رژیم غذاییسبک زندگی

12 خواص انجیر خشک ( خواص انجیر خشک برای زنان و مردان)

انجیر میوه ای شیرین و از خانواده توت می باشد. انجیر چه به صورت خشک چه به صورت تازه بسیاری مغزی بوده و به سلامت کمک می کند. انجیر خشک منبع عالی فیبر غذایی است و سرشار از مواد ضروری مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و کلسیم می باشد. پوستی جوان‌ تر، موهایی شاداب و هضم بهتر تنها تعدادی از فواید بی‌شمار انجیر است. در این مقاله از بیچشک با ما همراه باشید تا خواص این میوه را بررسی کنیم.

ارزش غذایی انجیر خشک

مواد مغذی موجود در انجیر خشک آنها را به یک میان وعده سالم تبدیل می کند. از آنجایی که انجیر یک منبع غذایی کامل از مواد مغذی مهم است و چربی، کلسترول یا سدیم ندارد به سلامتی کمک می کند. 100 گرم انجیر خشک حاوی :

  • کالری : 249
  • پروتئین :3 گرم
  • کربوهیدرات : 64 گرم
  • چربی : 1 گرم
  • فیبر : 10 گرم
  • شکر : 48 گرم

خواص انجیر خشک

خواص انجیر خشک

همانطور که گفته شد انجیر خشک سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها می باشد و فواید فراوانی برای سلامتی انسان ها دارد. در زیر به بخشی از این فواید می پردازیم.

انجیر خشک برای سلامت استخوان ها مفید است

یک فنجان انجیر خشک تقریباً یک چهارم کلسیم مورد نیاز روزانه را تامین می کند. این ماده معدنی زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل مصرف شود از تحلیل و پوکی استخوان جلوگیری می کند. یک بررسی در سال 2018 نشان داد که ارتباط قوی بین مصرف انجیر و سلامت استخوان وجود دارد. در چندین مطالعه متفاوت ذکر شده که انجیر خشک به دلیل سطوح بالای کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند. این مواد مغذی به رشد و نگهداری استخوان ها کمک می کنند.

انجیر خشک باعث کاهش وزن می شود

زمانی که انجیر خشک به حد اعتدال خورده شود می تواند به کاهش وزن کمک کند. فیبر موجود در انجیر خشک احساس سیری را افزایش می دهد و گرسنگی را مهار می کند که به نوبه خود به کاهش وزن کمک می کند. یک مطالعه در سال 2017 که در مجله تغذیه و متابولیسم منتشر شد، ارتباط مثبتی بین مصرف کم فیبر و شاخص توده بدنی بالا پیدا کرد. دانشمندان پیشنهاد می کنند که خوردن فیبر بیشتر ممکن است سلامت کلی را بهبود بخشد و وزن بدن را کاهش دهد.
علاوه بر این، انجیر خشک به طور طبیعی شیرین است اما هیچ قند افزودنی ندارد. بنابراین، آنها جایگزین سالم تری برای بیسکویت، شکلات، کیک و سایر غذاهای فرآوری شده هستند. اگر می خواهید لاغر شوید، به جای شکر، مقداری انجیر به غذاهای پخته شده، وافل، پنکیک و اسموتی اضافه کنید. انجیر خشک را بعد از تمرین بخورید تا بدنتان بعد از تمرین راحت تر ریکاوری شود.

انجیر خشک به داشتن مو و پوست سالم کمک می کند

رژیم غذایی شما تاثیر مستقیمی بر مو و پوست شما دارد. انجیر خشک سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که پوست و موی شما را بهبود می بخشد و تقویت می کند. یافته ها نشان می دهند که انجیر ممکن است از پوست شما در برابر استرس محافظت کند و روند پیری را کند کند. روی و آهن، دو ماده مغذی کلیدی در انجیر، باعث رشد مو و کاهش ریزش مو می شوند.

انجیر خشک ممکن است حافظه را بهبود ببخشد

فواید فراوانی که انجیر خشک برای سلامتی دارد تا حد زیادی به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان آن است. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ممکن است تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازند و از تخریب نورون های مغز محافظت کنند.
یک مطالعه نشان می دهد که انجیر اثرات مفیدی بر مغز دارد و می تواند نقص های رفتاری مرتبط با حافظه را بهبود بخشد اما تحقیقات بیشتری برای بررسی نقش آنها در سلامت روان و پیشگیری از بیماری های عصبی مورد نیاز است. محققان این فواید را به سطوح بالای فلاونوئیدها، کورستین، اسید فرولیک، آنتوسیانین ها و سایر آنتی اکسیدان های قوی در انجیر نسبت می دهند.

انجیر خشک به طور طبیعی با دیابت مبارزه می کند

انجیر خشک دارای قند بسیار بالایی است، بنابراین ممکن است بهترین انتخاب برای افراد دیابتی به نظر نرسد، اما طبق مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد ثابت شده که عکس این مسئله صادق است،این مطالعه نشان داد که انجیر خشک ممکن است سطح گلوکز خون را کاهش داده و پاسخ انسولین را بهبود بخشد. انجیر خشک سرشار از ویتامین ای، استرول، کومارین، تانن و سایر ترکیباتی است که خواص ضد دیابتی دارند. همچنین به نظر می رسد که برگ های این میوه دارای خواص ضد دیابت است و شایان توجه است که انجیر پر از فیبر است و این ماده کنترل قند خون را بهبود می بخشد.

انجیر خشک هضم غذا را آسان می کند

از آنجایی که انجیر سرشار از فیبر غذایی است، به نرم‌ تر شدن حرکات دستگاه گوارشی و منظم شدن حرکات روده کمک می‌کند. انجیر خشک همچنین به جلوگیری از یبوست و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند و به حفظ سلامت روده کمک می کنند.

انجیر خشک سلامت قلب را بهبود می بخشد

مصرف انجیر یک راه طبیعی برای بهبود سلامت قلب و عروق و تنظیم فشار خون است. انجیر دارای پتاسیم و منیزیم است که می تواند به کاهش خطر سکته قلبی و بهبود سلامت کلی قلب شما کمک کند.

انجیر خشک سیستم ایمنی را تقویت می کند

یکی دیگر از مزایای مهم خوردن انجیر این است که می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود و به بدن شما در مبارزه با عفونت ها و بیماری های متعدد کمک کند. انجیر خشک حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است که از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند.

انجیر خشک مشکلات تنفسی را درمان می کند

انجیر به دلیل خواص آبرسانی که دارد منجر به به هیدرات شدن سیستم تنفسی می شود و در نتیجه به سلامت سیستم تنفسی کمک می کند.انجیر خشک به طور طبیعی خلط گلو را از بین می برد می کند، سرفه را کاهش می دهد، گلودرد و سایر انسدادهای ریه را تسکین می دهد.

انجیر خشک ممکن است بی خوابی را درمان کند

انجیر از تریپتوفان ها تشکیل شده است که می توانند با بهبود گردش خون در بدن باعث خواب شوند. پس اگر از مشکل خواب رنج می برید قبل از خواب مقداری انجیر خشک مصرف کنید.

خواص انجیر خشک برای زنان

یکی از دلایل ابتلا و گسترش سرطان سینه رادیکال های آزاد می باشند. انجیر خشک به دلیل خواص آنتی اکسیدان فراوانی که دارد می تواند از پیشرفت رادیکال های آزاد جلوگیری کند. انجیر خشک قند طبیعی دارد که می تواند سطح قند خون را ثابت نگه دارد در نتیجه می تواند به حالت تهوع صبحگاهی در حین بارداری کمک کند. در عین حال انجیر خشک به دلیل داشتن فیبر بالا به هضم و کار کردن روده کمک می کند و با یبوست که یکی از مشکلات شایع در بارداری است مقابله می کند.

خواص انجیر خشک برای مردان

انجیر حاوی روی می باشد و روی در سطح تستوسترون نقش دارد. کمبود روی در مردان ممکن است منجر به کاهش سطح تستوسترون شود و منجر به اختلال نعوظ شود. از انجیر به عنوان یک روش طبیعی برای حفظ تستوسترون استفاده می شود تا از بروز مشکلات جنسی جلوگیری شود. محتوای آنتی اکسیدانی غنی در انجیر، همراه با مواد مغذی و مواد معدنی ضروری، می تواند تحرک و تعداد اسپرم را افزایش دهد و برای اسپرم بسیار مفید باشد. یکی از فواید قابل توجه انجیر برای مردان این است که اندازه غدد پروستات بزرگ شده را کاهش می دهد و به سلامت پروستات کمک می کند.

عوارض مصرف انجیر خشک

از انجیر معمولا به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست استفاده می شود اما باید توجه کرد که مصرف زیاد آن می تواند منجر به اسهال شود. انجیر حاوی مقادیر زیادی از ویتامین کی می باشد در نتیجه می تواند با داروهای رقیق کننده خون تداخل پیدا کند و اثربخشی آنها را کاهش دهد. از عوارض دیگر انجیر می توان به این مسئله اشاره کرد که درخت انجیر حاوی لاتکس طبیعی است که برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و می تواند منجر به تحریک آلرژی شود.

نحوه استفاده از انجیر خشک

طعم انجیر به خودی خود بسیار مطبوع است اما به طرق مختلف نیز قابل استفاده است که طبق سلیقه خود می توان از آنها استفاده کرد :

  • می توانید انجیر را کباب کنید یا در مرغ شکم پر از آن استفاده کنید
  • می توانید از انجیر برای درست کردن پوره استفاده کنید
  • از انجیر می توان به عنوان شیرین کننده در تهیه شیرینی، دسرهای شیرین و غلات صبحانه استفاده کرد.
  • از انجیر می توان در سالاد یا غذای اصلی استفاده کرد.

سوالات متداول در مورد انجیر خشک

خوردن انجیر و شیر در شب چه فایده ای دارد؟

خوردن این ترکیب قبل از خواب می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد و به بی خوابی نیز کمک کند.

طبع انجیر گرم است یا سرد؟

طبع انجیر گرم است پس مصرف کردن این میوه در ماه های سرد بهتر است.

روزی چند عدد انجیر می توان خورد ؟

تعداد مناسب مصرف انجیر در طول روز دو یا سه عدد است.

آیا می توان انجیر خشک را بدون خیساندن خورد؟

انجیر خشک را می توان بدون خیساندن آن مصرف کرد اما گفته می شود خیس کردن آن قبل از مصرف بهتر است.

آیا پوست انجیر خشک را می توان خورد ؟

کل انجیر از پوست نازک آن تا دانه های آن خوراکی می باشد به جز ساقه آن که همیشه باید قبل از مصرف قطع شود اما در صورت تمایل می توان پوست آنها را جدا کرد.

آیا انجیر خشک می تواند فاسد شود ؟

بله، انجیر خشک اگر به روش نامناسب نگهداری شود یا خوب خشک نشود به راحتی فاسد می شود. توجه داشته باشید که انجیر خشک را در یک مکان بدون رطوبت باید نگهداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا