بیماری هابیماری های گوارشی

بیماری تانسموس چه وضعیتی است و چه علائمی دارد؟

احساس نیاز به تخلیه حتی زمانی که روده شما خالی است می تواند به شدت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل در واقع تخلیه مکرر روده بوده که بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده یا IBD به وفور آن را در زندگی خود تجربه می کنند. در واقع می توان گفت بیماری تانسموس یکی از عوارض بیماری التهابی روده است که فرد مکرراً احساس نیاز به تخلیه روده دارد.


عامل بیماری تانسموس

عامل بیماری تانسموسعامل بیماری تانسموس را می توان التهاب روده دانست در واقع می توان گفت هر بیماری که موجب التهاب این بخش از بدن شود، تانسموس را به همراه دارد. به طور مثال بیماری های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا، پرتودرمانی در ناحیه مقعد برای درمان سرطان پروستات، بواسیر (هموروئید) و … می توانند التهاب روده بزرگ و رکتوم را به همراه داشته باشند.

این عارضه به شدت در افراد دچار بیماری های التهابی روده مانند کولیت و کرون شایع است به همین علت می توان گفت تقریباً تمام افراد دچار IBD به تانسموس نیز دچار می شوند. البته افراد مبتلا به کرون به علت آنکه التهاب روده بیشتر روده کوچک را درگیر می کند شانس کمتری برای دچار شدن به این وضعیت دارند. در همین راستا تحقیقاتی انجام گرفته که نشان می دهد حدود 90% مبتلایان به کولیت دچار تانسموس می شوند در حالی که این امر در بین مبتلایان به کرون تنها 18% است.

از آنجایی که بیماری کرون و کولیت اولسراتیو باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش می شوند. این زخم ها باعث آسیب دیواره های دستگاه های گوارشی شده و می تواند عبور مدفوع را سخت کند. مشخص نیست که چه عواملی باعث بروز IBD می شود. اما تصور می شود ژنتیک و سیستم ایمنی در این مورد نقش دارند.

علائم تانسموس

بیماری های التهابی روده یعنی کولیت اولسراتیو و بیماری کرون التهاب رکتوم را به همراه داشته و موجب احساس اشتباه در مورد نیاز به دفع می شوند. همچنین این بیماری می تواند با درد های شکمی و درد رکتوم مرتبط باشد. اغلب بیماران مبتلا به این مشکل اظهار داشتند که در طول روز چندین مرتبه برای دفع اقدام می کنند تا به آرامش دست یابند و هر بار مقدار کمی مدفوع دفع می کنند.در واقع می توان گفت رکتوم ملتهب، حتی به مقدار بسیار کم مدفوع یا گاز روده واکنش نشان داده و احساس نیاز را در فرد ایجاد می کند، اما افراد دچار این مشکل با مراجعه به پزشک متوجه می شوند که احساس آنها غلط بوده است. در مواردی مشاهده شده این افراد تخلیه مخاط را نیز تجربه می کنند.

عامل بیماری تانسموس را می توان التهاب روده دانست در واقع می توان گفت هر بیماری که موجب التهاب این بخش از بدن شود، تانسموس را به همراه دارد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور مداوم این وضعیت را تجربه می کنید، در مورد علائم خود با پزشک خود صحبت کنید. برخی از این علائم عبارتند از :

گزینه های درمان تانسموس

اگر تانسموس را تجربه می کنید، گزینه های درمانی مختلفی در دسترس است. در بیشتر موارد، این بیماری با استفاده از درمانهای خانگی تسکین می یابد.

درمان خانگی

درمان خانگی تانسموس

بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده می بایست با تغییر رژیم غذایی، سبک زندگی و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، التهاب روده را کاهش دهند و از این طریق این مشکل را درمان کنند. برخی از این تغییرات به این شرح است :

  • رژیم غذایی پر فیبر : رعایت رژیم غذایی با فیبر زیاد یکی از بهترین راهها برای تسکین این بیماری است. مصرف حداقل 20 گرم فیبر در روز باعث نرم شدن مدفوع می شود و عبور آن از دستگاه گوارش آسان تر می شود. همچنین مصرف فیبر باعث می شود، اگر در دستگاه گوارش خود زخم دارید بتوانید راحت تر و با درد کمتری مدفوع را دفع نماید.
  • نوشیدن آب: نوشیدن آب کافی در نرم بودن مدفوع اثر گذار است. باید حداقل 8 لیوان در طول روز بنوشید.
  • فعالیت بدنی : فعالیت بدنی باعث تحریک و حرکت روده می شود. ورزش منظم می تواند به روده ها در انتقال ضایعات از دستگاه گوارش کمک کند.

درمان پزشکی

بسته به علت تانسموس، درمان پزشکی آن نیز متفاوت خواهد بود.

  • IBD : درمان پزشکی IBD با هدف متوقف کردن علائم و یا همان التهاب انجام می شود. داروهای ضد التهابی با هدف کاهش التهاب و آنتی بیوتیک ها برای کمک به از بین بردن باکتری های روده مصرف می شوند. ولی اگر علائم این اختلال پیشرفت کنند ممکن است پزشک داروهایی مانند شیاف را تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک از داروهای استروئیدی مانند هیدروکورتیزون برای کاهش التهاب های روده استفاده نماید.
  •  اختلالات حرکتی : اگر اسهال باعث ایجاد این تنش شده باشد، پزشک ممکن است شرایط را با آنتی بیوتیک هایی که به مبارزه با باکتریها و انگل ها می پردازند، درمان کند. اگر ویروس ها عامل اسهال باشند، آنتی بیوتیک ها مؤثر نیستند. اگر یبوست منجر به تانسموس شود، مصرف ملین ها به درمان وضعیت کمک می کند.

در موارد شدیدتر IBD التهاب روده افزایش یافته و رکتوم یا کولون نیاز به جراحی دارد. جراحی تنها برای درمان تانسموس انجام نمی گیرد، اما مشاهده شده افرادی که جراحی انجام داده اند، این اختلال نیز در آنها به ندرت مشاهده می شود. تانسموس می تواند نشانه ای از چندین موضوع بهداشتی باشد، بنابراین اگر دچار این مشکل هستید با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا