سبک زندگیفنون زندگی سالم

گرگرفتگی بدن + 12 علت گر گرفتگی صورت در زنان و مردان

گرگرفتگی بدن یکی از مشکلات شایعی است که همگی افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. گرگرفتگی بدن به معنی افزایش ناگهانی دمای بدن است که موجب تعریق می شود. در این حالت حجم زیادی از خون به زیر پوست پمپاژ می شود.
اغلب افراد تصور می کنند، فقط گرگرفتگی در یائسگی ایجاد می شود. در حالتی که این تصور کاملاً غلط است و امکان بروز آن در هر سن و جنسیتی وجود دارد. در این مقاله به معرفی 12 علت گر گرفتگی صورت در زنان و مردان اشاره می کنیم:

سطح هورمون

تغییر سطح هورمون شایعترین علت گرگرفتگی محسوب می شود. با کاهش استروژن در بدن در دوران یائسگی و یا زایمان تنظیمات دمای بدن دچار اختلال شده و دمای بدن به طور ناگهانی افزایش می یابد. به علاوه مردان نیز با کاهش سطح تستوسترون در سنین میانسالی ممکن است؛ دچار این مشکل شوند. همچنین تغییر سطح هورمون تیروئید در اثر بیش فعالی این غده (تیروئید پرکار) و ابتلا به بیماری گریوز از دیگر علل ایجاد این بیماری است.

ورزش

ورزش از علت گرگرفتگیهنگامی که فرد فعالیت می کند؛ دمای بدن به طور طبیعی بالا می رود. برای ادامه کار، سلولها سوخت بیشتری می سوزانند و این باعث گرمای اضافی می شود. بدن برای خنک شدن، خون بیشتری به پوست می فرستد و تبخیر عرق به پایین آمدن دمای بدن کمک می کند. به همین دلیل نوشیدن آب هنگام کار مهم است. اگر به طور منظم ورزش کنید، بدن شما به آن گرمائی که می کنید عادت می کند.

تب

تب یکی از علت گرگرفتگیتب یکی دیگر از علت گرگرفتگی است. بدن هنگام مبارزه با میکروب ها دچار افزایش دما می شود. افزایش دمای بدن بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس را مجبور می کند تا روند خنک کنندگی را شروع کرده و دمای بدن را به حالت عادی برگرداند.

اختلالات عصبی

سیستم عصبی به صورت خودکار مواردی مانند تنفس، ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن و عرق کردن را کنترل می کند. هر موردی که عملکرد این سیستم را دچار اختلال کند، علت گرگرفتگی شناخته میشود. این موارد شامل بیماری پارکینسون، صرع ، MS و آسیب نخاعی و عصبی است.

سردردهای میگرنی و خوشه ای

سردردهای دردناک و گاه ناتوان کننده می توانند سیستم عصبی مرکزی را آشفته کنند. در این حالت مغز در پردازش اطلاعات دچار مشکل شده و ممکن است به اشتباه مقدار زیادی خون به مجاری هوا و پوست پمپ کند.

داروها

مصرف دارو علت گرگرفتگیعلت گرگرفتگی می تواند یک عارضه جانبی از مصرف بسیاری از داروها باشد. برخی از داروهای فشار خون، از جمله مسدود کننده های کانال کلسیم و نیتروگلیسیرین، و تجویز ED مانند سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و واردنافیل(لویترا) رگ های خونی خود را باز می کنند، می توانند عامل این اختلال باشند.

همچنین مصرف دوز بالای استروئیدها می تواند بر تعادل هورمون ها تأثیر بگذارد. داروهای شیمی درمانی و مسکن ها از آسپرین تا مخدر ها نیز می توانند در بروز این مشکل اثر گذار باشند.

علت گرگرفتگی با یک واکنش جدی به نام آنافیلاکسی در ارتباط است زیرا سیستم ایمنی بدن سلولهای خود را آزاد می کند تا سعی کند با چیزی که در واقع بی ضرر است، مبارزه کند.

مواد غذایی و مواد افزودنی

مصرف برخی خوراکی ها نیز علت گرگرفتگی شناخته میشود. از جمله آنها می توانیم به فلفل قرمز اشاره کنیم که دارای مقادیر زیادی کپسایسین است و مصرف آن موجب تحریک سیستم عصبی می شود. سولفیت ها و نیترات سدیم (در گوشت هایی مانند سالامی و ژامبون) ممکن است باعث این اختلال شوند. مصرف بیش از حد MSG (مونو سدیم گلوتامات) ، که اغلب به عنوان ماده افزودنی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است در افرادی که مستعد ابتلا به آنها هستند، گرگرفتگی ایجاد کند. یک نوشیدنی گرم می تواند درجه حرارت بدن شما را بالا ببرد.

خجالت زدگی

خجالت زدگی علت گرگرفتگی بدندر برخی مواقع یک واکنش عاطفی کوچک نیز می تواند عاملی برای بروز این واکنش باشد. با احساس خجالت، سیستم عصبی تحریک می شود، در نتیجه رگ های خونی گسترده می شوند و با هجوم خون به زیر پوست، درجه حرارت بدن افزایش پیدا می کند. این مورد معمولاً در زنان شایع تر است اما امکان بروز آن در میان مردان نیز وجود دارد و این بستگی به حساسیت پوست بدن دارد. این افراد علاوه بر گرگرفتگی صورت علائمی دیگری نظیر خشکی دهان و استرس را نیز تجربه می کنند.

واکنش آلرژیک

علت گرگرفتگی با یک واکنش جدی به نام آنافیلاکسی در ارتباط است زیرا سیستم ایمنی بدن سلولهای خود را آزاد می کند تا سعی کند با چیزی که در واقع بی ضرر است، مبارزه کند. این واکنش معمولاً علائم دیگری مانند درد معده، کهیر و مشکلات تنفسی نیز به همراه دارد.

روزاسه

روزاسه علت گرگرفتگی بدنروزاسه نوعی بیماری پوستی است که موجب می شود بر روی پوست لکه های قرمزی پدید آید. گرگرفتگی اولین نشانه ی شعله ور شدن بیماری است که اغلب با احساس سوزش، لک قرمز و یا خارش همراه می شود. ممکن است صورت شما در اطراف بینی و بالای دهان متورم شود. با اجتناب از محرک ها و با مراقبت دقیق از پوست، محافظت در برابر آفتاب و احتمالاً کمک گرفتن از پزشک می توانید روزاسه را کنترل کنید.

الکل

نوشیدن الکل از علت های گرگرفتگی بدنالکل از موادی است که عروق خونی تأمین کننده پوست را گسترش می دهد و باعث می شود، خون بیشتری به زیر پوست راه پیدا کند. نوشیدنی های تخمیر شده مانند آبجو و شراب و مواد شیمیایی دیگری مثل هیستامین، سولفیت ها یا تیرامین نیز می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. اگر کبد به خوبی الکل را تجزیه نکند و یا در حالی که داروهای خاصی مصرف می کنید، الکل بنوشید، گرگرفتگی شما ممکن است تشدید شود.

تومورهای سرطان زا

برخی سرطانهای نادر و در حال رشد می توانند باعث تولید هورمون یا آشفتگی بدن شوند. تومورها معمولاً در معده و دستگاه گوارش، آپاندیس یا ریه ها وجود دارند. سرطان می توانید رگ های عنکبوتی بنفش بر روی بینی ایجاد کرده و یا موجب اسهال، سختی تنفس و افزایش ضربان قلب شود.

برای آشنایی با انواع روشهای درمان گرگرفتگی مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می کنیم.

منبع : https://www.emedicinehealth.com/hot_flashes_what_causes/article_em.htm

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام من یکسال هست جراحی انجام دادم ورحممو درآوردم الان بشدت گرمیگیرم واین مسئله منو آزارمیده برای گرگرفتگی بدن چیکارکنم
    الان ۴۴ سالمه

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از عوارض عمل هیسترکتومی یا خارج کردن رحم، گرگرفتگی می باشد. به این دلیل که با قطع شدن تخمک گذاری یائسگی شروع می شود و استروژن کاهش می یابد.

  2. سلام من همسرم چربی خون بالایی داره و یهو ناگهانی گرمیگیره میشه بگین علت گرگرفتگی بدن در مردان چیست ؟ خیلی گرمش میشه و اصلا نمیتونه درست نفس بکشه و خیلی هم عرق میکنه صورت و بدنش

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از علل گرگرفتگی چربی خون بالا و چاقی یا افزایش وزن می باشد. برای درمان بهتر است با پایین آوردن وزن و اصلاح تغذیه و رژیم غذایی اقدام نماید.

  3. سلام من 32 سالم هست و قبل از پریودی دچار گرگرفتگی میشک نمیدونم علتش چیه خیلی اذیتم میکنه میشه بگین علت گرگرفتگی بدن در زنان جوان چیه ؟ فقط بدنم گر میگیره و حتی تو زمستون هم اینطوری میشم

    1. سلام دوست عزیز
      علت گرگرفتگی بدن در زنان جوان ممکن است به دلیل تغییر گردش خون، استرس، کافئین، الکل، غذای تند و کاهش هورمون استروژن در بدن باشد.

  4. سلام من چن وقتی هست که خیلی حس خستگی دارم و صبح ها که از خواب بیدار میشم تا یکی دو ساعت بدنم کوفتس و خیلی بی حالم. صورتم هم خیلی گر میگیره و تپش قلب هم دارم میشه بگین علت گر گرفتگی صورت در زنان جوان چی هست و باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      گرگرفتگی در زنان به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش سطح استروژن می باشد.

  5. سلام من مصرف کننده متادون بودم و الان روزی یک نصفه قرص بی 2 میخورم که اگه یه روز نخورم تمام بدنم گر میگیره خواهش میکنم بگین علت گرگرفتگی بدن مردان چی هست . دکتر هم بهم قرص کلونیدین و هیدروکسی و تیزانیدین دادن ولی خوب نشدم نمیدونم چیکار کنم خیلی اذیتم میکنه شبا نمیزاره بخوابم

    1. سلام دوست عزیز
      علت گرگرفتگی در مردان پس از 30 سالگی به بعد معمولاً به دلیل افت ناگهانی تستوسترون می باشد. مصرف مواد مخدر به تشدید گرگرفتگی کمک می کند بهتر است مصرف را قطع نمایید.

  6. سلام دوستان برای درمان قطعی گرگرفتگی بدن سعی کنید از گیاهانی استفاده کنید که فیتواستروژن یا استروژن های گیاهی دارند مثل حبوبات، دانه ها، غلات و دانه سویا و … مخصوصا برای زنان که دچار گرگرفتگی یائسگی میشن

  7. من باردار نیستم و برای بارداری هم چون قصدی نداشتم اقدام نکردم ولی خیلی دچار گرگرفتگی بدن و صورت می شم و بهم گفتن که شاید باردار باشم ایا گرگرفتگی بدن نشانه بارداری است ؟ و گرگرفتگی بدن در بارداری چگونست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      علت گرگرفتگی بدن یا صورت فقط بارداری نمی باشد و ممکن است به دلایل هورمونی دیگر، داروها، حساسیت و … باشد. گرگرفتگی در بارداری با داغ شدن شدید صورت و بدن همراه است و یا از پاها شروع می شود. بیشترین دلیل گرگرفتگی در بارداری افزایش پروژسترون و کاهش استروژن می باشد.

  8. سلام من باردار هستم و دچار گرگرفتگی بارداری شدم و کل بدنم یکهو گر میگیره. خیلی از افراد مسن فامیل بهم میگن که این گرگرفتگی نشونه پسر بودن جنین هست و یعنی بچه من پسر هست ایا درسته همچین حرفی ؟ هنوز برای تعیین جنسیت بچه نرفتم سونوگرافی ولی نمیدونم واقعا گرگرفتگی بدن و جنسیت جنین بهم مرتبطن ایا یا نه

    1. سلام دوست عزیز

      بر اساس برخی از باورهای قدیمی گر گرفتگی شدید در بارداری نشان دهنده پسر بودن جنین است، اما باید به شما بگوییم که این مساله زیر بنای علمی ندارد. هم در جنین های دختر و هم در جنین های پسر مشاهده می شود که مادر به درجات مختلفی از گر گرفتگی مبتلا شده و یا اصلا هیچ نشانه ای از آن را ندارد. در واقع این که چقدر به گر گرفتگی مبتلا شوید، به شدت تغییرات هورمونی و نیز میزان تاثیر پذیری بدن شما از این تغییرات وابسته بوده و ربطی به جنسیت جنین ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا