بیماری هابیماری های مقعدی

معرفی انواع داروی بواسیر، بهترین دارو برای بواسیر

بیماری بواسیر یا هموروئید عارضه دردناک و آزاردهنده است که می تواند زندگی فرد بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی روند عادی زندگی را دچار اختلال نماید. این عارضه همان تورم و گشاد شدن عروق مقعدی است که در اثر اعمال فشار به مقعد بروز می کند. اصلی ترین علت بروز این بیماری یبوست مداوم و مزمن است، اما معمولاً مجموعه ای از عوامل مانند اضافه وزن، بارداری، زایمان، بلند کردن اجسام سنگین و … در بروز این عارضه نقش دارند.
یکی از راهکارهای موثر در درمان بواسیر استفاده از دارو و پماد بواسیر است. به خصوص اگر بیماری در مراحل ابتدایی خود باشد. اغلب این پمادها در رفع علائم این بیماری موثر هستند و می توانند به برطرف کردن آن نیز کمک کنند. در ادامه به معرفی انواع پماد برای بواسیر خارجی و داخلی می پردازیم:


هیدروکورتیزون

درمان بواسیر با هیدروکورتیزونداروی هیدروکورتیزون نوعی مرطوب کننده و ضد التهاب است. که در درمان انواع مشکلات پوستی از جمله جوش، نیش، خارش و … کاربرد دارد. میزان مصرف این دارو بسته به میزان التهاب در افراد مختلف متفاوت است. بسته به نظر پزشک می توانید یک تا دو بار در روز از آن مصرف نمایید.

از این دارو می توان برای برطرف کردن علائم بواسیر از جمله درد، خارش و تورم استفاده نمود. از تماس این دارو با نواحی حساس و مخاطی بدن نظیر چشم، گوش، بینی، دهان و …. خودداری نمایید. در نتیجه این پماد برای بواسیر خارجی مناسب است. بهتر است قبل مصرف هیدروکورتیزون برای کودکان و زنان باردار با پزشک مشورت نمایید. همچنین همزمان با مصرف این دارو نیاز به مصرف انسولین (داروی کاهنده قند خون) افزایش پیدا می کند. قبل از مصرف دست ها و ناحیه مقعد را شسته و خشک کنید.

نیتروگلیسیرین

نیتروگلیسیرین یا گیلسیرین تری نیترات یکی از بهترین انواع داروی بواسیر است، این دارو هنگام جذب نیتریک اکسید یا NO آزاد کرده و این امر موجب گشاد شدن عروق مقعدی و نیز شل شدن عضلات می گردد. با گشاد شدن عروق مقعدی گردش خون در این ناحیه به حالت طبیعی خود باز می گردد و موجب تسکین علائم آزار دهنده بیماری مانند درد، سوزش و …. می شود. این دارو را می بایست هر 8 الی 12 ساعت یکبار و به مدت 6 الی 8 هفته استفاده نمود.

از مصرف همزمان این پماد با سالیسیلات ها مثل آسپرین بپرهیزید. زیرا این امر می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض این دارو شامل سردرد، سرگیجه، فشار خون پایین است.

پماد ام جی از داروی گیاهی به نام مورد تولید می شود. این دارو دارای اثراتی از جمله قابض، ضد باکتری و ضد قارچ، ضد التهاب و التیام بخش است.

پماد مشک

این داروی طبیعی و گیاهی دارای مشک، بزوار مصنوعی، گلابی، بورنول، کهربا، کالامین و بوراکس است. مصرف این دارو با مشورت پزشک می تواند به رفع سموم بدن کمک کند. به علاوه مصرف آن در کاهش درد و نیز تورم موثر است. همچنین مصرف این دارو با حفظ رطوبت مقعد به دفع آسان تر کمک می نماید.

پماد لیدوکائین

درمان بواسیر با پماد لیدوکائینپماد لیدوکائین نوعی بی حس کننده موضعی است. این دارو با ایجاد انسداد در کانال کلسیم، مانع از انتقال پیام های عصبی به سیستم عصبی مرکزی می گردد. این دارو موجب می شود درد بواسیر به سرعت کاسته شود و بیمار هیچ دردی را احساس نکند. از سایر کارایی های این دارو می توانیم به درمان التهاب و تورم عروق اشاره کنیم. پس از مصرف داروی بواسیر در حدود 2 الی 5 دقیقه زمان برای اثر گذاری دارو نیاز است. در مورد دستور مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید. مصرف این داروی بواسیر در دوران بارداری و یا با حساسیت موضعی ممنوع است.

پراموکسین

پماد پراموکسین را می توان از داروهای بی حس کننده ای دانست که میتواند درد، سوزش و خارش را از بین ببرد. یکی از محصولات این دارو لوسیون پراموکسین – کالامین است که می توان از آن موقتاً برای درمان این بیماری استفاده نمود. این پماد در از بین بردن تحریکات جزئی نظیر اگزما، نیش حشرات و … کاربرد دارد. همچنین می توان از پماد به عنوان داروی بواسیر نیز استفاده نمود. به طور کلی می توان گفت این دارو مناسب از بین بردن مشکلات پوستی از جمله مشکلات مقعد و ناحیه تناسلی است.

از عوارض این پماد می توانیم به خشکی، خارش پوست و سوزش اشاره کنیم. همچنین احتمال بروز تاول و یا نازک شدن پوست نیز وجود دارد. قبل از مصرف پراموکسین در دوران بارداری با پزشک مشورت نمایید. همچنین در صورت حساسیت به دارو و باز بودن زخم از اعمال آن بر روی پوست خودداری نمایید.

پماد ام جی

پماد ام جی از داروی گیاهی به نام مورد تولید می شود. این دارو دارای اثراتی از جمله قابض، ضد باکتری و ضد قارچ، ضد التهاب و التیام بخش است و می تواند تاثیر مثبتی در التیام زخم ها داشته باشد. این دارو حاوی یون های وازواکتیو و یون های منقبض کننده عروق است و می تواند به درمان بیماری کمک کند. از این پماد میتوان 2 بار در روز و هر بار به اندازه یک اپلیکاتور استفاده نمود. از این داروی بواسیر می توان برای درمان بیماری شقاق نیز استفاده کرد. در صورتی که همزمان به شقاق و بواسیر مبتلا هستید، بهتر است محلول ام جی را مصرف کنید. این پماد منع مصرف ندارد ولی بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک هموروئید  مشورت نمایید تا از وجود بیماری هموروئید درجه یک یا دو اطمینان خاطر داشته باشید. تنها در صورت بروز واکنش های حساسیتی از مصرف دارو خودداری نمایید.

روهمورین

درمان بواسیر با روهموریناین دارو از طریق خوراکی مصرف می شود و می تواند به خشک کردن عروق بواسیری کمک نماید. در واقع مصرف آن موجب از بین رفتن وریدهای گسترش یافته شده و ارتباط آنها با بافت بواسیری قطع می شود در نتیجه پس از مدتی زائده از بین خواهد رفت.

روهمورین در درمان شقاق نیز اثرگذار است. اما باید از قبل از مصرف آن با پزشک مشورت نمایید و از مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی و نیز برای کودکان بپرهیزید. از این دارو می توان برای درمان انواع بواسیر درجه یک و دو استفاده نمود. بهتر است در مورد دستور مصرف دارو نیز با پزشک مشورت نمایید اما به طور کلی توصیه می شود، روزی 2 بار و با معده خالی ( یک ساعت قبل از نهار و شام) مصرف شود.

بهترین دارو برای بواسیر

درمان بواسیر با آنتی هموروئیداما بهترین دارو برای بواسیر چیست؟ نتایج تحقیقات به اثبات رسانده است که بهترین داروی بواسیر پماد ( یا شیاف) آنتی هموروئید است. این دارو می تواند علائم بواسیر را از بین ببرد و دارای اثرات ضد التهاب، قابض و ضد خارش و سوزش است.

مدت زمان مصرف این دارو 7 روز تعیین شده است و بعد از این مدت باید از مصرف آن پرهیز نمود، زیرا احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. التهاب، سوزش و خارش از عوارض جانبی این دارو هستند. این داروی بواسیر بر پایه گیاهان دارویی تولید شده است و علاوه بر بواسیرهای داخلی، بواسیرهای خارجی را نیز درمان می نماید.

بسته به نظر پزشک می توان 3 الی 4 بار در روز از این دارو استفاده نمود. بهترین زمان مصرف صبح ها بعد از اجابت مزاج و شب ها قبل از خواب است.

مصرف این دارو و پمادها اگر همراه با درمان خانگی بواسیر باشد، می تواند موثرتر واقع شود. اما در هر حال مصرف پماد بواسیر تنها در برطرف کردن بواسیر های درجه یک و دو اثر گذار است و برای درمان بواسیر های پیشرفته تر باید از سایر روشهای درمانی استفاده نمود. در ضمن به یاد داشته باشید قبل از مصرف هریک از این داروها برای درمان بواسیر در بارداری لازم است با پزشک در این مورد مشورت نمایید.

بهترین روش برای رهایی همیشگی از این بیماری درمان جراحی است، البته اگر درمان بواسیر با لیزر انجام شود، نه تنها هیچ یک مشکلات جراحی را نداشته بلکه به طور قطع شما را از این بیماری خلاص خواهد نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید صفحه مربوط به درمان بواسیر با لیزر و جراحی بواسیر را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا