند به راحتی در یک رژیم لاغری قرار بگیرد.

تنظیم قند خون

دراگون فروت حاوی قند طبیعی و فیبر است به همین دلیل می تواند به کنترل سطح قند خون و جلوگیری از افزایش آن کمک کند. همچنین ترکیبات این میوه به تولید انسولین که وظیفه تجزیه قند در بدن را برعهده دارد کمک می کند. 

کمک به سلامت استخوان ها

دراگون فروت حاوی منیزیم است و به تقویت استخوان ها و درد آنها کمک می کند. توصیه می شود افرادی که بیشتر در معرض آسیب و بیماری های استخوانی هستند مانند افراد پیر و یا افرادی که سابقه این بیماری ها را در خانواده دارند به طور منظم میوه اژدها را مصرف کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

این میوه حاوی آنتی اکسیدان ها، اسیدهای فنولیک، فلاونوئید ها و بتاسیانین می باشد و به همین دلیل از آسیب به رادیکال های آزاد که منجر به سرطان میشوند جلوگیری می کند. همچنین تحقیقات نشان می دهند که که این میوه حاوی ترکیباتی است که به ویژه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

خواص دراگون فروت یا میوه اژدها در بارداری

میوه اژدها حاوی ویتامین ها و مواد مغذی متنوعی است به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است. برخی از خواص دراگون فروت در بارداري شامل : 

  • منبع غنی چربی : چربی های مفید می توانند به حفظ انرژی مادر در دوران بارداری کمک کنند همچنین به این چربی ها برای رشد مغز جنین مفید می باشند.
  • رفع یبوست : یکی از شایع ترین مشکلاتی که در دوران بارداری برای زنان باردار رخ می دهد یبوست است. فیبر موجود در دراگون فروت از ابتلا به یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.
  • افزایش سطح هموگلوبین : سطح هموگلوبین در دوران بارداری بسیار مهم است. آهن موجود در این میوه به تولید هموگلوبین کمک می کند و از بروز مشکل در انتقال اکسیژن در بارداری جلوگیری می کند.

دراگون فروت را چگونه بخوریم ؟

برخی تصور می کنند که خوردن میوه اژدها به دلیل پوست سفت و ضخیم آن می تواند چالش برانگیز باشد. در زیر به شما آموزش می دهیم که چگونه میوه اژدها را بخورید : 

1- در ابتدا باید یک دراگون فروت رسیده را انتخاب کنید. دراگون فروت رسیده رنگ قرمز روشن دارد و باید مقداری نرم باشد.

2- میوه را شسته و با یک چاقو از طول آن را نصف کنید.

3-  در این مرحله می توانید با استفاده از چاقو پوست دراگون فروت را بگیرید که به دلیل سفت بودن پوست آن می تواند سخت باشد یا اینکه با استفاده از قاشق محتوای آن را بیرون بیاورید و به راحتی بخورید.

عوارض دراگون فروت یا میوه اژدها

مصرف میوه اژدها در حد اعتدال معمولا بی خطر است. اما مانند سایر خوردنی ها مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی داشته باشد. برخی از عوارض میوه اژدها شامل : 

  • سنگ کلیه
  • ناراحتی های گوارش مانند اسهال، نفخ و درد شکم
  • واکنش آلرژیک که بسیار نادر است. نشانه های حساسیت به این میوه بروز خارش، تورم، استفراغ و قرمزی پوست می باشد

سوالات متداول در مورد دراگون فروت

آیا می توان هر روز دراگون فروت خورد ؟

بله، دراگون فروت را می توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل هر روز مصرف کرد زیرا مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند و مصرف آن در حد اعتدال خطری ندارد.

آیا دانه های دراگون فروت هضم می شوند ؟

بله، دانه های میوه اژدها کوچک هستند و به راحتی هضم می شوند و شامل چربی، پروتئین و فیبر می باشند.

دراگون فروت چه طعمی دارد ؟ 

میوه اژدها آبدار است و طعم آن کمی شیرین است. مزه دراگون فروت ترکیبی از هندوانه، گلابی و کیوی می باشد.

آیا پوست دراگون فروت قابل خوردن است ؟

بله، پوست میوه اژدها خوراکی است و حاوی خواص آنتی اکسیدانی، پری بیوتیک و ضد التهابی است. اما طعم پوست دراگون فروت به تنهایی تلخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا